Toon posts:

[verhuizen @home] ander soort kabelaansluitkastje

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn huidige adres een @home kabelaansluiting, met com21 modem. De kabelaansluiting is zo'n doos met twee gaten (tv en radio) waar dan een soort splitter op gezet is waar de modem op is aangesloten.

Mijn nieuwe huis heeft maar 1 aansluiting voor kabel, een kastje in de meterkast met één enkele coax aansluiting.

Kan ik het volgende doen:

enkele coax kabel van kastje in de meterkast naar de zelf geplaatste coax aansluitdoos (zo'n doos met tv/radio aansluiting), en dan daar die splitter uit mijn oude huis op aansluiten?

Of moet die kabel modem perse in de meterkast?

Hoe lang duurt het overzetten bij @home trouwens? Is dat een kwestie van zelf modem meenemen en even bellen of moet daar een monteur voor langskomen?

Verwijderd

Volgens mij duurt het omzetten bij @home ongeveer 5 werkdagen. Zei komen dat voor je doen, zowel het plaatsen van de modem als het omzetten van je gegevens. Kost 12,50 of zo.

Het is het beste om de modem in de meterkast neer te zetten, omdat je de aansluiting zo dicht mogelijk bij het punt waar je lijn binnenkomt moet zetten (mag maar 1 meter er vanaf of zow)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het is het beste om de modem in de meterkast neer te zetten, omdat je de aansluiting zo dicht mogelijk bij het punt waar je lijn binnenkomt moet zetten (mag maar 1 meter er vanaf of zow)[
2 meter mag de afstand tussen de kabelmodem en het punt waar het binnenkomt zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

uhmmmm bij wanadoo (die toch ook com21 gebruikt) maakt dat dus geen flikker uit, die afstand

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 08:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Die splitter die daar zit split het internetverkeer al op. Het heeft weinig nut om de 'oude' splitter (die je eigenlijk al helemaal niet uit je oude huis mag slopen!!) in je nieuwe huis te instaleren aangezien op die coax aansluiting helemaal geen internet signaal te vinden is. Daarnaast ziek ik niet in wat het probleem is van de modem in de meterkast. Is het toch gelijk mooi opgeruimd? Moet er niet aan denken om zo'n loplamp in de huiskamer te hebben eigenlijk :X.....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pc_wracker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 22:16
wildhagen schreef op 04 november 2002 @ 16:24:
[...]

2 meter mag de afstand tussen de kabelmodem en het punt waar het binnenkomt zijn.
Wat gebeurd er dan als je hem er verder vaaf zet. lijkt me beetje vreemd als hije r dan mee stopt :?

• Rico
  • Laatst online: 22:58

Rico

Wie dit leest is gek....

Die splitter is een Multiplexer.
Das een signaalfilter en die moet in je meterkast gemonteerd worden.
Daar waar de hoofdkabel (meestal groen) binnenkomt.

Verwijderd

het modem zal in de meterkast moeten komen hangen, omdat daar al een AOP aanwezig is. (AOP = Abonnee Overname Punt)
de eerste doos/kast die aan het eindpunt van die groene coax zit is meestal het AOP.

belangrijkst is eigenlijk dat alle splitsingen, aftakkingen enz. signaalverlies betekend. versterkers zijn helemaal taboe, de meesten zijn niet 2-weg geschikt.

hoe langer de coax, hoe meer verlies op het signaal. en dan maakt het ook niet bar veel uit of dat van die hele dure is of niet.

• Janoz
  • Laatst online: 10-08 08:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

pc_wracker schreef op 04 november 2002 @ 16:37:
[...]

Wat gebeurd er dan als je hem er verder vaaf zet. lijkt me beetje vreemd als hije r dan mee stopt :?

Denk je? Zet maar eens een stuk langere coax kabel tussen het kasje en je TV. Wordt je beeld ook niet beter op.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Janoz schreef op 04 november 2002 @ 16:50:
Denk je? Zet maar eens een stuk langere coax kabel tussen het kasje en je TV. Wordt je beeld ook niet beter op.

Klopt, hoewel ik zelf 2,5 jaar prima met 11 meter coax heb gesurft ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

Janoz schreef op 04 november 2002 @ 16:50:

[...]

onzin. ik zit hier ook met 20 meter coax
zolang je maar goede kwaliteteit coax gebruikt helemaal geen probleem
Rico schreef op 04 november 2002 @ 16:45:
Das een signaalfilter en die moet in je meterkast gemonteerd worden.
Daar waar de hoofdkabel (meestal groen) binnenkomt.
klopt.
echter dat kastje heeft geen enkel nut.
gewoon na de installatie erweer afhalen. dat ding verzwakt je signaal alleen maar.

Verwijderd

tussen mijn modem en het 'begin' van de kabel zit ongeveer 10 meter./..... en het gaat (voor wanadoo) nog best snel (gewoon volle snelheid dus)

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

Mark_640

In my memory

Janoz schreef op 04 november 2002 @ 16:36:
Die splitter die daar zit split het internetverkeer al op
Rico schreef op 04 november 2002 @ 16:45:
Helaas is dat beide niet waar... ;)

Die splitter is een gewone 2 weg splitter, die alleen maar doet wat de naam al zegt, het signaal evenredig verdelen over 2 uitgangen...

