Toon posts:

Booten van ramdisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op mijn linux computer het volgende doen:
1) een subdirectory (b.v. /rdcontents) moet gekopieerd worden naar een ramdisk
2) de ramdisk moet gemount worden als root

Kan ik dit doen als mijn systeem al opgestart is (dus een ander device als root mounten als je er al eentje hebt) of moet ik het tijdens boot-time doen (dus een initrd maken)?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Booten van een RAMDisk? Da's knap aangezien die disk steeds leeggaat als je PC uitgaat..

Of zie ik hier iets over het hoofd?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat klopt. Mijn PC gaat nooit uit (in een ideale wereld).
Maar het idee is dus dat ik weinig aan mijn bestanden verander en dat ik de veranderde bestanden eens per dag op een harde schijf zet. Er zit wel een harde schijf in het systeem, het is meer een probeersel. De data in de ramdisk komt dus gewoon van de HD.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 21:34:
Nee, dat klopt. Mijn PC gaat nooit uit (in een ideale wereld).
Maar het idee is dus dat ik weinig aan mijn bestanden verander en dat ik de veranderde bestanden eens per dag op een harde schijf zet. Er zit wel een harde schijf in het systeem, het is meer een probeersel. De data in de ramdisk komt dus gewoon van de HD.
dus hij boot van de hd, kopieert data naar de ramdisk...en ehmz.....is al geboot via de hd :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 21:26:
Kan ik dit doen als mijn systeem al opgestart is (dus een ander device als root mounten als je er al eentje hebt)
Kan, questie van root umounten, en de ramdisk mounten
of moet ik het tijdens boot-time doen (dus een initrd maken)?
Voor zover ik in de docs van de kernel heb gekeken, over initrd, wordt deze alleen gebruikt tijdens het booten, en daarna (meestal) niet meer gebruikt, maar er staat nergens, dat het niet kan. Maar ik denk dat het makkelijker is om je root na het booten gewoon uit een ramdisk te halen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

veldmuis schreef op 03 november 2002 @ 22:30:
dus hij boot van de hd, kopieert data naar de ramdisk...en ehmz.....is al geboot via de hd :)
on the fly remounten van je root, dat gaat prima hoor :) Dat het niet logisch lijkt, da's een 2e, maar het kan wel ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

De meeste installatieroutines van de diverse Linux distro's werken met een rootfs op ramdisk. Dus het moet wel kunnen op zich. Maar of dat in een later stadium nog lukt weet ik niet .

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:23

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Je maakt gewoon die disk, zorgt dat alle utils die je nodig hebt erop staan en dat je een nette directory-layout erin hebt zitten. Vervolgens moet je dat als een RAM-filesystem gemount krijgen en dan is het nog een kwestie van een keer chroot draaien.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:50
Bekijk de gentoo installatie documentatie op www.gentoo.org eens. Daar staat precies beschreven hoe je je root directory on the fly 'verplaatst'

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Topicstarter
odysseus schreef op 03 november 2002 @ 22:46:
... Vervolgens moet je dat als een RAM-filesystem gemount krijgen en dan is het nog een kwestie van een keer chroot draaien.
Dit geeft niet dezelfde mogelijkheden als de ramdisk als root mounten.
moto-moi schreef op 03 november 2002 @ 22:40:
Kan, questie van root umounten, en de ramdisk mounten
Zodra je root unmount heb je toch geen toegang meer tot het mount-programma? En volgens mij zegt hij sowieso iets van "hda1 is busy". Ik denk dat een ramdisk via initrd een beter plan is.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik geloof dat hier het programma 'pivot_root' handig kan zijn.

Stukje uit de manpage:
NAME
pivot_root - change the root file system

SYNOPSIS
pivot_root new_root put_old

DESCRIPTION
pivot_root moves the root file system of the current process to the
directory put_old and makes new_root the new root file system. Since
pivot_root( 8 ) simply calls pivot_root(2), we refer to the man page of
the latter for further details.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• AlterEgo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 21:26:
Ik wil op mijn linux computer het volgende doen:
1) een subdirectory (b.v. /rdcontents) moet gekopieerd worden naar een ramdisk
2) de ramdisk moet gemount worden als root

Kan ik dit doen als mijn systeem al opgestart is (dus een ander device als root mounten als je er al eentje hebt) of moet ik het tijdens boot-time doen (dus een initrd maken)?
offtopic:
waarom zou je dit willen :?
Just curious

Verwijderd

Topicstarter
_Squatt_ schreef op 04 november 2002 @ 15:37:
Ik geloof dat hier het programma 'pivot_root' handig kan zijn.
Inderdaad, dat is precies wat ik zoek. Vreemde naam trouwens.

Met initrd lukt het niet, ik weet hoe ik een image moet maken enzo maar ik weet niet hoe ik de kernel moet overhalen om die op boottime te laden. Volgens mij moet je ook iets met de bootloader doen, maar ik kom er niet uit.

Ik wil dit doen vanwege drie dingen:
1) Geheugen is sneller dan een harddisk, dus het hele systeem wordt sneller;
2) De harddisk kan uit, dus minder herrie;
3) Gewoon leuk om mee te kloten.
Pagina: 1