Wordt een beetje gek van die getallen

Pagina: 1
Acties:

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ik wil wat nieuwe spullen kopen en was weer wat aan het bijlezen voor wat betreft het snelste geheugen, maar ik vind het maar een wazige boel.

Gelukkig had ik heel veel aan deze faq: Technische PMG FAQ: Geheugen

Maar blijf ik nog met de volgende vragen zitten:

- Ik wil bijvoorbeeld de ASUS P4B533-E of de Gigabyte GA-8IEXP kopen.
Dit board heeft een FSB van 533 als ik het goed begrijp.

DDR-SDRAM kan je kopen als PC2100, PC2700. Ik begrijp uit de faq dat dit hetzelfde is als DDR266 en DDR333. Dat het volgens het DDR principe (double datarate) dit dus resp busfrequenties zijn van 266/2=133 en 333/2=166 snap ik ook :P

Maar hoe past hier dan die FSB van 533 in?... ik dacht dat SDRAM juist betekende dat je geheugen op de volledige bussnelheid van je CPU werkte, maar dat is hier dus niet het geval...

Wie kan dit verduidelijken?

En buiten dat... welk van die twee mobo's vinden jullie de meest verstandige keuze? (Klopt het dat die Gigabyte geen Mem-settings heeft in zijn bios voor CAS, RAS2CAS etc... ?)

Een andere vraag (beetje zonde om een tweede topic te starten)... het verschil tussen de Asus P4B533-E en de P4B533-V, voorzever ik het kan zien is het enige verschil dat de -E 'onofficieel' DDR333 ondersteund en de -V officieel?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
533mhz FSB = 133mhz quad pumped(en dus 533 effectief)
400mhz FSB = 100mhz quad pumped(en dus 400 effectief)

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01-2025
En dan heb je tegenwoordig nog PC3200 / DDR 400. :)

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• ThaLaw
Oke quad-pumped... die term ben ik vaker tegengekomen...

Heb nu ook op Tom's Hardwareguid gelezen dat het belangrijkste verschil tussen de i845E en i845G chipset is: DDR333 support en ingebouwde graphicscontroler.

Dat laatse boeit me niet, ik zit wel met wat anders nog, dus ik gooi het gewoon in dit topic:
Ik zie ook nog een 845PE chipset.... is dat veel performance verbetering?... (hij kan wel P4-3G aan!)

En dat gedoe met max 1.5V AGP4x kaartjes?... ik wil gewoon me oude ASUS7100 DeluxeCombo erin prikken... wordt dat een probleem?

Verwijderd

845PE heeft nu ook officieel ondersteuning voor PC2700, dit had de 845E niet. En voor de geheugensettings moet je even dieper in de technische specificaties van het bordje kijken.

Het lijkt me stug dat je op een Gigabyte bordje niet je eigen geheugentimings kan instellen. Dit wordt volgens mij praktisch door elk fatsoenlijk moederbord ondersteund vandaag de dag.

Kijk ook eens naar dit bordje... deze ga ik waarschijnlijk kopen. Erg lekkere specs en ook nog eens Highpoint RAID i.p.v. Promise.

http://www.epox.nl/english/products/motherboard/4pea%2B.htm

• ThaLaw
Ja ik zeg het omdat ik dit zie staan op THG: http://www4.tomshardware....02q3/020708/i845e-17.html

Rechter kolom, in de regel Special Features...
English, German, Spanish, French, Chinese. No Options to set memory timings, DualBIOS
Het lijkt mij ook wel sterk eigenlijk

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En toch is het zo. Dit is uit "veiligheidsoverwegingen" gedaan :/

Edit: laat maar

Verwijderd

Heel vreemd, ik kan het me eigenlijk moeilijk voorstellen dat het niet zou kunnen. Op de website van Gigabyte staat dat je wel de clockfrequentie en het voltage kunt installen. Maar niets over de timings.

Maar dat bordje wat jij noemt is ook alweer een beetje verouderd. Die heeft geen eens ondersteuning voor 533FSB P4's. Misschien dat de nieuwe Gigabyte mobo's het wel gewoon toelaten om zelf de instelling aan te passen.

