• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:27

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
Dit is misschien wel een HK topic, maar daar kom ik niet in.

Wie heeft de spiritualiteitstest op http://spiritualiteitstest.kro.nl al gedaan?

Zijn er meer die de antwoorden bij die vragen van bedenkelijke en suggestieve kwaliteit vinden? Zelf stond voor mij een aantal keren geen dekkend antwoord vermeld. Als de vragen beter waren uitgewerkt, denk ik wel dat mijn score nog wat hoger geweest was. Ook werd spiritualiteit erg aan een "geloof" verbonden, hoewel dat natuurlijk niet gek is als je ziet dat de KRO er achter zit. Ook vind ik die vraag over bidden voor het eten wel heel erg op het randje van normen en waarden zweven. Dat hoort m.i. niet echt bij je spiritualiteit.
Maar, wat heeft zo'n uitslag nu te betekeken? Is het een soort horoscoop? Proberen ze je een omschrijving van je persoon te geven (op basis van geloofs-aspecten?). Is het enkel leuk om eens te kijken of je zelfbeeld klopt? Dus, wat is het nut van een dergelijke test?
Over het nut wil ik wel een balltetje opgooien. Misschien zijn mensen juist geinteresseerd in deze tests omdat ze een vorm van schijnhouvast bieden. Het leert hen meer over zichzelf. Vroeger had men daar een geloofsovertuiging voor en nu zweven mensen. Aangezien mensen toch altijd zekerheid willen, spelen dergelijke testjes daar mooi op in.

offtopic:
Voor degene die het wil weten; mijn score was 42. "Je staat met beide benen op de grond, maar durft wel omhoog te kijken." Met die score ben ik het wel eens, alhoewel ik wel moet zeggen dat ik dan wel veel omhoog kijk.

Forza Mucca

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40
Persoonlijk vond ik het een misleidende test, ik ben Christelijk opgevoed en ook vrij veel bezig met mijn geloof. Echter ik geloof niet in praten met bomen, horoscopen en aura foto's om maar eens wat te noemen. Dus ben ik volgens deze test niet spiritueel bezig. Dat vind ik dan niet helemaal juist.

Verwijderd

Opvallend dat de test mij zeer nuchter uitwijst, ik zou niets hebben met spiritualiteit en zou me meer voor andersdenkenden moeten open stellen. Zou dat waar zijn? Of zou het meer komen dat deze test teveel is verbonden aan het christendom en ik als Boeddhist er een beetje buiten val.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

"Je blijft voor het eerst eten bij je schoonouders. Het eten wordt opgediend en jij bent klaar om aan te vallen. Dan vraagt je schoonvader een ogenblik stilte en hij vouwt de handen ineen. Hoe reageer je?

Ik leg mijn lepel weg en bid mee

Ik toon respect en staar stilletjes naar de ballen in mijn soep

Ik bid niet mee en begin alvast met eten
Euh? Naar ce ballen in mijn soep staren? Dat is wel een heel erg denigrerend antwoord zeg...

En waar is de optie: ik bid ook voor het eten, maar niet op die manier?
Wat betekent de Bijbel (of een ander heilig boek) voor jou?

Voor mij is het een mooi verhalenboek en ik zoek daar verder niets achter

De Bijbel is de enige ware weg, er staat precies in hoe ik moet leven

De Bijbel is voor mij een inspiratiebron en geeft richting aan mijn leven

De Bijbel is de bron van veel ellende. Bijvoorbeeld van oorlogen
Waar is de optie: De Bijbel en andere heilige boeken zijn interessante inspiratiebronnen, maar ik geef richting aan mijn eigen leven?
Op aarde sterven miljoenen mensen door aardbevingen en andere natuurrampen. Hoe verklaar je dit?

Volgens mij is dit een mysterie en dus niet te verklaren

Voor die mensen is dit een les als gevolg van verkeerd handelen in een vorig leven

Dit is een wet van de natuur om overbevolking tegen te gaan

Dit is het beste bewijs dat God niet bestaat
Die is echt belachelijk... De wet van de natuur om overbevolking tegen te gaan??? Het is gewoon de natuur, punt. Geen reden. Geen doel. Gewoon natuur. *zucht*

Het beste bewijs dat God niet bestaat? Kom nou toch...
Je hoort vaak dat mensen tijdens een operatie of ongeluk een bijna-dood-ervaring hebben, waarbij ze een tunnel en een fel wit licht zien. Wat denk jij als je zo’n verhaal hoort?

Fascinerend, zou er dan toch iets zijn na de dood

Da’s toch logisch. Dat is de hemel

De hersenen krijgen te weinig zuurstof, waardoor hallucinaties ontstaan
Geen van die drie komt overeen met mijn visie. Ik geloof namelijk dat na de dood de geest terugkeert tot de Bron, Annwn.
De doktoren constateren een ongeneeslijke ziekte bij je. Een goede vriend raadt je aan eens een spiritueel medium in te schakelen. Wat doe je?

