Toon posts:

laptop zonder floppy, alleen bootable van flop...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ouwe laptop (P90) en heb min of meer per ongeluk (= zonder nadenken) de harde schijf geformatteerd om de boel weer es opnieuw te installeren. Nu is hij alleen bootable van flop of harde schijf, maar heeft hij geen flop alleen een cd rom.

Ik meen iets gelezen te hebben dat je in de BIOS met een soort *magic* password ook van andere sources kan booten. Klopt dat??
Anyway, ik wil hem gewoon aan de praat krijgen, dus als jullie suggesties hebben, graag!!

Verwijderd

Probeer eens op ESC te drukken tijdens het booten. Dan kun je misschien het bootdevice uitkiezen, zoals een bootable cdrom (win98 cdrom bijvoorbeeld)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Suggestie's

- Leen een floppy van iemand met dezelfde laptop
- Koop zo'n coverter voor laptopHD/IDE om je laptop te sysen op een gewone PC

Dat van dat magic PW om bijv. vanaf CD-ROM te booten lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zolang die CD-ROM niet de el-torrito standaard aankan kun je pw's inkloppen wat je wilt, booten zallie niet.

Suc6!
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
De schijf eruit halen. Bij puter winkel converter halen. Schijf aan PC hangen en bootable maken. Naar wens OS kopieren, schijf weer terug zetten en OS installeren.

En klaar is je laptop :-)

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de (zeer snelle) reacties.
2 vragen:
wat voor convertor? passen de standaard IDE kabels niet op een laptop HD?
en een vraag van iets minder praktische aard: wat is el torrito

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De standaard IDE kabels passen niet nee. De kabels zijn (bij wijze van) net zo breed als je hele schijf is. Plus het feit dat door die aansluiting zowel stroom als data gaat.
Ik zou idd je HDtje eruit halen (be carefull) en naar een beetje speciaal zaak gaan voor zo'n convertertje (heb namelijk al verschillende aansluitingen gezien).
Laat je niet uitlachen door de verkoper zo van "Meneertje, wat brabbelt u allemaal? Die bestaan helemaal niet" (lach gewoon in je vuistje en denk dattie vent maares een vak moet gaan leren).

el-torrito;
ff kort door de bocht (ben geen expert op de standaarden hoor).
Zoals je het ISO formaat hebt voor de CD's is er ook een el-torrito standaard/protocol :? als dus de reader dit ondersteund EN de Cd-ROM is op die manier gebrand ... dan kannie booten vanaf die CD alsof het een diskette is (sterker nog, eigenlijk plaats je gewoon een complete bootflop in een .BIN file en die zet je op CD).
Voor meer info moet je ff van die whatis.com sites kijken voor el-torrito (en ik denk dat er tweakers zijn die het vele malen beter kunnen uitleggen dan ikke).

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1