Ervaringen met Silent drive/DCD-4002

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:50

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een Maxtor D740X die veel te veel lawaai maakt. Nu heb ik op internet 2 dingen gevonden die het geluid kunnen minderen. Het liefst zou ik de Silent Drive hebben. Alleen mijn vraag is of deze HD wel in die drive kan ivm de warmte.

Als 2e lijkt mij de Coolermaster DCD-4002 . Deze is niet speciaal om het geluid te reduceren maar ik heb gehoord dat als je de fans op 7v zet dat ze dan dus wel stiller zijn.

Graag hoor ik jullie ervaringen met deze 2 producten en zou ik willen weten of mijn Maxtor D740X in de silent drive kan.

ps. Ik heb search gebruikt alleen ben ik daar niet veel wijzer uit geworden en google helpt ook niet echt.

Als een god in Nijmegen.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Je wilt je harddisk stiller maken. Dus koop je fans, die je op 7 volt zet, zodat die stiller worden... beetje nutteloos imho :P

"SilentDrive is a thermal and acoustic enclosure designed to reduce the noise of a hard drive by >90% while still maintaining the drive's required ambient operating temperatures. A dense"

Deze tekst lijkt mij te zeggen dat je gewoon je harddisk er in kan doen en dat 'ie toch niet te heet wordt... Het staat er dus ik mag aannemen dat het ook zo is ! Misschien iemand met ervaringen ?

Mother, will they like this song?

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
TheLunatic schreef op 04 november 2002 @ 14:06:
Je wilt je harddisk stiller maken. Dus koop je fans, die je op 7 volt zet, zodat die stiller worden... beetje nutteloos imho :P
De HD maakt meer lawaai als die fans dus als door die drive mijn HD minder herrie maakt is dat toch goed. En over die 7v dat had ik van iemand gehoord want toen hij zijn HD erin deed hoorde hij zijn HD niet meer maar wel die fans, toen hij die op 7v zetten was alles mooi stil :z. Ik wil dus van mensen horen of dit klopt.
"SilentDrive is a thermal and acoustic enclosure designed to reduce the noise of a hard drive by >90% while still maintaining the drive's required ambient operating temperatures. A dense"

Deze tekst lijkt mij te zeggen dat je gewoon je harddisk er in kan doen en dat 'ie toch niet te heet wordt... Het staat er dus ik mag aannemen dat het ook zo is ! Misschien iemand met ervaringen ?
Als je goed gelezen hebt staat er dat het maximaal voor 5400rpm drives zijn OF als je HD niet meer als 6.xx Watt verbruikt als ie Idle is

[ Voor 0% gewijzigd door Alaksandus op 04-11-2002 14:13 . Reden: Tiepvouten ]

Als een god in Nijmegen.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:21

scorpionv

This space for rent

Die Silentdrive zou ik niet doen, die Maxtor straalt flink meer dan 7 Watt, en dat is volgens mij de max wat een Silentdrive kan afvoeren.

En voor geluid helpt die Coolermaster praktisch niets.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Hoe kan ik dan mijn HD stiller krijgen want ik wil hem op mijn bureau zetten maar als ik dat nu doe wordt ik doof :X

Als een god in Nijmegen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ken je Maxtor's AMSET? (Acoustic Management) Download Powermax, daar zit het tussen :)

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
BalusC schreef op 04 november 2002 @ 14:44:
Ken je Maxtor's AMSET? (Acoustic Management) Download Powermax, daar zit het tussen :)
Moet je me toch eens zeggen waar dat zit want ik zie het nergens :'(

Als een god in Nijmegen.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:21

scorpionv

This space for rent

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

kijk ook effe op deze sites voor tips om je HDD's stiller te maken:

http://www.silentpcreview.com/

http://www.quietpc.com/home.php

Verwijderd

Ik heb de Silent Drive, en een Maxtor D740X 80 GB, en hij werkt goed en stil.

