Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}
...
Verwijderd
swiftech heatsink met bv. papst fan ..
bovendien als pure performance je niet zoveel scheelt neem dan een 1900+ ofzo...
en ook: zonde van je geld om 66fsb te draaien...
Verwijderd
Dit is i.d.d een goede oplossing, maar als ik de 2400+ neem, dan blijf ik wel de mogelijkheid hebben om hem om max. snelheid te draaien! Dat terwijl het geluidsniveau met WC niet veel zal dalen!Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 16:46:
Je kan ook die duron op 1 ghz zetten (of hoger) en koop een leuk setje voor h20 koeling, dan heb je ook geruisloze pc, maar hou je nog wel wat centen in je zak denk ik.
Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}
Verwijderd
Ik hen zelf een 1700+ met een zallman 5000Cu en kan hem echt bijna geruisloos koelen! (ook stressed
Hmm, nogmaals als ik niet duidelijk genoeg ben geweest! Ik heb geen probleem met het coolen van een 2400+ op standaard snelheid!TLRnZ schreef op 03 november 2002 @ 16:48:
dit vind ik dus echt zinloos, neem anders gewoon een zalman cpu koeler
Het probleem is echter dat mijn fans dan harder moeten draaien wat het geluidsniveau verhoogd en dat wil ik niet!
En ik heb al een zalman cpu cooler, deze heb ik zelfs op lagere snelheid draaien dan dat de fan-mate kan! Want op het zachts vind ik hem nog iets te veel lawaai maken!
Orange & Red
Forget your fears...
...and want to know more...
Met jou kan ik pratenEternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 16:55:
[...]
Hmm, nogmaals als ik niet duidelijk genoeg ben geweest! Ik heb geen probleem met het coolen van een 2400+ op standaard snelheid!![]()
Het probleem is echter dat mijn fans dan harder moeten draaien wat het geluidsniveau verhoogd en dat wil ik niet!
En ik heb al een zalman cpu cooler, deze heb ik zelfs op lagere snelheid draaien dan dat de fan-mate kan! Want op het zachts vind ik hem nog iets te veel lawaai maken!Hmm wordt een beetje een geluidsgek nu ik mezelf zo hoor!
- Voeding: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=120 + Papst NGL erin bouwen, http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=440 + Papst NGL erin bouwen, nieuws: Engelking AP2-6300 SFC-A voeding review?
- HDD: pricewatch: Seagate Barracuda V, 120GB (7200rpm, ATA100, 2MB)
- CD/DvD: Drivespeed (proggie van Nero)
Bij mij draaien alle fans onder de 5V (door baybus die traploos regelbaar is)! Nu hoor ik dus idd alleen mijn WD die ik met accoustic management van IBM op low noise heb gezet.C@m!k@z3 schreef op 03 november 2002 @ 16:56:
Is de rest dan zo stil dat bv een Papst fan er bovenuit komt?Bij mij hoor ik mn HD(IBM 120GXP 120GB, op low noise gezet met IBM Ftool)) boven de rest @ 7 / 5V.
Leuke ideeen, maar volgens mij is zelfs de Alpha pal 8045 niet genoeg om de 2400+ te koelen met behoud van mijn huidige geluidsniveau. Ik heb nu de zalman CNPS5005-Cu met 80 mm fan.kutkip schreef op 03 november 2002 @ 16:58:
Zorg er eerst voor dat je een mobo hebt waarmee je het voltage kunt verlagen, dat scheelt nl erg veel warmte. En verder kan ik je aanraden om bv een Alpha pal 8045 of Thermalright SLK-800 koeler te nemen met een Papst NGL fan (12dB) eventueel op 7v en goede bevestiging (http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=205) da's nl ook al erg stil. En nog stiller is dit maar wel erg duur: http://www.deltatronic.in...omplettPC/komplettpc.html
Ik heb gezocht via gooogle, maar kom alleen op japanse sites....C@m!k@z3 schreef op 03 november 2002 @ 16:56:
Is de rest dan zo stil dat bv een Papst fan er bovenuit komt?Bij mij hoor ik mn HD(IBM 120GXP 120GB, op low noise gezet met IBM Ftool)) boven de rest @ 7 / 5V.
Kan iemand mij een linkje hiernaar geven ???
Mijn servrer hoor je niet meer op de hd na (IBM GXP 120 80 GB 7200 RPM)
dus dit progje is meer dan welkom !
Ik heb het gevonden !
Thanks voor de tip...
Dit is een betere idee! Maar moet ik dan niet de bruggen gaan breken op de proc. voor lagere Vcore ( weet wel hoe je een hogere krijgt maar lagerm-m schreef op 03 november 2002 @ 17:03:
100 MHz FSB + een stuk lagere Vcore zou al wel goed moeten werken
Hier kun je dat proggie vinden http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htmWeezer-DC schreef op 03 november 2002 @ 17:10:
[...]
Ik heb gezocht via gooogle, maar kom alleen op japanse sites....
Kan iemand mij een linkje hiernaar geven ???
Mijn servrer hoor je niet meer op de hd na (IBM GXP 120 80 GB 7200 RPM)
dus dit progje is meer dan welkom !
Hij zal zeker een stuk beter koelen dan je huidige set-up. Als je daar nog een airduct (met outtake fan) op maakt dan zou die fantastisch moeten koelen hoor. En wat voor fan is dat dan? Een Papst NGL fan?EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 17:08:
[...]
