Toon posts:

KT7A + AMD Duron 1200@1356Mhz maar 29 graden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben al enige tijd bezig met het overklokken van mijn Duron. Ik had eerst een Aopen AK73a, maar heb toch maar een ander bord erin geplaatst. De Abit KT7A. Dankzij het softmenu kan ik nu een stuk meer, zekers nu ik mijn amd heb unlocked.

Momenteel staat in de bios de CPU op 110Mhz FSB/37Mhz PCI plus een extra 3FSB. Tesamen dus 113Mhz/37Mhz FSB/PCI. Wel nog steeds met een multiplier van 12. Mijn Vcore is verhoogd naar 1.82 Volt.

Mijn kast staat helemaal open en ik heb 2 extra fans geplaatst die precies richten op de cpu en de chip op het moederbord. Al met al is de situatie rond de CPU behoorlijk koel.

Met mijn oude moederbord kreeg ik het systeem niet stabiel op 1356Mhz, temeer omdat ik de vcore niet kon verhogen. Met dit moederbord is dat verholpen en krijg ik hem stabiel op 1356Mhz (heb nog niet verder geprobeerd, maar dat komt uiteraard) en met HardInfo 2002 doorstaat hij de CPU overclockingstresstest feilloos, wat hij eerst dus niet deed. Afijn, allemaal leuk en aardig, maar met het verhogen van de vcore wil ik wel graag de temp in de gaten houden. Dus wat progjes gedownload en ole, draaien maar.

Maar wat schept mijn verbazing? Ten eerste gebruik ik Hmonitor en daar krijg ik drie waardes bij:
Mainboard: 22.4 graden.
CPU1: 29.9 graden
CPU2: 41.9 graden

Ik ben dus maar vanuit gegaan dat de hoogste waarde (41,9 graden CPU2) ook de temp is van mijn processor, aangezien ik 29,9 voor een overclocked cpu nogal laag vind.
Maar mijn nieuwsgierigheid is groter en ga dus spontaan op zoek naar meerdere temp proggies.
Eerst start ik SandraSiSoft2002 en bekijk ik de cpu waardes. Wederom ben ik verbaasd, want wat zegt Sandra? Mijn cpu temperatuur zou maar 29,9 graden zijn.
Andere temperatuur waardes geeft ze helemaal niet aan.
Ach, weet je wat, ik download gewoon nog een proggie. Ditmaal wordt het PCAlert4 (MSI proggie, maar loopt ook goed op andere borden) en wat zegt PCAlert4? Dat mijn cpu maar 29 graden heet is. Of moet ik zeggen koud?

Wat is het nou? Want volgens PCAlert en Sandra is 41,9 graden mijn systeem temperatuur.

Wie kan mij vertellen welke temp mijn cpu heeft? Want als dat maar 29,9 is, dan ga ik ff wat stappies hoger :9

wie o wie?

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Wat zegt je BIOS eigenlijk?

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Abit KT7A=VIA KT133A

waarom gooi je je unlockte Duron niet sowieso naar 133 Mhz (door verlagen van de multiplier). Je krijgt een sloot aan gratis memspeed ervoor terug, en je PCI divider loopt weer recht.

Check je BIOS voor "betrouwbare" temps met een recent BIOS:

MSI PC alert geeft ongetwijfeld afwijkingen, vanwege andere compensatiefactoren , omdat het voor een MSI bordje gemaakt is, met misschien wel een andere i2c sensor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat hij op 133Mhz kan lopen en heb het ook geprobeerd (133Mhz/33Mhz), maar dan doet mijn pc niks meer. De voeding loopt, maar mijn videokaart geeft geen signaal. Toch de Duron niet goed unlocked? Ik had namelijk 5 L1 streepjes. Dacht dat het er maar 4 waren??

In Bios geeft hij inderdaad 42 graden aan. Lijkt mij dus toch de betrouwbare hitte. Is deze hitte aanvaardbaar? Met stressfunctie van HardInfo komt hij op 49 graden.

