Toon posts:

Koelblok zit niet helemaal tegen CPU aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn Pentium 550 eens goed van binnen bekeken en het viel me ook al op bij een Pentium 350: het koelblok wat er op zit zit een millimeter ofzo van de proc af!

Aaargh! Wat is dit!

Maar goed, zou het veel aan temp schelen als ik de proc open haal en het koelblok er helemaal strak tegenaan zet? En hoe krijg ik dan mijn koelblok van mijn Pentium af? Hij zit met allerlei plastic pinnetjes vast!

• SEQREEL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 11:03

SEQREEL

Tracing the untraceable

Ben net zelf van mijn pentium 3 af had precies het zelfde probleem het midden van de proc is iets hoger!

Nec timide, nec tumide

• kixor
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kixor

homo homini lupus

Wanneer je het koelblok op de cpu zet scheelt dat natuurlijk in je temp. Moet alleen zeggen dat het waarschijnlijk niet al te veel zal schelen en het je voornamelijk een hoop werk gaat kosten. Is nog maar de vraag of je wanneer je die koeler eraf hebt gesloopt hem er weer normaal op krijgt.

Btw, een 550 is niet echt dat je zegt 'overclock capable' dus why bother...?

Verwijderd

Topicstarter
kixor schreef op 04 november 2002 @ 18:38:
Btw, een 550 is niet echt dat je zegt 'overclock capable' dus why bother...?
Hij is wel "passive cool" capable. Wat een herrie maakt die fan.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:17
550 pasief? whoa, met een grote fan (laag toerental) zou het misschien wel kunen, maar helemaal fanloos = niet aan te raden :P

Verwijderd

kan je misschien pics maken dan kunnen wij beter zien wat je precies bedoelt

• kixor
  • Niet online

kixor

homo homini lupus

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 19:02:
[...]

Hij is wel "passive cool" capable. Wat een herrie maakt die fan.
Je kan het proberen maar een 550 wordt toch echt wel warm hoor en al helemaal zonder fan. Dat standaard koelblok is lang niet goed genoeg om em passief te koelen. Je kan het proberen maar wanneer je je sys dan stressed voorspel ik blauwe schermen en vage lock-ups... maar proberen is vrij natuurlijk :+

edit:
typo...

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

pIII 550 geen overklokwonder???

Met een beetje bx bord (Abit of de MSI Bx master) laat ik een Katmai met gemak op 660 lopen (Fsb 20%) en een early coppermine zelfs op 1.33 X 550 = 730 mhz

Dit zijn zelfs vrij standaard results zonder met peltiers en H20 aan de gang te gaan. Ik hab een boxed katmai 450 die draait al 3 jaar op 600. Het familielid aan wie ik dat ding ooit gegeven heb die denkt zelfs nog steeds dat het een 600 is, dus... :?

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
waarschijnlijk bedoel je dat ie alleen je core raakt, als je geen spacer er tussen hebt het je idd een speet van 1mm er tussen.
code:
1
2
3
                     || |
     koeler    ->    ||||   <- cpu
                     || |

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• kixor
  • Niet online

kixor

homo homini lupus

under-world schreef op 04 november 2002 @ 19:23:
pIII 550 geen overklokwonder???

Met een beetje bx bord (Abit of de MSI Bx master) laat ik een Katmai met gemak op 660 lopen (Fsb 20%) en een early coppermine zelfs op 1.33 X 550 = 730 mhz

Dit zijn zelfs vrij standaard results zonder met peltiers en H20 aan de gang te gaan. Ik hab een boxed katmai 450 die draait al 3 jaar op 600. Het familielid aan wie ik dat ding ooit gegeven heb die denkt zelfs nog steeds dat het een 600 is, dus... :?
Okee, in dat geval zal ik mij vergist hebben. Maar ik moet zeggen dat de meeste 450's die ik heb meegemaakt niet verder wouden dan 500mhz. (Deze waren dan ook allen met een gelockte multiplier... fsb tweaking only dus.

Anyway, mijn excuses hoor :>

Verwijderd

Icey schreef op 04 november 2002 @ 19:04:
550 pasief? whoa, met een grote fan (laag toerental) zou het misschien wel kunen, maar helemaal fanloos = niet aan te raden :P
Passief koelen met een grote fan? :?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm... volgensmij kan je alle's passief koelen.. Zelfs de CPU's van tegenwoordig kan je passief koelen met bepaalde Zalleman koelers dacht ik een keer gelezen te hebben...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb zelf een tijd een PIII500 gehad, en die katmai's worden toch echt wel warm. Heb nog een extra casefan in de kast gezet omdat ie 's zomers soms vastliep :(
Nu heb ik een coppermine, en die valt misschien wel passief te koelen, zeker met een grote heatsink en wat airflow in je case.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU draait nu op 1,80 Vcore stressed op 42 graden. Dus passief of met een grote fan op 5v zou moeten kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing van het hoe-haal-ik-mijn-koelblok-los is tweevoudig:

1) probeer het met een heel dun tangetje. Dit zal niet lukken, ga naar stap 2.
2) Gebruik de ultieme-brute-force-geweld-modus. Zorg dat je je proc heel houdt.

De tweede stap heb ik nog niet uitgevoerd, want de computer moet het blijven doen.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
casemod17 schreef op 04 november 2002 @ 18:11:
Ben net zelf van mijn pentium 3 af had precies het zelfde probleem het midden van de proc is iets hoger!
daar heb je wel vaken last van, fabricage fout. Ik zou zo snel mogelijk de dremel pakken, een stukje wegzagen, en daarna vlak schuren, eventueel met waterproof schuurpapier als die bijna plat is. Ga niet verder als die plat is! Dan kom je in de processor! Nu zit je blok goed en ik denk dat je wel een graad of 20 lager zit. Kun je nog proberen passief te koelen.

[moet ik dit er nog bij zetten? --> :+ ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alleen de ventilator eraf gehaald, en ik zit op 65 66 68 graden (stressed). Beetje warm.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 11:11
Beetje vrij warm ja, maar nog niet in de gevarenzone... Raad je wel aan te zorgen voor wat meer koeling, temps boven 60 graadjes zijn over het algemeen niet bevorderlijk voor de levensduur van de proc :)

Oh, enne, die ouwe P3's gaan nog lekker hoor! P3-500 @ 620, luchtgekoeld, met alleen FSB tweaking.. toch nette oc dacht ik :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hele koelblok er af gehaald door de pinnetjes uit te boren. Zeer interessant, zo'n processor. Het koelblok zat dus wel helemaal tegen mijn proc aan, het leek alleen een dotje koelpasta omdat de core zo klein is. Iemand hierboven zei het al. Foutje.

Maar goed, opnieuw koelpasta ertussen en ik zit nu op 64 66 69 graden.

Niet echt noemenswaardig effect dus, alleen een proc een beetje gemold.
Pagina: 1