seriele poort aansturen met PHP o.i.d.

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik weet een beetje hoe PHP werkt, daarom het liefst daarmee. Maar als je geen kennis daarover hebt maakt me niets uit.

Ik heb op google gezocht, maar ik kan amper iets vinden over het schakelen via een site van de seriele poort. [of de paralelle, mag ook]. Ik heb 2 progies gevonden, 1 lijkt me onveilig, de 2e is zonder gebruiksaanwijzing en ik kan er geen info over vinden.

Wat ik wil: Enkele pinnen op de seriele/parallele poort hoog zetten, zodat ik apparaten etc. aan en uit kan zetten. De kennis van de seriele poort heb ik wel zo'n beetje: ik krijg het in windows allemaal aan de gang. Maar ik wil via het internet schakelen! Ik zoek een eenvoudig scriptje, graag met wachtwoordmogelijkheid maar anders maak ik dat zelf wel met PHP. Het enige wat ik wil is duz dat ik enkele pinnen hoog en laag kan zetten. Meer niet!

Bestaan er al zulke scripts/progies, of kan iemand er een maken? Ik ben een echte n00b op dat gebied met programmeren [ik ga beginnen aan een VB6 boek uit de bibliotheek, maar geen tijd zucht...]

Ik vermoed dat er wel meer mensen zijn die dit graag zouden willen :*)

--> ik hoop dat dit hier mag, ik zat te twijfelen tussen hier en NT

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Hmm, als ik zoek vind ik wel van alles:
- http://arethusa.tweakers....ILTERS=--A&xDEFAULTOP=and

En het staat me bij dat er op het forum van een bekende casemod site (kweet ff niet welke) ook zoiets gevraagt werd

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je de basis principes van procedureel programmeren een beetje onder de knie hebt, dan kun je ook redelijk eenvoudig overstappen op een andere taal van die famlie. Pascal en c (deze wordt het meeste gebruikt) zijn hier voor geschikt. *moet ff nadenken over wat voor procedurele talen er nog meer zijn* :)

Verwijderd

gevonden: http://forums.bit-tech.ne...15&highlight=PHP+parallel

Oef, ik ben te goed voor deze wereld :p.

Alarmnummer: het schijnt ook goed te doen te zijn met php, en omdat het via het web moet lijkt me dat de gemakkelijkste oplossing (let wel op je beveiliging ajb).

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 21:15:
Hmm, als ik zoek vind ik wel van alles:
- http://arethusa.tweakers....ILTERS=--A&xDEFAULTOP=and

En het staat me bij dat er op het forum van een bekende casemod site (kweet ff niet welke) ook zoiets gevraagt werd
ooooooh 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

ik had search gedaan in NT en op google. ff kijken wat er hier staat. Jullie horen het wel als ik er nog niet uitkom... heb ut druk met school. [geen programmeer opleiding, nog 4 VWO]

• pierre-oord
Nou ik ff gekeken, maar al die topics zijn voor een groot deel onbeantwoord gebleven. :( . Ik ben er achter dat je op de een of andere manier executable files kunt aansturen met php.... Ik heb een linkje gevolgd naar de officiele PHP site, maar daar kom ik niet uit. Ik ben echt n000000000000b op dat gebied. Kan iemand uitleggen hoe ik eenvoudig met php enkele commando's los kan laten op een .exe bestand? Het progie dat ik gebruik om de paralelle poort te schakelen start op, en sluit gelijk af [dos progie] duz hij hoeft niet op de achtergrond te draaien, zoiets las ik op die php site

>>> Dat linkie naar die tijdelijke search is er erg goed! Ik had nog niet eerder gekeken. :)

http://www.hut.fi/Misc/El...uits/parallel_output.html linkje had ik gevolgd maar daar staat niet over een website. Ik wil het btw op een apache 1.3 bak met nt4 server draaien.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ooit van command-line arguments/parameters gehoord? Daarmee kun je een x aantal variabelen naar een executable sturen op het moment dat je het programma opstart. Daarin kun je dus 'commando's loslaten op een .exe'. krijg je in PHP zoiets als:

PHP:
1
exec("C:\pad\naar\mijn\progje.exe arg1 arg2 arg3")

arg1 , 2 en 3 vang je dan weer op in C code, zodat je het programma bij verschillende argumenten, zich verschillend kan laten gedragen, zoals "koffiezetappaat.exe aan 30 autoshutdown", die over een half uur je koffiezetapparaat aanzet en als de koffie klaar is gelijk uitzet, maar dan ook "koffiezetapparaat.exe aan 0" die em direct aanzet en em niet weer uitzet (handmatig via koffiezetapparaat.exe uit 0" :)).

• pierre-oord
Genoil schreef op 05 november 2002 @ 00:05:
ooit van command-line arguments/parameters gehoord? Daarmee kun je een x aantal variabelen naar een executable sturen op het moment dat je het programma opstart. Daarin kun je dus 'commando's loslaten op een .exe'. krijg je in PHP zoiets als:

PHP:
1
exec("C:\pad\naar\mijn\progje.exe arg1 arg2 arg3")

arg1 , 2 en 3 vang je dan weer op in C code, zodat je het programma bij verschillende argumenten, zich verschillend kan laten gedragen, zoals "koffiezetappaat.exe aan 30 autoshutdown", die over een half uur je koffiezetapparaat aanzet en als de koffie klaar is gelijk uitzet, maar dan ook "koffiezetapparaat.exe aan 0" die em direct aanzet en em niet weer uitzet (handmatig via koffiezetapparaat.exe uit 0" :)).
Kijk dit bedoel in nou... Nu ff die exe file uitzoeken hoe die werkt en gaaaan. Bedankt! [valt het op dat ik een vette }:O ben op programmergebied ;) ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:12

KneoK

Not in a million lightyears

pierre-oord schreef op 05 november 2002 @ 08:32:
[...]

