[fotografie] een eigen DOKA, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.629 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2022
Ik doe nu zo'n 3 jaar aan digitale fotografie. Heel leuk en aardig maar toch heb ik besloten om gewoon analoog er naast te doen. Zo kan ik een nikon F65 krijgen.
Ik ben van plan om (serieus) aan zwart/wit fotografie te doen. Zelf ontwikkelen is natuurlijk het leukst, maar heb je dan ook de beste kwaliteit?

Daarnaast weet ik niet hoe je een huis-keuken-tuin-DOKA kan maken, en de chemicalien met huiselijke produkten zelf te fabriceren.

Wat zijn de ervaringen hiermee? Wat raadt men mij aan?

Dus;

• Wat is verstandiger, zelf ontwikkelen of gewoon naar de fotozaak (qua kwaliteit maar een prijs-indicatie is ook wel handig dus wat kost het in beide gevallen)

• Welke boeken raden jullie een beginner aan als hij begint met (analoog en zwart wit) fotografie en als hij zelf wilt ontwikkelen thuis)

• Hoe maak je zo goedkoop mogelijk een thuis-doka

• eventuele tips/aanmerkingen of eigen werk te laten zien dat je zelf ontwikkeld hebt? :)

edit:

en hoe de fuck krijg je een plaatje van een rolletje naar een afddruk in je doka :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
gewoon wat platen voor je ramen tweaken is het goedkoopste, en nog goed te doen ook :)

en een vraagje,...chemicalien zelf fabriceren...hoe en wat dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
veldmuis schreef op 03 november 2002 @ 19:18:
gewoon wat platen voor je ramen tweaken is het goedkoopste, en nog goed te doen ook :)

en een vraagje,...chemicalien zelf fabriceren...hoe en wat dan? :)
Nou je hebt een bijvoorbeeld een stopbad nodig, dat bestaat uit chemicalien die (heb ik ooit gehoord) ook uit citroensap kan maken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je zal ook een vergroter nodig hebben om het beeld van je film op het papier te krijgen, die dingen zijn duur.

Maar tegenwoordig worden ze vaak voor niet al te veel aangeboden op veilingsites omdat mensen hun hobby be-eindigen.

Zoek ook eens op Google

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb hier nog een doka staan :) alleen zwartwit; kleur is me te duur om zelf te doen.

Chemicalien zelf maken: dat wil je niet: teveel gedoe voor een paar centen besparing. de samenstelling van met name ontwikkelaars voor negatieven is veel te kritisch om zelf te doen (tenzij je ergens een lab met digitale balanzen en high-grade chemicalien ter beschikking hebt). Je wil je chemicalien zo vers mogelijk hebben.

Ontwikkelen heb ik altijd zelf gedaan. Is niet moeilijk, en je kan leuk veranderde ISO-waarden ontwikkelen (ISO1600->6400 push voor nachtfoto's . :9~ )

Boeken: de bibliotheek B)

Nodig: ontwikkeltankje, stopwatch, maatcilinders, thermometers, vergroter, tijdschakelklok, ontwikkelbaden, tangen, filters, rood-licht, droogruimte (!), afvoeretankjes voor oude chemicalien en een donkere kamer met toegang tot warm- en koud water).
Bij grote fotozaken is best een hoop tweedehands te krijgen.

In bijna elke grotere stad zijn wel fotoclubs, jongerencentra etc, waar je voor weinig geld gebruik kan maken van een doka. Kijk eens in een gemeentegids.
Een fotoclub is voor een beginner zeker de moeite waard: een paar keer meekijken is errug leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Als je je bezig gaat houden met zwart/wit fotografie is een eigen doka (of doka van een fotoclub) een must aangezien je alleen op deze manier de foto's helemaal op je eigen manier kunt afdrukken. Door speciala afdruk/ontwikkel-technieken toe te passen kun je zelfs hele leuke special effects creëren.

Een doka hoeft in princiepe niet veel te kosten: de chemicalien (ontwikkelaar, fixeer en evt stop-bad) kun je voor een paar euro bij de fotograaf halen.
Hardware zoals timer, vergroter en ontwikkel-trommel voor de negatieven tref je tweedehands aan op marktplaats.

Alhoewel boeken zoals "Photograpy" van Barbara London en John Upton uitleggen uit hoe het ontwikkelen en afdrukken in zijn werk gaat, is de hulp van een fotoclub/hobbyist van onschatbare waarde. Zij kunnen je interessante tips geven en je werk kritisch beoordelen.

