[Database] Is access database voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:49
Ik ehb een verlofsysteem gemaakt in ASP. Erachter hangt een Access-database, met daarin ong. 18 tabellen gedefinieerd. Voor het bedrijf waar ik werk, ong. 100 personen, is de database ruim voldoende. Echter, we kunnen het pakket verkopen voor een bedrijf met respectievelijk 900 en 5000 medewerkers.

Ik heb de specificaties van Accesss opgezocht en hieruit volgt o.a. het volgende:
Maximale grootte van de database: 2 Gigabyte
Maximale grootte van een tabel: 1 Gigabyte
Maximaal aantal objecten: 32768
Maximaal tegelijktijdige users: 255
Kan ik met bovenstaande specificaties de Access gebruiken als database voor een omgeving met 900/5000 personen? Het bedrijf heeft AFAIK geen SQL-server geinstalleerd, dus een conversie naar SQL-server gaat hen behoorlijk wat geld kosten.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

900 moet niet zon probleem zijn, maar met 5000 zou ik zou ik als bedrijf toch niet op een Access database willen draaien.. En zon licentietje MSSQL kan er met zon groot bedrijf ook vast wel vanaf ;)

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:16

Hu9o

Schokkend

Neem anders eens een kijkje op de MySQL site. Dit dbms is opensource en gratis. Voldoet ook aan jou eisen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:09
Bosmonster schreef op 04 november 2002 @ 12:40:
900 moet niet zon probleem zijn, maar met 5000 zou ik zou ik als bedrijf toch niet op een Access database willen draaien.. En zon licentietje MSSQL kan er met zon groot bedrijf ook vast wel vanaf ;)
I like totally agree, :)
Ik zou geen Access db pakken...
is al eens eerder een topic over geweest, zal eens ff kijken of ik hem kan vinden...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:42
Als je het in ASP het gebouwt en werkt met ODBC-connecties kan het nog een overweging zijn om gebruik te maken van een Open Source database pakket (zoals MySQL )

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• TweakersOnly
MySQL heb ik ook onder de loep genomen, maar valt af omdat het geen subqueries ondersteunt. :'(

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:09

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Access zou in dit geval misschien nog wel mogelijk zijn omdat (correct me if i'm wrong) men waarschijnlijk niet met 9000 gebruikers op hetzelfde moment verlofdagen aan gaat vragen.

Misschien kun je 'bepalen' hoeveel mensen daadwerkelijk tegelijkertijd in access moeten werken, dat getal is het belangrijkste.

Maar zoals hierboven al meerdere malen is aangegeven, je zou voor een omgeving van een paar duizend gebruikers misschien beter MSSQL kunnen aanschaffen.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• TweakersOnly
RobzQ schreef op 04 november 2002 @ 14:18:
Access zou in dit geval misschien nog wel mogelijk zijn omdat (correct me if i'm wrong) men waarschijnlijk niet met 9000 gebruikers op hetzelfde moment verlofdagen aan gaat vragen.

Misschien kun je 'bepalen' hoeveel mensen daadwerkelijk tegelijkertijd in access moeten werken, dat getal is het belangrijkste.

Maar zoals hierboven al meerdere malen is aangegeven, je zou voor een omgeving van een paar duizend gebruikers misschien beter MSSQL kunnen aanschaffen.
Het is een systeem waarbij mensen via het web verlof kunnen aanvragen en de administrators de dagelijkse ziek- en herstelmeldingen registreren. Er kunnen volgens de Access-specificaties maximaal 255 users tegelijkertijd "ingelogd" zijn op de database. Is de inlogtijd hierbij gelijk aan de tijd van een sessie (20 min) of de tijd tussen het moment dat de database wordt geopend en gesloten? In het laatste geval lijkt me het limiet van 255 users geen probleem. Of wel?

Probleem zit 'm in de financien. Het bedrijf zit redelijk krap bij kas en wil indien het enigszins mogelijk is, gebruik maken van de Access db.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:34

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik denk dat je enkele specificaties nog iets beter door moet lezen. 255 concurrent users zijn het. En dit is een theoretisch maximum, net zoals 2 GB een theoretisch maximum is. In praktijk blijft Access werkbaar bij 5 tot 10 concurrent users; 2 GB lijkt me dat de db niet vooruit meer te branden is.

http://www.experts-exchan...MS_Access/Q_20303276.html

Verder: Access is nooit ontwikkeld als multi-user environment. Dat het op enige manier wel zo functioneert, is een ander verhaal. Ook is de vraag wat duurder is: het verlies van data vs veiligheid ed.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1