Verwijderd

Coronaextra schreef op 04 november 2002 @ 15:33:
[...]

Moet je me toch eens zeggen waar dat zit want ik zie het nergens :'(
Kijk hier eens:
Verwijderd in "Maxtor RAID0 slechte prestatie?"

Link staat in mn post daarzo :)

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Ik heb ook die schattige Maxtor schijf.
Ik ben sinds een week of 2 druk bezig geweest met het stiller maken van mijn PC (Zalman CPU cooler, Enermax Casefans, Magic Fleece geluidswerende matten enz.).
Ik heb mijn hdd's nu voor mijn blowholes (Chieftec case) zitten, dus daar komt nog vrijwel alle herrie door. Strax ga ik ff paar gaten boren in die Coolermaster waar jij het over hebt. Dan kan ik mijn hdd in een 5,25" bay zitten, maar toch nog goed gekoelt en het geluid wordt heel veel minder (zit niet meer voor blowhole, dubbele laag magic fleece, 1x klepje,1x deurtje EN de Coolermaster die aan de voorkant dicht is gemaakt).

Daarnaast ga ik mijn schijven binnenkort vervangen met 2 Maxtor DiamondMax 9 120Gb schijven. 7200 rpm, 25 dB in idle stand (die ik nu heb zit op 46,7 dB), 8 Mb Cache (moet nog uitkomen in nederland).

Ik laat wel weten hoe het ging.

SilentDrive moet je hoe dan ook niet doen, Maxtor D740x wordt normaal als veels te warm en in een SilentDrive smelt ie weg :)

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

Verwijderd

Centaur schreef op 04 november 2002 @ 17:20:
SilentDrive moet je hoe dan ook niet doen, Maxtor D740x wordt normaal als veels te warm en in een SilentDrive smelt ie weg :)
Onzin, ik heb hem 3-4 maanden in een SilentDrive zitten, en geen last van dataverlies.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een 10k3 in een coolermaster dcd4002 zitten, en hij dempt het geluid van de HD ook en beetje, wat wel fijn is. Hij koelt ook goed, dus je kan ook de Fan helemaal uitzetten, als je maar boven de bak in je kast wat ruimte laat zodat er lucht over het aluminium kan stromen.

specs

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 17:02:
Ik heb de Silent Drive, en een Maxtor D740X 80 GB, en hij werkt goed en stil.
Heb je ook Temps want die wil ik wel eens zien. Als die goed zijn is zo'n silent driven van mij 8)
Door scorpionv - Monday 04 November 2002 16:24

Powermax!
Sorry was nogal onduidelijk. Het programma had ik al alleen zie ik dat AMSAT nergens staan, wat kun je er trouwens mee :o

Heb net een revieuw gelezen over de Smartdrive bij http://www.silentpcreview.com. Weet iemand of die in Nederland te verkrijgen is?

Als een god in Nijmegen.

Verwijderd

Waar kan je die silent drive kopen in nl ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Coronaextra schreef op 04 november 2002 @ 17:47:
Sorry was nogal onduidelijk. Het programma had ik al alleen zie ik dat AMSAT nergens staan, wat kun je er trouwens mee :o
Download hem dan opnieuw.. (nieuwere versie ;) ) Het staat trouwens niet ín het Powermax programma, maar het staat naast Powermax op dezelfde floppy image :)

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
BalusC schreef op 04 november 2002 @ 20:49:

[...]
Download hem dan opnieuw.. (nieuwere versie ;) ) Het staat trouwens niet ín het Powermax programma, maar het staat naast Powermax op dezelfde floppy image :)
Owke thnx heb het gevonden. Maar het geluid wordt er niet minder van (het is gewoon die 7200rpm die de herrie maken dus daar moet ik iets op vinden)
Door Roog - Monday 04 November 2002 18:58

Waar kan je die silent drive kopen in nl ?
De Silent Drive is dusch hier te koop en bij Informatique

Als een god in Nijmegen.