Kijk dit bedoel in nou... Nu ff die exe file uitzoeken hoe die werkt en gaaaan. Bedankt! [valt het op dat ik een vette }:O ben op programmergebied ;) ]
ff een exe bestandje uitzoeken... Pfft...

Zoals ik het heb gedaan is ook via een system commando alleen had ik mijn scripts in Perl geschreven. Ik had dus een bestandje die een cookie uitlas met de waarde die naar de seriele poort gestuurd moet worden. Deze waarde stuurde ik mee als argument als ik het andere script startte (system('serieel.pl waarde');).

Ik denk dat de overstap van PHP <--> Perl iets makkelijker is dan naar bv. C of C++ oid.

Er zijn voor Perl hele goede modules beschikbaar op CPAN.org om een seriele poort te openen (op linux/unix en win32).

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
pierre-oord schreef op 05 november 2002 @ 08:32:
[...]

jou woorden :P

• pierre-oord
Okee, nou zit ik nog met een probleempje. Ik kan nergens een programma vinden dat de paralelle poort kan aansturen in win NT/2000/XP :( . Ik heb hier op het forum al eens wat dingen langs zien komen, waarmee ik gemakkelijk in windows met een dll en een standaard progie pinnen hoog en laag kon maken, maar geen programma waarbij ik gewoon de waarde op kan geven van de paralelle poort welke pinnen hoog moeten, zoals dit wat ik van de site haalde waar ik de link al van gaf:

------------------------------------------------------------------------
Control program
The following program is an example how to control parallel port LPT1 data pins from your software. This example directly controls the parallel port registers, so it does not work under some multitasking operating system which does not allow that. It works nicely under MSDOS. You can look the Borland Pascal 7.0 code (should compile also with earlier versions also) and then download the compiled program LPTOUT.EXE.

Program lpt1_output;

Uses Dos;

Var
addr:word;
data:byte;
e:integer;

Begin
addr:=MemW[$0040:$0008];
Val(ParamStr(1),data,e);
Port[addr]:=data;
End.

How to use the program
LPTOUT.EXE is very easy to use program. The program takes one parameter, which is the data value to send to the parallel port. That value must be integer in decimal format (for example 255). Hexadecimal numbers can also be used, but they must be preceded by $ mark (for example $FF). The program hoes not have any type of error checking to keep it simple. If your number is not in correct format, the program will send some strange value to the port.

Example how to use the program
LPTOUT 0
Set all datapins to low level.

LPTOUT 255
Set all datapins to high level.

LPTOUT 1
Set datapin D0 to high level and all other datapins to low level.

How to calculate your own values to send to program
You have to think the value you give to the program as a binary number. Every bit of the binary number control one output bit. The following table describes the relation of the bits, parallel port output pins and the value of those bits.

Pin 2 3 4 5 6 7 8 9
Bit D0 D1 D2 D3 D4 D5 D6 D7
Value 1 2 4 8 16 32 64 128

For example if you want to set pins 2 and 3 to logic 1 (led on) then you have to output value 1+2=3. If you want to set on pins 3,5 and 6 then you need to output value 2+8+16=26. In this way you can calculate the value for any bit combination you want to output.
-----------------------------------------------------------------------------

Duz ik bedoel in een command line: lptpoort.exe 3
dat dus zorgt dat pinnen 2 en 3 hoog worden en dat ik ze met bijvoorbeeld lptpoort 0 weer uit zet, zoals op de site staan. Heeeeeel eenvoudig maar ik kan duz niet programeren. In quickbasic was ik vroeger wel bezig, maar die kan niet direct een poort meer aansturen onder alle NT versies van windows. Ik hoop dat iemand hier nog iets kan maken / linkie weet :)

Zoals je ziet kan dit progie duz niet onder die winnt versies werken. Anders wat ik nu aan het solderen met relais etc... Misschien maak ik nog een site als ik dit aan de gang heb met al de progies, en natuurlijk naam+mail van degene die ze heeft gemaakt
:)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 18:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

pierre-oord schreef op 04 november 2002 @ 20:53:
Bestaan er al zulke scripts/progies, of kan iemand er een maken? Ik ben een echte n00b op dat gebied met programmeren [ik ga beginnen aan een VB6 boek uit de bibliotheek, maar geen tijd zucht...]

Ik vermoed dat er wel meer mensen zijn die dit graag zouden willen :*)

--> ik hoop dat dit hier mag, ik zat te twijfelen tussen hier en NT

nee dit mag hier niet. Niet omdat het in het verkeerde forum staat, maar omdat scriptrequests niet mogen. P&W is voor mensen die zelf hun programma's maken. Lees de Quickstart Guide en de FAQ even door

Verder gaat je topic ook niet bepaald ergens over (wat programmeren betreft dan). Daarom doe ik m op slot

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.