Leuke ideeen, maar volgens mij is zelfs de Alpha pal 8045 niet genoeg om de 2400+ te koelen met behoud van mijn huidige geluidsniveau. Ik heb nu de zalman CNPS5005-Cu met 80 mm fan.
Het is geen Papst idd, maar een noiseblocker die volgens specs een hogere luchtverplaatsing heeft dan sommige papst fans ( was ook de reden dat ik voor die fan heb gekozen zodat ik bij lagere toeren nog genoeg luchtverplaatsing had)kutkip schreef op 03 november 2002 @ 17:15:
[...]
Hij zal zeker een stuk beter koelen dan je huidige set-up. Als je daar nog een airduct (met outtake fan) op maakt dan zou die fantastisch moeten koelen hoor. En wat voor fan is dat dan? Een Papst NGL fan?
Spec van de fan:
* Luchtverplaatsing: 42/52/75 m³/h
* Geluidsproductie: 18/22/32 dB(A)
[ Voor 0% gewijzigd door EternalDragon op 03-11-2002 17:23 . Reden: Spec van de fan opgezocht ]
Je zult alleen moeten proberen wat het minimale is dat die xp2400 accepteert als je hem op een fsb van 100 zet.
Overigens kan dit ook gewoon met de duron die je nu al hebt.
Die Papst NGL is dus nog wat stiller (12dB) maar zal ook iets minder lucht verplaatsen. Als deze site weer online is moet je maar ff zo'n Zalman met een Alpha pal 8045 vergelijken en je zult zien dat die veel beter koelt, iig genoeg om je cpu koel te houden op 133 fsb ipv 100 met deze koeler.EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 17:21:
[...]
Het is geen Papst idd, maar een noiseblocker die volgens specs een hogere luchtverplaatsing heeft dan sommige papst fans ( was ook de reden dat ik voor die fan heb gekozen zodat ik bij lagere toeren nog genoeg luchtverplaatsing had)
Spec van de fan:
* Luchtverplaatsing: 42/52/75 m³/h
* Geluidsproductie: 18/22/32 dB(A)
http://www.dansdata.com/coolercomp.htm
Waar je wel op moet letten is dat een 8045 niet past op je mobo als het rev 3.1 is. (!) maar dan zou je ook voor een Thermalright SLK-800 kunnen gaan.
/edit -> site is weer online
Probleem is dat ik een ECS k7S5a bord heb, waar je dus geen multiplier setting hebt. En op de proc. instellen vind ik wel iets teveel van het goede.23m3 schreef op 03 november 2002 @ 17:27:
Waarom is gewoon de multiplier verlagen niet genoeg? Ik weet niet wat de minimale multiplier is maar stel nou dat die 5.5 is dan draait een 2400+ op 5.5 x 100 = 550 mhz.. lijkt me koud genoeg, hoef je ook geen voltageverlaging te doen etc.
Absoluut mee eens wat betreft FSB, maar koeling...MaxBurn schreef op 03 november 2002 @ 16:47:
mijn mening: 133fsb en eens goeie koeling kopen (dus ipv het probleem: de herrie, niet omzeilen maar oplossen door betere / stillere koeling)
swiftech heatsink met bv. papst fan ..
bovendien als pure performance je niet zoveel scheelt neem dan een 1900+ ofzo...
en ook: zonde van je geld om 66fsb te draaien...
Voor de CPU hitte maakt FSB geen moer uit, alleen de uiteindelijke verhouding van MHz en VCore bepaalt dat. Voor systeemperformance is FSB echter van enorm belang. Daarom pak je het dus IMHO precies verkeerd aan- ipv FSB verlagen bij constante multiplier zou je FSB moeten verhogen bij lagere multiplier. Allicht dat met 5.0x133MHz ipv 10x66MHz je huidige Morgan al zonder extra hitte/lawaai je taken aan zou kunnen- bedenk dat je mem performance tussen 66MHz en 133MHz verdubbelt en allicht je AGP er ook flink op vooruit gaat (nog nooit van een 1/1 divider op een SoA plank gehoord, dus ik ga er maar vanuit dat de AGP op 2/3 van 66=44MHz draait)
En als dat nog niet genoeg is, dan ook bij de AXP op minimaal 133MHz FSB draaien, liefst op 166MHz (als je mobo dat trekt), maar wederom met een minimale multiplier (en als het stabiel kan ook een lagere VCore)
Oslik blyat! Oslik!
Edit: oeps, niet gezien dat je een K7S5A had (je kunt je specs niet in de reply screen lezendion_b schreef op 03 november 2002 @ 17:32:
[...]
Absoluut mee eens wat betreft FSB, maar koeling...
Voor de CPU hitte maakt FSB geen moer uit, alleen de uiteindelijke verhouding van MHz en VCore bepaalt dat. Voor systeemperformance is FSB echter van enorm belang. Daarom pak je het dus IMHO precies verkeerd aan- ipv FSB verlagen bij constante multiplier zou je FSB moeten verhogen bij lagere multiplier. Allicht dat met 5.0x133MHz ipv 10x66MHz je huidige Morgan al zonder extra hitte/lawaai je taken aan zou kunnen- bedenk dat je mem performance tussen 66MHz en 133MHz verdubbelt en allicht je AGP er ook flink op vooruit gaat (nog nooit van een 1/1 divider op een SoA plank gehoord, dus ik ga er maar vanuit dat de AGP op 2/3 van 66=44MHz draait)
En als dat nog niet genoeg is, dan ook bij de AXP op minimaal 133MHz FSB draaien, liefst op 166MHz (als je mobo dat trekt), maar wederom met een minimale multiplier (en als het stabiel kan ook een lagere VCore)
Oslik blyat! Oslik!
