[make] "No targets specified"

Pagina: 1
Acties:

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tjonge jonge wat hebben vele honderden kilo's mensen hier last van zeg :D Googelen leverde niks bruikbaars, allemaal mensen met hetzelfde probleem maar zonder oplossing.

Mijn probleem is het volgende. Na wat gekloot met een nieuwe kernel (2.4.19) doet alles het nu wel weer, behalve make en ./configure. Als ik namelijk een leuke source heb uitgepakt en ik type: ./configure geeft hij de "No such file or directory".
Bij make en make install en en de rest van de make commando's geeft hij "No targets specified".

Uiteraard heb ik alles gedeinstalleerd en weer opnieuw geinstalleerd, dat wil zeggen alle development'troep' die op de Mandrake 9.0 cd's stond, maar het probleem blijft.

Wie o wie heeft de verlossende oplossing? :?

Gcc-version: 3.2
Make-version: 3.79.1

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Uhm, om welke leuke source gaat het precies?
Zoals ik nu begrijp kan configure niet worden gevonden... die bestaat dus niet. Moet je de source wel op die manier compileren? Wat zegt de README of INSTALL?
En make maakt normaalgesproken gebruik van een makefile... die er blijkbaar ook niet is (die wordt meestal gemaakt door het configure scriptje, of je moet een symlink maken naar een bepaalde makefile).

Welcome to the desert of the real.

• hereweare67893
  • Niet online
Fatal-Error schreef op 05 november 2002 @ 00:41:
Uhm, om welke leuke source gaat het precies?
Zoals ik nu begrijp kan configure niet worden gevonden... die bestaat dus niet. Moet je de source wel op die manier compileren? Wat zegt de README of INSTALL?
En make maakt normaalgesproken gebruik van een makefile... die er blijkbaar ook niet is (die wordt meestal gemaakt door het configure scriptje, of je moet een symlink maken naar een bepaalde makefile).
Het gaat niet om een bepaalde source, maar alle :{ De sources die voor het geklooi met de kernel het nog wel deden, en nu niet meer. Er is dus geen sprake van een missing makefile lijkt me. ;(

• Fatal-Error
  • Niet online
Maar bestaat de file configure wel en is die executable? In de uitgepakte source dus.

• hereweare67893
  • Niet online
Fatal-Error schreef op 05 november 2002 @ 00:45:
Maar bestaat de file configure wel en is die executable? In de uitgepakte source dus.
Met configure bedoel ik './configure', dat was je altijd voor 'make install' en 'make' doet. Alles opnieuw geinstalleerd, dus dat zou er moeten zijn.

(morgenmiddag post ik pas weer, ga nu slapen :P )

• Fatal-Error
  • Niet online
Die ./ geven de huidige directory aan, dus daar moet een bestand met de naam 'configure' instaan (en moet natuurlijk executable zijn, anders schiet het niet op).

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-05 21:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
het lijkt erop dat je bij "general setup" een aantal "Kernel support for .... binaries" vergeten bent

en if not; doet hij het met de andere kernel wel?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• hereweare67893
  • Niet online
Kees schreef op 05 november 2002 @ 01:44:
het lijkt erop dat je bij "general setup" een aantal "Kernel support for .... binaries" vergeten bent

en if not; doet hij het met de andere kernel wel?
De andere kernel boot niet goed, nou ja, hij boot wel, maar hij kan x niet starten. Heb nu geen tijd om de andere kernel werkende te krijgen (dat wil zeggen X goed te configureren in /etc/X11/XF86Config). Is er trouwens voor elke kernel een apparte XF86Config? :?

Ik ga nu even kijken of ik alle juiste binaries heb geladen in de nieuwe (nu werkende, behalve compileren dan) kernel. :)

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Je hebt geen X nodig om iets te compilen hoor :?
En nee, de XF86Config is onafhankelijk van de kernel. Anders heette het wel kernelconfig.

Het zit er alleen dik in dat je je videokaart driver (waarschijnlijk 'nvidia' in je X config) opnieuw moet compilen, omdat die bij een nieuwe kernel compile er weer uit is...

• hereweare67893
  • Niet online
rb338 schreef op 05 november 2002 @ 12:04:
Je hebt geen X nodig om iets te compilen hoor :?
De X die niet werkt is van de oude kernel, en ik ben iets te veel newbie om vanuit de console alles te doen, vandaar dat ik het goed ga configureren zodat ik er normaal mee kan werken :)

Ik heb bij het compilen van de nieuwe 2.4.19-6 kernel (degene die het nu doet) iets goed foutgedaan, want nadat ik /usr/src/linux/.config heb bekeken zie ik dat de veranderingen die ik in de kernel heb doorgevoerd niet goed doorgekomen zijn :X Bijna alles is als module geselecteerd, iets wat ik niet heb gedaan en ook niet wou.

Is het nu het handigst om te proberen X weer goed aan de praat te krijgen voor de oude niet-werkende kernel, de 2.4.19-6 kernel te verwijderen (ook uit LILO), en dan helemaal opnieuw te beginnen? :?

• hereweare67893
  • Niet online
Ok, even een update:

Ik heb X nu wel weer aan de praat voor mijn nieuwe kernel, en ik kan ook met de oude kernel booten (X doet het niet want hij kan de Nvidia kernel niet laden maar dat boeit me nu niet zo), maar ook bij mijn oude kernel kan ik niet compileren, en heeft hij dezelfde fout :?

