[CPU] Celeron 1200 Tualatin oc-verslag+vraagje

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11-2025
Het leek me leuk om te vertellen...tzal vast voor een hoop gesneden koek zijn maar ik wil gewoon mijn eerste mod's op deze schaal laten zien. kben nog een redelijke beginner op het gebied van hardware modden.
mensen die geen zin hebben hoeven niet alles door te lezen en kunnen ook gewoon meteen doorspringen naar het einde waar mijn vragen staan.

WAT?
Ik ben sinds kort de bezitter van een celeron 1200 met een tualatin core. voor het belachelijke bedrag van € 10,- op ebay gekocht...ik dacht misschien is ie kapot maar he what the hell die jongen had meer als 150 refs dus...

BEGIN?
toen ik eindelijk de cpu ontving zag de cpu er goed uit en ik probeerde hem meteen op mijn cusl2 (no audio) mobo. ik zet pc aan en sirene geluid.
na wat gezocht te hebben bleek het een tualatin core te zijn...(heb het allemaal niet zo gevolgd op cpu gebied) en deze paste niet op mijn mobo. Na wat te hebben gezocht op internet en tweakers kwam ik erachter dat ie met een paar brute mod's wel ging werken. Hij koste maar 10 fleuro's dus ik dacht what the f*ck...khad verschillende artikelen gelezen en heb toen de grote stap maar gezet.

1e MOD: CPU POSTIEF SLOPEN
Als eerst mod moesten er drie pinnetjes worden geisoleerd. deze pinnetjes zijn op onderstaande afbeelding met rood aangegeven. dit zorgde ervoor dat de tualatin door mijn geweldige bordje geaccepteerd werd. hier waren diverse manieren voor...aangezien ik niets aan mijn mobo wou doen heb ik besloten alle mods toe te passen op de cpu. Ik heb dus BRUUT >:) de pinnetjes er gewoon vanaf geknepen met een tangetje...GROF maar wel effectief...hij gaat toch nooit meer in een andere pc en als het mislukte dan pech.

EERSTE BOOT
cpu erin en booten die handel..waarempel het is gelukt..hij boot mooi en laat vrolijk een Pentium III zien met 1200 MHz...ik voelde me geweldig :D na een half uur joepie te hebben geroepen en naar mijn gepauseerde bios scherm te kijken :+ besloot ik maar de pc eens door te laten booten tot in windows. alles ging voorspoedig en na grondig testen gedurende lange tijd (4 uur)...(UT2003, SETI@HOME, WINZIP, 3DMARK, PCMARK, en diverse andere) bleek alles stabiel te zijn en ging alles perfect...maar ik wilde uiteraard verder.

1e OC STAP
Ik heb de cpu in de bios op 100:100:33 staan en verhoogde dit naar een FSB van 110. de pc wou niet meer booten en crashte iedere keer tijdens het starten van windows...

2e MOD: VOLTAGE MODDEN
op het zelfde plaatje staat rechts de mod die ik ergens ander op internet gevonden had om het voltage te verhogen van de core. Dit zou een voltage op leveren van 1,65v. Deze mod heb ii gedaan door heel dun draad (ata100 kabeldraadje) Nadat ik deze mod had uitgevoerd opnieuw getest.

2e BOOT + STAPSGEWIJS OCen
de pc boote nu zonder problemen op een FSB van 110 en testen ging ook prima..
langzaam verhoogt en pc boote iedere keer netjes tot en met FSB van 125. hierdoor kwam alleen wel mijn pci bus wat hoog te liggen maar alles liep en tijdens testen ging ook alles goed. Mijn doel is nu om naar de 133 te kunnen gaan omdat ik die pci bus te hoog vind. Ik heb de cpu nu op een fsb van 120 draaien en de pci bus op 40. dit is een veilige grens (1 jaar lang ene PIII800@960 op gedraaid).
dus hij drait nu op 1444 MHz :)

PROBLEMEN EN VRAGEN
vraag 1:
om aan de 133 te komen zal ik voltage moeten verhogen in de bios maar dit lukt me niet. De mogelijkheid om de corevoltage aan te passen is verdwenen uit de bios. Ik draai nu bios versie 1009 (laatste niet beta release). 1012 beta release laat ook geen voltagemogelijkheid zien. als ik asus probe gebruik om voltage te zien laat hij 1,55v zien ipv de 1,65 die ik zou krijgen door de mod.
ook de bios laat 1,55 (1,57 precies) zien.
onder windows heb ik cpuid versie 1.14 opgestart en die laat 2,976v zien :? beetje veel lijkt me...maar dit geloof ik niet echt omdat zo'n cpu het dan toch niet lang had overleefd. hoe krijg ik het nou voor elkaar om het voltage op 1,7v te verhogen want dan zal de 133 wel haalbaar zijn. Ben ik een mod vergeten of zijn er meer mogelijkheden. oh ja de gele mod die op de tekening boven staat heeft geen effect op wat dan ook. Hijs niet nodig zij de schrijver van het artikel. weet iemand waar deze mod precies voor dient?

