Toon posts:

[WC] twee kleuren vloeistof?

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben lekker met waterkoeling bezig, nu vraag ik me af of er een vloeistof is die van kleur verandert als het warmer wordt. (8>

Met andere woorden, een andere kleur voor en na de radiator. :P

Iemand een idee?

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Temperatuur verschil voor en na de radiator is dus echt weinig. Of het water moet langzaam lopen.

specs

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:11
Zou op zich wel een leuk effect geven als je 2 verschillend gekleurde vloeistoffen gebruikt, beetje lava lamp idee, alhoewel ik me afvraag of zoiets niet door de pomp & turbulentie in slangen zelf gemengd zal worden.... Maar een temperatuursverandering zal moeilijk worden, tenzij je een verdelingsevenwicht maakt van 2 totaal verschillend gekleurde stoffen, en dan nog zo dat het omslagtraject rond de 30 graden ligt...
Weet er het fijne niet van, maar in principe zou je op die manier een koelvloeistof kunnen gebruiken die verkleurt naarmate'ie warmer word. Denk dat je het beste een scheikundige liev moet aankijken :)

en niet vergeten te controleren of die stof(fen) geen slechte invloed hebben op je koeleigenschappen, water is wat dat betrefd haast onverslaanbaar ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Termy
  • Laatst online: 16:01

Termy

valt er nog wat te fragge?

je moet gewoon een kleurstofje vinden met die eigenschappen, dan houd je genoeg water over hor :D

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk niet dat dit in praktijk te doen is, het water warmt namelijk maar een klein beetje op dus wordt het moeilijk om een vloeistof te vinden die precies op dat kleine verschil reageert, bovendien zal deze reactie ook plaats vinden als het water opgewarmd wordt bijv. omdat het buiten warmer is.
Waarschijnlijk gaat dit dus niet lukken...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

FragFrog schreef op 03 november 2002 @ 23:13:
en niet vergeten te controleren of die stof(fen) geen slechte invloed hebben op je koeleigenschappen, water is wat dat betrefd haast onverslaanbaar ;)
Er zijn kleurstoffen die bij extreem lage concentraties duidelijk zichtbaar zijn. Denk maar eens aan rode diesel, de kleurstof is na een paar keer normaal tanken nog altijd duidelijk zichtbaar. En om te voorkomen dat je motor naar de knoppen gaat zit daar echt geen hoge concentratie kleurstof in :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

intoxicated schreef op 04 november 2002 @ 15:10:
[...]
Er zijn kleurstoffen die bij extreem lage concentraties duidelijk zichtbaar zijn. Denk maar eens aan rode diesel, de kleurstof is na een paar keer normaal tanken nog altijd duidelijk zichtbaar. En om te voorkomen dat je motor naar de knoppen gaat zit daar echt geen hoge concentratie kleurstof in :)
of vloeistoffen die niet willen mengen, net zoals water en olie, nou is dat geen goed voorbeeld omdat dat gewoon te overdreven is, maar er zijn vast wel andere vloeistoffen die niet mengen, spiritus/water?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

AtomicShockwave schreef op 04 november 2002 @ 15:25:
of vloeistoffen die niet willen mengen, net zoals water en olie
Die kan je in de eerste plaats al niet als kleurstoffen gebruiken. Als je niet met water mengbare stoffen in je koelsysteem gooit heb je wel ergere problemen dan je koelcapaciteit :P
nou is dat geen goed voorbeeld omdat dat gewoon te overdreven is, maar er zijn vast wel andere vloeistoffen die niet mengen, spiritus/water?
Spiritus (methanol/ethanol) is in alle verhoudingen mengbaar met water. :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Carel
  • Laatst online: 16-02 20:27
Je hebt dat spul in van die dingen die je op zijn kop moet zetten dan dat die groene/blauwe zooi neer beneden gaat.
Het probleem is echter dat dit zwaarder is dan water en dus onderin je reservoir blijft hangen. Zo heb ik eigenlijk nog nooit de ideale spullen gezien.
Een kleurtje geven is iig geen probleem, maar verdere betreffende 2 verschillende vloeistoffen heb ik nog nix leuks gezien.
Zooi zoals bij een lavalamp wordt pas vloeibaar bij 40 graden ofzo, dat schiet niet echt op als mijn pc keijhard vastloopt omdat die zooi nog niet vloeibaar is :(

• Demo

Demo

Om nog maar niet te spreken van een pomp die vastloopt omdat er een klont gestolde was in zit :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Heb je een vloeistof die van kleur veranderd als ie warmer of kouder wordt dan? En dan ook nog eens dat het omslagpunt precies ligt op de tempraturen in jouw systeem? I think not

