[Processor]Is de FPU het zelfde als de ALU?

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 23:23
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de werking van de processor en nu kom ik een vraag tegen die me een beetje in verwarring brengt:

"Is de Floating Point Unit nu het zelfde als de ALU (Arithmetic and Logical Unit)?"
Misschien domme vraag, maar een antwoord zou me erg helpen.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

The arithmetic and logic unit:

It is the unit which you control most of the time when you program in assembly language.
It deals with the additions, subtractions, multiplications, divisions, work on the bytes and the words (8, 16, or 32bits).
Thus it is this unit which is generally requested, and it is thus it which one tries to discharge from his work by using a FPU.
It comprises more than one hundred instructions and is thus very general-purpose.
On the other hand its work gives only results coded by a register: integers.
It has access also to registers of 8, 16, or 32bits (AL, AX, EAX, ...).

The Floating Point Unit:

It is there for stage with the weaknesses of ALU during the calculation of floating point numbers.
Thus the FPU is a Hardware solution which thus allows a particularly fast calculation. Even for hard requests.
It works with its 8 registers (FP0-FP1-... -FP7) and memory datas, it processes cos, sin, tan, comparisons, square roots, etc...
Its registers are particular because these registers code the floating point values (4, 8,10bytes registers,and 14/94bytebuffers).
INTEL has the characteristic to create more powerful FPUs than its competitors.
This unit is very much used by the 3D computation softwares (raytracing, games...) and nowadays it is not enough any more.
In the past there was a connector (socket) for the FPU on the motherboard; today ALU and FPU make both part of the CPU and can thus communicate easily to the bus of the processor and its high frequency.

Met google gevonden binnen 10 seconden.

+cpu +alu +fpu

Volgende keer even googlen.

Kijk hier voor alle cpu units.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 23:23
thnx
Kan dicht.

Had wel met google gezocht al btw, maar niet op de goede termen.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Wat bijna altijd raak is -> HOWSTUFFWORKS

Maar soms zoek je idd net op de verkeerde woorden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sWORDs schreef op 04 november 2002 @ 19:19:
[...]

Floating Point Unit:

[...]

INTEL has the characteristic to create more powerful FPUs than its competitors.
This unit is very much used by the 3D computation softwares (raytracing, games...) and nowadays it is not enough any more.
Tenzij de Itanium bedoeld wordt is dit wel erg verouderd, de FPU van een P3 was zwakker dan die van een gelijkgeclockte Athlon, en van de P4 nog zwakker dan een P3 dus (wederom op gelijke snelheid- dit had je alleen op 1300 en 1400MHz dus)

Intel beheerst tegenwoordig de kunst om een middelmatige FPU zo hoog te clocken dat het een veel sterkere tegenstander bij kan benen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hmmm, ik vind die site nogal vaag, er staat ook nogal een groffe fout in (MMX = gewoon MMX, officiëel helemaal nergens een afkorting van) en hij is outdated, de FPU unit van de K7 is geavanceerder dan die van de P4.

Simpel gezegd is de ALU de rekenmachine in de CPU die de "normale" berekeningen zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen doet en de FPU doet ingewikkelde berekeningen waar de ALU een hoop cycles voor nodig zou hebben zoals wortels, machten, sinus, tangens etc.. In de tijd van de 386 was de FPU unit nog echt een losse unit die "co-processor" werd genoemd en je erbij kon prikken op je mobo.

Een goede uitleg over de werking van CPU's kun je hier vinden. (howstuffworks is mijn bijbel :))

En een uitleg over de verschillen in huidige generatie CPU's hier.

LoL, ik zie dat iemand al een howstuffworks linkje heeft gegeven... Maar mijn link brengt je direct naar de goeie plek. ;)

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
leuke is ook dat de nieuwe gnu compiler volgens mij de 3dnow instructies ook als floatingpoint device kan gebruiken

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 13:22:
Hmmm, ik vind die site nogal vaag, er staat ook nogal een groffe fout in (MMX = gewoon MMX, officiëel helemaal nergens een afkorting van) en hij is outdated, de FPU unit van de K7 is geavanceerder dan die van de P4.

Simpel gezegd is de ALU de rekenmachine in de CPU die de "normale" berekeningen zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen doet en de FPU doet ingewikkelde berekeningen waar de ALU een hoop cycles voor nodig zou hebben zoals wortels, machten, sinus, tangens etc.. In de tijd van de 386 was de FPU unit nog echt een losse unit die "co-processor" werd genoemd en je erbij kon prikken op je mobo.

Een goede uitleg over de werking van CPU's kun je hier vinden. (howstuffworks is mijn bijbel :))

En een uitleg over de verschillen in huidige generatie CPU's hier.

LoL, ik zie dat iemand al een howstuffworks linkje heeft gegeven... Maar mijn link brengt je direct naar de goeie plek. ;)
MMX staat wel degelijk voor Multi Media eXtension, heb voor er mmx was een filmpje van intel gezien waarin ze het weldegelijk genoemt hebben. Daarnaast was het inderdaad een oude pagina, maar wilde alleen aangeven, dat het wel gegoogled kon worden.

Pagina: 1