vraag 2:
mijn temps zijn een beetje aan de hoge kant check asus probe ook in de bios staan deze temps gegeven...idel zo rond de 40 en stressed scheelt het niet veel. nog niet hoger gezien dan 43. Ik weet niet of dit normaal is? mijn PIII werd max zo'n 37 graden dus. de cooler zit goed vast en arctic silver is juist erop gesmeerd. Ik vraag me af of die heatspreader wel zin heeft. Ik heb gelezen in ouwe topics dan mensen ze er van af halen maar hoe je dit doet heb ik nergens gelezen. kan iemand mij vertellen of dit nut heeft voor de temp en hoe je die heatspreader verwijderd zonder de core te beschadigen.

goe dik hoop dat ik jullie niet te lang verveelt heb...

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk237789/celeron/cpuid114.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door shardphoenix op 05-11-2002 20:26 . Reden: pics verwijderd en nieuwe gepost ]

Verwijderd

mooi gedaan , raad kan ik niet geven, ben zelf te veel noob , zeker met die celerons

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 15:06

DDan

Team Leader of Team Gäöl

VMod houd voor cellies in: het verbinden van bepaalde VID-pinnen met een VSS pin, welk VID-pinnen je moet verbinden (en al intern verbonden zijn) kun je opzoeken in de datasheet van je proc, en die is te downloaden op de site van Intel. Daar staat een mooi tabelletje in waar precies in staat welke combinatie welk voltage opleverd. Interne verbindingen kun je overigens niet verbreken door pinnen af te breken!

Temps zijn nog wel in orde, mag geen problemen opleveren tot een graad of 50 voor die cellies

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

• shardphoenix
DDan schreef op 04 november 2002 @ 23:14:
VMod houd voor cellies in: het verbinden van bepaalde VID-pinnen met een VSS pin, welk VID-pinnen je moet verbinden (en al intern verbonden zijn) kun je opzoeken in de datasheet van je proc, en die is te downloaden op de site van Intel. Daar staat een mooi tabelletje in waar precies in staat welke combinatie welk voltage opleverd. Interne verbindingen kun je overigens niet verbreken door pinnen af te breken!

Temps zijn nog wel in orde, mag geen problemen opleveren tot een graad of 50 voor die cellies
thx voor de tip DDan. Ik heb de datasheet bekeken en alle voltagestanden uitgeprint. Ik ben meteen maar naar 1,65v gegaan omdat ik veel gelezen heb dat die celerons wel wat nodig hebben voor 133 MHz aan te kunnen. Ik heb alles getest en het werkt nu prima...voltage staat nu dus op 1,65v ikke meteen 133 geprobeerd maar hij wou nog niet booten. Nu maar weer even testen of ie stabiel is en dan maar eens ff kijken om 1,75v te krijgen misschien dat ie dan wil booten. Die mod's zijn niet echt makkelijk en is best een prielwerk dus doe het ff rustig aan...1 mod per dag...heb het te druk op school.

weet iemand nog hoe ik de heatspreader eraf kan halen? ik heb gehoord dat de temp dan zakt.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Memendo

V4-power/Team BSD

mikevanrooijen schreef op 05 november 2002 @ 18:58:
[...]

thx voor de tip DDan. Ik heb de datasheet bekeken en alle voltagestanden uitgeprint. Ik ben meteen maar naar 1,65v gegaan omdat ik veel gelezen heb dat die celerons wel wat nodig hebben voor 133 MHz aan te kunnen.

weet iemand nog hoe ik de heatspreader eraf kan halen? ik heb gehoord dat de temp dan zakt.
1.65 volt had je ook kunnen krijgen door vid 1 en vid 2 te verbinden, ipv die hele blauwe lijn die je nu in je pic heb staan.
Verder haal ik met 1.65 volt "maar" 1500, voor 1600 ben ik 1.75/1.80 volt nodig. Daar kun je aan komen door in je bios (mits ondersteund) het voltage te verhogen.

heatspreader er af:
scheermesje er onder door halen, kijk ook maar eens hier naar een topic waar men de heatspreader van een P4 af haalden. Gaat op de zelfde manier. Scheelt bij deze celly alleen niet zoveel, 1 graad idle en hooguit 4 stressed

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17
Die temps zijn helemaal niet slecht
Mijn P3 600mhz wordt stressed ongeveer 50 a 55 graden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• shardphoenix
ik heb voltage gewoon aangepast zoals het op de datasheet van intel stond. 1,65v stond ie nu dus en ik ben toen even naar de bios gegaan en raar maar waar met een getweakte bios van x86-secret laat nu wel bios settings zien en ik kan dus nu van hartelust gaan verhogen :D voorlopig staat ie nu op 1500 MHz met een FSB van 125/125/41...alleen die 41 ben ik niet zo blij mee maar ja 40 heeft meer als twee jaar goe dgedraaid dus....btw pics die boven staan zijn geupdate naar de nieuwe specs
Pagina: 1