Toon posts:

[Squeak] Stabiliteit meetbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai! Voor een onderzoeksverslag (wat over Smalltalk & Squeak) gaat, moet ik een vraag beantwoorden zoals: "Hoe stabiel is Squeak?". Squeak is open-source implementatie van de programmeertaal Smalltalk (Smalltalk-80), waarbij Squeak een IDE is (waarin Smalltalk te programmeren is) en zelf ook geschreven is en valt aan te passen.

Het gaat me voornamelijk om de onderzoeksvraag "Hoe stabiel is Squeak?". Het gaat dan natuurlijk om de stabiliteits-vraag en de vraag hoe dat te meten is? Bij een server valt er te praten over factoren zoals uptime, bij harde schijven bijv. de mean-time-between-failures, etc. Weet iemand misschien of er bestaande meetbare stabiliteitsfactoren zijn voor - in dit geval - een programmeertaal? Met andere (deftige) woorden: Hoe operationaliseer ik "stabiliteit" in het geval van Squeak?

Een antwoord zoals: "het is erg stabiel", daar kan ik natuurlijk niet mee aankomen... :)

Verwijderd

Wat dacht je van bugs, errors en zulke dingen natrekken. Ook kan je de CPU meten en het gebruik van geheugen. Zoeken bij google wil nog wel eens helpen!

Verwijderd

Een programmeer-taal is per definitie stabiel.

[Hoewel je ook stabiliteit zou kunnen definieren dat er GEEN nieuwere versies van de programmeertaal beschikbaar komen, waarin steeds alles weer anders is en sources-codes niet meer met elkaar compatible zijn.]

Wie heeft het onderwerp voor dat onderzoeksverslag eigenlijk bedacht????

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 13:03:
Een programmeer-taal is per definitie stabiel.

[Hoewel je ook stabiliteit zou kunnen definieren dat er GEEN nieuwere versies van de programmeertaal beschikbaar komen, waarin steeds alles weer anders is en sources-codes niet meer met elkaar compatible zijn.]

Wie heeft het onderwerp voor dat onderzoeksverslag eigenlijk bedacht????
Victor, je hebt deels gelijk met je opmerking over nieuwere versies. Bij Squeak crasht, eindigt de hele IDE en wordt een stackdump naar de lokale directory geschreven door of een bug in de VM of te weinig gealloceerd geheugen voor de VM (bij allocatie van bijv. een hele grote bitmap). Ook van Squeak en Smalltalk zijn door de tijd nieuwere versie's uitgebracht, waarin natuurlijk fouten zijn opgelost maar voornamelijk nieuwe technieken worden aangebracht, zoals o.a. FM synthese, TCP/IP ondersteuning, etc. De versie's bleven te allen tijde backwards-compatible, dus je voorgestelde definitie van "stabiliteit" heeft wel waarde, maar is in mijn Squeak geval eh...minder handig. Misschien wel handig bij Java waar functies na verloop van tijd (door verschillende versie's heen) deprecated worden.

De eerder genoemnde redenen (VM bug en VM te weinig geheugen) zijn eigenlijk de enige redenen waarbij echt de IDE afgesloten wordt. Ik had eigenlijk gehoopt op bepaalde factoren waarbij verschillende programmeertalen/IDE's met elkaar vergeleken kunnen worden. Misschien is het bij Squeak wel dubbel lastig, omdat de IDE in principe de taal is (in tegenstelling tot Java, welke geschreven kan worden d.m.v. bijv. Borland JBuilder, Microsoft J++, etc.)

Met het onderzoeksonderwerp - wat bedacht is door een docent voor het laatste project van de HI opleiding - is niets mis. Het kan mogelijkerwijs wel zo zijn, dat ik natuurlijk de onderzoeksvraag kan herschrijven, mocht ie in z'n huidige vorm lastig te beantwoorden zijn (maar dat liever als laatste optie)...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2002 13:40 . Reden: toevoeging ]