Ik denk niet dat die Papst zoveel stiller is hoor, want ik heb de noiseblocker nu onder de specs. daaien en is dus ongeveer gelijk aan de Papst. Denk niet dat het veel zal schelen. En zo slecht is die zalman hfs toch nietkutkip schreef op 03 november 2002 @ 17:28:
[...]
Die Papst NGL is dus nog wat stiller (12dB) maar zal ook iets minder lucht verplaatsen. Als deze site weer online is moet je maar ff zo'n Zalman met een Alpha pal 8045 vergelijken en je zult zien dat die veel beter koelt, iig genoeg om je cpu koel te houden op 133 fsb ipv 100 met deze koeler.
http://www.dansdata.com/coolercomp.htm
Waar je wel op moet letten is dat een 8045 niet past op je mobo als het rev 3.1 is. (!) maar dan zou je ook voor een Thermalright SLK-800 kunnen gaan.
Op 5v maakt die 18dB, een papst ngl maakt op 12v 12dBEternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 17:35:
[...]
Ik denk niet dat die Papst zoveel stiller is hoor, want ik heb de noiseblocker nu onder de specs. daaien en is dus ongeveer gelijk aan de Papst. Denk niet dat het veel zal schelen. En zo slecht is die zalman hfs toch niet
Verwijderd
Alleen is een bus op 133 wel redelijk maximum dus dan zou het 5x 133 = 635 moeten zijn. Voor nog iets meer speed maak je er dan 6 x van.
Een 2400+ kan ik je niet aanraden voor zoiets als dit, koop dat gewoon een 1600+ want dit is geldverspilling zo. Je kan beter de k7s6a kopen met een 1600+. Daar kun je het voltage wel mee regelen en ben je veel goedkoper uit dan dat je een 2400+ koopt.
Of je koopt die dempingsmatten zonder die kastPWA schreef op 03 november 2002 @ 17:42:
optie2: Koop een chiefteckast bij bv. freezinghardware en zet er van die dempingsplaten in en prop er een zalman cpucooler in en hij is ook muisstil maar met full performance.
Verwijderd
Muisstil? Dat lijkt me niet, zelfs dat maakt al meer herrie dan de topicstarter in gedachten had. Maar we hadden het volgens mij over een nieuwe proc en geen kast.PWA schreef op 03 november 2002 @ 17:42:
optie2: Koop een chiefteckast bij bv. freezinghardware en zet er van die dempingsplaten in en prop er een zalman cpucooler in en hij is ook muisstil maar met full performance.
Verwijderd
Verwijderd
Ik weet dat de Papst op een hoger Voltage draait.kutkip schreef op 03 november 2002 @ 17:39:
[...]
Op 5v maakt die 18dB, een papst ngl maakt op 12v 12dBEn check dan hier het verschil tussen een goede heatsink met Papst (pal 8045) en een Zalman: http://www.dansdata.com/coolercomp.htm , en dan moet je dat getal wat er onder staat vermenigvuldigen met het aantal watt van je cpu.
Op 12dB heeft die Papst een luchtverplaatsing van 33,0 m³/h.
En mijn Noiseblocker heeft bij 18dB een luchtverplaatsing van 42,0 m³/h.
En nu draait ie dus lager dan de specs. dan is ie toch bijna gelijk aan de papst?
Het was toch zo dat de Papst erg stil was en dat ie daardoor ook niet geweldig koelt
Schuimrubber heb ik al in de kast! Heb dat spul van de Gamma! Het helpt wel een beetje maar de temps zullen hierdoor wel iets stijgen!Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 17:53:
Misschien je kast met schuimrubber ofzo bekleden(aan de binnekant), wil soms ook nog wel wat helpen
Verwijderd
Thnx Elzared! Ik ben nu idd tevreden over de huidige geluidsniveau en temp. Maar dit zal helaas niet zo kunnen blijven bij vervanging van de proc.Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 17:46:
[...]
Muisstil? Dat lijkt me niet, zelfs dat maakt al meer herrie dan de topicstarter in gedachten had. Maar we hadden het volgens mij over een nieuwe proc en geen kast.
Aan een nieuwe kast heb ik geen behoefte, ben tevreden met mijn huidige kast!
Dan zijn ze idd wel ongeveer gelijk aan elkaarEternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 17:57:
[...]
Ik weet dat de Papst op een hoger Voltage draait.
Op 12dB heeft die Papst een luchtverplaatsing van 33,0 m³/h.
En mijn Noiseblocker heeft bij 18dB een luchtverplaatsing van 42,0 m³/h.
En nu draait ie dus lager dan de specs. dan is ie toch bijna gelijk aan de papst?
Het was toch zo dat de Papst erg stil was en dat ie daardoor ook niet geweldig koelt
Enne, ik snap niet wat jullie moeilijk doen dan.. hij kan toch gewoon een 2400+ nemen, het voltage naar beneden schroeven en er een vette heatsink en airduct op zetten?
