Hoeveel ansi-lumen nodig beamer in huiskamer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43
Ik vraag me af hoeveel ansi-lumen je nodig hebt bij een huiskamer waarbij de projectie op een meter afstand van een groot raam zit. Het raam zit op het westen dus in de zomer schijnt het wel tot na 8:30 naar binnen.

Ik heb de search gebruikt, maar sommige claimen bij 350 ansi-lumen al goed beeld te hebben in een huiskamer, terwijl anderen vinden dat je minstens 1000 nodig hebt.

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Ik wil dat het mogelijk is om overdag zonder gordijnen dicht (heb ik niet eens) tv te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10-2024
minimaal 750 Ansi-Lumen heb je nodig wil je aardig kunnen kijken, zonder gordijnen moet je toch zeker vannaf 1000/1200 ansi-lumen rekenen. :)

Doe je ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Daar was ik al bang voor, eens kijken of ik nog een beetje betaalbare projecters van 1000 ansi-lumen kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Met 1100 ansi lumen moeten bij ons de gordijnen echt wel dicht hoor, en aangezien we lichte gordijnen hebben, is dat niet eens voldoende midden overdag.

'k Heb nu het boeltje in de kelder. Altijd lekker donker :)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47743

Hello Sewer,

nice name ... :)

Kan je uit ervaring vertellen, heb drie projectors, dat overdag kijken naar één van die beestjes met de gordijnen open onbegonnen werk is !
Ze kunnen je wijs maken wat ze willen en bij mij zijn het drie héél dure
projectors die elk zo'n 1200 ANSI lummen produceren, Barco stuff....
Twee van zo'n 100 Kg en eentje van zelfs 225 Kg. :P

Enkel héél dure digitale light valve projectors kunnen in daglicht nog een redelijk beeld produceren, maar dan spreek je over +25.000 Euro modellen.

Komt er dan nog bij wat voor soort projectiedoek je gebruikt.
Het aantal Lummen dat jij op je doek werpt via je pj kan ofwel hetzelfde blijven
na weerkaatsing, het zogenaamde matwit doek met een gain van 1.0 ofwel sterker terug gekaatst worden >> hogere gain waardes gaande van 1.0 = 0%
tot zelfs gain 3.5 >> weerkaatsing van 350% !! Dus het aantal ANSI Lummens
x 3.5 !!! Het soort doek dat je gebruikt is heel afhankelijk voor de toepassing en het soort projector dat je gebruikt. Sommige modellen van projectors krijgen bij hogere gain waardes hot spotting. Zie je doordat in het midden van je scherm een soort heldere cirkelvormige lichtweerkaatsing is. Bij een projector met hoge ANSI Lummen gebeurt dit natuurlijk bij een lagere gain dan bij één met een lage.
Bijvoorbeeld max gain voor een 1200 ANSI Lummen pj is ongeveer Gain 1.8 als de brightness/ contrast setting een beetje normaal staat natuurlijk !

Hoe hoger de intensiteit van het strooilicht van je omgeving hoe hoger de gain van je scherm dient te zijn ! En een muur wit schilderen is echt niet ideaal !
Mooiste resultaten haal je met een donkere kamer, donkere dikke gordijnen, geen wit plafond maar eerder donkere tinten grijs, zwart etc... De muur achter je scherm ook liefst zwart maken. Het verschil is echt hemelsbreed.

Wil je een degelijke home cinema projector kijk je best eens hier:

httpd.chello.nl/~r.dingen/

Greetz Fozz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Hhhm, hartelijk bedankt voor de uitgebreide reactie. Als ik dit hoor kan ik beter wat geld uitgeven om mijn kamer goed te kunnen blinderen, ipv een beamer vinden die in mijn situatie nog fatsoenlijk beeld geeft.

Denk dat ik maar zware gordijnen ophang, en dan een gewoon simpele 1000 ansi-lumen ding koop (bijv. de epson emp-51, of zeg ik nu iets doms :X ). Het gaat me trouwens niet om een superscherp of contrastrijk beeld, ben niet zo kritisch. Maar het moet natuurlijk niet zo slecht zijn dat ik me er continu aan erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sewer schreef op 03 november 2002 @ 23:47:
Hhhm, hartelijk bedankt voor de uitgebreide reactie. Als ik dit hoor kan ik beter wat geld uitgeven om mijn kamer goed te kunnen blinderen, ipv een beamer vinden die in mijn situatie nog fatsoenlijk beeld geeft.