P.s. op welke multiplier moet ik hem dan zetten als ik hem op 133mhz zet? Btw, kan je je multiplier in de bios ook aanpassen als je cpu niet unlocked is?

Bedankt :)

• AlterEgo
  • Niet online
Duron 1200: normaal 12*100
wordt 9*133 = ook 1200. Uit mijn hoofd zijn het 4 L1 streepje die verbonden moeten zijn.
Check ook even of er geen jumpertje ofzo op je mobo zit voot FSB 100->133 :)

Op een goed unlockte Duron moet je zonder problemen een andere MP kunnen instellen.

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 04-11-2002 20:17 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het in de bios installen op 133mhz/33mhz. Is ook een jumperless board, maar ja, tegenwoordig weet je het maar nooit. Dus ik zou dan de multiplier op 9 kunnen zetten? Ik kan het aanpassen in de bios, wijst dit dan op een juiste unlocked proc? Maar dan heb ik hem wel weer op 1200 zitten terwijl ik extra speed eruit wil halen. Is het dan nog wel aan te raden om wat extra FSB's bij te plaatsen? Of ben ik nu echt n00b bezig?

Ik heb een voorbeeld foto van zo'n unlockte amd gezien hier op tweakers OC faq en daar zag ik maar 4 streepjes naast L1 staan. Ik had er dus 5 :)

Verwijderd

Je fsb overklokken krijg je veel meer voor terug, omdat je proc dan sneller met je geheugen kan communiceren. Dat zal je ook wel in het standaard gebruiken merken. Dat 9*133 sneller is dan 12*100. Al is de snelheid van de proc hetzelfde

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het geprobeerd. Heb hem op 9 gezet en op 133Mhz/33Mhz. Maar nope, videokaart geeft dan geen signaal meer. Moederbord resetten is enige oplossing dan. Hij staat nu op 1368 te draaien, dus zometeen ff stresstests draaien.

Zou mijn AMD niet goed unlocked zijn dan? Ik kan hem wel op 13 zetten en dan staat hij ineens op 1420Mhz. POST ging nog goed, daarna kreeg ik errors. Zelfs de bios zag er niet uit. Dus maar weer resetten en hem op 114Mhz/36Mhz gezet. Loopt nog steeds :) op 42 graden.

Zou ik de vcore nog meer omhoog moeten schroeven als ik hem op 13x110Mhz wil hebben? Of ben ik dan TE overdreven bezig?

Verwijderd

Topicstarter
En op 1368Mhz lopen wil ie ook niet, hehe. Denk dat ik aan me max zit. Jammer :(

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
kun je op een 100mhz fsb wel booten met een lagere multiplier? En ik heb dat probleem ook met software; ik moet naar sys temp kijken voor processor en omgedraaid. Ik gebruik btw motherboard monitor [freeware]

kijk idd ff in je bios

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hem idd op 9 x 100Mhz klokken ja. Maar ik denk dat er wel iets fout is. Als ik hem op 13 klok dan ziet hij 12,5 in Sandra. Klok ik hem op 12x100Mhz dan ziet hij 11,5x104Mhz in Sandra. Kei vaag allemaal. Denk dat de amd beetje verkeerd unlocked is, hehe. Ach ja....als iemand nog tips heeft hoor ik het wel.

Verwijderd

Topicstarter
BTW, kennen jullie het progje Vcool? Als ik die aanzet dan wordt mijn cpu zeker 6 graden koeler. Zeker alleen als ie idle is?

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 10:12
De nieuwe morgan core van de duron 1200 ondersteund geen hoger MP dan 12,5 Ik zelf heb er ook 1 en krijg de FSB niet eens hoger dan 112 mhz... Dus helaas is het geen OC processor gewoon :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja boeiuh. Over een half jaar koop je een xp processor voor 50 euro :) tot die tijd kan ik nog wel vooruit.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

wat denk je zelf? dat is het goede antwoord

MechWarrior || Monsters Game

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:18

Knal127

Een raar geval...

