Boxen dood?

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
M'n huisgenoot boven mij draaide vanmiddag z'n muziek aso-hard dus ik denk: ik kan harder ;) Ik dus ff (30 secs ofzo) mijn versterker open draaien, en ja: dat kon ik dus ook })

Ik heb mijn versterker (15 jaar oude Marantz PM-64 MK II) op hoogstens 40-45% gehad; ik heb hier namelijk vrij lichte, 30 jaar oude B&W DM5 boxen op aangesloten. Deze boxen zijn gezekerd (heb ook nog wel extra zekeringetjes liggen), dus ik maakte me er niet zo druk om dat ik de boxen evt. zou beschadigen.

Echter na die 30 seconden (die overigens prima hard klonken ^O^) heb ik ff 3 minuten geen muziek aangehad, maar toen ik weer muziek aanzette deden m'n boxen erg raar: m'n rechterbox doet het helemaal niet meer (zekering is niet doorgebrand) en van m'n linkerbox doet alleen de tweeter het nog goed - de andere (conus?) begint te kraken. Als ik met m'n dig. piano in het hoge register ga spelen klinkt het nog goed, kom ik lager dan is het kraak-kraak-kraak.

Zijn mn boxen nou RIP? :'(
(Mijn versterker doet het overigens nog goed; tenminste als ik m'n koptelefoon erop aansluit klinkt het prima)

Geef mij maar een Warsteiner.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Nou het ziet en niet positief uit zegmaar.

Ik denk dat je laagspeakers een opdonder hebben gehad en daardoor de spreekspoel bij de ene is losgaan zitten "het kraak geluid" en bij de andere is ie waarschijnlijk door gebrand.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

bij die generatie marantz wil het ook nog wel eens helpen om op alle schakelaars een paar keer te rammen...
1 tape schakelaar op de mijne is berucht om dat ie vaak soortgelijke klachten niet veroorzaakt als jij nu beschrijft...

op de koptelefoon hoor je het zo goed als niet... op je luidsprekers echter verschrikkelijk goed...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:54
Als ik het zo hoor dan heb je je speakers verneukt. Probeer ook eens een andere amp om die B&W`s aan te sturen. Als het probleem blijft kun je die oude beestjes vervangen...

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

En je speakers klonken niet raar/vervormden niet toen je 'm eventjes zo hard had?

Da's vreemd, want als je je speakers echt *te* hard zet kondigen ze hun destructie ruim van tevoren aan door lekker te gaan klapperen en vervormen.

Siditamentis astuentis pactum.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

9 Volt batterijtje, + en - van speakers aan + en - van de batterij.
Als de woofer uitslaat doet hij het nog, anders is het dikke :'(

Trouwens grappig dat je dat zegt, Duur, van die schakelaar-probs...
Ik heb een PM-53, en daarvan is de tape1-schakelaar rot ofzo...
Als ik die indruk, raak ik het rechter-kanaal kwijt :(
Erop rammen heeft niet gewerkt helaas... ;(

Gelukkig werkt alles wel goed via de source-direct (gebruik ik toch het meest) :)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Knakker
Het punt is dat ik m'n boxen wel vaker wat harder zet (net zo hard als gisteren), en dat dat nog nooit problemen opgeleverd heeft. Ik het zonet ff de speakers op m'n 2e aansluiting aangesloten, en nu mijn rechterbox het wel weer (ook alleen het hoge register is goed) - ik begin zo langzamerhand m'n versterker te verdenken... stel dat het mijn speakeruitgangen zijn: is het mogelijk dat ik beide tegelijk beschadig, ook al is de ene niet in gebruik?

Mijn huisgenoot ligt nu nog te maffen, maar ik zal vanmiddag mijn boxen ff naar hem toeslepen.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Je hebt ws. gewoon je luidsprekers opgeblazen.. duw eens heel voorzichtig de conussen van je laag/mid unit naar achteren, en dan luister je of je een schurend of aanlopend geluid hoort, als dat het geval is, dan is het echt einde oefening.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

ik denk ook dat je ze opgeblzaen hebt!

ik heb ook een 15j oude marantz ( PM 450)
die hebben GEEN beveileging , en dus gaan ze op hoog volume 'clippen'.
Daardoor ontstaat er gelijkspanning op de luidspreker , en daardoor gaat de spoel verwarmen.
Als ze te lang warm lopen , verbranden ze ( je zal het wel ruiken)
Maar indien het minder lang duurde , is de isolatie van de spoel gesmolten , en hapert de conus tijdens het bewegen! (dit hoor je)

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Het kost wel heel erg veel vermogen wil er gelijkspanning uit je versterker gaan komen hoor !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 23:13

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

mooi verhaal zal wel kloppen :D

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• Knakker
Hmmmmmm m'n rechterbox doet het nu opeens niet meer :P

De onderste conus van de rechterste box kan ik helemaal niet indrukken (kggggg)
De onderste conus van de linkerbox kan ik wel indrukken, eerst ff een kggg en daarna soepel.

Nou ja, dat verklaart het gekraak denk ik wel... R.I.P. :'(

Is dit iets wat ik zelf makkelijk kan verhelpen? Ik ben op zich wel vrij handig maar ik heb dus nog nooit een box open gehad, en bovendien is de omhuizing van de box nogal solide.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 01:17
Je zou hem opnieuw kunnen laten wikkelen heb ik ooit gehoord :?, maar goed, meestal komt het uit op nieuwe halen.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Knakker
Ik heb ze er ff uitgeschroefd en ze kunnen gewoon vervangen worden ... punt is alleen dat de boxen 25 jaar oud zijn. En volgens mij kan ik niet iedere driver met een diameter van 14 cm erin draaien want anders gaat het hele klankbeeld (wat ik bij deze speaker echt top vond) eraan, toch?

Verwijderd

tbusquet schreef op 04 november 2002 @ 15:42:
Het kost wel heel erg veel vermogen wil er gelijkspanning uit je versterker gaan komen hoor !
Hoe lichter het vermogen van de versterker , hoe makkelijker

Verwijderd

Als je iets wil vervangen van oude box is hartstikke duur. Ik had ook twee witte oude boxen met geweldige kwaliteit maar de randen waren kapot gegaan. Was heel erg duur om te vervangen dus gewoon ff tijdelijk 2 pioneer cs-775 gekocht en sparen voor mooie phonar boxjes.
Pagina: 1