Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Verwijderd
De 1800+ komt zowiezo al niet boven een multiplier van 12.5x (13x) uit. De 14x en 15x multipliers zitten er gewoon niet in.pierre-oord schreef op 04 november 2002 @ 13:35:
Kun je op die andere L* bruggetjes draadjes solderen van 20cm of zo, zodat je zelf een multiplier vast kan instellen? Mijn mobo ondersteund max. 12x FSB met m'n 1800+
In principe wel. De status van die bruggen word gesampled bij het uit reset komen van de processor; ze zitten niet in een kritisch pad. Je zult dus ook niet dynamisch je mutiplier kunnen veranderen.Kan dat, met wat leuke schakelaartjes [op een printje maken of zo]
Enne, je zou die L1 bruggen ook moeten kunnen solderen met soldeer en zilver of zo Iemand ervaring? Liever een hete soldeer bout of een koude?
Yup, kan wel. Je moet ze wel heel goed schoonkrabben. Mijn bout stond op 320 graden toen ik de bruggen bakte.
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
Beide boutjes halen de 400-450 graden met gemak, overigens.
Wat betreft het vloeimiddel en soldeertin: je moet gewoon normaal harskernsoldeer van 0.8mm of 1mm ofzo gebruiken. Ik gebruikte nog wel wat extra vloeimiddel (SK10 soldeerspray). Gebruik overigens *geen* S39 of dergelijke zinkchloride/zuur gebaseerde vloeimiddelen.
Verwijderd

Toepassingsgebied
Voor het maken en repareren van elektrisch geleidende verbindingen. Hecht op glas, metaal, rubber en bakeliet. Niet geschikt voor geleidende verbin-dingen
waar spanning op komt; dan eerst de verbinding verlijmen.
specs..
Dichtheid 1670KG/m3
vlampunt <21 C
geleidbaarheid 1000 micro ohm-cm
dus kun je je xp unlocken met deze lijm???
Verwijderd
zoeits heb ik bij stuut en bruin gekocht van een vaag duits merk: €5, dus veel goedkoper maar zonder kwastje. Specs heb ik niet meer, maar zijn goed.Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 14:57:
kan je je bruggen ook met dit verbinden.??
[afbeelding]
Toepassingsgebied
Voor het maken en repareren van elektrisch geleidende verbindingen. Hecht op glas, metaal, rubber en bakeliet. Niet geschikt voor geleidende verbin-dingen
waar spanning op komt; dan eerst de verbinding verlijmen.
specs..
Dichtheid 1670KG/m3
vlampunt <21 C
geleidbaarheid 1000 micro ohm-cm
dus kun je je xp unlocken met deze lijm???
Jup, sterker nog, is bij mijn weten zeer vaak gebruikt goedje hierVerwijderd schreef op 05 november 2002 @ 14:57:
kan je je bruggen ook met dit verbinden.??
[afbeelding]
Topicstarter: kweenie hoe goed jij kan solderen, maar de bruggen van een 1800+ zijn wel -errug- klein, suc6! Enne, willen natuurlijk wel pics als't lukt he!
van ut weekeinde ga ik ff solderen. Ik zal kijken of ik aan een digicam kan komen. Gelukt of niet jullie krijgen je pics. Soldeer lijkt me wel cool. En idd ze zijn erg klein. Ik heb al geunlocked met zilver spul, maar dat is zo vloeibaar dat kruipt onder m'n plakband hoe hard ik dat ook aanduw. Hij is unlocked (1800+ pro) maar op 1900+ wil die niet draaien. Op 2000 start die wel, maar bij hoge temps werk die niet goed. Daarom wil ik hem her-unlocken. Ik ik wilde weleens gaan solderen. Kijken hoe het lukt. Maare, heb ik nou aan een 25 watt genoeg? Want ik had al eens snel gekeken bij een vriend, maar daar bleef het niet hechten. Hij werd wild dacht dat ik z'n processor ging opblazen, duz maar gestopt. DOe ik het zelf wel. Maar vloeispray wa'z da? Blijft het dan beter plakken of vloeit het uit? En is een spray wel handig dan? Je spuit het dan op alles?FragFrog schreef op 05 november 2002 @ 19:19:
[...]
Jup, sterker nog, is bij mijn weten zeer vaak gebruikt goedje hier
Topicstarter: kweenie hoe goed jij kan solderen, maar de bruggen van een 1800+ zijn wel -errug- klein, suc6! Enne, willen natuurlijk wel pics als't lukt he!
ow ja, er zit 2 componenten lijm van bison tussen. kan 80 graden aan dacht ik. DUs kort solderen moet wel lukken denk ik. Ik wil proberen de bruggen met soldeer te dichten. Anders heb ik denk een dun draadje nodig. Niemand die dit al eens heeft gedaan , al of niet succesvol?
Verwijderd
ik koop me wel een potje lijm en ga van ut wiekent of vanavond
lang leven bison elekto
Maar dan omdat het mij makkelijker lijkt aan de onderzijde van je moederbord solderen?
Verwijderd
afplakken lijmen en weghalen zoals het welbekende filmpje
is toch 10 x makkelijker..