Uit pure wanhoop stem ik in met zijn voorstel, baadt het niet dan schaadt het niet

Ik sla het advies af. Het is allemaal kwakzalverij

Ik ga zeker, want ik geloof dat een medium mij kan helpen
Ik zou het voorstel zeker serieus aannemen en bekijken, maar niet zonder meer eropaf gaan. Er zijn helaas te veel kwakzalvers om zomaar klakkeloos naar Jomanda en Allemanda te gaan...

En dan de klapper op de vuurpijl die bewijst dat deze zogenaamde "spiritualiteitstest" pure gebakken lucht is, mijn testresultaat:
De Spiritualiteitstest

Score: 9

Je hebt niets met spiritualiteit. Overal heb je een logische verklaring voor en mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde verklaar je voor gek. Het liefst overtuig je ze van hun ongelijk. Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steek je er nog iets van op.
Dat is me echt in het verkeerde keelgat geschoten... Voor zij die mij van W&L kennen, zal het wel duidelijk zijn waarom.

Mijn advies aan de KRO: Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steken jullie daar nog iets van op.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben zelf toch redelijk spiritueel alleen moet ik niets hebben van hetgeen in de test spirtueel genoemd wordt. Als je een dolfijn als niets meer ziet dan een groot sardientje ben je minder in het licht. Verander die dolfijn in een varken en de meerderheid zal minder scoren op deze test. Maar goed het is ook meer bedoeld als leuke test die je ook in een "vrouwen"blad kan vinden. Niet echt serieus.

Verwijderd

Mja, ik vind het ook een vreemde en suggestieve test. De opsteller heeft moeite met het verschil tussen spiritualiteit en (bij)geloof; er wordt notabene één keer het woord inspiratie gebruikt, en er is één referentie naar de kunsten. De rest van de vragen gaat over (bij)geloof, met nog een polsing van de houding tov. gelovigen. Als we deze test mogen geloven is Jomanda het toppunt van spiritualiteit...

Verwijderd

Score: 7

Je hebt niets met spiritualiteit. Overal heb je een logische verklaring voor en mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde verklaar je voor gek. Het liefst overtuig je ze van hun ongelijk. Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steek je er nog iets van op.
Hoewel ik erg rationeel/logisch ben, ben ik het niet eens met de uitkomst. Ik verklaar mensen die anders denken niet voor gek, omdat ze simpelweg een andere perceptie op de werkelijkheid hebben. Ik respecteer ze zoals ze zijn, als mens zijnde, en zal openstaan om hun argumenten aan te horen. De kans dat ze mij weten te overtuigen is overigens vrijwel nul.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

* Mx. Alba heeft een sappig feedbackje naar de KRO gestuurd... Het is me echt volledig in het verkeerde keelgat geschoten dat ze iemand op grond van zo'n nietszeggend testje uitmaken voor iemand die "mensen die anders denken voor gek uitmaakt". Vooral omdat de antwoorden die ik gegeven heb juist richting tolerantie neigen. Ziek, eigenlijk. Ze maken zich als omroep behoorlijk zwart zo, wat mij betreft...

Zo, dat moest er even uit :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Wat heeft dit -> 'Wat doet Gregoriaanse muziek met je?'
te maken met mijn spiritualiteit???
Ik vind de test heel vaag.
Dit antwoorden gaan soms wat ver. 'Onzin. Mensen die praten tegen bomen zijn gek' vind ik niet echt een antwoord. De mensen die tegen bomen praten zijn niet geestelijk ziek ofzo!

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Mx. Alba schreef op 04 november 2002 @ 15:47:
* MIster X heeft een sappig feedbackje naar de KRO gestuurd... Het is me echt volledig in het verkeerde keelgat geschoten dat ze iemand op grond van zo'n nietszeggend testje uitmaken voor iemand die "mensen die anders denken voor gek uitmaakt". Vooral omdat de antwoorden die ik gegeven heb juist richting tolerantie neigen. Ziek, eigenlijk. Ze maken zich als omroep behoorlijk zwart zo, wat mij betreft...

>:)

Ik beschouw mezelf als een rationeel gelovige en kreeg een score van 11.
En waarom gaan ze er eigenlijk van uit dat mensen die 'niets met spiritualiteit hebben' anderen voor gek verklaren, van hun ongelijk willen overtuigen en meer open zouden moeten staan?

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-01 09:33
De Spiritualiteitstest

Score: 19

}) ;)

Verwijderd

Mx. Alba schreef op 04 november 2002 @ 15:47:
/me heeft een sappig feedbackje naar de KRO gestuurd... Het is me echt volledig in het verkeerde keelgat geschoten dat ze iemand op grond van zo'n nietszeggend testje uitmaken voor iemand die "mensen die anders denken voor gek uitmaakt". Vooral omdat de antwoorden die ik gegeven heb juist richting tolerantie neigen. Ziek, eigenlijk. Ze maken zich als omroep behoorlijk zwart zo, wat mij betreft...