Verwijderd
Dat gaat niet werken. Ik heb hier een 2000+ staan en die wordt met 3 koelers op 5400 RPM gekoelt en nog wordt ie 53 Graden stressed. Reken maar uit hoe warm een 2400+ zonder casefans dan gaat worden. Al is het koelblok nog zo groot.Enne, ik snap niet wat jullie moeilijk doen dan.. hij kan toch gewoon een 2400+ nemen, het voltage naar beneden schroeven en er een vette heatsink en airduct op zetten?
Er zijn geen fans die stiller zijn dan Papst fans, dit komt door drie dingen.kutkip schreef op 03 november 2002 @ 18:09:
Dan zijn ze idd wel ongeveer gelijk aan elkaarEn ja hoe minder RPM (=geluid) hoe minder koeling he. Verder is er nog een klein beetje te winnen aan het design v/d koeler enzo. Zo zie je bij Papst fans dat alles erg glad en smooth is
Enne, ik snap niet wat jullie moeilijk doen dan.. hij kan toch gewoon een 2400+ nemen, het voltage naar beneden schroeven en er een vette heatsink en airduct op zetten?
Het ontwerp van de bladen,
Precies uitgebalanceerde bladen (er zijn kleine gewichtjes in gezet om het perfect in balans te brengen)
Sintec lagering. (lagering dmv een lochtlaagje, duurste lagering, slijt het minst en is het stilst.)
Maw, kutkip had gelijk
ps: een pc die <10 db geluid maakt en een 1Ghz Athlon op <45 graden houd Silent mod met goede koeling, veel foto's
Ah, werkt dat d'r ook bij?, ik krijg 'm niet geunlockt, heb je ook gewoon de L1's ingekleurt?Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 17:42:
Je kan de morgan toch gewoon unlocken met potlood en de multiplier zelf instellen. Dat heb ik gedaan in combinatie met een k7s5a en het werkte perfect!
<meer blaar>
[ontopic]
Let er trouwens op dat niet zomaar elke processor ook zo laag kan draaien he!
Zelfde als bij overclocken is 't bij underclocken ook zo dat de processor het op een gegeven moment niet aankan. Dit is bij de "zo-ver-mogelijk-underclock-topics" uit de bus gekomen, wil je droom niet verpesten maar ik waarschuw je vast
Suck7 nog
I see dead pixels...
Verwijderd
Idd, daarom is een 2400+ totaal ongeschikt. Die wordt veels te warm om nog redelijk passief zij het (licht ) actief te koelen. Nogmaals, hou die duron nog en underclock 'm. Maar de fsb wel omhoog.jotheman schreef op 03 november 2002 @ 18:29:
[...]
Ah, werkt dat d'r ook bij?, ik krijg 'm niet geunlockt, heb je ook gewoon de L1's ingekleurt?
[ontopic]
Let er trouwens op dat niet zomaar elke processor ook zo laag kan draaien he!
Zelfde als bij overclocken is 't bij underclocken ook zo dat de processor het op een gegeven moment niet aankan. Dit is bij de "zo-ver-mogelijk-underclock-topics" uit de bus gekomen, wil je droom niet verpesten maar ik waarschuw je vast.
Suck7 nog
Verwijderd
Um, dat zei ik (iets genuanceerder) al 20 posts hierboven. Ff voor de volledigheid: je geheugen draait op FSB (of 33MHz erboven, maar dat moet je bij de SiS 735 niet doen, het wordt er zelfs trager op) idd, maar de HDD absoluut niet, die hangt aan de PCI bus die ook met een FSB van 66MHz nog altijd gewoon op 33MHz draait. En als je verder leest kom je er ook achter dat hij een mobo heeft waarbij je niet 'gewoon' op een andere 'multyplier'wij schreef op 03 november 2002 @ 18:47:
Wahahaha 60mhz fsb? Dat is echt niet goed. Hierdoor word je hele pc trager en niet alleen je processor. Het geheugen en de hardeschijf gebruiken de fsb en die moet zo hoog mogelijk. Zet hem gewoon op 100 of 133 en dan de laagste multyplier!!!
Oslik blyat! Oslik!
LoL, 'n HD die de fsb gebruikt, neeh das nie helemaal correct m8ywij schreef op 03 november 2002 @ 18:47:
Wahahaha 60mhz fsb? Dat is echt niet goed. Hierdoor word je hele pc trager en niet alleen je processor. Het geheugen en de hardeschijf gebruiken de fsb en die moet zo hoog mogelijk. Zet hem gewoon op 100 of 133 en dan de laagste multyplier!!!
Maar van dat geheugen heb je gelijk...Ik zou 'm inderdaad gewoon op 100 of 133 laten draaien
I see dead pixels...
Verwijderd
Idd, dat doe je dus 'gewoon' met potlood.hij een mobo heeft waarbij je niet 'gewoon' op een andere 'multyplier'kunt zetten.
Er zijn een heeeleboel oplossingen gegeven. Allemaal verschillend, de een duur de ander goedkoper. We kunnen wel blijven roepen dat de ene koeler beter is als de andere maar wat vind de topicstarter er nou allemaal van?.
Denk het toch wel hoorVerwijderd schreef op 03 november 2002 @ 18:13:
Dat gaat niet werken. Ik heb hier een 2000+ staan en die wordt met 3 koelers op 5400 RPM gekoelt en nog wordt ie 53 Graden stressed. Reken maar uit hoe warm een 2400+ zonder casefans dan gaat worden. Al is het koelblok nog zo groot.
