Toon posts:

Computer gaat niet meer aan...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik dit in het goede forum plaats, aangezien er nogal wat mogelijkheden voor handen zijn....

Anyhow. Vandaag heb ik eens wat koeling aan mijn systeem toegevoegd, in de vorm van 2 casefans. Aangezien ik het geheel moest demonteren om te kunnen dremelen, moest ik ook mijn moederbord eruit slopen. Het viel me op dat op mijn moederbord, een MSI KT7 Turbo 133 1.0, bovenop een aantal condensators een troepjes aanwezig was. Ik moest terugdenken aan berichten over MSI borden met lekkende condensators en kreeg het een beetje benauwd... gelukkig had mijn PC redelijk stabiel gelopen, dus dacht ik niet dat dit een probleem zou opleveren...

Nadat ik alles had ingebouwd en gemonteerd had ging ik testdraaien. De PC schakelt zodra er strrom opkomt automatisch in (dat is normaal bij dit MSI bord) en schakelt zich automatisch weer uit. Nadat de PC was uitgeschakeld hoorde ik uit de PSU een sterk sissend geluid komen. Na wat geklooi was het probleem nog niet opgelost, dus heb ik maar eventjes mijn PSU opengedraaid. Verdacht: een heel stuk op de print is zwart van kleur, het lijkt wel of het daarin heeft gefikt.

Toen kwam bij mij dus de vraag op: was dit probleem aan de PSU of aan het bord te wijten? Indien ik de ATX stekker van mijn moederbord aftrek en de groene kabel doorverbindt met een zwarte sprint de PSU aan zoals dat zou moeten. Hij valt dan ook niet meer uit en blijft lekker lopen!

Ik sta dus voor een raadsel:
-een automatisch uitvallend systeem indien het moederbord is aangesloten
-een sissende voeding
-lekkende condensators

Het vreemde is echter dat tot vanmidddag het systeem feilloos heeft gelopen... en tijdens de (de)montage is niets geks gebeurt...

Wie-o-wie heeft er tips voor mij? Ik hoop niet dat er iets kapot is, aangezien mijn financiele situatie momenteel niet zo erg fleurig is...

Verwijderd

He een vriend van me belde net met ongeveer hetzelfde probleem op de lekkende condensatoren na. Heb ik hem al laten checken. Zijn bak poste wel maar liep op memcheck vast. Zal hem ff laten kijken.

// en zijn mobo is een msi kt7pro2

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg niet eens beeld.... zodra na het inschakelen van de voeding mijn systeem eenmaal is uitgevallen is het niet meer aan te krijgen.... het enige wat helpt is de voeding uitschakelen, een minuut wachten en dan de voeding weer aanzetten.... de post bereikt het systeem nog niet eens voordat het zooitje wordt uigeschakeld...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
andere voeding proberen, het lijkt me dat deze niet zo goed meer is

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Zou eens een andere voeding proberen..... Dat lijkt me het meest voor de hand liggend. Daarnaast zou ik ook het MOBO niet helemaal vertrouwen... zeker weten dat die "troepjes" rondom de condens. ook afkomstig waren van de condensatoren?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er is duidelijk iets mis gegaan met de montage. Wat is onbekend. Gewoon nog een keer uit elkaar halen en in elkaar zetten is misschien een optie.

Als je overigens de stroomstekker van de kast haalt moet je altijd ook nog even de powerknop aan en uit zetten. Er is altijd nog wat reststroom. Anti-statische mat gebruikt? Zelf geaard?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik heb zonet eventjes nog een paar keer aan en uit gedaan en de PC is 2x tot de post gekomen. Dat laat mijn vermoeden dat het de voeding is groeien.

Dick -> er zijn genoeg voorzorgsmaatregelen getroffen, hier ligt de oorzaak niet... tis een el-cheapo voeding, dus indien die kapot zou zijn verbaast me dat niets!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Blijft opvallend.

PC deed het, PC uit elkaar, PC in elkaar, PC kapot.

Ergens doe je iets niet goed, immers de voeding blijft lopen zeg je.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Blijft inderdaad lopen, maar wel zonder moederbord eraan.... dat scheelt toch al snel een 50w aan belasting (Athlon 1400)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Probeer eens je voeding alleen zonder mobo met een flink aantal FANs, HDDs etc etc. Kun je kijken hoe ie het met belasting zonder MOBO doet

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Spyro_the_Dragon schreef op 04 november 2002 @ 11:37:
Probeer eens je voeding alleen zonder mobo met een flink aantal FANs, HDDs etc etc. Kun je kijken hoe ie het met belasting zonder MOBO doet
Het systeem deed het altijd schrijft de topic starter. De voeding werkte dus ook altijd. Haal dan die nieuwe fans even los en test dan of het mobo nu wel werkt.

De nieuwe fans weer erop en het gaat weer mis? Voeding te zwak!

Werkt mobo ook niet met alle nieuwe fans los dan sluit je of iets verkeerd aan of je mobo is kapot.

Even logisch nadenken. De reden van het niet meer werken is onstaan NA jouw modificatie.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
De fans afkoppelen heeft geen verschil uitgemaakt. Zonder mobo met verder alles eraan werkt het gewoon... conclusie: op een lagere belasting werkt het mobo prima!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 12:19:
De fans afkoppelen heeft geen verschil uitgemaakt. Zonder mobo met verder alles eraan werkt het gewoon... conclusie: op een lagere belasting werkt het mobo prima!
Problem solved begrijp ik hieruit.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dick schreef op 04 november 2002 @ 12:21:
[...]

Problem solved begrijp ik hieruit.
Nja jij gokt erop dat het de voeding is? Denk ik ook steeds meer aan... alleen zit ik een beetje met die lekkende condensatoren :(

Verwijderd

Over die lekkende condensatoren is wat te vinden op www.overclockers.com verder heb ik die vriend van me ook aangeraden eerst even een andere voeding erin te hangen. (die van hem sist ook, maar dat deed ie al wat langer)
Pagina: 1