Ik kan dat alleen maar onderschrijven.

Zou je misschien die brief willen posten? Hebben wij ook nog een beetje onschuldig entertainment ;)

Verwijderd

Ik denk niet dat er spiritualiteitstests te maken is waar niet horden mensen over vallen. Ik vind het positief dat de KRO het onderwerp spirualiteit ook op tv op de agenda probeert te zetten, dat ze dat vanuit hun eigen uitgangspunten doen lijkt mij niet meer da logisch. Dat hoeft niemand tegen te houden zijn eigen variant te maken. Een mooi tegenwicht tegen onze al te materialistiche maatschappij.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben in balans :7 (53)

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 16:02
De Spiritualiteitstest

Score: 52

Je bent in balans. Je talent voor spiritualiteit is goed ontwikkeld. Je staat open voor een relatie met het hogere en weet daar soms op een verrassende manier verbinding mee te leggen. Je laat mensen in hun waarde, ook als je hun mening niet deelt. Daar kunnen anderen nog wat van leren.

Zo hee. Uiterst vreemde test, maar de uitkomst lijkt behoorlijk positief, dus laat ik het hier maar bij houden. >:)

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Wat een onzin zeg...
Een gemiddeld christen (toch zeker 10 à 15% van nederland, misschien wel 25% van de kro-kijkers) gelovige kan de helft van de vragen niet beantwoorden, omdat ze of nooit in de beschreven situatie terecht zouden komen, of omdat het antwoord ontbreekt...

Vraag 3 gaat er vanuit dat je zelf nooit bidt voor het eten.
Vraag 5 sluit uit dat zo de natuur/schepping in elkaar zit.
Vraag 6 is antwoord 1 zo veroordelend dat de meeste mensen het niet zullen antwoorden.
Vraag 8 sluit enige reactie richting de ouders uit. "Ik doe er niets mee" ontbreekt.
Vraag 10 lopen twee zaken door elkaar: spiritualiteit en de band met die oma (herinnering dus)
vragen 14 en 16 gaan er vanuit dat je onderzoek hebt gedaan naar het onderwerp. Er niet van af weten is blijkbaar niet toegestaan.
Vraag 17 sluit uit dat je om principiele redenen niet gaat.
Vraag 20 gaat er van uit dat je mee doet aan glaasje draaien.

Over het algemeen overlappen veel antwoorden, ontbreken de antwoorden in de 'natuurlijke' denkrichtingen en traditioneel christelijke denkrichtingen. Van een aantal vragen heb ik ernstige twijfels of ze wel iets met spritualiteit te maken hebben...

Localhost, sweet localhost

• kvdveer

kvdveer

Z.O.Z.

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 17:23:
Ik denk niet dat er spiritualiteitstests te maken is waar niet horden mensen over vallen. Ik vind het positief dat de KRO het onderwerp spirualiteit ook op tv op de agenda probeert te zetten, dat ze dat vanuit hun eigen uitgangspunten doen lijkt mij niet meer da logisch. Dat hoeft niemand tegen te houden zijn eigen variant te maken. Een mooi tegenwicht tegen onze al te materialistiche maatschappij.
Ik weet zeker dat je met standaard technieken een betere enquete kan maken: gewoon ruimte bieden voor de hoofdstromen (zie mijn post hierboven). Doordat de niet-spirituele antwoorden vaak erg demigrerend zijn roept de test bij veel mensen een wrang gevoel op. Daarnaast ontbreken veel antwoorden. Ook de formulering van de uitkomst van de test is erg negatief. Dit zijn dingen die prima op te lossen zijn.

Misschien een leuke w&l-groepsactie: een èchte spiritualiteitstest.

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

woei! testjuh!
* wacco is ff testjuh maken en dan verder commentaar geven :)

--- goed ---
Die heb ik dus niet afgemaakt. Ik crashte een beetje bij vraag 5, hoe ik aardbevingen verklaar.
Mijn antwoord: "botte pech" stond er niet bij :)

Nogal errug slappe quiz. Beetje heel erg in hokjes-denk methode. Sire had daar ooit nog eens een reclame mee gemaakt...

[ Voor 0% gewijzigd door wacco op 04-11-2002 17:59 . Reden: resultaatuh! ]

Spolap: Interactive webcomic

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
wacco schreef op 04 november 2002 @ 17:47:
woei! testjuh!
* wacco is ff testjuh maken en dan verder commentaar geven :)
Als je testje de maximaal haalbare score betreft.... Die ligt zo in de buurt van de 130 :)

Maar, wat heeft zo'n uitslag nu te betekeken? Is het een soort horoscoop? Wat probeert de KRO te berijken? Proberen ze je een omschrijving van je persoon te geven (op basis van geloofs-aspecten?). Is het enkel leuk om eens te kijken of je zelfbeeld klopt? Dus, wat is het nut van een dergelijke test?

