Toon posts:

Sizing nieuwe Cisco Catalyst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de serverruimte nu een 4-tal Catalyst 2900's hangen (4 x 24 poorts). 1-tje is uitgerust met een glasvezel uplink naar een patchruimte in de kelder (weer 4x 24 poorts 2900's) Vanaf de kelder UTP naar weer 3 lokaties met tussen de 3 en de 6 x 24 poorts 2900's.

Deze situatie is niet echt mooi, maar met complimenten aan de historie... je kent het wel :) Er wordt overigens zo min mogelijk cascading gedaan, maar 4 aktieve componenten komt toch nog regelmatig voor. Bovendien moeten er enige uitbreiding plaatsvinden en het leek me een slecht idee om deze situatie weer klakkeloos uit te breiden. De performance is al niet huiveringwekkend....

Het idee is om fiber vanaf alle lokaties (4 stuks) direct naar de serverruimte te trekken. Ik heb namelijk 5 of 6 2900's welke uitgerust zijn met een 100Mbit glaspoort. De overige UTP switches komen dan "gewoon" via de uplink-poortjes aan die UTP + glas switches te hangen.

In de serverruimte heb ik dan een nieuwe switch nodig waar minstens 4 glasmodules in kunnen, die eerst op 100Mbit gaan draaien, maar later mogelijk op Gbit. Daarnaast heb ik minstens 90 UTP-poorten nodig 10/100Mbit. De verwachting is dat enkele servers toch wel bijzonder zwaar belast kunnen gaan worden in de toekomst, dus moet deze switch ook nog de mogelijkheid hebben om Gigabit modules te herbergen op basis van UTP. Ik wil overigens alleen Layer2 switchen.

Helaas ben ik niet bijzonder thuis in grote cisco switches en de cisco-site levert bijzonder weinig inspiratie. Het mooiste zou zijn een modulair uitbreidbare dikke back-plane, maar heb geen idee welke configuratie ik dan nodig heb.
(3550 / 4500 ??)

Natuurlijk ben ik niet van plan zonder kennis van zaken dingen te gaan bestellen, maar ik wil graag eerst een idee hebben waarover ik het heb, voordat ik bij een aantal leveranciers wijze woorden ga vragen. Mijn ervaring heeft geleerd dat hier adviezen geen commerciele bijsmaak hebben ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2002 16:54 . Reden: vautjes 8)7 ]

• Heretic
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien is de 2980/2948 iets voor jullie. 48/80 poorts L2 switches met 2 Gbit uplinks. Niet helemaal wat je zoekt, maar redelijk betaalbaar.

Wil je perse fiber uplinks, kom je snel in de 4500 series terecht (4503/4506) met respectievelijk 3 of 6 slots.

• MADSMILE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 21:10

MADSMILE

Perl 4 life

Ik heb zelf goede ervaring met de 2950 series . Wil je 100 / mb fibre glas , neem dan 2x 2950c met 2x RJ aansluiting , dit zijn 2 100 mb fibre glas poorten die naar een RJ/ST of SC aanlsluiting kunnen.
Wij hebben als backbone 3 catalyst 4000 switches ( 2x 100 , 1x 1000 Mb ) Dit werkt super
Als backup-lan gebruiken wij de 3550 met 24 1 Gb poorten , met 2 Qbics dit zijn ook zeer snelle switches , nadeel is wel dat je ook 1 Ghz kaarten moet aanschaffen voor alle servers.
Maar dit zal de performance zeker ten goede doen.

"Perl 4 Life"