Verwijderd
Ja oke pci bus blijft gelijk, maar als er een hogere geheugendoorstroom is word je hele pc sneller en ik denk dat de hdd dan ook sneller presteert. Ik bedoelde met mijn post eigenlijk alleen dat het zonde is om je fsb op 66mhz te zetten.jotheman schreef op 03 november 2002 @ 19:17:
[...]
LoL, 'n HD die de fsb gebruikt, neeh das nie helemaal correct m8y
Maar van dat geheugen heb je gelijk...Ik zou 'm inderdaad gewoon op 100 of 133 laten draaien
Verwijderd
Niet je HDD presteerd beter. Maar je pc overall is beter. Maar als je de bus hoger als 133 zet presteerd je hdd wel beter.wij schreef op 03 november 2002 @ 19:50:
[...]
Ja oke pci bus blijft gelijk, maar als er een hogere geheugendoorstroom is word je hele pc sneller en ik denk dat de hdd dan ook sneller presteert. Ik bedoelde met mijn post eigenlijk alleen dat het zonde is om je fsb op 66mhz te zetten.
Wat wel een idee is om een bij http://www.eynstein.nl te kijken, daar kun je nl. unlockte xp's kopen. Dan kun je inderdaad de xp op bijvoorbeeld 1600+ laten draaien en toch een stuk minder warmte creeeren!
Verwijderd
Mag ik vragen hoe duur die dan is? Dit lijkt me redelijk zinloos, waarom niet gewoon met potlood?? Door de L7 (niet zeker welke) bruggetjes te verbinden kun je ook een multiplier instellen.EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 19:59:
Ik heb net een PK-OCK7 (Golden Socket) in de aanbieding gekregen. Hiermee kan ik de multiplier veranderen. Dan zal ik idd het advies opvolgen om de fsb zo hoog mogelijk te zetten en de mp zo laag mogelijk!
Bestaan er trouwens niet gewoon Mobile xp's die je ook in de desktop kan bouwen, of zijn die er alleen voor laptops?
De vraagprijs is 25 euro! Als ik de bruggen kan verbinden met de potlood heb ik daar geen problemen mee! Alleen het verbreken van de bruggen is mij net iets te veel.Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 20:20:
[...]
Mag ik vragen hoe duur die dan is? Dit lijkt me redelijk zinloos, waarom niet gewoon met potlood?? Door de L7 (niet zeker welke) bruggetjes te verbinden kun je ook een multiplier instellen.
Bestaan er trouwens niet gewoon Mobile xp's die je ook in de desktop kan bouwen, of zijn die er alleen voor laptops?
De Mobile Xp's hebben toch een andere socket?
Verwijderd
Daar weet ik niks van, daarom de vraag. Maar over de bruggen, ik heb het zelf ook gedaan. De L1 bruggen allemaal verbinden. Dan is ie unlocked, en dan moet je volgens mij 1 of 2 bruggen breken en een paar verbinden. Het fijne van potlood is dat er ijzer inzit. Mocht je de verkeerde brug breken dan kun je die zo weer verbinden.EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 20:24:
[...]
De vraagprijs is 25 euro! Als ik de bruggen kan verbinden met de potlood heb ik daar geen problemen mee! Alleen het verbreken van de bruggen is mij net iets te veel.
De Mobile Xp's hebben toch een andere socket?
En een brug kun je breken met batterij (wat ik veel hoor) maar ik heb het gewoon met een pen gedaan. Een paar keer eroverheen en het is genoeg. Btw als het mislukt dan verbind je ze weer zoals ze waren.
Dat klinkt wel heel makkelijk! Heb je misschien daar een schema van?Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 20:33:
[...]
Daar weet ik niks van, daarom de vraag. Maar over de bruggen, ik heb het zelf ook gedaan. De L1 bruggen allemaal verbinden. Dan is ie unlocked, en dan moet je volgens mij 1 of 2 bruggen breken en een paar verbinden. Het fijne van potlood is dat er ijzer inzit. Mocht je de verkeerde brug breken dan kun je die zo weer verbinden.
En een brug kun je breken met batterij (wat ik veel hoor) maar ik heb het gewoon met een pen gedaan. Een paar keer eroverheen en het is genoeg. Btw als het mislukt dan verbind je ze weer zoals ze waren.
Volgens mij heb ik wel een keer zo'n schema bij Tom's Harware gezien! Stond ook de Vcore mod bij!
Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I
Verwijderd
Water moet ook gekoeld worden, namelijk door een radiator. En op die radiator zit je raad het al een koeler. En dat willen we vermijden.
Het enige wat geroepen kan worden is: Haal LN2 koeling!
EDIT: hij staat op tomshardware alleen die is half onbereikbaar. Ik kom er wel op alleen dan kom ik niet verder of er staat dat er iets met de server is.
Verwijderd

En deze voor de multiplier:

Laat eerst het voltage maar is staan en zet hem op 5*133.
Euhm, waarom zou de fsb niets uitmaken in warmtedion_b schreef op 03 november 2002 @ 17:32:
[...]
Absoluut mee eens wat betreft FSB, maar koeling...
Das dus totale onzin
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Ik dacht namelijk altijd dat de hoge fsb voor de warmte zorgde! Want net als hiervoor vermeld zorgt verhoging van de fsb toch voor algemene verhoging van meerdere componenten waardoor dan toch alles wat warmer wordt?
De processor draait gewoon op een bepaalde snelheid, gegeven door de mp * fsb...EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 21:12:
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat als ik de fsb op bijv. 100 zet en de mp op 8 dat dit dus ongeveer even warm wordt als bijv. de fsb op 66 en mp op 12?