Over het nut wil ik wel een balltetje opgooien. Misschien zijn mensen juist geinteresseerd in deze tests omdat ze een vorm van schijnhouvast bieden. Het leert hen meer over zichzelf. Vroeger had men daar een geloofsovertuiging voor en nu zweven mensen. Aangezien mensen toch altijd zekerheid willen, spelen dergelijke testjes daar mooi op in.

Forza Mucca

Verwijderd

kvdveer schreef op 04 november 2002 @ 17:44:
Ik weet zeker dat je met standaard technieken een betere enquete kan maken: gewoon ruimte bieden voor de hoofdstromen (zie mijn post hierboven). Doordat de niet-spirituele antwoorden vaak erg demigrerend zijn roept de test bij veel mensen een wrang gevoel op. Daarnaast ontbreken veel antwoorden. Ook de formulering van de uitkomst van de test is erg negatief. Dit zijn dingen die prima op te lossen zijn.
Dan weet je wat je te doen staat.

Want dat is wat ik waardeer in de KRO ze doen iets.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ben afgehaakt toen ik bij vraag 5 niks over platentectoniek mocht invullen :P

Verwijderd

Valt het nu niemand op dat die vragen maar heel beperkt over spiritualiteit gaan? Spiritualiteit is -zoals het woord al zegt- een vergeestelijkte levenshouding. Dat heeft dus geen moer met de zielen van overledenen te maken, noch met het in hun waarde laten van andersdenkenden, heeft niets te doen met telepathie/synchroniciteit en predestinatie, en heeft maar zijdelings te doen met "contact met het hogere" (dat is mystiek).

Spiritualiteit is een levenshouding, een andere (antieke) kijk op de wereld. In de spirituele wereldbeschouwing vliegen de geesten je letterlijk om de oren: alles wat jou aanzet tot denken of doen ("inspireert" = de geest in je brengt) is een geest; alles in jou dat anderen aanzet tot denken of doen is jouw geest. Voorbeeldjes: als je een leuk plaatje hoort dan wordt je geraakt door de geest van die muziek cq. de componist. Als je een grap vertelt die anderen aan het lachen maakt, dan ben je geestig. enz. enz. Zo simpel is het. De wereld door dit "denkraam" bekijken heet "spiritualiteit".

Misschien dat dan ook het verschil tussen "geest" en "ziel" wat duidelijker wordt, iets dat in het moderne christendom nogal verwaterd is. De KRO bv. heeft het er ook moeilijk mee >:)

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

score :16.

1) dat mag ik toch zeker zelf weten.
2) ik ben atheist! ik scoor verdorie HOGER dan reyn! >:)
3) gelukkig dat dit gauw-inelkaar gefrutseld niet-hoger-dan-een-goedkoop-damesblad-testje niet gebruikt wordt om mensen echt te toetsen.

zooi, dat is 't.

teveel zooi, te weinig tijd

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Score: 69
Je bent in balans. Je talent voor spiritualiteit is goed ontwikkeld. Je staat open voor een relatie met het hogere en weet daar soms op een verrassende manier verbinding mee te leggen. Je laat mensen in hun waarde, ook als je hun mening niet deelt. Daar kunnen anderen nog wat van leren.

Ik moet overigens erg lachen om Reyn's Score. Het zit hem duidelijk dwars. Lol!

Verwijderd

Tja maar dan is de volgende vraag natuurlijk "Hoe?" Ik bedoel, met dit testje wordt je door de antwoorden die op 'non-spiritualiteit' wijzen wel erg wrang en hard geformuleerd. Je had het over materialisme? Mwah ik vind dit toch ook iets van zeer onnuttig tijdsverdrijf (de test dan, niet deze discussie ;) ), voor mensen die blijkbaar zichzelf niet kennen en hun identiteit willen zoeken in deze tests ofzo... :P

Verwijderd

Shit: 25
En ik heb echt mijn best gedaan om zo spiritueel mogelijk over te komen.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49
score 16:

niet zo gek dat ik een overal een logische verklaring voor heb, ik ben wetenschappelijk opgeleid, dat wil nog niet zeggen dat ik niet spiritualistisch kan zijn. ik verklaar niemand voor gek die anders denkt, en ik ga ze al helemaal niet overtuigen van hun ongelijk (hoe halen ze dit uit de antwoorden :? )

ik kan eerder kippenvel krijgen van een nummer van Rage against the machine, dan van gregoriaanse muziek, zegt dat wat over m'n spiritualiteit??

ze testen niet of je spiritualistisch ben, maar of je naar een kerk gaat
beetje slechte test

mailtje wat ik naar de kro stuur:
ik heb uw test eens gedaan, resultaat:

"score 16:
Je hebt niets met spiritualiteit. Overal heb je een logische verklaring voor en mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde verklaar je voor gek. Het liefst overtuig je ze van hun ongelijk. Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steek je er nog iets van op."