Verwijderd

je bent waarschijnlijk iets aan het compileren wat niet te compileren valt.... zoals al vaker is gezegd staat er wel een configure bestand in die source van je... zie je toevallig een .bin bestand staan? ik hoor het wel :)

ooh wacht ik zie net dat het toch aan je kernel ligt :) lezen is ook een vak

bak anders ff een nieuwe

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 12:46 ]

• hereweare67893
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 12:45:
je bent waarschijnlijk iets aan het compileren wat niet te compileren valt.... zoals al vaker is gezegd staat er wel een configure bestand in die source van je... zie je toevallig een .bin bestand staan? ik hoor het wel :)

ooh wacht ik zie net dat het toch aan je kernel ligt :) lezen is ook een vak

bak anders ff een nieuwe
leuk dat quoten terwijl ik wat terug wil zeggen 8)7

maar ik kan nogal moeilijk een nieuwe bakken als ik niet kan compileren :D make, make clean en al die andere leuken dingen werken niet.

als jij een leuke complete kernel hebt hou ik me aanbevolen :*)

Verwijderd

JvH schreef op 27 november 2002 @ 12:48:
[...]

leuk dat quoten terwijl ik wat terug wil zeggen 8)7

maar ik kan nogal moeilijk een nieuwe bakken als ik niet kan compileren :D make, make clean en al die andere leuken dingen werken niet.

als jij een leuke complete kernel hebt hou ik me aanbevolen :*)
rpm misschien? rpmfind.net

• hereweare67893
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 12:49:
[...]

rpm misschien? rpmfind.net
Ik was al op zoek gegaan maar had dit niet gevonden (de site wel uiteraard, maar de rpm's niet, ik dacht dat die niet bestonden). |:( :(

Ben nu aan het downen, en daarna wordt het een -Uvh denk ik maar zo.
Bedankt voor de hulp :>

• luie-steffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Maar wanneer antwoord je nou op de vraag, of het bestandje
configure bestaat in de directory waar je sources staan ?

die probeer je nl de hele tijd op te starten met ./configure
maar als dat bestandje er niet staat, of niet executable is, dan werkt het sowieso niet.

• luie-steffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Overigens..
voor een kernel gebruik je niet eens ./configure

maar "make config"
of "make menuconfig"

werken die wel ?

• hereweare67893
  • Niet online
luie ( :D )-steffie: [rml]JvH in "[ make] "No targets specified""[/rml]

Daarnaast heb ik ook neergezet dat make en alle varianten het ook niet doen. Hier op GoT voorkom je veel frustratie's bij andere GoT'ers door het "lees voordat je blaat principe" :)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 03:41
Allemaal heel leuk wat je zegt over 'blaat voordat je praat', maar de vraag blijft waarom in vredesnaam juist ./configure en make niet meer werken. Configure is gewoon een script en gebruikt meestal /bin/sh. En make is gewoon een programma. Waarom werken dan juist die programma's niet, en bijvoorbeeld niet /bin/login? Als er iets in de kernel fout zou zitten met betrekking tot binaries zou er veel meer niet moeten werken.

Daarom de vraag wat je wilt compileren en of die file wel bestaat. De melding die je krijgt geeft puur aan dat het bestand niet bestaat. En dan kun je wel zeggen dat er niets werkt, maar ik snap dat niet waarom het perse het configure script is wat niet wil draaien. Dat make niet draait als er geen makefile is is te begrijpen, maar bij de kernel zou het weer wel gewoon moeten werken.

[ Voor 13% gewijzigd door eborn op 27-11-2002 14:23 ]

• hereweare67893
  • Niet online
eborn schreef op 27 November 2002 @ 14:19:
Allemaal heel leuk wat je zegt over 'blaat voordat je praat', maar de vraag blijft waarom in vredesnaam juist ./configure en make niet meer werken. Configure is gewoon een scripts en gebruikt meestal /bin/sh. En make is gewoon een programma. Waarom juist die programma's en niet /bin/login? Als er iets in de kernel foutzit met betrekking tot binaries zou er veel meer niet moeten werken.

Daarom de vraag wat je wilt compileren en of die file wel bestaat. De melding die je krijgt geeft puur aan dat het bestand niet bestaat. En dan kun je wel zeggen dat er niets werkt, maar ik snap dat niet waarom het perse het configure script is wat niet wil draaien.
In feite is het heel simpel wat ik vertel.

1. 2.4.18-6 kernel bevalt me niet, ik wil een nieuwe bakken, namelijk 2.4.19.nogiets
2. 2.4.18-6 werkt alles wel, ook de make ./configure en de varianten van make.
3. dit blijkt uit het feit dat ik alle sources uit /home/p/download/sources kan compileren, dit zijn verschillende dingen, varierend van linux kernels tot samba en andere programma's.
4. ik bak een nieuwe kernel en maak ergens een fout
5. gevolg is dat ik in de nieuwe kernel niet kan compileren, dat wil zeggen de bestanden die het bij de oude kernel wel deden.
6. gcc is gewoon geinstalleerd, heb ik ook niks aan veranderd.

Dit is een onderbouwde samenvatting van wat er gebeurd is, en waarom het niet bestaan van een makefile of andere berichten niet kloppen. :)

• hereweare67893
  • Niet online
Ik kwam er allemaal niet meer uit, de upgrade van die kernel-rpm resulteerde na een boot in een loop met een Nvidia-scherm :D , altijd reclame proberen te maken :P . Ik heb Mandrake maar opnieuw geinstalleerd, gelijk flink wat dingen veranderd. Uiteraard kan ik nu gewoon weer compileren.

Bedankt voor jullie hulp en geheid tot een volgende keer :+
Pagina: 1