Ik dacht namelijk altijd dat de hoge fsb voor de warmte zorgde! Want net als hiervoor vermeld zorgt verhoging van de fsb toch voor algemene verhoging van meerdere componenten waardoor dan toch alles wat warmer wordt?
Dus of je nou 10*100 hebt of 5*200, die proc zal op dezelfde snelheid draaien en dus net zo warm worden.
Alleen zal in het geval van 5*200 [das dus een voorbeeld he
Als je dus alleen de proc wil overclocken [of onderclocken in dit geval
Verwijderd
Maar probeer het eerst maar is met je duron die je nu hebt.
Hoor vaak dat de ECS niet boven de 110 fsb kan!Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 20:59:
Deze is voor het voltage:
[afbeelding]
En deze voor de multiplier:
[afbeelding]
Laat eerst het voltage maar is staan en zet hem op 5*133.
Zelf heb ik weleens geprobeerd om de fsb op 124 te zetten met verhoging van de vcore maar dan boot hij niet meer
Ik zou inderdaad die duron maar gewoon blijven gebruiken...Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 21:28:
Alleen het geheugen zou eventueel warmer kunnen worden van een hogere FSB. Maar de schema's van unlocken enzo die (kon) je vinden in mijn post. In ieder geval is een fsb van 66 gewoon echt niet handig. Dan zit de processor erg lang op het geheugen te wachten. En een xp 2400+ met een bus van 66 is al totaal zinloos.
Maar probeer het eerst maar is met je duron die je nu hebt.
Of anders koop je een celli ofzo, die dingen zijn niet warm te krijgen...
Een XP2400+ kopen om em vervolgens met een fsb van 66 te laten lopen is een beetje verkwisting... Kun je beter watercooling nemen en je huidige proc op z'n normale snelheid laten lopen...
[watercooling is stil toch?]
Verwijderd
Hoe zet jij je voltage hoger met die ecs dan? Dat kan alleen met potlood, en je zei dat je dat nog niet gedaan hadEternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 21:31:
[...]
Hoor vaak dat de ECS niet boven de 110 fsb kan!
Zelf heb ik weleens geprobeerd om de fsb op 124 te zetten met verhoging van de vcore maar dan boot hij niet meer. Maar als ik de mp verlaag kan de fsb dus hoger?
EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 21:12:
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat als ik de fsb op bijv. 100 zet en de mp op 8 dat dit dus ongeveer even warm wordt als bijv. de fsb op 66 en mp op 12?
Ja, het zal idd warmer worden, alleen verwaarloosbaar klein in vergelijking met de cpu
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
De Vcore heb ik al wel eens getweaked met een potlood. Alleen de mp settings heb ik nog niet aangeraakt omdat er dan bruggen moesten worden gebroken!Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 21:36:
[...]
Hoe zet jij je voltage hoger met die ecs dan? Dat kan alleen met potlood, en je zei dat je dat nog niet gedaan hadMaareh als je de mp verlaagt kan meestal de fsb wel hoger ja.
Maar ik zal wel wat uittesten en als het fout gaat wordt het versneld een 2400+
Verwijderd
Op 100 bedoel je. Een xp boot niet op 66 (tenminste de mijne niet).EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 21:41:
[...]
De Vcore heb ik al wel eens getweaked met een potlood. Alleen de mp settings heb ik nog niet aangeraakt omdat er dan bruggen moesten worden gebroken!
Maar ik zal wel wat uittesten en als het fout gaat wordt het versneld een 2400+. (op 66mhz
)
Je houdt er wel van om Pc's met auto's te vegelijken he!Abbadon schreef op 03 november 2002 @ 21:41:
[...]
Ja, het zal idd warmer worden, alleen verwaarloosbaar klein in vergelijking met de cpuWat jij doet is de turbo's van een Porsche turbo er af slopen om zodoende niet sneller te kunnen terwijl een simpele snelheidsbegrenzer tot hetzelfde resultaat leidt én je alle vermogen nog steeds tot je beschikking hebt beneden die grenswaarde (wat je dus node mist als je de turbo's er zo lomp vanaf sloopt).
EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 21:45:
[...]
Je houdt er wel van om Pc's met auto's te vegelijken he!
Zo op de late zondagavond met wat bier op wordt ik wat metaforischer ja
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Na het succesvol inkleuren van de L1 bruggen stuitte ik helaas op een paar problemen.
Als eerste is het me niet gelukt om de contacten van de bruggen te verbreken.
Het lijkt net of die bruggen onverwoestbaar zijn. Ik heb er flinke krassen door de bruggen gemaakt, maar ik zie de contacten nog steeds.
Daarnaast kwam ik achter dat het schema van Tom's hardware niet bruikbaar was voor mij. De L6 van dat schema heeft 5 contacten terwijl mijn proc. er 6 heeft.
Ik denk dus dat mijn proc. gebasseerd is op de XP proc. waardoor het wat moeilijker is om te tweaken.
Daarnaast trof ik op de proc een paar lasercuts waardoor het tweaken nogmaals belemmerde.
Al met al is het me dus helaas niet gelukt om de proc. te tweaken.
De warmte is evenredig met [totale CPU speed]*[Vcore]Scatman_II schreef op 03 november 2002 @ 21:06:
[...]