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20
ik heb die DCD 4002, maar op 7v wordt ie bij toch wat aan de warme kant, verder scheelt het niet echt veel an geluid. Ik zou, als je hem in zo'n silentdrive propt wel effe de temps in de gaten houden hoor.

Verwijderd

Is deze al te koop her in de buurt?

http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=23&page=1

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 17:23:
[...]

Onzin, ik heb hem 3-4 maanden in een SilentDrive zitten, en geen last van dataverlies.
Misschien een idee om niet alles letterlijk op te vatten.
Als je hdd te warm is, verkort je z'n leven..........3 maanden overleeft ie wel, maar misschien heb je over een half jaar ineens een kapotte hdd.
Lijkt me sterk dat als je hdd 5 graden te warm is, dat ineens je halve hdd leeg is he.

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Vroeg ik mij dus ook af in mijn post

Als een god in Nijmegen.

Verwijderd

Hier nog zo'n geplaagd persoon met een d740x.

Wellicht hebben wij klagers een productiefout (lurp ding echter toch verkocht) in de handen daar in reviews (bv http://www.mikhailtech.co...rd74060/printnopics.shtml) juist wordt gemeld dat dat ding stil is.

Daar loopt hij ook rond de 28 graden terwijl de mijne op 48 graden loopt (gemeten met dtemp: http://www.private.peterlink.ru/tochinov/)

Zou idee zijn om even temps te vergelijken, zeker temps van hd's die in silendrive zijn gefrot zijn ineteressant.

Verwijderd

Als ik mijn bijdrage even optel bij eerdere postings van mensen die cooler op hd hebben gezet kom ik nu (is al laat/lange dag geweest) even tot de volgende stellingen:

1) d740x-en gaan zeer irritante herrie maken als ze warm worden -> oplossing is dan cooler erop en ding wordt weer lekker stil.

2) d740x-en worden erg warm als ze niet lekker lopen/afwijking hebben. Hoge vervelende toon is gevolg van mechanische afwijking. Hitte = wrijving -> zeuren bij fabrikant om nieuw exemplaar?!

Iemand suggesties?

Verwijderd

Heb zojuist koeler op hd gezet en volgens Dtemp is ie nu 35graden. Maakt wel iets minder herrie maar hoge toon is nog steeds hoorbaar.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen...

• HermeS
  • Laatst online: 08-02 15:54
Ik heb van twee van die silent drives liggen, het was wat lastig om m'n hd erin weg tewerken dus ik heb een kleine beetje hulp gekregen van een stanly mesje.

In de zomermanden (zit op zolder) was die hd veels teheet, dus heb ik een een oude headsinkfan van een p90 eropgezet op 7 volt (niet hoorbaar), en hielp goed.

Momenteel draaid het zonder fanetje, en word hij 45 graden. Hij mag max 60 worden.

EDIT: en hij doet verdomt goed zijn werk, alleen als hij heel druk bezig is met schrijfbewegingen hoor ik hem als ik in bed lig voor het slapen gaan. Zit dan wel een Seagate barracuda IV 40 gig 7200rmp in. God bless.

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

HermeS schreef op 06 november 2002 @ 12:02:
Ik heb van twee van die silent drives liggen, het was wat lastig om m'n hd erin weg tewerken dus ik heb een kleine beetje hulp gekregen van een stanly mesje.

In de zomermanden (zit op zolder) was die hd veels teheet, dus heb ik een een oude headsinkfan van een p90 eropgezet op 7 volt (niet hoorbaar), en hielp goed.

Momenteel draaid het zonder fanetje, en word hij 45 graden. Hij mag max 60 worden.