In de meterkast van een woning vind je meestal een doos met maar 1 uitgang, waar dus radio en tv beide uitkomt... Vanuit daar ga je dan naar een 2 gats doos in de woonkamer, waar filters inzitten die radio / tv-frequentie's op een aparte uitgang zetten...
IceStorm schreef op 04 november 2002 @ 17:04:
Klopt, hoewel ik zelf 2,5 jaar prima met 11 meter coax heb gesurft ;)
Is ook geen probleem, zolang er maar goede kabel en goede connectoren gebruikt worden, en het signaalniveau het toelaat...

De reden dat kabelboeren het modem zo dicht mogelijk bij het eerste aansluitpunt willen hebben heeft eigenlijk 2 redenen...

1. Als er fluctuatie's in het signaal voorkomen, dan is dat meestal geen probleem, omdat er weinig tot geen signaal verloren gaat in dat korte stukje coax...

2. Als de monteur een mooie goede coax naar boven legt, of ergens anders heen, willen klanten nog wel eens aan die kabel zelf gaan rommelen om er een tv-aansluiting aan te klussen, met alle gevolgen van dien... ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Over die lengte van coax kabels. Volgens mij was het 'vroeger' (lees: 3, 4 jaar geleden) zelfs zo dat @home altijd een lange coax kabel van je tv-aansluiting naar je pc legde. Dan werd het kabelmodem in de buurt van je pc gezet en van modem -> pc een klein stukje utp kabel. Later kwamen ze er achter dat er bij coax toch wel wat meer signaalverlies optrad, wat tot storingen en snelheidsverlies kon leiden. Dus later pas installeerden ze bij iedereen het kabelmodem direct bij de tv aansluitng, en vanaf daar een lange utp kabel naar de pc toe....

Dus dat verhaal van max. 1 of 2 meter coax kabel is een beetje BS, kan best een stukje langer.. het kan alleen sneller voor storingen en signaalverlies zorgen, dus beter is om het zo kort mogelijk te doen, en de grote afstanden met utp te overbruggen.

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 12:59

maontje

better off Playing

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 16:49:
het modem zal in de meterkast moeten komen hangen, omdat daar al een AOP aanwezig is. (AOP = Abonnee Overname Punt)
de eerste doos/kast die aan het eindpunt van die groene coax zit is meestal het AOP.

belangrijkst is eigenlijk dat alle splitsingen, aftakkingen enz. signaalverlies betekend. versterkers zijn helemaal taboe, de meesten zijn niet 2-weg geschikt.

hoe langer de coax, hoe meer verlies op het signaal. en dan maakt het ook niet bar veel uit of dat van die hele dure is of niet.
Idd Tevens moet er een monteur komen om de aansluiting na te kijken. Als je het zelf doet zal de monteur het modem toch meestal in de meterkast plaatsen..

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 12:59

maontje

better off Playing

Mark_640 schreef op 04 november 2002 @ 17:22:
...

2. Als de monteur een mooie goede coax naar boven legt, of ergens anders heen, willen klanten nog wel eens aan die kabel zelf gaan rommelen om er een tv-aansluiting aan te klussen, met alle gevolgen van dien... ;)
Dat is idd vaak het geval... :)

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Het probleem met modem in de meterkast is dat mijn computer aan het andere eind van de flat staat en ik heb dus niet zoveel zin in nog eens 15 meter UTP dwars door mijn flat heen, het is namelijk nogal lastig weg te werken in een betonnen vloer. Coax ligt al tot vlakbij de computer (via leiding in de muur). Er zit een meter of 12 coax na het AOP tot aan de tv en het beeld is prima, dus signaalsterkte zal wel ok zijn.

Is het uberhaupt mogelijk om dan de modem zelf te verplaatsen naar het TV aansluitpunt? Of kan dat helemaal niet met zo'n AOP met 1 aansluiting?

• Mark_640

Mark_640

In my memory

Jawel, kan wel, maar niet met een wandcontactdoos van bijv. de Gamma... Deze zijn nml. 9 van de 10 keer niet retourgeschikt... En let erop dat als je het modem aansluit op zo'n 2 gatsdoos, je de tv-uitgang moet gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Waar kan ik een retourgeschikte doos bestellen, heb er nu namelijk idd eentje van de gamma }:O

• Mark_640

Mark_640

In my memory

kijk hier eens: http://www.tratec.net/TratecOwn/html/homecomponents.html

Je moet dan de Tras 11/C hebben, dat is een normale doos met 2 uitgangen... Ik weet alleen niet of je daar als particulier iets kunt bestellen....

Als dat niet gaat, heb ik er wel een voor je die ik evt. wel wil opsturen tegen vergoeding van de verzendkosten... Mail me dan ff....
Pagina: 1