Hoe zit dat nu met de garantie jaren op hdd's

Pagina: 1
Acties:

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Lo mensen, kan iemand mij nou uitleggen hoe dat nou zit met de garantie op de hardeschijven?

Ik zou graag weten welke merken de 3 jaar terug gebracht hebben naar 1 als het goed is heeft maxtor dit gedaan. Zijn er nog meer merken welke dit gedaan hebben zo ja welke. Ook heb ik gehoord dat sommige garantie toepassingen alleen maar gelden buiten europa. Ter verduidelijking, de garantie op Maxtor hardeschijven is in Europa nog steeds 3 jaar (had ik meende ik eens gelezen op tweakers.net)

Is er iemand die me voor eens en altijd alle merken kan noemen en hoe het nou zit met de garantie? (tot op heden meende ik alleen dat Maxtor en WD de garantie terug hebben gebracht tot 1) Aangezien we zitten met die nieuwe regel in europa, mag de garantie dan wel terug gebracht worden tot 1 jaar?

P.S. dit topic staat ook al in Overige Hardware (kwam erachter dat ik hem verkeerd had gepost, die topic mag dus wel gesloten worden).

Verwijderd

Ik zou zeggen
Tik is www \ (HDfabrikant) .com in :+ en kijk is wat ze er zelf van zeggen.
Bij seagate was en is het nog 3 jaar. 8)
En je kunt het ook nog nakijken aan de hand van je hd serie nr of je nog garantie hebt bij aantal hd bakkers :*)
B.v western digital, seagate,ibm,maxtor,en ik zal er gerust een aantal zijn vergeten of botweg niet genoemd 8)7 om dat ze opgeslokt zijn door anderen. :7

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 23:09:
Ik zou zeggen
Tik is www \ (HDfabrikant) .com in :+ en kijk is wat ze er zelf van zeggen.
Bij seagate was en is het nog 3 jaar. 8)
En je kunt het ook nog nakijken aan de hand van je hd serie nr of je nog garantie hebt bij aantal hd bakkers :*)
B.v western digital, seagate,ibm,maxtor,en ik zal er gerust een aantal zijn vergeten of botweg niet genoemd 8)7 om dat ze opgeslokt zijn door anderen. :7
Heb gekeken bij Maxtor en daar kon ik het niet vinden. Bij WD had ik ook al wel gekeken en daar staat 1 jaar (afhankelijk van type), maar ja heb ook wel eens nieuwspost voorbij zien komen waaruit blijkt dat ze nog wel 3 jaar geven (Maxtor dan).

Dus ja wilde het gewoon weten, en het gaat me niet erom of op mijn hdd's nog garantie zit, maar hoelang ik van het merk zelf garantie krijg (om gezeur met de winkel te verkomen).

Verwijderd

Ik werk bij een PC bouwer als inkoper. Alleen de Western digitals met 8Mb cache hebben 3 jaar garantie, de rest 1 jaar vanaf 1-10-2002

Verwijderd

blijhoofd_bennie schreef op 04 november 2002 @ 23:27:
[...]

Dus ja wilde het gewoon weten, en het gaat me niet erom of op mijn hdd's nog garantie zit, maar hoelang ik van het merk zelf garantie krijg (om gezeur met de winkel te verkomen).
Stief 10 minuutjes later en ik heb de gewenste info
Aantal fabrikanten hebben hun garantie omgegooid :'( en het verschilt per hd.
Dit kun je weer nakijken door de waranty check te doen van de des betreffende hd. ;)

Western digital

http://support.wdc.com/warranty/index.asp

MAXTOR

http://www.maxtor.com/en/...ce/warranty/statement.htm

seagate

http://www.seagate.com/support/service/warranty.html

IBM

http://www.ibm.com/support/warranties/us/

Verwijderd

Dat bij IBM heb ik ook gedaan, alleen daar herkennen ze het serienummer niet.
Moet ik weer aankoopbewijzen e.d. opsnorren.. :(

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 00:15:
[...]

Stief 10 minuutjes later en ik heb de gewenste info
Aantal fabrikanten hebben hun garantie omgegooid :'( en het verschilt per hd.
Dit kun je weer nakijken door de waranty check te doen van de des betreffende hd. ;)

Western digital

http://support.wdc.com/warranty/index.asp

MAXTOR

http://www.maxtor.com/en/...ce/warranty/statement.htm

seagate

http://www.seagate.com/support/service/warranty.html

IBM

http://www.ibm.com/support/warranties/us/
Die van Maxtor en WD had ik al :), maar nogmaals bedankt.