Ik vind dat u een beetje harde oordelen velt via een simpele test. Ik zou volgens die test totaal niet spiritualistisch zijn. Volgens mij test u helemaal geen spiritualiteit, maar of iemand naar een bepaalde kerk gaat. "Ik heb een logische verklaring voor alles" Niet zo gek, want ik ben wetenschappelijk opgeleid. Dat wil nog niet zeggen dat ik mensen voor gek verklaar die anders denken. Sterker nog, uit uw antwoord lijkt het nog eerder dat u mij voor gek verklaard. Ik zou al helemaal niet anderen van hun 'ongelijk' willen overtuigen. Ik denk dat dit in het verleden al vaak genoeg uit naam van God, of wie dan ook is gebeurd. Misschien moet u zich openstellen voor andersdenkenden.

Trouwens, ik ga wel naar de kerk, vrijwillig, al 23 jaar.

Vriendelijke groet

Monkel Oor

Verwijderd

Mx. Alba schreef op 04 november 2002 @ 12:59:
[...]

Euh? Naar ce ballen in mijn soep staren? Dat is wel een heel erg denigrerend antwoord zeg...

En waar is de optie: ik bid ook voor het eten, maar niet op die manier?

[...]

Waar is de optie: De Bijbel en andere heilige boeken zijn interessante inspiratiebronnen, maar ik geef richting aan mijn eigen leven?

[...]

Die is echt belachelijk... De wet van de natuur om overbevolking tegen te gaan??? Het is gewoon de natuur, punt. Geen reden. Geen doel. Gewoon natuur. *zucht*

Het beste bewijs dat God niet bestaat? Kom nou toch...

[...]

Geen van die drie komt overeen met mijn visie. Ik geloof namelijk dat na de dood de geest terugkeert tot de Bron, Annwn.

[...]

Ik zou het voorstel zeker serieus aannemen en bekijken, maar niet zonder meer eropaf gaan. Er zijn helaas te veel kwakzalvers om zomaar klakkeloos naar Jomanda en Allemanda te gaan...

En dan de klapper op de vuurpijl die bewijst dat deze zogenaamde "spiritualiteitstest" pure gebakken lucht is, mijn testresultaat:

[...]

Dat is me echt in het verkeerde keelgat geschoten... Voor zij die mij van W&L kennen, zal het wel duidelijk zijn waarom.

Mijn advies aan de KRO: Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steken jullie daar nog iets van op.
Precies....

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn score op die test:
Score: 19

ik verklaar ze niet voor gek, maar als ze me erop bevechten zal ik me standpunt verdedigen. Ik moet niks meer van geloof en dergelijke hebben omdat ik me hele leven noodgedwongen MOEST van me ouders... man, ik ken zelfs de 10 geboden niet eens...
'k vind alles wat met geloof enzow te maken heeft maar bijgeloof (nofi, dit is me serieuze mening)... Voor (bijna) alles is wel een natuurkundige oorzaak te vinden, zoniet, dan hebben we de technologie ervoor nog niet.

• kvdveer

kvdveer

Z.O.Z.

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 17:53:
[...]

kvdveer schreef op 04 november 2002 @ 17:44:
Ik weet zeker dat je met standaard technieken een betere enquete kan maken: [...snip...] Dit zijn dingen die prima op te lossen zijn.

Misschien een leuke w&l-groepsactie: een èchte spiritualiteitstest.
Reageer maar op het idee... Bij voldoende animo maak ik wel even een php-backend...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Score: 16

Klopt helemaal, maar ik ben opener voor anderen dan de test zegt.
(nou ja, ik doe alsof ik geinteresseerd ben, en dat waarderen er veel)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
inderdaad... dat helpt... gewoon doen of je het interessant vind en ze vinden et leuk en aardig, maar als je je standpunt goed onderbouwt zonder dat het onderuitgehaald kan worden vinden ze het al snel midner ;)

Verwijderd

---
30 punten

---
Valt me op dat de meesten hier nog lager hebben dan ik, terwijl ik mezelf als ontzettend rationeel beschouw en niet in al dat spirituele geloof. Ik leef aan de hand van bepaalde normen en waarden en dat is voor mij genoeg.
Verder vind ik het ook een slechte test. Spirituele en goddelijke worden nogal door elkaar gehaald. Ik geloof op zich niet, maar ik zeg ook niet dat er absoluut niks is. Ben dus een agnost.
Dat ik mensen voor gek verklaar, slaat compleet nergens op! Van mij mogen ze tegen een boom praten, als ze dat prettig vinden of weet ik het. Ja, een beetje gek vind ik het wel, maar niet als in 'shit, jij bent echt ziek!'. Ben toch behoorlijk tolerant (misschien daarom toch nog 30 punten) en sta op zich nog best voor dingen open... just show me proof!

