Wees daar niet zo zeker van. Let op dat we het hier hebben over PCMCIA (16b) en
niet Cardbus (32b)- dat betekent 2 dingen:
- de meeste PC-Card NICs die je tegenwoordig koopt zijn Cardbus en die zullen niet in jouw laptop werken
- PCMCIA heeft een max bandbreedte van ongeveer 8MB/s - dat wordt dus
gedeeld door alle apparaten die erin steken. Een 10Mb kaart gebruikt daar maar 1.2MB/s van, maar zelfs een enkele 100Mb kaart is al meer dan de bus aankan met 12MB/s. Twee 100Mb NICs zou ronduit zinloos zijn, ze zouden niet beter dan 2 10Mb kaarten presteren.
Een nieuwere laptop met een Cardbus interface zou daar geen last van hebben, die trekt rond de 50MB/s, genoeg om ruim 2 NICs te hebben en nog een SCSI interface in de andere slot te bedienen.
Cardbus heb je overigens in de regel pas vanaf PII/K6-2 laptops (uitzonderingen daargelaten, het is natuurlijk de chipset die de I/O capaciteiten bepaalt, niet de CPU)
Verder heb ik al aangegeven dat ik liever 1 kaartje heb, ook waarom. Ten derde heb ik niet gezegd dat geld een probleem is......... toch bedankt
En mijn antwoord daarop is: niet op deze laptop. De minimale bandbreedte die je wil hebben is 1x 10Mb (naar de xDSL) en 1x 100Mb (voor het interne netwerk), dus 1.2MB/s + 12MB/s=13.2MB/s, wat dus
RUIM 50% meer is dan de I/O van je laptop aankan. Gevolg: je netwerk performance gaat lijden onder die bottleneck.
Je kunt natuurlijk 2x10Mb nemen (en let op, ik heb het hier totaal niet over of dit fysiek op 1 of 2 kaarten zit, voor het bandbreedte verhaal doet het er niet toe), maar dan heb je op je interne netwerk hogere latencies dan je zou willen en moet je een switch gebruiken om te zorgen dat de boel niet allemaal op 10Mb draait (irritante neiging van hubs in Ethernet netwerken)