• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 18:04

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Gisteren (zondag 03-11-2002) was er weer een mooie aflevering op National Geografic van Journey of Life. Onderwerp was de zoektocht naar de grote mijlpalen in de evolutie van het leven op aarde, met name de aftakking die de mens tot gevolg had, de stap van vissen naar landdieren en de cambrische explosie.

Algemene conclusie is dat elk levend wezen, van kwal tot berk, van regenworm tot mens volgens het zelfde bouwplan is 'samengesteld'. Grootste bewijs hiervoor zijn de genen in het DNA. Elke aftakking in de evolutie laat zien dat de experimenten telkens voortborduren op eerdere toevallige reeks experimenten.

Diegene die dit hard heeft aangetoond heeft hiervoor de Nobelprijs ontvangen.

Alles zo in mij opnemend kreeg ik zowat een 'religieuze' ervaring. Wat is dit allemaal toch mooi en zet hiermee de mens (en daarmee mijzelf) op een natuurljke plaats in de evolutie. Alles wat ik ben is in de loop van de tijd in elkaar 'geëxperimenteerd'. Niets meer of minder !

Mijn conclusie met betrekking tot veel threads die in dit forum in de laatste weken zijn gepost is als volgt :

- God bestaat ! Jazekers.... maar niet de God als 'iemand' die los staat van de werkelijkheid zoals wij die kennen. God is de macht die alles omvat. De macht die evolutie mogelijk maakt, die planeten om sterren laat draaien, die water laat smelten en die zwarte gaten laat ontstaan. En aangezien ikzelf een onderdeel daarvan ben mag ik wel stellen dat ik zelf God ben. Geloof ik in God ? JA ! Ik geloof in mijzelf want ik ben hier !

- Intelligentie : gezien de leeftijd van de aarde en de tijd (tot nu toe) die evolutie nodig heeft gehad om de mens (en daarmee een bepaald niveau van inteligentie te 'verzinnen') kan je denk ik het volgende concluderen. Toevallig hebben we deze eigenschap gekregen. Het heeft wel erg lang geduurd voordat de evolutie zover was. In de helft van de 'levensduur' van de aarde heeft de evolutie slechts 1 soort ontwikkeld die deze eigenschap heeft en welke nu nog steeds bestaat. Niet erg veel voor 4 miljard jaar waarbij miljarden soorten zijn ontstaan. Wat dat betreft is de mens wel uniek, echter is dit slechts toeval. Kans is groot dat elders in het heelal geen wezens bestaan die dezelfde mogelijkheden hebben. De mens is zeker geen einddoel, maar gewoon net als de worm een takje in de boom des levens.

Ik behoor niet tot die mensen die de eigen soort boven alles zet en zeker niet iemand die de macht van God plaatst in religies zoals het Cristendom.

Ik wacht op het boek dat mijn lichaam beschrijft als stappen in een reeks van toevalligheden vervat in de genen van het DNA.

Wat is het leven toch mooi !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Er loopt al een flink draadje over dit onderwerp in Christenen en de evolutie theorie. True, dat draadje is bizar lang, maar het beantwoordt wel de vragen die je hier aan de kaart stelt.

Overigens heb ik dezelfde documentaire gezien en me dood zitten ergeren aan de verwoordingen zoals 'de natuur experiment met organismen'. Onzin. Dat suggereert dat de natuur slim is en een doel heeft. Dat heeft het niet.

In deze context kan ik ook melden dat ik mijn KIJK! helemaal het raam uit wilde mikken vanwege een nog VEEL slechter artikel over de evolutietheorie. Dat stelde dat evolutie door ons doorwerkt en dat computers e.d. voortvloeisels zijn van onze evolutie. Bovendien werd ook hier de vraag gesteld 'wat heeft de natuur voor doel voor de mens?'. De natuur heeft helemaal geen enkel doel voor de mens en ook niet voor anderen. Het prutst wat raak en voila; daar is weer een organisme dat toevallig weet te overleven in diens omgeving.

Hej....ik schrijf nu het tegenovergestelde van wat ik schrijf in dat andere draadje...hmmm

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 18:04

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Zo, gisteren weer een mooie aflevering geweest en deze keer ging het over het fenomeen uitsterven van soorten.

Een aantal stellingen die naar voren werd gebracht is dat er sinds het leven op aarde verscheen er zeker 5 periodes zijn geweest waarin vrijwel alle soorten uitstierven. Als een soort kaartenhuis dat in elkaar stort nemen uitgestorven diersoorten anderen mee in hun ondergang. Na zo'n periode heeft het leven weer alle ruimte om zich te ontplooien en onstaan er weer nieuwe soorten en begint het feestje weer van voren totdat het zaakje weer in elkaar stort.

Verder werd de vraag gesteld wat de invloed van de mens als soort is op de rest van het leven op aarde. Er is geen andere soort geweest die zelf zoveel soorten verdrukt en uiteindelijk laat uitsterven. Kijkend naar het verleden zou dit betekenen dat het kaartenhuis hiermee zal instorten. De mens zal voor de 6e grote verandering op aarde zorgen.

Het programma eindigde vrij positief, met de menig van wetenschappers dat het leven op dit moment zich nog volop staande houdt. Echter ben ik zelf veel minder positief.

Aller eerst is het verdwijnen van soorten een feit. Met elke soort valt ook een andere. Het domino effect is nu reeds gaande en zal versnellen met het verdwijnen van een andere soort.

Heeft dit gevolgen voor de mens als soort ? De mens is een geval apart, we hebben veel zelf in de hand. Door onze hersenen zijn we in staat om overlevingstechnieken te gebruiken die andere soorten niet hebben. Echter staan we niet los van de andere soorten, we hebben ze nodig !

Valt met het kaartenhuis ook het kaartje 'mens' ?

Ik denk het wel. Als je nu kijkt waar de mens afhankelijk van is geworden dan is dit voornamelijk technologie. Dit is ontstaan door een andere evolutie, nl de technologische en culturele evolutie. Wat hebben we aan computers als er niets meer te vreten is ? De mens heeft puur lichamelijk gezien niet echt goede overlevingskansen. We moeten het hebben van onze hersenen om te overleven.

Maar een ander fenomeen zal zeker voor het uitsterven van de mens zorgen, nl de ruimte.

Om de paar miljoen jaar valt er een groot stuk steen op aarde. Wanneer soorten, planten en het milieu zo veranderen dat het huidige leven niet meer mogelijk is dan geef ik de mens weinig kans. De meeste (westerse) hominiden weten alleen hoe ze een blik groenten open kunnen maken, maar ze een jas kunnen kopen etc. Ik zelf zou geen week overleven.

Wellicht stammen in Africa of eskimo's zouden kans hebben. Die weten wat overleven is.

Zou wel grappig zijn : de mens begon in Africa en zal daar ook eindigen !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

"Wellicht stammen in Africa of eskimo's zouden kans hebben. Die weten wat overleven is."

(Met ons voedsel en onze gegraven putten.)