Maar zoal je ziet bij die van Maxtor staat dus bar weinig :) niet van op hdd 1 jaar enzo. Van WD was ik ook achter gekomen dat dit verschilt per type.
Die andere had ik nog niet dus daar zal ik ook eens ff naar kijken, nogmaals bedankt (nu ff kijken wel merk ik me ga kopen).

Maar hoe zat dat nou met zo'n nieuwsposting hier op tweakers.net over dat de garantie op maxtor hdd nog steeds 3 jaar is (in europa)? Ben helaas de link kwijt anders had ik hem ff gepost.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Het maakt in principe niet zoveel uit hoeveel jaar garantie de fabrikant geeft. Dit valt onder het regelend recht. Je hebt echter het zogenaamde conformiteitsbeginsel. Dit houdt in dat als je er rederlijkerwijs van uit mag gaan dat het door jou gekochte product langer dan 1 jaar meegaat en hij na 2 jaar kapot gaat je nog steeds verhaal kunt halen. Veel mensen weten dit niet en kopen extra garantie bij. Dit is eigenlijk gewoon een sigaar uit eigen doos kopen!

What's a cube to you?

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Rizzi schreef op 05 november 2002 @ 14:52:
Het maakt in principe niet zoveel uit hoeveel jaar garantie de fabrikant geeft. Dit valt onder het regelend recht. Je hebt echter het zogenaamde conformiteitsbeginsel. Dit houdt in dat als je er rederlijkerwijs van uit mag gaan dat het door jou gekochte product langer dan 1 jaar meegaat en hij na 2 jaar kapot gaat je nog steeds verhaal kunt halen. Veel mensen weten dit niet en kopen extra garantie bij. Dit is eigenlijk gewoon een sigaar uit eigen doos kopen!
Ok dit wist ik niet. Verhaal halen kun je altijd proberen natuurlijk :) , maar ja is de tegenpartij dan ook verplicht je een nieuwe hdd te geven? (ik heb er namelijk niet zoveel verstand van)

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

De tegenpartij moet in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Dit kan hij doen door je inderdaad een nieuwe hdd te geven of je geld terug te geven. Echter, vaak is het onduidelijk wie dit moet doen. De winkelier of de producent/fabrikant? Als je bijv. bij de Albert Heijn soep koopt die over datum is, dan kan je Unox aansprakelijk stellen of de AH. Zo ook bij je gekochte hardware. Ik zou door standvastig te blijven naar een winkel gaan en eventueel een wetboek meenemen :)

What's a cube to you?

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:42
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 23:32:
Ik werk bij een PC bouwer als inkoper. Alleen de Western digitals met 8Mb cache hebben 3 jaar garantie, de rest 1 jaar vanaf 1-10-2002
Huh? is dat ook voor retail schijven?, of alleen voor OEM?

https://github.com/atoomnetmarc/

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36
Bij OEM harddisks bepaald de verkoper/winkel de garantie.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
DiNo7 schreef op 05 november 2002 @ 14:59:
[...]

Huh? is dat ook voor retail schijven?, of alleen voor OEM?
alles afaik :{

* veldmuis heeft schijffie ingeruild aangezien ik errors kreeg, van 3 jaar naar 1 jaar garantie nu :r :{

maargoed, hij moet het maar volhouden :Y) :P

was btw een seagate :)

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Handige info over WD schijven: (heb ff gemaild, Maxtor volgt)

[mail]

Hello,

All Special Edition JB drives (i.e models that are WD___JB-____) still have, and will always have 3 years warranty with Western Digital.

All drives (other than special edition drives) built after 1/10/02 and sold as retail packs in the EU, Norway and Switzerland have 2 years warranty, with the option for the end user to purchase a 3rd year.

All drives (other than special edition drives) built after 1/10/02 and sold in Europe, but outside of the EU, Norway and Switzerland, have 1 year warranty.

All drives (other than special edition drives) built after 1/10/02 and sold in the EU, Norway and Switzerland that are not retail packs, but are straight from the factory/ OEM state/ just the drive in a box have 1 year warranty, with the distributor having to buy a second or third year of warranty. A distributor will be able to buy extra warranty for these drives through our website, by entering serial numbers. This service will come available soon. Alternativley, a distributor can avoid buying warranty from us, but is still required by law to replace a drive of this kind in its second year.

