Plextor blijft maar door branden

Pagina: 1
Acties:

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik heb een Plextor PX-W1210A en deze geeft de laatste tijd het volgende probleem: Als ik een cd-r erin stop duurt het heel erg lang en soms gebeurt het helemaal niet, voordat hij herkent wordt. De brander spint even op en daarna stopt hij na een schuurend geluid te maken. Dit herhaalt hij net zolang tot hij de cd-r herkend. Dit is best wel irritant maar nog niet het grootste probleem. Dat is namelijk het volgende:

De brander blijft gewoon door branden, of geeft dit in ieder geval aan, ookal is de cd al langer klaar. Ook hierbij is weer dit schuurende geluid te horen. Het lijkt wel of hij de track niet goed kan lezen/schrijven. De enigste oplossing om de cd eruit te krijgen en het branden te stoppen is door de computer opnieuw op te starten. Als je dit niet doet blijft hij gewoon doorbranden. Heb ik al een keer gehad (gewoon 25 minuten door blijven fikken).

Ik heb hier zowel bij Nero als bij CloneCD last van. Ik heb Windows XP Pro al opnieuw geinstalleerd en andere versies van Nero en CloneCD gebruikt en andere cdr's (Fujifilm, TDK) maar niets helpt.

Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem is of wat mogelijk de oplossing is? Persoonlijk denk ik dat mijn laser/kop van de brander niet goed meer is.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 17:20
Je kan de CDRW open schroeven, en kijken of de laser assembly vrij kan bewegen. Deze zit op 2 metalen rails - maak deze schoon en smeer ze ook. Hopelijk is je probleem dan opgelost. Heb hier ook een PX1210A en zeer tevreden mee.

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-03 15:18
Ik denk dat je plex niet helemaal in orde is. zou hem de garantie in sturen. de helpdesk kan het je wel vertellen, en als je garantie hebt dan ben je er geen cent voor kwijt :)

Je hebt een plextor... maak gebruik van hun service!
Had ook een probleem met mijn plextor... maar ze hebben het prima opgelost.

• Stimpy001
Bart B schreef op 04 november 2002 @ 20:58:
Ik denk dat je plex niet helemaal in orde is. zou hem de garantie in sturen. de helpdesk kan het je wel vertellen, en als je garantie hebt dan ben je er geen cent voor kwijt :)

Je hebt een plextor... maak gebruik van hun service!
Had ook een probleem met mijn plextor... maar ze hebben het prima opgelost.
Inderdaad, alleen weet ik niet meer of ik nou wel of niet het garantiebewijs op heb gestuurd. Ik kan hem in ieder geval niet meer vinden. Dus dat zal wel een probleem worden :'(

• Stimpy001
Ik heb inmiddels mijn garantiebewijs gevonden maar daarop zie ik dat ik geen garantie meer heb. Ik denk dat ik nog een paar cd's ga proberen te fikken en daarna schroef ik hem wel open zoals oc_maniac zei. Slechter kan het namelijk niet meer worden, alleen nog maar beter. En als het echt niet meer werkt koop ik gewoon een nieuwe

• oc_maniac
Success! Let er vooral op dat de laser assembly vry en makelijk kan bewegen op de 2 metalen rails, wees voorzichtig als je de lens schoon wil maken. Ik gebruik hiervoor meestal een wattestaafje en veel voorzichtigheid als ik zie dat er stof of vuil op zit. Test hem dan terwijl die nog open is - dan kan je beter horen waar die schuurt.

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

• Stimpy001
Hoe bedoel je testen als hij nog open is? Dus uit de kast laten en de buitenkant eraf laten, zodat ik dus de cd kan zien draaien? Lijkt mij niet echt veilig

• oc_maniac
Jup inderdaad - buiten de kast laten (doe ik wel vaker als ik een CDROM of CDRW moet testen). Dan hoor je al meer als wanneer die in de kast zit. De kap eraf en stroom erop - ja kan me indenken dat dat inderdaad gevaarlijk is. Maar de kap eraf (en geen stroom erop) en de laser assembly met de hand bewegen (ff het motortjie losschroeven dat die wel vrij kan bewegen), lijkt me veiliger.

• Stimpy001
Ik heb de brander opgehad en ook een cd gefikt terwijl de brander los was. Ik weet nu inmiddels waar het rare gelui vandaan komt. De laser assembly beweegt inderdaad over rails maar bij het beeindigen van het brandproces moet de laser assembly (snel) naar het begin en het eind bewegen en daar gaat het mis.

De laser assembly schiet door tot het einde van de rails waar hij hard tot stilstand komt tegen een stootblokje. Dit gebeurt zowel aan het begin als aan het einde van de rails en dat veroorzaakt het rare geluid. Het lijkt wel of de laser niet in de gaten heeft dat hij al bij het einde van de cd is en hierdoor niet stopt.

Het ziet er dus naar uit dat mijn laser een beetje fucked up is of weet iemand anders wat er aan de hand is?

Pagina: 1