[redhat 8.0] Terug naar console...

Pagina: 1
Acties:

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Hoi, dit is pas de tweede dag dat ik Linux erop heb staan, dus ik ben newbie-tje...

Ik heb nu via xf86config vanalles zitten instellen en heb de instellingen voor m'n videokaart zo laag gezet (256 kleuren, 4096 mb geheugen op de kaart (eigenlijk 64 mb) dat startx tenminste nu werk (ik heb een Geforce 4 mx440)

Nu als ik linux opstart dan komt dat inlogscherm. Ik kan dus inloggen en zo maar de resolutie is zoooooooooo laag dat ik maar heel weinig van het beeldscherm zie en kan dus ook niet de display settings veranderen, want ik zie de onderkant van dat window niet.

Nou heb ik dus gelezen dat je de resolutie kan aanpassen in een XF86Config bestand (daar heb ik ook ingezeten) maar ik kom dus niet meer terug in de console...

ctrl-alt-backspace doet de monitor zwart beeld geven en dan gaat ie op standby (:?) en als ik dan op een toets druk kom ik weer terug in startx :?:?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

je wilt terug naar console neem ik aan, kan niet echt een vraag uit je verhaal op maken

maar druk eens ctrl + alt + F1 dan zit je in condsole, en ctrl + alt + F7 ben je weer in X

is dit wat je bedoelt :?

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

je kunt ook setup uitvoeren. Daar kun je je resolutie ook instellen

Verwijderd

redhat-config-xfree86 gebruiken ipv xf86config..

En zoals ik laatst ergens anders ook al zei, dit hoor je al te doen + testen tijdens de setup van RH8 (niet overal blind op 'next' klikken)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
kan ik bij de prompt gewoon redhat-config-xfree86 intikken of zijn dat directories?

dat testen heb ik neit gezien, misschien wel erg blind geweest ja. M'n resolutie wil ik dus gewoon aanpassen. Ik ga ervanuit dat ik als ik dat aan de gang heb m'n beeldscherm beter kan aanpassen en ook 24 bits kleuren kan geven (nu krijg ik dan 'no screens found' wanneer ik dat bij xf86config doe)...

Ik ren me wat op en af...hier onder post ik vragen en boven heb ik linux erop... :)

en hoe run ik dan setup?

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 16:44
Ok je wilt dus gewoon x instelling als ik het goed begrijp.
Als je al in x zit begin je gewoon met ctrl-alt-f1
Nu moet je inloggen als root.
Nadat dit gelukt is typ je setup in.
In dit menu kun je x instellen

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Wat ik nu dus gedaan heb is met vi het bestand XF86Config geopend, en daar naar onder gescrollt, kwam daar wat resoluties tegen die achter elkaar stonden zoals:

code:
1
"640x480" "600x800" "1024x768" "1280x1024"

dit staat daar drie keer, ik heb ze allemaal uitgeveegd en er alleen "1024x768" stond. Ik dacht misschien dat ie dan die resolutie pakt, maar nix hoor...

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
albiez schreef op 04 november 2002 @ 10:37:
Ok je wilt dus gewoon x instelling als ik het goed begrijp.
Als je al in x zit begin je gewoon met ctrl-alt-f1
Nu moet je inloggen als root.
Nadat dit gelukt is typ je setup in.
In dit menu kun je x instellen
ok, ik zal dit nu es effe proberen...

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
setup heb ik nix aan, want daar kan ik alleen maar dingen als keyboard en mouse en netwerk instellen, maar nix van het beeldscherm..

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 18:11
Boy schreef op 04 november 2002 @ 10:37:
Wat ik nu dus gedaan heb is met vi het bestand XF86Config geopend, en daar naar onder gescrollt, kwam daar wat resoluties tegen die achter elkaar stonden zoals:

code:
1
"640x480" "600x800" "1024x768" "1280x1024"

dit staat daar drie keer, ik heb ze allemaal uitgeveegd en er alleen "1024x768" stond. Ik dacht misschien dat ie dan die resolutie pakt, maar nix hoor...
Ik doe altijd in mijn X instellingen dit andersom:
code:
1
"1024x768" "600x800"
Op die mannier start je op in 1024 en kan je met "ctrl-alt-+" naar een andere resolutie.

https://github.com/atoomnetmarc/

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
DiNo7 schreef op 04 november 2002 @ 10:46:
[...]