Regards,
WD Tech Support

[/mail]

Verwijderd

Rizzi schreef op 05 november 2002 @ 14:58:
De tegenpartij moet in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Dit kan hij doen door je inderdaad een nieuwe hdd te geven of je geld terug te geven. Echter, vaak is het onduidelijk wie dit moet doen. De winkelier of de producent/fabrikant? Als je bijv. bij de Albert Heijn soep koopt die over datum is, dan kan je Unox aansprakelijk stellen of de AH. Zo ook bij je gekochte hardware. Ik zou door standvastig te blijven naar een winkel gaan en eventueel een wetboek meenemen :)
Ik zou inderdaad een wetboek meenemen naar een conmputerwinkel. 8)7 Als hardware leveranciers zich al niet aan het beginsel houden, waarom zou een computerbedrijf dit dan wel moeten doen ? Goeie vraag ! Dit verhaal is al een jaar of 6 bekend dat je er van uit mag gaan dat een artikel minimaal 2 a 3 jaar mee moet kunnen gaan. Ik weet vrij zeker dat daar geen enkel compterbedrijf intrapt; dan zou je er al een rechtszaak van moeten maken en dan nog ben ik benieuwd wie zijn gelijk haalt.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56
Dit gaat echt zoveel gezeik opleveren in de winkels over ongeveer een jaar. En dat allemaal dankzij de geweldige HDD fabrikanten. Gelukkig is IBM als enigste niet zo achterlijk aan het doen.... :)

Verwijderd

dominator schreef op 05 november 2002 @ 21:24:
Dit gaat echt zoveel gezeik opleveren in de winkels over ongeveer een jaar. En dat allemaal dankzij de geweldige HDD fabrikanten. ...............
Ach wel nee - wat een drama nu weer
1- bewaar van elke aankoop de kassabon
[beetje mobo doos voldoet uitsteeeeeekend!]
2- 1 jaar , la' me nie' lachu' de CONSUMENT kan staan op 2 yr
productaansprakelijkheidsgarantie [hmmm mooi woord nie'!]
3- 2B OEM or not 2B OEM -> sorry Fabrikant - in de regel via de importeur -
is aansprakelijk te stellen.

• Da_Jackal
  • Laatst online: 21-01 15:05
Het zou toch belachelijk zijn als je na 1 jaar al daaag tegen je schijfje kon zeggen, zonder dat je enige vorm van compensatie hebt. Ik weet iig zeker dat ik noooooit meer iets bij die fabrikant zou kopen als me zoiets overkwam.

• DiNo!
  • Laatst online: 13:42
Jordy schreef op 06 november 2002 @ 21:48:
Het zou toch belachelijk zijn als je na 1 jaar al daaag tegen je schijfje kon zeggen, zonder dat je enige vorm van compensatie hebt. Ik weet iig zeker dat ik noooooit meer iets bij die fabrikant zou kopen als me zoiets overkwam.
Daarom moet je ook zorgen dat je onderdelen koopt die 3 jaar garantie hebben vanuit de fabrikant of winkel.

https://github.com/atoomnetmarc/

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:46

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 20:58:
[...]

Ik zou inderdaad een wetboek meenemen naar een conmputerwinkel. 8)7 Als hardware leveranciers zich al niet aan het beginsel houden, waarom zou een computerbedrijf dit dan wel moeten doen ? Goeie vraag ! Dit verhaal is al een jaar of 6 bekend dat je er van uit mag gaan dat een artikel minimaal 2 a 3 jaar mee moet kunnen gaan. Ik weet vrij zeker dat daar geen enkel compterbedrijf intrapt; dan zou je er al een rechtszaak van moeten maken en dan nog ben ik benieuwd wie zijn gelijk haalt.
Ik heb een aardige tijd terug bij Mikro Electro (ja ik weet het, da's geen computerbedrijf) dankzij het conformiteitsbeginsel toch wel gratis en voor niets een nieuwe monitor gehad. Maar wel pas nadat ik dreigde met een rechtszaak en dat ik al advies bij een advocaat had ingewonnen (hetgeen ik ook had gedaan).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Volgens de wet mag je er van uit gaan dat een app minimaal 2 jaar mee moet kunnen. Binnen die 2 jaar kan je dus nog verhaal halen. Je bent dan wel afhankelijk van de goodwill van de winkel of het onderhands opgelost kan worden, anders moet je naar de kanton-rechter. Dus wat voor mooie regeltjes al die fabrikanten ook verzinnen, als het app buiten jouw schuld binnen 2 jaar kapot gaat kun je in principe het altijd uitvechten bij de rechter met een redelijke kans van slagen. Voorwaarde is wel dat je alles eraan gedaan hebt om het snel en goed op te lossen, dus niet maanden wacht met reageren , aangetekende brieven overleggen etc.etc.

Dus kun JIJ aantonen dat je niet nalatig, laks en goed gehandelt hebt en de winkelier kan niet aantonen dat het jouw schuld is heb je een goeie kans van slagen.
Wil dan niet zeggen dat je perse de volle 100% van de prijs vergoed krijgt.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1