PS. Voordat je aan de slag gaat met de ontwikkeltrommel: oud fototrolletje kopen en in het donker oefenen met het plaatsen van de negatieven in de trommel. Is altijd vrij lastig voor een beginner :)

[ Voor 0% gewijzigd door AFR op 03-11-2002 20:12 . Reden: Te traag met posten. Bovenstaand bericht legt het perfect uit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:25

mr_petit

opperprutser

Al die dokashit kost nix meer (kleur is wel wat duurder)
Ik denk dat je voor 100euro 1e kwaliteit spul hebt (gebruikt dan wel)
In lokale advertentiekrantjes (zoals handjekontantje) staat altijk veel aangeboden.

haal eerst wat boeken in de bieb, en praat met een club, zodat je wat gemakkelijker naar goede vergroters kan zoeken.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de fotograaf ontwikkelen is altijd goedkoper, aangezien jij nog een vergroter moet aanschaffen, als je nooit van plan bent om kleur te gaan afdrukken kun je het best een zwart wit nemen, die zijn et goedkoopst, chemicalien kosten weinig, ontwikkelaar is het duurst, voor de rest neem een kamer met zo min mogelijk ramen, lieftst geen.
Nou je hebt een bijvoorbeeld een stopbad nodig, dat bestaat uit chemicalien die (heb ik ooit gehoord) ook uit citroensap kan maken e.d.
denk dat dat lasitg wordt, het heet dat wel citroenzuur, maar omdat in de keuken uit citroenen te gaan halen, lijkt me niet handig, kopen is hier ook weer goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een vergrotertje koop je voor 30-100 euro (op marktplaats ofzo).
Chemicaliën gewoon kopen; zoveel geld kost dat ook weer niet.

Zoals AFR al zegt; zelf ontwikkelen kan lastig zijn. Begin dus met afdrukken.
Koop daarna nog eens een trommeltje als het bevalt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op 03 november 2002 @ 21:24:
Een vergrotertje koop je voor 30-100 euro (op marktplaats ofzo).
Chemicaliën gewoon kopen; zoveel geld kost dat ook weer niet.

Zoals AFR al zegt; zelf ontwikkelen kan lastig zijn. Begin dus met afdrukken.
Koop daarna nog eens een trommeltje als het bevalt.
gelijk, rolletje ontwikkelen gaat meestal wel mis, vooral met opdrogen komen vaak vlekken op,
maarja
je moet et toch een keer leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stopbad is gewoon verdund azijn. Met het spul uit de fotozaak kun je ook de sla aanmaken.

Afdrukken is heel leuk. Heb ik ook een tijdje gedaan, lang geleden, met zéér ouderwedse apparatuur. Zelf ontwikkelen is wel leuk maar ook erg riskant. Als het fout gaat ben je je foto's kwijt! Ik moest toen onder een deken het rolletje in de haspel klossen. Heel fijn werk... En stofvrij drogen is ook een groot probleem.

Afdrukken is goed te doen en best leuk. Als je van zwartwit fotografie houdt is het ideaal. Niet echt duur en je hebt alles in de hand... in theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
Wat een lieve reacties :*

tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis inderdaad niet al te moeilijk om zelf te beginnen. Het is wel raadzaam zoals gezegd is om eerst eens met een ander mee te kijken, of het onder begeleiding te doen. De eerste keer dat je echt in het pikkedonker staat met een rolletje en een ontwikkeltankje in je hand heb je geen idee of alles wel goed gaat, en dan is het zeer handig om iemand naast je te hebben staan die het kan overnemen en je experiment redden.

Ook is het afdrukken de eerste keer onder begeleiding een aanrader, wat ik vaak heb gezien van mensen die ik les heb gegeven is dat ze te "grijs" afdrukken. Dat wil zeggen dat ze nog niet zien of dat zwart ook echt zwart is. Als je iemand daar niet op wijst, dan blijf je dat terugzien in het werk, en dat is erg zonde. (Sommige fotografen, zoals Man Ray, zijn wel beroemd geworden met heel grijze foto's, maar das wel ander werk).

Het allebelangrijkste, begin nooit met het proberen te ontwikkelen van je beste werk :) Pak altijd een testrolletje de eerste keer, ook bij het afdrukken, pak eerst een makkelijke foto, en ga daarna pas aan het experimenteren met doordrukken en tegenhouden. Een goed negatief hoef je weinig tot niets aan te "truken".
Pagina: 1