Denk dat ik maar zware gordijnen ophang, en dan een gewoon simpele 1000 ansi-lumen ding koop (bijv. de epson emp-51, of zeg ik nu iets doms :X ). Het gaat me trouwens niet om een superscherp of contrastrijk beeld, ben niet zo kritisch. Maar het moet natuurlijk niet zo slecht zijn dat ik me er continu aan erger.
ik heb (had) last van lichtinval in mijn kamer wat direct op mijn monitor kwam; gewoon voor oude gordijnen gescharreld en nu heb ik 2 gordijnen voor elkaar hangen... ideale oplossing; ik kan het redelijk donker maken overdag.

[edit]
dit verhaal kwam er dus op neer dat verduistering niet duur hoefd te zijn; je moet alleen nog een extra gordijnrail kopen.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hello Sewer,

niet dom maar nog niet op de hoogte ... :)

Beste digitale pj voor het moment voor home cinema vind je hier.
Diegene die je vermelde is een LCD projector, dat is één van de minst kwalitatieve vormen ! Beter geschikt voor presentaties dan voor home cinema, ondanks wat het foldertje van de Epson je wil doen geloven !

De Plus Piano pj
Gebruikt DLP panels i.p.v. LCD.

Grote voordeel is betere kleuren en een ingebouwde linedoubler van zeer goede huize... Silicon Image onder andere terug te vinden in Denon DVD players maar dan als de-interlace chips supplier.

Greetz Fozz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier vind je wat meer info:

Piano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
sewer schreef op 03 november 2002 @ 23:47:

Als je goed kunt verduisteren, dan zou ik zeggen dat je aan 500 lumen genoeg hebt, en ja ik weet waar ik over praat, ik kan goed verduisteren, en heb ook 3 projectoren in mijn bezit, en er al zo'n 5 gehad.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 47743 schreef op 04 november 2002 @ 00:01:
Hello Sewer,

niet dom maar nog niet op de hoogte ... :)

Beste digitale pj voor het moment voor home cinema vind je hier.
Diegene die je vermelde is een LCD projector, dat is één van de minst kwalitatieve vormen ! Beter geschikt voor presentaties dan voor home cinema, ondanks wat het foldertje van de Epson je wil doen geloven !

De Plus Piano pj
Gebruikt DLP panels i.p.v. LCD.

Grote voordeel is betere kleuren en een ingebouwde linedoubler van zeer goede huize... Silicon Image onder andere terug te vinden in Denon DVD players maar dan als de-interlace chips supplier.

Greetz Fozz
De Plus is veel te duur voor de resultaten die hij geeft, ik zou je eens aanraden om op big-screen.de te kijken. Kijk met name eens naar de Sanyo PLV-Z1, de Ae200 en de Ae300 van Panasonic, die te vinden zijn op www.pricejapan.com.

Het is dus niet helemaal meer waar wat Fozzy zegt (hij gebruikt alleen maar CRT :o ) LCD heeft grote vooruitgang geboekt mbt. anti-screendoor-technologie en contrast ratio's. Tevens heeft DLP last van het rainbow effect waar sommige mensen ontzettend veel last van hebben, en of zelfs hoofdpijn van krijgen !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-06 18:06

dominic

will code for food

Ik heb op dit moment een Sony VPH1252QM CRT Beamer met 700 lumen max en 200 all-white en ik moet zeggen dat het overdag met de gordijnen dicht nog redelijk te doen is maar niets is vergeleken bij complete verduistering natuurlijk.

Ik gebruik geen speciaal scherm, maar een doek van 2m80x1m60, waarschijnlijk dus met een gain van 1 of lager :)

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LCD is inderdaad al een heel pak verbeterd maar blijft desondanks de minst aantrekkelijke vorm qua beeldkwaliteit voor home cinema doeleinden.
Het rainbow effect van de DLP is eveneens sinds de introductie van het "nieuwe"
wieltje een heel pak verbeterd. De contrast ratio spreekt voor zich ...

Zoals ieder stukje techniek heeft alles voor en nadelen, eveneens op het gebied van de prijs. Vandaar ik ook de link vermelde naar een degelijke tweedehands crt verkoper. Zoals men hier vermeld kom je met een crt een heel pak verder dan met een digitale gizmo, geen restricties op gebied van resolutie, refreshrates, blacklevel, enzomeer...

Vandaar dat één van de beste tweaks je omgeving is en niet in de eerste plaats je projector, welke vorm dan ook. "Te duur" kan enkel de persoon met het budget beslissen en niet iemand anders. Prijs kwaliteit verhouding is iets wat in deze branche nog niet van de orde is. Zeker omdat dit medium niet objectief benaderd kan worden. De één z'n ogen zijn die van een ander nog niet...

Heb alle vormen van projecteren al gezien LCD, 3 chip LCD, DLP , 3 chip DLP, D-ILA, DMD, Lightvalve, crt's van 6 tot 9" etc en het interessants qua prijs blijft een goede crt met redelijke tubes. Heb je voor een beperkt budget een real home cinema !