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

heb vroeger wel ooit een speelgoed auto'tje gehad dat van groenblauw naar paars verkleurde als je hem in de koelkast deed (zoiets, is al lang geleden).
maar wat voor spul dat was weet ik nie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Vloeibaar kristallijne polymeren hebben wel de eigenschap dat ze bij een verhoogde temperatuur meer blauw licht weerkaatsen en bij een verlaagde temperatuur meer rood licht (isotaktische polymeren in een helix structuur :D ). Maar die zijn echt niet geschikt in een systeem waar jij op doelt. Gewone waterige oplossingen gaan niet het effect bereiken wat jij wilt (chemicus hier >:) ). Opgeloste polymeren geleiden over het algemeen slecht warmte en zijn visceus. Het idee is leuk, maar niet uitvoerbaar ;) .

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2002 17:13 . Reden: typo ]

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Orion84 schreef op 04 november 2002 @ 17:01:
heb vroeger wel ooit een speelgoed auto'tje gehad dat van groenblauw naar paars verkleurde als je hem in de koelkast deed (zoiets, is al lang geleden).
maar wat voor spul dat was weet ik nie.
Da was een soort verf en die kleurverandering was bij mijn autotje's van koud water naar warm water... Da's dus van +/- 18 graden naar +/- 34 graden = 14 graden verschil... Dat redt je nooit in je wc setup..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 17:10:
Vloeibaar kristallijne polymeren hebben wel de eigenschap dat ze bij een verhoogde temperatuur meer blauw licht weerkaatsen en bij een verlaagde temperatuur meer rood licht (isotaktische polymeren in een helix structuur :D ). Maar die zijn echt niet geschikt in een systeem waar jij op doelt. Gewone waterige oplossingen gaan niet het effect bereiken wat jij wilt (chemicus hier >:) ). Opgeloste polymeren geleiden over het algemeen slecht warmte en zijn visceus. Het idee is leuk, maar niet uitvoerbaar ;) .
Klopt helemaal wat je daar zegt, er zijn wel vloeistoffen die van kleur veranderen als ze koeler worden, een probleem is daarbij dat de eigenschappen van de stof extreem veranderd waardoor het waarschijnlijk een vastere vorm gaat aannemen en dat wil je dus echt niet hebben.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 09:09
Of je neemt verschillende kleuren slang (Bijv. Rood is afvoer Blauw is toevoer)

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Verschillende slangkleuren is enige mogelijkheid. Zon kleurstof vind je nooit, zeker niet in zon klein temp. bereik

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

apen-nootjes schreef op 04 november 2002 @ 17:20:
[...]

Da was een soort verf en die kleurverandering was bij mijn autotje's van koud water naar warm water... Da's dus van +/- 18 graden naar +/- 34 graden = 14 graden verschil... Dat redt je nooit in je wc setup..
En wat dacht je van de temperatuur voor en na de cpu? met een peltier kan je het water aardig opwarmen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Moet je bloed gebruiken!
Tenminste, in al die modellen die je ziet op school is het blauw als het je long uit komt en rood als het weer terug komt! Toch?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

JayVee schreef op 05 november 2002 @ 20:41:
Moet je bloed gebruiken!
Tenminste, in al die modellen die je ziet op school is het blauw als het je long uit komt en rood als het weer terug komt! Toch?
Nee, dat heeft met het zuurstofgehalte te maken, rood is zuurstofrijk, en blauw is zuurstofarm 8)7

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

executor schreef op 03 november 2002 @ 23:07:
Temperatuur verschil voor en na de radiator is dus echt weinig. Of het water moet langzaam lopen.
Waarom zou je dan nog een radiator gebruiken??

Verwijderd

executor schreef op 03 november 2002 @ 23:07:

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 22:10:
[...]

Waarom zou je dan nog een radiator gebruiken??
Om de temperatuur van je water in het gehele circuit te verlagen :?
Het water gaat aan de andere kant van je radiator echt geen 10° koeler zijn ofzo hoor :D

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Demo

Demo

JayVee schreef op 05 november 2002 @ 20:41:
Moet je bloed gebruiken!
Dat is schematisch, je bloed wordt niet echt blauw als het zuurstofarm is... alleen een beetje donkerder. Bovendien heeft dit met het zuurstofgehalte te maken en niet met de temperatuur :)

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

DAMN!!! Het was een geintje! Ik moet ook niet die stomme Quick reply gebruiken! Daar staan de smileys niet! 8 )

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm.. Als je twee waterkringlopen hebt kan het wel. Ene de ene kleur, andere de andere kleur. Maar dat is veel en veel saaier. Zou wel leuk zijn als het een beetje kon mengen en dergelijke..

M.i. zijn er wel ergens stoffen te vinden die koelen, niet mengen en een verschillende kleur hebben. Maargoed.

Expanding the inexpandable

Pagina: 1