Verwijderd

Ik vraag me af: hoe kunnen ze weten wie anderen in waarde laat en wie niet???? Das toch te dom voor woorden. Het is net alsof ze spiritualiteit (of hetgeen ze denken wat dat is) verkopen....

Verwijderd

Weet niet of er al wat gezegd is over vraag 7? Maar ik zeg niet bij voorbaat dat het onzin is en dat diegene gek is, maar ik praat ook zeker niet zelf tegen planten die vervolgens nog harder groeien ook. Waar is gewoon het antwoord "Het zou kunnen"?

Enneh, iets opsteken van anderen? WOEHAHAHAHAHA!!! >:)
_/-\o_ ME _/-\o_

Verwijderd

Ik heb de test ook gezien op TV en ik vond hem echt slecht. Ten eerste is dit een test waar ik graag 0 punten scoor. En vaak staat mijn antwoord er niet bij. Zo vind ik Jomanda stom, omdat zij de reden is dat Sylvia Millecam niet meer leeft. Bij glaasjedraaien mis ik de optie dat mensen omdat ze de beweging niet tegen willen houden gaan overcompenseren. Ik vond trouwens dat er in de hele show een ondertoon was van het slecht zijn van niet geloven. Waarom heten de niet-gelovigen in de show "heidenen" :? daarbij stel ik me een groep holbewoners voor die rond een kampvuur dansen. En die expert die in de studio was, was ook niet echt te begrijpen. Goedgelovigheid is iets anders dan spiritualiteit.

Verwijderd

amen to that ;)

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-01 20:24

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Kan ook met goed fatsoen die test niet invullen.
Zoals Reyn Eaglestorm het al zeer goed heeft aangegeven zie ik het ook.

Misschien kan de KRO even nagaan wat dan de Heilige Geest betekend.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hier dan mijn feedbackje aan de KRO :

---------------------------------------------------------------------------

Bij deze wil ik graag even reageren op jullie zogenaamde "spiritualiteitstest".

Ik heb geprobeerd deze test te doen, maar werd bij bijna alle vragen geconfronteerd met drie mogelijkheden: het wetenschappelijke antwoord, het Christelijke antwoord, of het twijfelaarsantwoord.

Met name wil ik even de volgende vragen aanstippen:

Vraag 3: Naar de balletjes in mijn soep staren??? Ik vind dat een onnodige en denigrerende toevoeging. Daarboven wordt mijn antwoord niet door de mogelijkheden gedekt: Ik bid wel, maar op een andere manier.

Vraag 4: Er zijn ook andere heilige boeken, zoals in de vraag gezegd wordt, maar in de antwoorden komt dat niet naar voren. Mijn opinie, die afwezig is in de vragen: De verscheidene heilige boeken zijn interessante inspiratiebronnen, maar ik geef zelf naar eigen inzicht richting aan mijn leven.

Vraag 5: De wet van de natuur om overbevolking tegen te gaan??? De natuur wil helemaal geen overbevolking tegengaan. Geen doel. Geen reden. Gewoon de natuur.

Vraag 14: "Dat is de hemel". Alweer een Christelijk antwoord ipv een algemeen religieus antwoord. Wat zou ik moeten antwoorden, volgens u? Ik geloof dat na de dood de geest van de dode weer wordt opgenomen door de Bron.

Al met al heb ik door het keurslijf van de vragen vaak moeten kiezen voor antwoorden die niet met mijn geloof overeenkwamen. Maar meestal koos ik voor het "twijfelaarsantwoord".

Dat wetend, en wetend dat ik wel degelijk een zeer spiritueel mens ben (ik ben ingeweid priester van de Universal Life Church), stiet het resultaat van uw test mij ZEER tegen het hart:

Score: 9

Pardon???? Ik heb niets met spiritualiteit??? Ik verklaar mensen die denken dat er meer tussen hemel en aarde is voor gek???

Ik raad U, KRO, eens aan om zich meer open te stellen voor andersdenkenden. Daar steekt u misschien nog wat van op ook.

---------------------------------------------------------------------------

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:05
Score: 8

Tsja, ach...

• marco_balk
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-06-2025
Score: 89

Ik begeef me in hogere sferen, maar moet wel zorgen dat ik met beide benen op de grond blijf staan ;-)

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
hmmz 44 punten... het schijnt dat ik af en toe toch omhoog kijk... ach die test is complete koeienstront! je kan niet uit een dom testje of een programma op tv achterhalen of je wel of niet spiritualistisch bent! je bent het of je bent het niet! in beide gevallen weet je het!

