Ik heb hier thuis een linuxserver en een aantal gebruikers die niet bekend zijn met linux. Nu wil ik een klein programmatje schrijven waar je een aantal basisdingen mee kunt doen op de server: reboot, poweroff, gebruiker toevoegen zoiets. Hoe kan ik visualbasic laten communiceren? over ssh ofzo?
Ik denk dat je het beste een server-progje kunt schrijven die op poort X jouw commando's ontvangt en ze uitvoert op de server.
mja dat dacht ik ook maar das beetje lastig emt visualbasicjurri@n schreef op 04 november 2002 @ 15:02:
Ik denk dat je het beste een server-progje kunt schrijven die op poort X jouw commando's ontvangt en ze uitvoert op de server.
Hoeft ook niet in C++... check www.webmonkey.com eens... onder Perl is daar een heel artikel om zelf een chat-server te schrijven. Ik heb er zelf mee zitten spelen, en ondanks mijn geringe perl-kennis ben was ik binnen een uurtje of 2 een heel eind met het schrijven van een webserver... 
Je zou natuurlijk het linux-commando kunnen doorgeven aan je perl-scriptje (dat onder Root draait) en het commando laten uitvoeren. Lijkt me echter niet echt veilig, maar dat vind ik ook van je Visual Basic-app om de server te beheren. En als je het alleen intern gebruikt... why not?
Je zou natuurlijk het linux-commando kunnen doorgeven aan je perl-scriptje (dat onder Root draait) en het commando laten uitvoeren. Lijkt me echter niet echt veilig, maar dat vind ik ook van je Visual Basic-app om de server te beheren. En als je het alleen intern gebruikt... why not?
met perl heb ik al helemaal geen ervaring dan lijkt toch c++ me beter maar moet het zo?jurri@n schreef op 04 november 2002 @ 15:15:
Hoeft ook niet in C++... check www.webmonkey.com eens... onder Perl is daar een heel artikel om zelf een chat-server te schrijven. Ik heb er zelf mee zitten spelen, en ondanks mijn geringe perl-kennis ben was ik binnen een uurtje of 2 een heel eind met het schrijven van een webserver...
En idd zo app is niet echt safe maar moet ook alleen luisteren op de netwerkkaart van het lokale netwerkkaart, en de aps op de windows clients moeten wel iedere keer password mee sturen voordat server proggel op de linuxbak aanspreekbaar is
Perl lijkt veel op PHP... maar de taal maakt uiteraard niet uit. Het gaat om het idee.
Mocht je SSH willen gebruiken voor je progsel, dan is het misschien verstandig het eerst via telnet te maken, en het later naar SSH om te zetten...
Mocht je SSH willen gebruiken voor je progsel, dan is het misschien verstandig het eerst via telnet te maken, en het later naar SSH om te zetten...
Waarom is dat lastig in VB? Met een TCP-component moet het toch niet zo moeilijk zijn? Een veilige en betrouwbare communicatie tussen (Windows) client en server lijkt me lastiger.robbertb schreef op 04 november 2002 @ 15:06:
[...]
mja dat dacht ik ook maar das beetje lastig emt visualbasicEn ik ben nog niet zo heel erg thuis in C++ dat ik die code zo ff kan ophoesten
Is er geen bijna kant en klare web-based oplossing? (Als je dat wilt?)
Je zou webmin kunnen gebruiken ?
Dan moet je naar http://mijnserverip:10000 surfen en dan kan je alles doen wat jij gezegd hebt in een prettige en simpele interface.
Dan moet je naar http://mijnserverip:10000 surfen en dan kan je alles doen wat jij gezegd hebt in een prettige en simpele interface.
Er zijn zoals XTerm89D als aangeeft zat tools om een linux box web-based te beheren.
Zoek eens op http://freshmeat.net
Als je het echt perse met een VB client op wilt lossen zou je een PHP scriptje op de server kunnen zetten dat de shell_exec() functie aanroept en dat met je client benaderen... wel voorzichtig zijn, security wordt dan snel een issue!
Zoek eens op http://freshmeat.net
Als je het echt perse met een VB client op wilt lossen zou je een PHP scriptje op de server kunnen zetten dat de shell_exec() functie aanroept en dat met je client benaderen... wel voorzichtig zijn, security wordt dan snel een issue!
Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda
Als je nu van VB een client maakt die automatisch via telnet inlogd en dan een commando uitvoerd dan ben je klaar!
Pagina: 1