Ik doe altijd in mijn X instellingen dit andersom:
code:
1
"1024x768" "600x800"
Op die mannier start je op in 1024 en kan je met "ctrl-alt-+" naar een andere resolutie.
dat bedoel ik dus, ik heb nu momenteel dus ALLEEN "1024x768" staan, dus zou hij sowieso in die resolutie moeten opstarten, of niet?

Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Ik mis trouwens ook een stuk beeld bovenaan mijn beeldscherm (flink stuk zwart) en de balk onder zie ik ook niet helemaal ....

• MacLinux
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03-2024
Probeer eens XConfiguration in de shell. Ik ben niet helemaal zeker van de hoofd- en kleine letters aan het begin. FF uitproberen.

Verwijderd

Boy: ik heb in een ander topic gelezen dat GeForce 4 kaarten nog wel eens problemen willen geven met de nv driver (met de nvidia driver werken ze wel goed). Probeer eens naar je kleurendiepte te kijken (is die 24? Probeer 16 eens) en zorg dat de resolutie die je aangeeft wel bij de juiste kleurendiepte optie staat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Section "Screen"
        Identifier   "Screen0"
        Device       "SiS 6326"
        Monitor      "Monitor0"
        DefaultDepth    24          <--------- default kleurendiepte

Subsection "Display"
                Depth       24             <--------- kleurendiepte 24
                Modes       "1024x768     <----------- resolutie bij deze kleurendiepte 24
        EndSubsection

Subsection "Display"
                Depth       16             <--------- kleurendiepte 16
                Modes       "1024x768     <----------- resolutie bij deze kleurendiepte 16
        EndSubsection

EndSection

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
bij mij staan 3 van die subsection "display" dingen. Alledrie heb ik de modes op alleen 1024x768 gezet. DefaultDepth is 8 bij mij (is volgens mij dan die 256 kleuren he?) maar toch krijg ik nog steeds heel raar beeld. Ik zal kijken of ik er effe een foto van kan maken..helaas moet ik zo weg, maar probeer vanavond weer eraan verder te gaan...

Verwijderd

Boy schreef op 04 november 2002 @ 10:29:
kan ik bij de prompt gewoon redhat-config-xfree86 intikken of zijn dat directories?
Wat zou je ervan denken om het gewoon uit te proberen? :)
dat testen heb ik neit gezien, misschien wel erg blind geweest ja.
Tijdens het installeren (jeweetwel, booten met 1e CD, etc, etc) kan je testen..
M'n resolutie wil ik dus gewoon aanpassen. Ik ga ervanuit dat ik als ik dat aan de gang heb m'n beeldscherm beter kan aanpassen en ook 24 bits kleuren kan geven (nu krijg ik dan 'no screens found' wanneer ik dat bij xf86config doe)...
Dat kan allemaal met redhat-config-xfree86 (grafische config tool) door de juiste dingetjes aan te klikken (klikken jah)

xf86config is half dood, oud en versleten en moet je onder Red Hat 8 niet gebruiken.
(als niemand de grafische tools gebruikt en maar blijft doormodderen met die cli tools dan blijft het maar doorgaan met dat gemodder)
en hoe run ik dan setup?
CD1 erin -> booten.
maar dat is niet nodig als je gewoon redhat-config-xfree86 gebruikt

Pfft, /me is blij als XFree eindelijk eens geen config file meer nodig heeft :P
(jaja, dat wordt een nieuwe feature in XFree 5.0 ofzo)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 12:32:
[...]
xf86config is half dood, oud en versleten en moet je onder Red Hat 8 niet gebruiken.
(als niemand de grafische tools gebruikt en maar blijft doormodderen met die cli tools dan blijft het maar doorgaan met dat gemodder)
gooi jij die file toch gewoon weg :P
Pfft, /me is blij als XFree eindelijk eens geen config file meer nodig heeft :P
(jaja, dat wordt een nieuwe feature in XFree 5.0 ofzo)
:?

Verwijderd

gooi jij die file toch gewoon weg :P
Done.. ;)
:?
Eh, wat snap je precies niet?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
ik ben in het volgende topic verder gegaan per ongeluk, wilde eigenlijk hier verder, maar hier is de link: [rml][ RedHat 8.0] installatie blijft 2e keer nu hangen[/rml]

Pagina: 1