Metal to the bone

Verwijderd

BOCmetalhead schreef op 05 november 2002 @ 15:38:
je kan niet uit een dom testje of een programma op tv achterhalen of je wel of niet spiritualistisch bent! je bent het of je bent het niet! in beide gevallen weet je het!
Nee dus. Veel mensen die niet spiritueel zijn ingesteld noemen zich toch spiritueel omdat ze de betekenis van het begrip niet exact kennen: als ze geloven dat "er meer tussen hemel en aarde is" noemen ze zich spiritueel. Dat heeft dus niets met spiritualiteit te maken maar met geloof; een spiritueel persoon hoeft niet in geesten te geloven, hij ervaart ze elke dag aan den lijve (in de vorm van inspiratie)...

Verwijderd

Hmm, op de tv werd vermeld dat je moest kiezen wat jij het best vind passen bij jezelf... Maar nog, ben ik het met jullie eens dat er ACHTERLIJKE antwoorden in voor kwamen, je kon ook maar beter niet kijken wat er in de antwoorden voor kwam na de , want dat was om te huilen... Maar des al niet te min, wist ik: 117 punten te score en moet ik met beide benen op de grond blijven staan... Yeah Right!

Verwijderd

Mijn score: 18, de antwoorden die ik wilde geven staan er niet bij, erg slechte test....

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01 18:33
Score: 61

De test is echt bagger.
1) Ik doe sowieso niet mee aan glaasje draaien en dergelijken.
2) Ik geloof wel dat er mediums zijn die mensen kunnen genezen, maar ik zou er nooit heen gaan, vanwege latere gevolgen.
3) Ik bid sowieso altijd voor mn eten.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

41, en de antwoorden die ik wilde geven stonden er vaag idd niet bij

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 19:32:
Tja maar dan is de volgende vraag natuurlijk "Hoe?" Ik bedoel, met dit testje wordt je door de antwoorden die op 'non-spiritualiteit' wijzen wel erg wrang en hard geformuleerd. Je had het over materialisme? Mwah ik vind dit toch ook iets van zeer onnuttig tijdsverdrijf (de test dan, niet deze discussie ;) ), voor mensen die blijkbaar zichzelf niet kennen en hun identiteit willen zoeken in deze tests ofzo... :P
dan toch maar even de test gedaan

Score: 65

Testen moet je altijd met een korrel zout nemen, maar helemaal onzin is deze test nou ook weer niet. Overigens is de ook betrouwbaarheid van psychologische testen vaak niet meer dan 75%. ik vond de vragen wel wat algemener en minder op het christendom hadden kunnen zijn toegespitst.

Eigenlijk zijn veel van de vragen veel te direct voor een echte goede test. Een spirituele geneigdheid kun je heel goed achterhalen zonder geloofsthema's erbij te halen. Zo zijn er ook testen waarmee ziekenhuizen aan de hand van drie vragen kunnen achterhalen of iemand alcoholist is zonder dat het onderwerp drank er uberhaupt in voorkomt.

Verwijderd

kwakkie schreef op 05 november 2002 @ 12:39:
Score: 89

Ik begeef me in hogere sferen, maar moet wel zorgen dat ik met beide benen op de grond blijf staan ;-)
ik had score 90 inderdaad ook dit ja :)

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Score: 43

Je staat met beide benen op de grond, maar kijkt af en toe toch omhoog. Je bent je bewust dat er zaken zijn waarvoor geen verklaring is, maar je schrijft ze ook weer niet zomaar toe aan het hogere. Cijfer jouw gevoel voor spiritualiteit niet te snel weg. Het is helemaal niet erg om zo nu en dan je vraagtekens te hebben

Verwijderd

Score: 11 (lees: 0)

Dat kon ik trouwens van te voren ook al vertellen. Ik vind het trouwens een zeer kinderachtige test, aangezien wij op de middelbare school hebben geleerd hoe we dit soort vragen sluitend moeten stellen en de personen van de KRO dit blijkbaar niet kunnen. Maar ja, als je ziet wie er allemaal bij de tv werken..... Misschien iets te arrogant, maar whatever...

Verwijderd

offtopic:
Hoeveel denken jullie dat het mij boeit wat voor score jullie bij deze test halen? Laten we er een discussie over spiritualiteit van maken, geen gepronk met nietszeggende rapportcijfers.