Euhm, waarom zou de fsb niets uitmaken in warmteJij wilt dus beweren dat als je de mp maar blijft verhogen en de Vcore gelijk houdt je proc nix warmer wordt?
Das dus totale onzin
Daarbij maakt het niet significant uit of je pakweg voor 1 GHz 15x66MHz, 10x100MHz of 7.5x133MHz neemt, de CPU draait in alle gevallen op 1000MHz.
Toch kan ik je verzekeren dat 7.5x133 VEEL sneller zal zijn dan 15x66
Dat bedoel ik dus met dat de FSB niets zou uitmaken voor de temp van de CPU. Wel zorgt een hogere FSB voor hogere mem en chipset temps, maar die zijn nog passief te koelen, dus maakt het niet meer herrie.
TJa, ze hebben het wel een tikje moeilijker gemaakt dan bij de eerste releases, maar het is nog prima te doen, met een paar handgreepjes. Ff een paar links:Daarnaast trof ik op de proc een paar lasercuts waardoor het tweaken nogmaals belemmerde.
http://www6.tomshardware.com/column/01q4/011124/index.html
(dit is een videocursus!)
En 'gewone' tekst+plaatjes:
http://www.ocaddiction.com/articles/howto/xp_unlock/
http://www.cluboverclocker.com/guides/amd_unlocking/
http://www.mhzpower.de/athlonxp_unlocking.htm
en zelfs op ons eigen T.Net:
reviews: AMD Athlon XP unlocking guide
Succes!
Oslik blyat! Oslik!
Ik mis helaas nog het juiste schema voor multiplier voor mijn Duron Morgan!dion_b schreef op 05 november 2002 @ 14:51:
[...]
De warmte is evenredig met [totale CPU speed]*[Vcore]
Daarbij maakt het niet significant uit of je pakweg voor 1 GHz 15x66MHz, 10x100MHz of 7.5x133MHz neemt, de CPU draait in alle gevallen op 1000MHz.
Toch kan ik je verzekeren dat 7.5x133 VEEL sneller zal zijn dan 15x66
Dat bedoel ik dus met dat de FSB niets zou uitmaken voor de temp van de CPU. Wel zorgt een hogere FSB voor hogere mem en chipset temps, maar die zijn nog passief te koelen, dus maakt het niet meer herrie.
[...]
Dank voor je links, maar ik mis nog de schema's voor de juiste mp frequenties!![]()
TJa, ze hebben het wel een tikje moeilijker gemaakt dan bij de eerste releases, maar het is nog prima te doen, met een paar handgreepjes. Ff een paar links:
http://www6.tomshardware.com/column/01q4/011124/index.html
(dit is een videocursus!)
En 'gewone' tekst+plaatjes:
http://www.ocaddiction.com/articles/howto/xp_unlock/
http://www.cluboverclocker.com/guides/amd_unlocking/
http://www.mhzpower.de/athlonxp_unlocking.htm
en zelfs op ons eigen T.Net:
reviews: AMD Athlon XP unlocking guide
Succes!
Verwijderd
Jij haalt meer uit een nieuwe videokaart dan uit een nieuwe procEternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 16:43:
[...]
...Maar de prestaties zijn niet echt voldoende om een leuke game te spelen.....
[...]
btw, ik heb mijn radeon 8500 ook passief gekoeld
Als je een goede GROTE radiator neemt dan kan je een grote 120 mm geruisloze fan erop draaien. En die radiator kan buiten de pc.... in een andere kamer bijv.EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 16:51:
[...]
Dit is i.d.d een goede oplossing, maar als ik de 2400+ neem, dan blijf ik wel de mogelijkheid hebben om hem om max. snelheid te draaien! Dat terwijl het geluidsniveau met WC niet veel zal dalen!
Freelance tweaker
Ik vrees helaas van niet! Als ik mijn proc. op standaard clock snelheid zet is speelt alles heel soepel. Wanneer ik de clock lager zet dan gaan de spellen een beetje haperen!Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 10:46:
[...]
Jij haalt meer uit een nieuwe videokaart dan uit een nieuwe proc
btw, ik heb mijn radeon 8500 ook passief gekoeld
Hmm, dit is een mogelijkheid! Maar als ik WC gebruik dan mis ik wel de mogelijkheid om de snellere performance van de nieuwe proc.D-Devil schreef op 06 november 2002 @ 10:50:
[...]
Als je een goede GROTE radiator neemt dan kan je een grote 120 mm geruisloze fan erop draaien. En die radiator kan buiten de pc.... in een andere kamer bijv.
Ik bedoel als ik de 2400+ op lagere setting zet dan heb ik geen WC nodig. En als ik performance nodig heb dan kan de proc. op standaard snelheid zetten(wel met meer geluid
misschien eens op ocworkbench kijken? Daar staat handleiding voor een hele Voltage mod set!
Is het bij een XP cpu ook mogelijk op de cpu zelf het voltage te verhogen?
Waarom zou je het op de cpu zelf willen instellenBar-Le-Duc schreef op 06 november 2002 @ 13:39:
oc'en op ECS kwam ik ook nooit boven 112 uit met TB1000. liep daarom altijd op 1120mhz. 124 was de volgende stap en dat pikte hij gewoon niet. je kunt met potlood ook maar voltage een kleine beetje upgraden he...
misschien eens op ocworkbench kijken? Daar staat handleiding voor een hele Voltage mod set!MAar moet je goed kunnen solderen enzo.....