Verwijderd
Ik vertinde ook eerst de padjes, en pas daarna soldeerde ik die stukken draad erop (uiteinde draad op een padje->aantikken met bout->draadje over andere padje leggen->aantikken met bout->restant draad afsnijden).
Ik had succes, maar 1 van de 10 padjes op mijn (ex-)1800+ was door zilverlijm opbrengen en wegpoetsen zodanig beschadigd dat ik daar niet fatsoenlijk meer iets opkreeg.
En ik zou toch de 12W bout gebruiken... Hoe fijner hoe beter.
Dat werkt pas vanaf de 2200+ geloof ik...Tazzy schreef op 06 november 2002 @ 10:54:
Is het haast niet makkelijker om de mod met het draadje (8-lusje om 2 pinnen leggen).
Maar dan omdat het mij makkelijker lijkt aan de onderzijde van je moederbord solderen?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik ben ook heel goedgelovig
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ja ik dacht ook al dat dat makkelijker zou gaan. Kan ik gewoon draad met zachte kern en daar een stukje koper uithalen of is flatcabledraad beter? En wat bedoel je met schoonkrabben? Ik heb hem half geunlocked met zilver spul maar dat is zeer irri aanbrengen. Dat had ik schoongemaakt met assaton. ZOu heeeeel fijn waterproof schuurpapier helpen? Dan haal ik dat.Wat mooi is met solderen is dat je niet hoeft te klooien met lijm ertussen enzo.Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 11:24:
Ik zou toch echt draadjes gebruiken. Werkt veel makkelijker. Gewoon een enkel draadje uit een stukje gestripte flatcabledraad. En je moet de boel *goed* schoonkrabben. Anders pakt het soldeer niet.
<KNIP!>
[lukt het niet pech; dan koop ik hardwordende witte -warmte-geleidingspasta en dan die bison elektro, is die een beetje stevig zegmaar, dus dat het niet zo uitloopt? Dat zilverspul dat ik gebruik lijkt wel alsof er kwik inzit: Het bruist in de open lucht, en stinkt. Beter niet inademen. Het kookt neem ik aan; dat doet kwik toch? of nie? Maar dat bison spul is dat dus een beetje strooperig is niet?]
Verwijderd
doe dat!Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 13:17:
weet niet zal vanaaf wel ff pic posten van het potje lijm oke? ga zo meteen na 5en ff zo`n potje halen..
ffies quote van mezelf. Is die spray nou een soort S39 dat het beter blijft plakken? En waarom mag je geen s39 gebruiken eigenlijk? Vreet die de processor op of geleid het slechtpierre-oord schreef op 05 november 2002 @ 20:11:
[...]
Maar vloeispray wa'z da? Blijft het dan beter plakken of vloeit het uit? En is een spray wel handig dan? Je spuit het dan op alles?
-o o stoute ik geen edit gebruikt
Verwijderd
ga eerst eten enzo
zal er een heel verhaal van maken en hopen dat ie het doet
en maybe een howto op mun site
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2002 15:16 . Reden: typo`s :P ]
Verwijderd
Zachter kern draad en daar een enkel draadje van is ook prima. 't is meer dat de hele draad te lomp is.pierre-oord schreef op 06 november 2002 @ 12:03:
Ja ik dacht ook al dat dat makkelijker zou gaan. Kan ik gewoon draad met zachte kern en daar een stukje koper uithalen of is flatcabledraad beter?
Nou, zo heel fijn hoeft het ook weer niet te zijn. 800 ofzo is prima.En wat bedoel je met schoonkrabben? Ik heb hem half geunlocked met zilver spul maar dat is zeer irri aanbrengen. Dat had ik schoongemaakt met assaton. ZOu heeeeel fijn waterproof schuurpapier helpen?
Ik deed het met een afbreekmesje, btw. Zo kan ik alleen de padjes schoonkrabben zonder de rest van de proc te verkrachten.
Klopt. Je hoeft niet eens de lasercuts met lijm op te vullen.Dan haal ik dat.Wat mooi is met solderen is dat je niet hoeft te klooien met lijm ertussen enzo.
Maar dat bison spul is dat dus een beetje strooperig is niet?]
Mjah, gewone lijm zeg maar. Niet echt stroperig, ook niet supervloeibaar. Goed werkbaar in ieder geval.
Verwijderd
Oh, ik spoot een beetje van die spray in een dopje, en bracht het vloeimiddel met een kwastje aan. Spuiten is weer te lomp.pierre-oord schreef op 06 november 2002 @ 15:06:
ffies quote van mezelf. Is die spray nou een soort S39 dat het beter blijft plakken? En waarom mag je geen s39 gebruiken eigenlijk? Vreet die de processor op of geleid het slecht
Het is een soort S39, maar dan met een hars/alcohol basis in plaats van een zinkchloride basis. S39 tast elektronica behoorlijk aan. Het is dan ook gemaakt voor het solderen van pijpwerk met een vlam, niet voor elektronica.
-o o stoute ik geen edit gebruikt-
Dan mag ik me er ook wel een keertje makkelijk vanaf maken door mijn post niet te editen
VetteVerwijderd schreef op 06 november 2002 @ 15:49:
[...]
