Toon posts:

Abit BE6-2 Problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem: pc van vriendin werkt al tijden prima en er is niks aan veranderd, plotseling start ie niet meer op. Moederbord piept, mem word getest, gaat langs BIOS en Highpoint(HPT370)
(?? wat is dat eigenlijk, nog een bios?) en als dan dat scherm met blok eromheen komt met daarin alle gegevens staat daar geen hdd aangegeven, dan gaat ie nog naar pmi pool data--> succes, en dan zwart sherm.

Heb reeds het volgende geprobeerd:
-ander geheugen erin, zelfde probleem
-in "eerste" bios gekeken of harde schijf te vinden is, staat op auto en vind niks(staat wel aangegeven in die Higpoint)
-toen maar eens WinXP setup vanaf CD-Rom proberen te booten, precies hetzelfde gebeurde er.
-harde schijf in andere pc(op master want kan niet vinden hoe ie op slave moet, staat er niet op) als enige schijf. Geeft bij opstarten error: " missing or corrupt \windows\system32\config\system maar komt dus wel verder en ziet de schijf gewoon

gegevens van de pc:
Abit BE-6II
Pentium III 650Mhz
128Mb geheugen(pc-100 denk ik)
250 watt voeding
Matrox G400
Acer DVD-ROM
oh ja Maxtor harde schijf +/- 30 Gb
(HPT370)
OS winXP Pro

Oh ja last but not least geeft aan het begin ook nog melding "primary master -----> none"

Allereerst dacht ik dus aan een HDD probleem maar toen ie niet boote van CD-ROM en de HDD in een andere pc wel gewoon zichtbaar was wist ik het niet meer, iemand enig idee?

BVD

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Test het eens met een andere voeding en controleer de condensatoren op het plankje op lekkages (komt weleens voor bij Abit plankjes van die tijd).

Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op de Technische PMG FAQ :)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39
Schakel voor de zekerheid in de 1ste bios de HPT370 controller uit en hang je schijf aan de normale ATA33 aansluiting. Kan je iig uitsluiten of die HPT controller problemen maakt.

Verwijderd

Ter info: ik heb afgelopen week de voeding van mijn BE6-II vervangen ... ik had dergelijke problemen die jij beschrijft. Ook spontane uitvallers en reboots hoorden waren er bij. Nu met nieuwe voeding lijkt het allemaal weer ok te zijn.
Ik zie wel dat je geluk hebt en dat je de 2de revise van de Be6-II hebt, ik zit nog opgescheept met een HPT366 :( en die wordt natuurlijk weer niet zo makkelijk ondersteund door WinXP :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even het een ander geprobeert. Als ik bootable diskette gebruik kan ik gewoon op de hdd rondneuzen. Het probleem is heel duidelijk dat beide IDE, hdd en cd-rom het gewoon niet doen, hoewel ze wel in HPT gezien worden.
Ik weet dus bijna wel zeker dat het dus de voeding niet is omdat het zo'n specifiek probleem is en ie ook niet zomaar is uitgevallen maar gewoon bij het aanzetten zomaar dienst weigerde. Ik wil nu dus zoals Kaap zei die HPT uitzetten maar ik kan nergens vinden waar dat kan, weet je onder welk kopje het staat? Want ik heb geen IDEe. :-)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt de HPT controller NIET uitzetten. Maar je kunt wel de HPT366 BIOS uit de BE6 BIOS wegmodden, zodat deze niet meer wordt geladen tijdens het opstarten (wat weer opstarttijd scheelt) :)

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Ehmm... Heb je in je Bios aanstaan dat ie van z'n standaard (udma 33 controller) of van de highpoint moet booten?? Ik heb nl. het vermoeden dat je mobo een bootdisk zoekt op de primary of secundairy ide controller terwijl je disk aan de highpoint hangt... (Lees je boekje ff voor de instellingen.. ;) )

Humor moet je serieus nemen

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39
BalusC schreef op 04 november 2002 @ 15:11:
Je kunt de HPT controller NIET uitzetten. Maar je kunt wel de HPT366 BIOS uit de BE6 BIOS wegmodden, zodat deze niet meer wordt geladen tijdens het opstarten (wat weer opstarttijd scheelt) :)
Ow :? Ik kan anders op me andere PC waar die Abit BE6-2 inzit de ATA66 (hpt) Modden niet, tis gewoon een standaard optie bij "integrated Pheriphels".

Als topicstarter gewoon in zijn bios die ATA66 controller uitpleurt, en de HD's op de normale ATA aansluiting aansluit, moet het goed zijn.

Ik geloof dat de optie om de controller uit te schakelen bij "Integrated Pheriphels" zit of in die richting.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja? Dat wist ik niet.. Bij mijn BP6 moest in ieder geval wel met de BIOS geprutst worden. Ik dacht dat het ook gold voor andere Abit bordjes uit dezelfde generatie.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, had even geen tijd om naar de computer te kijken maar zo net weer even het een en ander geprobeerd. Ik heb eerst kaap's advies geprobeerd(zie hierboven) maakte geen verschil met de resultaten. Net heb ik alles uit de pc-gehaald en ontstoft, alle jumpers bekeken maar niets opmerkelijks gevonden. Toen, na de CMOS nog maar eens gecleared te hebben, alleen videokaart, cpu, geheugen,keyboard en HDD erin gedaan. Bij het opstarten volgt nu een piep, de lampjes op toetsenbord lichten even op en dan krijg ik de volgende twee meldingen:1 Primary master-none 2 CMOS checksum error - Defaults loaded.
Vervolgens wordt de mogelijkheid gegeven om F1 te drukken voor Continue of DEL voor de setup. Het rare is dat bij het indrukken van beide knoppen er helemaal niks gebeurd.
Iemand enig idee wat ik nu nog kan doen?

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 00:15
Controlleer de condensatoren eens (wat BalusC ook meld). Het zijn die lange, ronden dingen die overal (vooral rond je CPU socket) zitten. Als die aan de bovenkant er bol uitzien, of er zit wat smurie onder of boven, is die kapot. Abit bortjes van die tijd hadden inderdaad veel problemen ermee.

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ja ik heb al even gekeken maar dus niks te zien. (heb zelf een MSI K7T-Pro, dat zijn pas top condensatortjes :-(.)

Verwijderd

Kaap schreef op 04 november 2002 @ 14:29:
Schakel voor de zekerheid in de 1ste bios de HPT370 controller uit en hang je schijf aan de normale ATA33 aansluiting. Kan je iig uitsluiten of die HPT controller problemen maakt.
Juist ja, je hebt waarschijnlijk een probleem met de raid controller, sluit dus daarom deze harddisk aan op de primaire hd controller en kijk in de bios of ie dan de harddisk wel kan vinden.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Oplossingen:

1) Flash je bios
2) Zet je HPT370 uit en prop HD op de normale IDE
3) Kijk of je niks in PCI 4 hebt zittten (gedeeld met raid geloof ik)
4) Kijk of je niks in PCI 1 hebt (gedeeld met AGP, geld natuurlijk alleen als je G400 AGP is ;) )
5) Probeer eens een andere voeding
6) Probeer eens een ander IDE apparaat
7) Is je batterij nog goed?

:)

Verwijderd

Topicstarter
Dat wil ik dus wel proberen maar ik kom nu dus niet eens de BIOS in, reageert niet op DEL.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe we zijn eruit, het bleek inderdaad de batterij te zijn. Nog bedankt allemaal.
Pagina: 1