Toon posts:

mp3speler: autologin, X starten en xmms starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een oud computertje omtoveren tot mp3 speler voor in me stereo installatie.

Daarvoor wil ik automatisch als gebruiker inloggen tijdens het opstarten, daarna X starten en vervolgens de xmms speler automatisch opstarten.

ik wil het liefst gebruik maken van xdm en geen gdm, aangezien ik de installatie zo kaal mogelijk houden wil.

wie helpt mij!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Als js het zo kaal mogelijk wilt houden, waarom zou je dan xmms gebruiken ? Waarom geen mpg123 :? Dan hoef je ook geen X te installeren..

Als je wel X wilt gebruiken, je hoeft niet perse xdm te gebruiken, je kunt ervoor zorgen, dat je machine automatisch inlogd (Door je rechtensysteem hopeloos te slopen ;) ), en dan X op te starten d.m.v. startx..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik gebruik hier freeamp... Wellis waar logt hij niet automatisch in, meer dat hoeft ook niet voor firewal annex server, maar hij doet het wel als een zonnetje, zonder X.

Kortom als je een oud pc'tje hebt zou ik niet X gaan gebruiken voor zoiets kleins.

PS. volgens mij is dit al vaker langs gekomen hier, gebruik de search eens.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

waarom doe je geen "xinit xmms" ... zo start je toch alleen xmms op in een grafisch gedeelte (p.s. syntax kan mogelijk niet kloppen) en dan heb je verder geen gezeur whatsoever

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op 04 november 2002 @ 22:29:
Als js het zo kaal mogelijk wilt houden, waarom zou je dan xmms gebruiken ? Waarom geen mpg123 :? Dan hoef je ook geen X te installeren..

Als je wel X wilt gebruiken, je hoeft niet perse xdm te gebruiken, je kunt ervoor zorgen, dat je machine automatisch inlogd (Door je rechtensysteem hopeloos te slopen ;) ), en dan X op te starten d.m.v. startx..
maar hoe dan, want dat wil ik weten...

en ja X is nodig, want niet alleen ik, maar ook vrienden die op bezoek zijn of me vriendinnetje moeten de interface kunnen gebruiken --> click&go snappie...

Verwijderd

Topicstarter
imdos schreef op 04 november 2002 @ 22:57:
waarom doe je geen "xinit xmms" ... zo start je toch alleen xmms op in een grafisch gedeelte (p.s. syntax kan mogelijk niet kloppen) en dan heb je verder geen gezeur whatsoever
hoef ik dan niet in te loggen?

het moet allemaal simpel, omdat een en ander in me stereo geplaatst zal worden. Dus ik wil alleen de computer an monitor aanzetten, ff wachten tot de mp3speler verschijnt en muziek draaien. Uitzetten moet daarna ook eenvoudig gebeuren...simpele muisklik...

• ge-flopt
  • Nu online
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 07:57:
[...]

maar hoe dan, want dat wil ik weten...

en ja X is nodig, want niet alleen ik, maar ook vrienden die op bezoek zijn of me vriendinnetje moeten de interface kunnen gebruiken --> click&go snappie...
Interface van freeamp is ook vrij simpel:
+ = volgende nummer
- = vorige nummer
q = quit
p = pause
s = shuffle
f = 10 seconden verder
b = 10 seconden terug.

• aj-san
  • Laatst online: 14-01 08:34
imdos schreef op 04 november 2002 @ 22:57:
Dus geen xdm nodig, zet gewoon zoiets als dit in je rc.local:
code:
1
su - jochenz -c "xinit xmms"

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Als je wilt afsluiten kan je in /etc/inittab de "Three Finger Salute" oftewel ctrl+alt+del aanpassen dat deze een shutdown -h now doet ipv shutdown -r now (wat een reboot is)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
aj-san schreef op 05 november 2002 @ 09:48:
[...]

Dus geen xdm nodig, zet gewoon zoiets als dit in je rc.local:
code:
1
su - jochenz -c "xinit xmms"
en dan hoef ik dus niet in te loggen?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 10:27:
[...]

en dan hoef ik dus niet in te loggen?
Ik zou je wel adviseren om ipv "xmms" even het hele pad naar je xmms op te geven (/usr/bin/xmms bijvoorbeeld... Meestal is er vanuit xinit geen pad gezet, waardoor hij xmms alleen niet zal herkennen)

Verwijderd

als je het echt click & go wil maken kun je het vrontje van een autoradio (oid) pakken
dat solderen aan een lpt stekker en dan doormeten welke pins waardes terug geven en daar een programma voor maken die dat doorgeeft aan mpg123/xmms/freeamp oid.
:P
(is een stiekem droom project van mij eigenlijk)

automaties inlogen, tsja. moet wel mogelijk zijn.
maar vraag mij niet hoe, zou het niet weten iig
maar je kunt dan meschien ook gewoon je pc altijd aanlaten staan en zorgen dat je energie besparings settings goed staan. (scherm uit, HDD's uitzetten, na verloop van tijd enzo)
scheelt boot tijd iig.