Ik had hier nog even een overzichtje gemaakt van de huidige 845PE mobo's. Blijkbaar wordt mijn moeite niet in dank afgenomen, hier heb je de link:

Intel 845PE mobo's inventarisatie en ervaringen

• ThaLaw
de Gigabyte 8PE667 Ultra is dan misschien wat? heeft de PE chipset, support voor de P4-3G, DDR333... hij mist alleen firewire op het board, wat ASUS dan weer wel heeft...
daarentegen 10 x USB!... dat zijn behoorlijk wat muizen, scanners, tb's camera's etc. :P

• ThaLaw
Ja lachuh die moderators die overal een slotje op gooien...
Zoek maar is op p4pe in reviews of op Got... NO RESULTS.
En maar zeuren dat er gezocht moet worden... 8)7

Heeft iedereen dat trouwens, als je naar een nieuw mobo aan het zoeken ben, dat je dans teeds meer leuke dingetjes tegenkomt, je budget steeds optrekt en uiteindelijk met ene moederboard zit die een halve kerncentrale kan besturen, maar vol met features waar je alleen de eerste week mee speelt !? :P

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er is méér dan Search alleen :/

zoeken op 'P4PE' met de Omega Search
[google=P4PE review]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
ThaLaw schreef op 03 november 2002 @ 20:58:
...
Maar hoe past hier dan die FSB van 533 in?... ik dacht dat SDRAM juist betekende dat je geheugen op de volledige bussnelheid van je CPU werkte, maar dat is hier dus niet het geval...

Die 'S' van SDRAM staat idd voor synchronous maar dan voor synchrone dataoverdracht tussen het geheugen en de controller. In eerste instantie liep de FSB er ook nog eens gelijk aan. Met oudere soorten als FPM en EDO had je in burstmode niet elke kloktik dataoverdracht omdat de chips de bussnelheid gewoon niet konden bijhouden (want CAS Latency groter dan één kloktik); ze sloegen gewoon een paar tikken over :) Met SDRAM kon in burstmode wel elke kloktik data worden verzonden en liep het dus synchroon met de bussnelheid.
Deze geheugenbussnelheid kun je vervolgens synchroon of asynchroon met de FSB laten lopen, want alles aan de andere kant van de geheugencontroller heeft niks direct te maken met het geheugen. In dit P4 geval is dus sprake van een asynchrone verbinding: het geheugen levert het spul op 133 of 166MHz DDR aan (2.1 en 2.7GB/s) waar het vervolgens in de chipset 'versneld' wordt naar 100 of 133MHz QDR (3.2 en 4.2GB/s). Zoals je ziet is er in het geval van een FSB533 en PC2100/DDR266 wél sprake van synchroniteit: beide bussen draaien op 133MHz, de ene DDR en de ander Quad pumped maar dat maakt niks uit voor het zuiver synchrone aspect.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ThaLaw schreef op 03 november 2002 @ 22:18:

Heeft iedereen dat trouwens, als je naar een nieuw mobo aan het zoeken ben, dat je dans teeds meer leuke dingetjes tegenkomt, je budget steeds optrekt en uiteindelijk met ene moederboard zit die een halve kerncentrale kan besturen, maar vol met features waar je alleen de eerste week mee speelt !? :P
Hehe ja sommige mods zien de close topic knop voor de reply knop aan.

Maar dat van die moederborden zoeken heb ik ook. Ik heb altijd zoiets ik moet het mooiste hebben. Ik heb nu PC2100 standaard geheugen in me PC zitten me corsair reepje is kapot gegaan ik heb hm alweer terug. Maar ik merk het verschil in de praktijk nauwelijks. Misschien wat meer bandbreedte bij de SiSoft Benchmark maar met spellen e.d. merk ik er maar weining van.

• ThaLaw
Dat is ook wel een grappig verschijnsel onder tweakers moet ik zeggen, als de getallen in de benchmarks maar hoog genoeg zijn is het goed!...
Wie test of de benchmarks een juiste representatie zijn van de werkelijkheid?.. Wie verbind de informatie aan een score van zeg eens 50000?... 50000 appels?.. peren?.... koeien? }:O

Zijn er geen benchmarks zoals: met deze config en die mem-tweak-settings kan je XP opstarten in x seconden, een DIVX van 90 minuten op een CBRvan y renderen in z minuten... etc. etc... praktische voorbeelden

(Is niet helemaal eerlijk, ik weet dat CT bijvoorbeeld FPS geeft van games... maar ben geen gamer dus vandaar >:) )

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
ThaLaw schreef op 03 november 2002 @ 22:18:

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 22:43:
[...]

Hehe ja sommige mods zien de close topic knop voor de reply knop aan.

