Ze zetten aan de andere kant van de lijn een modepje klaar (modembank/rack),
A die rekken die daar staan hebben een zogenaamde NRP code (waar dus een hele hoop modems inzitten).Een voorbeeld van z'n unike NRP code is bijvoorbeeld:"ipv nl-ut-dc2-fsip-gr06-3 ", Deze word door gegeven aan de betrefende ISP welke er een ip adres aan hangt welke nog vrij is voor die NRP, dit is op voorhand* al toegdeelt op die NRP!
edit:
*=alle isp's moeten vantevoren opgegeven aan kpn welke ip rang's ze op welke nrp's willen, als er bijna geen vrije meer zijn geven ze een nieuwe range door, dit is een zogenaamd fia plan, duurt 3 a 10 werkdagen.
PPTP word puur gebruikt voor de encapsulation optie (tunnel), en niet voor de encryptie optie(staat zelfs uit). Vanuit de huisjes in de buurt lopen er dus veel (copper)lijntjes naar de centrale en vanuit daar word het samengebundelt tot een ATM line ("Multiplexer"), dit moet (bij mijn weten) minimaal een 155Mbit lijn zijn en kan maximaal verviervoudigt worden door zeg maar tebundelen (630Mbit zegmaar). Uit een bron (niet kunnen veriferen)heb ik ook begrepen dat KPN per centrale kan instellen hoeveel 1 isp mag vebruiken, planet/xs4all zullen dus een kleinere overboekingsfactoor hebben.
De ISP (frame-relay) hangt op hun radius server aan de loginnaam ook een ip (de zeflde welke ze aan kpn door gegeven hebben). Het probleem is dus als je naar een andere stad gaat (vriend/verhuizing) welke ook een adsl link met de -locale- centrale heeft dat je eerst nog geverifeerd moet worden door een radius (een verificatie server)server van een isp (vandaar de @isp.snelheid zodat kpn weet naar welke isp ze het verzoek moeten sturen) probleem is dat jij wel het ip krijgt, maar dat kpn het verkeer verkeerd routerd omdat er met statische routes gewerkt word en je dus niet bekend bent bij de nieuwe/huidge router maar bij de oude.
Dus alleen als het je buurman/buurtbewoner is en ongeveer in de zelfdfe periode hebt aangevraagt gaat het werken, isp maakt niet uit, kpn is kpn , en isp is isp.
Ik ben zelf trouwens stinked nieuwgierig naar de netwerk layout van kpn (wat voor protocol krijgt de isp aangelevert etc), en zit nog met gigantisch veel vragen waar ik geen antwoord op heb/krijg, als iemand nog intresant leesvoer of uitleg heeft dan hoor ik het graag via dit topic of mail wanneer je het liever niet openbaar maakt.