YscO schreef op 04 november 2002 @ 22:20:
De nieuwe morgan core van de duron 1200 ondersteund geen hoger MP dan 12,5 Ik zelf heb er ook 1 en krijg de FSB niet eens hoger dan 112 mhz... Dus helaas is het geen OC processor gewoon :'(
Ik heb ook een Duron 1200 (loopt op t ogenblik 1332 Mhz; 40 graden)
de FSB is wel hoger te krijgen dan 112; heb em ook weleens op 1380 laten lopen (12 x 115), opstarten en windows ging wel goed, had alleen wel vastlopers in gta3 :| , heb dat dus ook niet volgehouden...

de MP is bij mij alleen niet hoger te krijgen dan 12 (maar dacht dat dat aan mn mobo lag)

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

Verwijderd

Hmmz, ik heb gister gepropeerd een Duron1300 op mijn KT7-Raid (met A9 bios) bordje te prikken, maar hij geeft het bekende "geen beeld" probleem. Dat had ik ook al toen ik er 2 jaar terug een Tbird800 in probeerde te doen, maar toen was CMOS resetten met jumper en power kabels eruit trekken genoeg om hem weer aan de praat te krijgen.

Nu deed hij het uiteindelijk op wel op 1300, na uit frustratie maar even een pauze genomen te hebben :). Maar: toen ik daarna probeerde de FSB hoger te zetten om te kijken tot hoever hij wilde, wilde hij weer niet booten. Van alles geprobeerd wat ik kon verzinnen en kon vinden...

Een vriend heeft een andere Duron1300 op zijn KT7 bord geprobeerd, en die bootte vrijwel meteen. Probleem was alleen dat zijn koeler niet echt voldeed en de proc op 72 graden draaide :)
Toen hij er een nieuwe koeler op had gezet wilde zijn bak ook niet meer booten.

Uiteindelijk heb ik maar m'n oude Tbird800 er weer ingedaan en die deed het in 1 keer. "Nouja, als die het doet op de standaard mobo settings moet die 1300 het ook wel doen" denk je dan. Maar nee.

Ik ben redelijk out of ideas eigenlijk, heeft iemand nog een tip?

• AlterEgo
  • Niet online
YscO schreef op 04 november 2002 @ 22:20:
Mijn duron 1200 draait op FSB 166*8=1328 Mhz 50 Graden, default voltage.
Geen hele spannende overclock, maar je geheugenbandbreedte schiet wel van 1.5 naar 2.2 GB/s.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn duron 1200 draait op FSB 166*8=1328 Mhz 50 Graden, default voltage.
Geen hele spannende overclock, maar je geheugenbandbreedte schiet wel van 1.5 naar 2.2 GB/s.
Als ik hem op 9*133 laat lopen dan krijg ik al geen beeld meer. Doe ik schijnbaar toch iets fout.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

je geheugen wel 133 mhz?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
Yup, die is zekers 133Mhz.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

mischien foute unlock.. ff weg hale je streepies en ff opnieuw doen... heb het ook wel eens gehad hoor dacht ik dat et goed was maar was et weer fout. na ff opnieuw te hebben gekleurt wou ie wel gewoon..

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

poster spreekt over dat zijn settings van 133/33mhz niet werkt.

Wat ik vermoed is dat hij zijn FSb op 133MHZ zet, maar VERGEET om zijn RAMspeed terufg te zetten naar FSB=FMEMclk!=133mhz. Zijn RAm staat waarschijnlijk ingesteld op 166MHZ!

Via chipsets kunnen asynchroon FSB +33mhz of FSB -33mhz draaien.

Met een FSb van 100mhz is het zinvol om ram met FSB+33MHZ in te stellen; dit maakt 100+33MHZ =133mhz

Met een FSB van 133mhz moet je GEEN FSB+33MHZ instellen; want dit zou maken; 133+33=166MHZ! Dit trekt het meeste SDRAM niet!

Het is zelfs mogelijk om met een FSBvan 133mhz een ramspeed te hebben van 133-33mhz=100mhz..... Goede instelling om je ramchippies koeler te houden..., maar wie zit hier nu op te wachten?! ;)
Pagina: 1