Nu kunnen jullie wel een beetje verongelijkt gaan doen, maar BalusC had toch echt wel gelijk; er is genoeg over de P4PE te vinden.
En jij Poephoofd (hoe verzin je zo'n nick) had dan wel moeite gestopt in dat topic, maar net de verkeerde moeite, namelijk opmaak i.p.v. zoek ;) Daarnaast is een topic waar je naar ervaringen vraagt van maar liefst zeven verschillende mobo's (welke alleen de chipset delen) natuurlijk kansloos; dat wordt één bende van doorelkaar heen lopende ervaringen e.d.

En ja, ik vond features ook grappig en leuk :P maar ben al een behoorlijke tijd terug tot de conclussie gekomen dat ik er weinig aan heb. Ik heb nu enige tijd een performance-feature tik; alles wat m'n bak sneller en soepeler doet lopen wil ik het liefst hebben :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ThaLaw
Ik denk dat ik er wel uit ben... ik wil ook voor performance gaan, niet bezuinigen... dus ik dacht aan het volgende:
ASUS P4PE met alles erop waar Optional bij staat :P
Pentium 4 2.4 Ghz (Is denk ik beste snelheid/prijs verhouding?)
512 MB DDR-SDRAM 2022 (corsair denk ik, of zijn er andere 2022 reepjes?)

Of kan het nog geiler? :P

Verwijderd

Altijd :) ligt er maar net aan hoe diep je in je buidel wil tasten.

• ThaLaw
Ja, waar ik wel bag voor ben, is dat er zodra ik dit mobo koop een P4 met FSB 666 uitkomt ofso, of weer een nieuwe socket-type.... dan kan ik gaan upgraden zodra ik em koop snap je.

op de ASUS P4PE zit wel S-ATA... dat klinkt veelbelovend, ookal zijn daar nog geen schijven voor...

Kan ik daar trouwens wel gewoon ATA100 of 133 schijven aanhangen? (4 stuks)
en dan ook nog 4 aan IDE0 en IDE1, dus lijkt me dat dit board ook 8 devices aankan (Absolute must voor mij overigens!)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ThaLaw schreef op 03 november 2002 @ 23:57:
Kan ik daar trouwens wel gewoon ATA100 of 133 schijven aanhangen? (4 stuks)
en dan ook nog 4 aan IDE0 en IDE1, dus lijkt me dat dit board ook 8 devices aankan (Absolute must voor mij overigens!)
Dat kun je terugvinden op de handleidingen en/of de topics/reviews dat ik je een aantal posts terug aanbod via Omega en Google :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 16:15

Croga

The Unreasonable Man

ThaLaw schreef op 03 november 2002 @ 23:57:
Ja, waar ik wel bag voor ben, is dat er zodra ik dit mobo koop een P4 met FSB 666 uitkomt
Dan is er maar één advies mogelijk.... wachten......

Maja... als dan die P4 uitkomt met 667FSB (want ze noemen het nooit 666 ;)) dan kun je mischien beter wachten op de 800FSB.... en dan op de 1GFSB... en dan op de....

Afijn, je snapt wat ik bedoel... Als je dan toch zeker wilt zijn dat de korte termijn niks snellers brengt voor je, dan moet je gewoon voor de 2.8@533FSB gaan, of eventueel voor de 3.06.... die zullen op de korte termijn niet overstegen worden door iets wat voor jou erg veel verschil maakt.

Zoveel jaren ervaring in de computerwereld leert dat wachten altijd de beste optie is.... totdat je je systeem écht nú nodig hebt, en dan heb je geen tijd meer om uit te zoeken wat je eigenlijk wilt hebben ;)

• ThaLaw
Die laatste is wel een mooie samenvatting van 'het kopen van een pc' ja :)

Wil ik toch nog even terugkomen op dat S-ATA en ATA-133. Ik heb de afgelopen 4 dagen zowat alle artikelen uit de omega search zitten lezen, maar telkens op het moment dat ik denk nu snap ik het, komt er een bericht en dat spreekt het tegen. :?
Hoe kan het dat er op eenzelfde product, verschillende meningen/ervaringen zijn?
Zelfs ASUS site, forum en Tech-Ref zijn gewoon NIET duidelijk (Of ben ik gewoon lomp?) 8)7

Anyway, kort maar krachtig: Ik hoef GEEN RAID. Wat ik wel wil is op zijn MINST het volgende aan kunnen sluiten:
2x ATA100 MAXTOR 40GB, 1x ATA133 MAXTOR 120GB, 1 X DVDBrander UDMAweetikveel, 1 X Philips CDRW Brander UDMA weetikveel en 1 X Pioneer DVD UDMAweetikveel.