Verwijderd

[iets te overdreven reactie]
Denk je dat die opmerking mij iets interesseert?
Anders lees je dit toch gewoon niet...
[/iets te overdreven reactie]

[normale reactie]
Ja, maar er zijn wel een hoop mensen die een opmerking hebben over hoe slecht de test eigenlijk is en dat is niet geheel overbodig.
[/normale reactie]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 16:05:
[iets te overdreven reactie]
Denk je dat die opmerking mij iets interesseert?
Anders lees je dit toch gewoon niet...
[/iets te overdreven reactie]
De bedoeling van het W&L forum is discussie te genereren over maatschappelijke en wetenschappelijke fenomenen. Ik zie niet in wat het posten van "ik heb XXX punten" bijdraagt aan het genereren van een discussie. Blijkbaar doe je dat zelf ook niet, anders zou je niet adviseren die posts niet te lezen. Conclusie: dit topic heeft niet het vereiste niveau voor W&L, het hoort langzaam thuis in de HK.

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik ben het wel met mietje eens eigenlijk. Laten we ophouden met het noemen van onze scores en iets constructiefs gaan doen. Als dat niet gebeurt dan mag dit draadje van mij dicht.

• Master_Egg
  • Laatst online: 12-12-2025

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Score: 18

pfff wat een onzin. Ik heb respect voor andere mensen, hun gevoelens en hun meningen , en pas me aan in situaties als dat dit nodig is (bijv. als mensen willen bidden aan tafel, dan ben ik stil).
Ik vind de conclusie dat ik meer moet open moet staan wel erg kort door de bocht, alsof zij vanuit hun "hoogstaande" ideeen mij wel even kunnen vertellen hoe ik moet denken... belachelijk.

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
ChristiaanVerwijs schreef op 06 november 2002 @ 16:19:
Ik ben het wel met mietje eens eigenlijk. Laten we ophouden met het noemen van onze scores en iets constructiefs gaan doen. Als dat niet gebeurt dan mag dit draadje van mij dicht.
Dat was ook echt de insteek van de openingspost. Naast dat je hier een discussie over spiritualiteit van kunt maken, kun je er ook de vraag waarom mensen nu aan dat soort testjes mee willen doen, van maken.
Is het enkel leuk om eens te kijken of je zelfbeeld klopt? Zijn mensen juist geinteresseerd in deze tests omdat ze een vorm van schijnhouvast bieden? Het leert hen meer over zichzelf. Vroeger had men daar een geloofsovertuiging voor en nu zweven mensen. Aangezien mensen toch altijd zekerheid willen, spelen dergelijke testjes daar mooi op in.
edit:

Ander move hem maar naar HK, want het wordt vast niet meer wat.

Forza Mucca

Verwijderd

Sooooooo!!!!

Score: 74

Jij verkeert in wel erg hoge sferen! Voor jou is het zeker dat er meer is tussen hemel en aarde en je staat dagelijks in contact met dit hogere. Soms vergeet je de realiteit van alle dag. Neem niet alles klakkeloos aan, het is best goed om wat vaker met beide benen op de grond te staan.

O-) O-)

Damn.. ik voel het in mijn tenen.. wat een achterlijke test dit zeg.... Wereldniveau... NOT!!
ik wordt spontaan })

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Score: 27

* hneel denkt er het zijne van...

• OxiMoron
  • Laatst online: 08-07-2025
Score: 45

Je staat met beide benen op de grond, maar kijkt af en toe toch omhoog. Je bent je bewust dat er zaken zijn waarvoor geen verklaring is, maar je schrijft ze ook weer niet zomaar toe aan het hogere. Cijfer jouw gevoel voor spiritualiteit niet te snel weg. Het is helemaal niet erg om zo nu en dan je vraagtekens te hebben.

Tja..

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Verwijderd

Mensen, LEZEN jullie wel eens wat er in deze discussie staat? Zoals de opmerkingen van Christiaan en Mietje hierboven?

• Lamborghini
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik vind het best erg dat zulke tests er zijn. En dat er zelfs een tv-programma aan word besteed. Vooral omdat er mensen zijn die waarde hechten aan de uitslag van de test.

Zoiets is te complex om er ff aan de hand van maar 3 antwoorden een conclusie uit te trekken. Zoals vele opmerkten zaten meestal de goede antwoorden er niet tussen. Op zich niet zo erg, maar wel als ze heel erg veel afwijken van wat je er zelf van vind.

Zo een test moet je opstellen zonder oogkleppen. Daar bedoel ik mee dat je alles open moet laten. Maar zoals altijd gebeurt dit alleen vanuit een bepaalde visie en ja, dan kom je natuurlijk standaard op die antwoorden en de uitkomsten van de test terecht.

(mijn totaal onbelangrijke score: 103)

mijn eindoordeel: laat die test lekker voor wat die is, en de mensen die waarde hechten aan de uitkomst al helemaal.

Alles wat in de wereld anders is dan ze zelf denken of doen is ENG. Daarom zijn sommige mensen gek op spelletjes of dit soort dingen die gewoon bevestigen dat ze vanuit hun "wereld" gezien gelijk hebben. Het is hetzelfde als vragen aan jezelf of het klopt wat jij denkt dat klopt.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11-2025
Score: 55

Maar soms zijn de opties idd erg beperkt :S

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1