Verwijderd

Topicstarter
ik kreeg op een ander forum de tip om mp3playlist te gebruiken...die heeft geen X nodig, en spaart dus resources.

rest mij nog de vraag of ik die kan opstarten zonder dat ik hoef in te loggen? of moet je altijd inloggen voordat je "gewone" programmas ken starten?

Verwijderd

en eerst was X wel nodig want het moest click&go zijn 8)7 8)7

er zal vast wel wat te sjoemelen zijn met de login.
ik zal eens voor je zoeken, who knows. dan edit ik deze post wel.

meschien door naar init1 te booten?
maar denk eigenlijk dat je dan nog steeds root password moet intypen.
maar it never hurts to try en zo.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Waar je eens naar kunt kijken is roomjuice http://paradise.qooqle.com/roomjuice/.
Snel simpel en start automatisch op, je kunt via je browser dan je hele mp3 collectie afspelen.
Je hebt geen X nodig alleen mpg321 (of mpg123) je hebt alleen apache en php nodig.

We hebben het hier in huis ook draaien op een oude 486 met debian. Het hele huis kan genieten van dezelfde muziek (soms de buren ook)

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
rlensen schreef op 05 november 2002 @ 14:06:
Waar je eens naar kunt kijken is roomjuice http://paradise.qooqle.com/roomjuice/.
Snel simpel en start automatisch op, je kunt via je browser dan je hele mp3 collectie afspelen.
Je hebt geen X nodig alleen mpg321 (of mpg123) je hebt alleen apache en php nodig.

We hebben het hier in huis ook draaien op een oude 486 met debian. Het hele huis kan genieten van dezelfde muziek (soms de buren ook)
Ja das leuk, maar dan moet ik ook altijd de Router/server/firewall aanzetten...en ik wil nu juist niet het netwerk ermee belasten tijdens het afspelen...wel een leuk idee trouwens, ik hou het wel in gedachten.

nee, wat ik wil is een stand alone speler voor in me stereo installatie...wel een netwerkverbinding om eventueel mp3 erop of eraf te kunnen knallen, maar vooral stand-alone.....dan issie ook makkelijk meeneembaar...misschien wel een laptop in de toekomst...klein goedkoop ding ofzo...

Dus wat ik nu nog moet weten is of ik programmas zoals mp3 spelers op kan starten zonder lastig te worden gevalleen met een login-prompt.

Verwijderd

Ik ben zelf ook bezig met een dergelijke opstelling.
Probeer het om het allemaal met mpxplay aan het lopen te krijgen; maar dit draait wel onder dos.
Zit wel LCD display ondersteuning ed. in.

Ik ben alleen op zoek naar netwerkmogelijkheden; mja... je kunt niet meer dan 1 programma in dos laten lopen heh :)

Verwijderd

1) in /etc/inittab voeg je de volgende regel toe:

x:2345:respawn:/usr/X11R6/bin/startx (evt met su of sudo, dat is voor jou :P )

2) in je ~/.xinitrc zet je:

exec /pad/naar/xmms

Nu ff rebooten (of kill -HUP 1; init <eenanderrunlevel>) en bij het opstarten zal X opstarten met xmms als "windowmanager"

<edit>
Mischien is het een id op ipv xmms freevo te gebruiken
</edit>

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Die login dingen zijn te omzeilen ... vraag is dan alleen nog of je gaat voor een ncurses based player gaat of een grafische dmv X

Verwijderd

Topicstarter
imdos schreef op 05 november 2002 @ 18:04:
Die login dingen zijn te omzeilen ... vraag is dan alleen nog of je gaat voor een ncurses based player gaat of een grafische dmv X
Een van beide in ieder geval...ik denk dat ik met top kijk of X nu echt zo veel meer resources in beslag neemt tijdens het afspelen van mp3s.

Wat nu voor mij belangrij is, is of autmoatisch een op te geven gebruiker inloggen of via de RESPAWN optie de programmas te starten. Al vraag ik me af wat dan je rechten zijn tijdens het afspelen van de bestanden. Als je niet inlogt, maar meteen software opstart zoals startx en xmms, dan ben je toch root?

Verwijderd

tenzij je su - <user> -c <command> of sudo -u <user> <command> gebruikt om de app te starten
Pagina: 1