Toon posts:

van RAID0 naar IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[Topic staat ook onder RAID-Faq, wordt alleen geen gehoor op gegeven..]

Vraagje:

Ik heb nu RAID0 met 2 hds (een van 60g en 80g op 7200rpm) draaien op WinXP. Ik ben niet echt te spreken over de gevolgen die de RAID bezorgt.. (instabiel systeem (blauwe schermen en 5-sec-vastnaaiers)) dus wil ik graag weer terug naar de normale IDE...

Ik neem aan dat ik gewoon die disks kan formatten en de kabels kan prikken op de IDE sloten op mn mobo, maar moet ik dan ook nog de RAID-software uninstallen? of wordt dat niet in de BIOS geïnstalled..? naja, gaarne een op-aanmerking n.a.v dit verhaal..

Merci!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Hangt er vanaf, de software kan je de installeren als je een losse kaart heb. Verder kan je de array instellen met de software van je controller bios. uiteraard kan je de schijven gewoon formatteren en opnieuw gebruiken.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die zooi onboard zitten.. sorry voor het niet-vermelden..

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Als je de hd's gewoon op je gewone IDE sloten aansluit, maakt het niet uit wat je met je RAID drivers/ software doet. Uninstallen als je het niet gebruikt is misschien wel slim.

Ontstaan de problemen trouwens niet doordat je 2 verschillende disks hebt.

Verwijderd

Denk dat je eerst eens moet proberen om twee identieke HDs te gebruiken.
Dat wordt ook altijd ten zeerste aangeraden.

Anders je array deleten in je RAID setup.
PC uitzetten.
HDs overzetten op je IDE kanalen of in RAID geen array aanmaken dan maakt de RAIDcontroller een dubbele stripe aan en heb je dus ook gewoon twee "losse" HDs.

Verwijderd

Topicstarter
hmm
ik kan idd wel eens 2 dezelfde hds gebuiken, maar eer ik een nieuwe heb gekocht .. ik ga eerst ff voor de ide denk ik,. ook ivm de softwareontwikkelingen omtrend RAID>> maargoed, voor alsnog.. THNX ppl!
Pagina: 1