I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Met welk DBMS werk jij want die operators ken ik echt niet ....
Je eerste query kan je toch herschrijven als:
code:
1
2
3
| select naam, geb_datum FROM spelers where geb_datum <= (select max(geb_datum) from spelers) |
https://fgheysels.github.io/
met Solid Server, Interbase schijnt ze ook te hebben want dat wordt dit jaar gebruikt op schoolwhoami schreef op 04 november 2002 @ 15:50:
Met welk DBMS werk jij want die operators ken ik echt niet ....
code:
1 2 3 select naam, geb_datum FROM spelers where geb_datum <= (select max(geb_datum) from spelers)
dank je voor de statement, en als je max door min vervangt werkt het idd
maar of dit voor alle ALL en ANY dingen geldt weet ik nog neit
ALL en ANY gebruik je als je subquery meerdere rijen retourneert.
Zo is het toch in oracle.
Zo is het toch in oracle.
Verwijderd
ALL en ANY worden ook door MS SQL ondersteunt.
uit de help:
SELECT t1.type
FROM titles t1
GROUP BY t1.type
HAVING MAX(t1.advance) >= ALL
(SELECT 2 * AVG(t2.advance)
FROM titles t2
WHERE t1.type = t2.type)
uit de help:
SELECT t1.type
FROM titles t1
GROUP BY t1.type
HAVING MAX(t1.advance) >= ALL
(SELECT 2 * AVG(t2.advance)
FROM titles t2
WHERE t1.type = t2.type)
deze werkt overigens ook:
SELECT naam FROM spelers WHERE geb_datum = (SELECT MIN(geb_datum) FROM spelers);
SELECT naam FROM spelers WHERE geb_datum = (SELECT MIN(geb_datum) FROM spelers);
Suffie schreef op 04 november 2002 @ 16:06:
deze werkt overigens ook:
Ja, maar wel met een subtiel verschil. Met deze query krijg je enkel de spelers die de kleinste geboortedatum hebben.
wat is het verschil dan?whoami schreef op 04 november 2002 @ 16:07:
[...]
Ja, maar wel met een subtiel verschil. Met deze query krijg je enkel de spelers die de kleinste geboortedatum hebben.
Verwijderd
Dit is de enige goede oplossing. De rest voert allemaal twee SELECTs uit en is dus twee keer zo lang bezig.Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 15:53:
SELECT TOP 1 naam, geb_datum FROM spelers ORDER BY geb_datum;
Denk zelf eens na: wat is het verschil tussen = en < , >, <= , >=
als je doet:
Dan krijg je alle spelers waarvan de geboortedatum kleiner is of gelijk is aan de grootste geboortedatum. Je krijgt dan dus eigenlijk alle spelers.
Doe je = ipv <= dan krijg je enkel de speler met de grootste geboortedatum.
als je doet:
code:
1
| select * from .... where datum <= ( select max(....)) |
Dan krijg je alle spelers waarvan de geboortedatum kleiner is of gelijk is aan de grootste geboortedatum. Je krijgt dan dus eigenlijk alle spelers.
Doe je = ipv <= dan krijg je enkel de speler met de grootste geboortedatum.
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 16:09:
[...]
Dit is de enige goede oplossing. De rest voert allemaal twee SELECTs uit en is dus twee keer zo lang bezig.
Niet echt. Het is niet omdat er 2 selects zijn dat het daarvoor 2x zolang duurt.
(En het is niet omdat de ene oplossing langer duurt, dat ze daarvoor niet goed is).
(Die ORDER BY kan trouwens ook nogal een vertragende werking hebben).
Trouwens, die oplossing doet imo heel wat anders dan de andere oplossingen.
de "opdracht" was:
geef de naam en geboortedatum van de oudste spelers
dus ik wilde ook alleen de speler die het oudste was?
dan is t toch goed?
dan is t toch goed?
Suffie schreef op 04 november 2002 @ 16:19:
de "opdracht" was:
dan is t toch goed?
Dan moet je idd enkel die = gebruiken, en is de <= fout. (Maar die had je wel gebruikt in je openingspost
Verwijderd
ORDER BY kan inderdaad een vertraagde werking hebben, maar ten eerste denk ik niet dat je zoveel personen in een tabel krijgt waardoor dit een probleem gaat opleveren. En tweedens kan je dan simpel een index op dit veld leggen als je met een goed DBMS werkt...whoami schreef op 04 november 2002 @ 16:12:
[...]
Niet echt. Het is niet omdat er 2 selects zijn dat het daarvoor 2x zolang duurt.
(En het is niet omdat de ene oplossing langer duurt, dat ze daarvoor niet goed is).
Andere oplossingen raad ik niet aan.
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 16:38:
[...]
ORDER BY kan inderdaad een vertraagde werking hebben, maar ten eerste denk ik niet dat je zoveel personen in een tabel krijgt waardoor dit een probleem gaat opleveren. En tweedens kan je dan simpel een index op dit veld leggen als je met een goed DBMS werkt...
Andere oplossingen raad ik niet aan.
Jouw oplossing zou enkel het juiste resultaat leveren als je het zo schrijft:
code:
1
| SELECT TOP 1 speler FROM spelers ORDER BY geb_datum DESC |
En dan kan het nog goed zijn dat het dbms een sequential table scan gaat gaan uitvoeren.
Sommige DBMS'en gebruiken geen indexen bij het sorteren, en ik denk wel dat je makkelijk zodanig veel records in een tabel kunt krijgen dat dat wel degelijk uitmaakt. Trouwens, die indexen worden ook wel gebruikt bij die subqueries.
Verwijderd
Niet mee eens! Hiermee krijg je de meest recente datum bovenaan, dus daarmee is de leeftijd van die persoon het kleinst (dus de jongste persoon). En je wilde juist de oudste hebben... dacht ik...
code:
1
| SELECT TOP 1 speler FROM spelers ORDER BY geb_datum DESC |
Niet mee eens! Hiermee krijg je de meest recente datum bovenaan, dus daarmee is de leeftijd van die persoon het kleinst (dus de jongste persoon). En je wilde juist de oudste hebben... dacht ik...
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 17:04:
code:
1 SELECT TOP 1 speler FROM spelers ORDER BY geb_datum DESC
Euhm, ja... foutje. Maandag he...
code:
1
| ORDER BY geb_datum ASC |
Miereneuker
Verwijderd
Ik had dat natuurlijk wel even getest, MS Query Analyzer even een Execution Plan laten fabriceren. Al die WHERE oplossingen kosten 2x zoveel als de ORDER BY oplossing.whoami schreef op 04 november 2002 @ 16:12:
Als je twee SELECTs hebt dan wordt de Index/Table scan gewoon 2x uitgevoerd. En dan nog wat overhead om die resultaten te vergelijken en te combineren.
De performance van een query hangt niet af van het aantal select statements wat er in de query staat, maar veel meer van de complexiteit van de verschillende statements.Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 18:26:
Ik had dat natuurlijk wel even getest, MS Query Analyzer even een Execution Plan laten fabriceren. Al die WHERE oplossingen kosten 2x zoveel als de ORDER BY oplossing.
Als je twee SELECTs hebt dan wordt de Index/Table scan gewoon 2x uitgevoerd. En dan nog wat overhead om die resultaten te vergelijken en te combineren.
Het is een kleine moeite om een simpel select statement te verzinnen die zo traag is dat er nooit van z'n leven meer wat uit komt.
Maar in de praktijk zal inderdaad de variant zonder de subquery het meest efficient zijn.
Never underestimate the power of
Pagina: 1