Oh, ik spoot een beetje van die spray in een dopje, en bracht het vloeimiddel met een kwastje aan. Spuiten is weer te lomp.
Het is een soort S39, maar dan met een hars/alcohol basis in plaats van een zinkchloride basis. S39 tast elektronica behoorlijk aan. Het is dan ook gemaakt voor het solderen van pijpwerk met een vlam, niet voor elektronica.
[...]
Dan mag ik me er ook wel een keertje makkelijk vanaf maken door mijn post niet te editen
Ik bel net lokale electroboer daar ga ik ff van die spray halen. Hij zegt dat S39 niet meer mag worden gebruikt, kankerverwekkend. Die gaat bij chemisch afval. Busie is al oud en zit veel in, duz er zullen nog wel wat tweakers zijn die dat hebben staan. Weggooien die troep duz. O ja het spul wat ze hadden hier heet flex of flux wat ze zeiden. Heb jij dat ook dabit?
Verwijderd
Dachtut niet. Ik heb ook nog wat van die oude S39 staan, en dat spul is heilig. Daarmee kun je zo ongeveer alles aan alles solderen, of 't nou roestig is of niet. Machtig goed spul. Beter dan die 'nieuwe' S39. Ongeveer hetzelfde verhaal als R12 vs. R134a, verf op waterbasis vs. verf op tolueenbasis, etc.: de oudere middelen werken veel beter dan de nieuwere, milieuvriendelijkere middelen.pierre-oord schreef op 06 november 2002 @ 15:55:
Ik bel net lokale electroboer daar ga ik ff van die spray halen. Hij zegt dat S39 niet meer mag worden gebruikt, kankerverwekkend. Die gaat bij chemisch afval. Busie is al oud en zit veel in, duz er zullen nog wel wat tweakers zijn die dat hebben staan. Weggooien die troep duz.
Maar hoe dan ook: zowel de oude als nieuwe S39 zijn prima in staat om je processor te mollen. Niet gebruiken voor dat doel dus. En ook geen soldeervet en dergelijke artikelen.
O ja het spul wat ze hadden hier heet flex of flux wat ze zeiden. Heb jij dat ook dabit?
[/edit]
Hier op 't werk hebben we flux in een potje, en thuis heb ik een busje van die SK10 soldeerspray. Als ik daarvan wat in een dopje spuit kan ik het ook goed als vloeimiddel gebruiken. Vooral handig bij dat fijne SMD spul (en Athlon procs
Als ze bij die leketrozaak van jou gewoon flux in een flesje/potje hebben, dan vind ik dat erg interessant
Als je ut wilt weten: ik haal m'n spullen bij Kok electronics in Leiden.Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 16:39:
[...]
Dachtut niet. Ik heb ook nog wat van die oude S39 staan, en dat spul is heilig. Daarmee kun je zo ongeveer alles aan alles solderen, of 't nou roestig is of niet. Machtig goed spul. Beter dan die 'nieuwe' S39. Ongeveer hetzelfde verhaal als R12 vs. R134a, verf op waterbasis vs. verf op tolueenbasis, etc.: de oudere middelen werken veel beter dan de nieuwere, milieuvriendelijkere middelen.
Maar hoe dan ook: zowel de oude als nieuwe S39 zijn prima in staat om je processor te mollen. Niet gebruiken voor dat doel dus. En ook geen soldeervet en dergelijke artikelen.
[...]
Hier op 't werk hebben we flux in een potje, en thuis heb ik een busje van die SK10 soldeerspray. Als ik daarvan wat in een dopje spuit kan ik het ook goed als vloeimiddel gebruiken. Vooral handig bij dat fijne SMD spul (en Athlon procs)
Als ze bij die leketrozaak van jou gewoon flux in een flesje/potje hebben, dan vind ik dat erg interessant
Morgen uit school rijd ik er ffies langs. Ik ben nu aan het wachten tot 19:30
ik wacht geduldig.......Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 15:14:
nog een uur en 45 min dan en ik eindlijk zo`n potje lijm buyenff ergens een vergrootglas regelen en dan vanaaf tegen uur of half 8 pics
ga eerst eten enzoen ff w88 op een gozer die langes komt..
zal er een heel verhaal van maken en hopen dat ie het doet
en maybe een howto op mun site
mmmm ik zie slotje.
Mago: ik ga vanavond ff van die spray kope dat soldeer hecht. Ik denk dan morgen ff doen met daglicht. Zo lullig als je verkeerde pinnen aan het solderen gaat enzo
Nou alles doet het, ik zit nu op deze computer. Maar ik denk dat ik het voorlopig zo laat, allemaal zo tijd-rovend he. Ik raad iedereen af om de soldeerbout op de athlon te zetten!!!
Bestaan er nou nog eigenlijk van die dingen die je tussen je athlon en mobo plaatst? En dat je je cooler dan anders bevestigd? Dat lijkt me wel erug makkelijk!
Verwijderd
Verwijderd
volgens mij is het niet gelukt, want die SiSoft Sandra zegt nog steeds dat die multiplier op 11,5 staat, dus ik weet t niet...