Dit zijn 6 IDE/ATAPI devices, kunnen deze op het P4PE board ZONDER zogenaamde Ser-Par converters?
Ik zie op de foto's van het board 2 X IDE headers op de default plek zitten, en 1 X een gekantelde header. Op het helderste stukje van de ASUS site 8) begrijp ik dat op deze laatste header, tegelijkertijd (1 X ATA-133 schijf kan EN 2 X SATA) OF (2 X ATA-133)....

Klopt dit of moet ik op zoek naar een ander board en SATA feature laten varen?

Ik hoop er nu voor eens en altijd duidelijkheid in te scheppen, waarschijnlijk zijn er meerderen met mij, en daarna houd ik m'n kop hierover :X

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
* iets gaat hier toch maar ff een n00b vraag neerzetten :)
Als je nou een 400FSB hebt kun je er dan ook bijvoorbeeld PC3200 bij kopen en de memfrequenties los van de snelheid van de CPU instellen :?. Of je P4 overklokken met de FSB zonder het geheugen of de PCI/AGP snelheid te veranderen?

tvw

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ThaLaw schreef op 07 november 2002 @ 22:06:
Dit zijn 6 IDE/ATAPI devices, kunnen deze op het P4PE board ZONDER zogenaamde Ser-Par converters?
Ik zie op de foto's van het board 2 X IDE headers op de default plek zitten, en 1 X een gekantelde header. Op het helderste stukje van de ASUS site 8) begrijp ik dat op deze laatste header, tegelijkertijd (1 X ATA-133 schijf kan EN 2 X SATA) OF (2 X ATA-133)....

Klopt dit of moet ik op zoek naar een ander board en SATA feature laten varen?
Je moet op zoek naar een ander board..
Zie ook: zoeken op 'PDC20376' met de Omega Search
ShotGun schreef op 07 November 2002 @ 23:52:
* BalusC gaat hier toch maar ff een n00b vraag neerzetten :)
Als je nou een 400FSB hebt kun je er dan ook bijvoorbeeld PC3200 bij kopen en de memfrequenties los van de snelheid van de CPU instellen :?. Of je P4 overklokken met de FSB zonder het geheugen of de PCI/AGP snelheid te veranderen?
Verschilt per moederbord, ligt eraan of je HSTCLK+33 respectievelijk FIXPCI opties hebt. Lees de handleidingen van desbetreffende mobo's door :)

• ThaLaw
[/nohtml]Je moet op zoek naar een ander board..
Zie ook: zoeken op 'PDC20376' met de Omega Search[nohtml]

Ik was er al bang voor... ik had me eigenlijk best al verheugd op dat boardje :(
Dan wordt denk ik Gigabyte een goed alternatief. Zie ook veel positievo's over MSI, maar heb nu MSI266PRO ofso, maar ben ABSOLUUT niet tevreden... VIA chipset wil sec-channel niet op UDMA, maar dat is ene heel ander verhaal...

Draait MSI voor de P4 ook aan de top?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je zoveel IDE apparaten hebt, dan zou ik een Abit AT7-MAX2 nemen.. In totaal 4 IDE poorten en 2 SATA poorten (dus 8 IDE plus 2 SATA mogelijk :) ) Anders kun je nog altijd een 'doorsnee' mobo nemen en een externe PCI IDE controller van HPT of Promise nemen.

• Kwai_gon_jinn
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Kwai_gon_jinn

[-geen icon-]

jemig wat een IDE devices zeg.. schaf een SCSI controller of zo aan kan je meer devices aanpluggen :)

maar denk dat deze topic gaat afdwalen.. ging over Ram.. dan naar MoBo.. ( geen moeite mee ).. tsja maar nu van ik heb dit en ik wil ut in dat ( triple xXx ?? :+ )

maar goed.. als je toch bang bent dat je achter loopt ( is iedereen wel op tenduur.. kom steeds nieuwer spul uit ) koop dan eventueel een epox MoBo.. Aangezien er meer features ( en/ of ondersteuningen ) erop zitten.. heb je genoeg uitbreidings mogelijkheden.. en OC-en vallen ze zeer goed op hun plekkies :7

Confucius said: "In ancient time, learning was for self. Nowadays learning is for others."

Pagina: 1