Greetz Fozz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
dominicbout schreef op 04 november 2002 @ 10:32:
Ik heb op dit moment een Sony VPH1252QM CRT Beamer met 700 lumen max en 200 all-white en ik moet zeggen dat het overdag met de gordijnen dicht nog redelijk te doen is maar niets is vergeleken bij complete verduistering natuurlijk.

Ik gebruik geen speciaal scherm, maar een doek van 2m80x1m60, waarschijnlijk dus met een gain van 1 of lager :)
Ja, met CRT zal je toch hoe dan ook moeten verduisteren om een mooi plaatje te krijgen. Moderen LCD projectoren hebben een onzettende sloot licht, wat leuk is voor een presentatie waar het niet donker te maken is in de des-betreffende ruimte, maar voor HT zijn deze projectoren totaal ongeschikt. Kijk niet alleen naar lichtopbrengst als je naar een projector kijkt, maar veel belangrijker nog, kijk naar de contrastratio, en het aantal pixels wat je krijgt.
Er komen steeds meer HT-LCD/DLP projectoren op de markt, die voorzien zijn van 16:9 panelen, een lamp met een lange levensduur, steeds betere contrastratios, goede scalers en niet te vergeten, still fans !! Er is niets zo irritant als je film zit te kijken dat je in rustige scenes een loeiend apparaat boven je hoofd hebt hangen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Een bijzonder goede bron van info mbt. projectoren is het amerikaanse avsforum.
www.avsforum.com je hebt een grote hoeveelheid sub-fora met hele goede info over LCD, DLP en CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 47743 schreef op 04 november 2002 @ 11:01:

Heb alle vormen van projecteren al gezien LCD, 3 chip LCD, DLP , 3 chip DLP, D-ILA, DMD, Lightvalve, crt's van 6 tot 9" etc en het interessants qua prijs blijft een goede crt met redelijke tubes. Heb je voor een beperkt budget een real home cinema !

Greetz Fozz
DMD is het paneel wat gebruikt wordt in DLP :D

Maar je hebt gelijk, als je het over de allerbeste prijs/performance hebt steekt CRT er nog steeds met kop en schouders boven uit ( had ik al vermeld dat ik nog een hele mooie CRT te koop heb staan ? :D ) Maar wat je niet moet vergeten is, dat de meeste mensen zoals ik, een hele beperkte ruimte hebben, waar een CRT gewoon niet tot de mogelijkheden behoort, en anders is er altijd nog wel de factor van de vrouw/vriendin die geen enorm apparaat (wat een CRT gewoon is) aan het plafond wil hebben. Voor deze mensen zijn LCD/DLP mooie "instap-machines". Toen mijn vriendin voor het eerst mijn CRT zag, was de eerste reactie, DAAR GA IK DUS MOOI NIET ONDER ZITTEN ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

tbusquet schreef op 04 november 2002 @ 11:51:
[...]

Maar je hebt gelijk, als je het over de allerbeste prijs/performance hebt steekt CRT er nog steeds met kop en schouders boven uit :)
Weet je wel de prijs van een nieuwe CRT ??
Dus de beste prijs/kwaliteit ligt bij...... (vul zelf maar in)

Maar qua performance is de CRT de beste , daar heb je gelijk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 51195 schreef op 04 november 2002 @ 15:26:
[...]

Weet je wel de prijs van een nieuwe CRT ??
Dus de beste prijs/kwaliteit ligt bij...... (vul zelf maar in)

Maar qua performance is de CRT de beste , daar heb je gelijk in
Ik had erbij moeten zetten, de beste prijs/performance krijg je met een gebruikte crt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66421

wij hebb dr op school 1 die is ook 1200, werkt goed hoor , de ruimte is zo'n 40x40 (ff snel geschat) en 2 zijden zijn ongeveer ramen wel met pilaren ertusse. Maar zelfs zonder verduistering is allles nog errug goed te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52815

Als je de ruimte hebt en goed kan verduisteren: CRT, bv. Barco 80x / Sony 12xx

Als je niet de ruimte hebt/WAF/etc. dan digitaal, bv. Sanyo Z1 (iig 16:9 als je vooral films kijkt). Ik zou toch eerst wel goed gaan kijken naar een digitale projector voordat je hem koopt (in een goede opstelling natuurlijk). En check even de projector basics van tbusquet en 'tips voor mensen die een projector willen kopen'.

Vergeten... maar kan je ook lezen in bovenstaande threads... let wel op de contrast ratio, hoewel die cijfertjes ook niet altijd alles zeggen, maar wel iets...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 52815 op 08-01-2003 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
lekker opschoppen van een oud topic :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52815

Dat was ik niet 8)7
Pagina: 1