EDIT: en hij doet verdomt goed zijn werk, alleen als hij heel druk bezig is met schrijfbewegingen hoor ik hem als ik in bed lig voor het slapen gaan. Zit dan wel een Seagate barracuda IV 40 gig 7200rmp in. God bless.
Dus die Seagate barracuda IV wordt niet te heet in een Silentdrive? En waar heb je die heatsink precies op gezet?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Verwijderd

zojuist info van iemand gekregen mbt temps van d740x in silentdrive: 42 C zonder aktiviteit en rond de 46 C bij het defragmenteren. Lijkt mij dat kast-temp weinig invloed meer heeft zodra de HD in de silentdrive zit.

Volgens de datasheet van maxtor doet ie z'n werk bij omgevingstemps tussen de 5 en de 55 graden...maw hups dat ding in een silentdrive duwen...

• Sander0105
  • Laatst online: 19-02 11:01
Ik heb ook 2 van die drives, met nog 2 oude 7200 rpm schijven erin liggen. Waaronder een IBM janus :( Je merkt wel dat de drives behoorlijk warm worden maar et draait hier al 1,5 jaar zonder problemen :) heb helaas geen ruimte meer om mijn d740x in zo'n drive te proppen :(

tja...

• HermeS
Kenx schreef op 06 november 2002 @ 12:46:
[...]

Dus die Seagate barracuda IV wordt niet te heet in een Silentdrive? En waar heb je die heatsink precies op gezet?
De Barracuda IV is niet de meest koele HD, maar het is ook weer niet een echt heethoofd oid.

Het werk prima, en af en toe lees ik de tmp uit om tekijken hoe het met hem gaat.
Het belangrijkste is dat je hem wel monteurt (dus vast schroeft). Hij geeft namelijk zijn warmte af aan de kast (waar die aan vast gemaakt zit), als je dat niet doet word hij ontiegelijk heet. Daar heb ik dan ook een fan achter gezet.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~martinlm/PICS/2002/11/silentdrive.jpg

Echt gezond is het natuurlijk niet voor een HD, maar je hebt drie jaar garantie, en daarna vervang ik hem toch voor een grotermodel.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
HermeS schreef op 07 November 2002 @ 10:44:
[...]

De Barracuda IV is niet de meest koele HD, maar het is ook weer niet een echt heethoofd oid.

Het werk prima, en af en toe lees ik de tmp uit om tekijken hoe het met hem gaat.
Het belangrijkste is dat je hem wel monteurt (dus vast schroeft). Hij geeft namelijk zijn warmte af aan de kast (waar die aan vast gemaakt zit), als je dat niet doet word hij ontiegelijk heet. Daar heb ik dan ook een fan achter gezet.
[afbeelding]

Echt gezond is het natuurlijk niet voor een HD, maar je hebt drie jaar garantie, en daarna vervang ik hem toch voor een grotermodel.
Wat voor temps heeft jou HD normaal en wat voor temp in de silent drive??

Als een god in Nijmegen.

• HermeS
Coronaextra schreef op 07 November 2002 @ 12:23:
[...]

Wat voor temps heeft jou HD normaal en wat voor temp in de silent drive??
1 min. geleden was hij 47graden. (zonder koelfan aan).

Het is nu dan ook niet echt warm op mijn kamer. Zal s'avond als de verwarming goed aanstaat rond de 50 liggen. Voor de rest zitten er geen fans in mijn systeem dus alle koeling is passief.

Ik heb hem niet getest zonder silentdrive (was geen optie voor mij).

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
HermeS schreef op 07 november 2002 @ 12:52:
[...]

1 min. geleden was hij 47graden. (zonder koelfan aan).

Het is nu dan ook niet echt warm op mijn kamer. Zal s'avond als de verwarming goed aanstaat rond de 50 liggen. Voor de rest zitten er geen fans in mijn systeem dus alle koeling is passief.

Ik heb hem niet getest zonder silentdrive (was geen optie voor mij).
THNX nou is tenminste al 1 goeie ervaring. Moet alleen toch nog ff goed nadenken voordat ik hem ga kopen want het is ook zo jammer om 30 pleuro over de balk te gooien :P

Als een god in Nijmegen.

Pagina: 1