Is het bij een XP cpu ook mogelijk op de cpu zelf het voltage te verhogen?
Verwijderd
Mag ik vragen hoe duur die dan is? Dit lijkt me redelijk zinloos, waarom niet gewoon met potlood?? Door de L7 (niet zeker welke) bruggetjes te verbinden kun je ook een multiplier instellen.
unquote:
L7 bruggen zijn voor de multiplier settings op de athlon TB en Duron. Als je deze wijzigd dan wijzig je de fixed multiplier van de chip zelf. je hoeft dan niet de L1 bruggen te verbinden! (L1 bruggen dienen om je proc unlocked te maken, zodat je vanuit de bios een andere snelheid kan instellen!
op de AtlonXP/MP en de daarop gebaseerde Morgan core (palomino 0,18um) kan je de fixed multiplier instellen met de L3 en L4 bruggen; ook hier is L1 voor het unlocken te gebruiken.
Zie voor meer info, en een duidelijke multipierinstelling op http://www.ocinside.de/in.../socketa/xp_painting.html
makkelijk en easy to do.
Zo heb ik een AthlonXP2100+/1733Mhz draaien met een 19x multiplier op 100mhz FSB op mijn trouwe Abit KT7 (met via KT133 chipset) die geen hogere FSB's aankan....
Onzin. Een ECS K7S5A (heb ik hier ook nog staan in een servertje) kan prima op een FSB van 133, en je hoort zelfs van mensen die de 150 halen. Dat jij dat niet haalde komt door 2 dingen:EternalDragon schreef op 03 november 2002 @ 21:31:
[...]
Hoor vaak dat de ECS niet boven de 110 fsb kan!
Zelf heb ik weleens geprobeerd om de fsb op 124 te zetten met verhoging van de vcore maar dan boot hij niet meer. Maar als ik de mp verlaag kan de fsb dus hoger?
1. CPU... de multiplier is locked, als je dan de FSB gaat verhogen gaat je CPU steeds sneller lopen.. 10x124 is waarschijnlijk teveel voor je Duron.
2. PCI en AGP-snelheden... Volgens mij (maar mijn kennis van de K7S5A is een beetje roestig) is de divider bij FSB snelheden vanaf 100Mhz 3, en vanaf 133Mhz (en vanaf 150Mhz 5... dacht ik..). Dus met een FSB van 124 loopt de PCI bus op 41Mhz!!
Voordat je nu het in mijn ogen onzalige plan van een dure 2400+ processor op een FSB van 66Mhz gaat uitvoeren, lijkt het mij een goed plan om je eens wat meer in de (on)mogelijkheden van je moederbordje te verdiepen. Dan kun je wellicht meer bereiken voor minder geld.
Het al eerder geopperde idee om je MP van je huidige Duron (of desnoods een nieuwe 1600+) te verlagen en je FSB te verhogen lijkt mij veel verstandiger.
Zucht. LEES!! Als je het hele draadje had gelezen dan had je geweten dat topicstarter een ECS moederbord heeft ZONDER mogelijkheid tot het instellen van MP en Vcore vanuit het BIOS.Waarom zou je het op de cpu zelf willen instellen Je kunt het toch gewoon in je bios verhogen / verlagen
En nou ontopic houden! Dit is overigens al de 2e keer dat ik jullie dat vraag!
Dit is toch echt wel een van de beste schema's!Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 09:01:
Quote:
unquote:
L7 bruggen zijn voor de multiplier settings op de athlon TB en Duron. Als je deze wijzigd dan wijzig je de fixed multiplier van de chip zelf. je hoeft dan niet de L1 bruggen te verbinden! (L1 bruggen dienen om je proc unlocked te maken, zodat je vanuit de bios een andere snelheid kan instellen!
op de AtlonXP/MP en de daarop gebaseerde Morgan core (palomino 0,18um) kan je de fixed multiplier instellen met de L3 en L4 bruggen; ook hier is L1 voor het unlocken te gebruiken.
Zie voor meer info, en een duidelijke multipierinstelling op http://www.ocinside.de/in.../socketa/xp_painting.html
makkelijk en easy to do.
Zo heb ik een AthlonXP2100+/1733Mhz draaien met een 19x multiplier op 100mhz FSB op mijn trouwe Abit KT7 (met via KT133 chipset) die geen hogere FSB's aankan....Ofwel AthlonXP2100+@1900
Heb je nog een tip hoe ik de bruggen kan verbreken? Zoals ik eerder had vermeld kon ik de verbinding tussen de bruggen nog steeds zien na een vrij diepe gleuf te hebben gegraven!
Ik heb dat krassen(graven) trouwens gedaan met die mini-schroevendraaiers!
Tja... ik heb begrepen dat een 9-volt batterij door sommige durfals wordt gebruikt om de bruggen open te 'blazen'. Gewoon kortsluiten dus... maar dat heb IK nooit aangedurft.EternalDragon schreef op 07 november 2002 @ 12:49:
[...]
Dit is toch echt wel een van de beste schema's!![]()
Heb je nog een tip hoe ik de bruggen kan verbreken? Zoals ik eerder had vermeld kon ik de verbinding tussen de bruggen nog steeds zien na een vrij diepe gleuf te hebben gegraven!
Kijk hier effe: [rml][ bruggen]snijden/zagen/dremelen[/rml]EternalDragon schreef op 07 november 2002 @ 13:01:
Hmm, dat klinkt wel erg riskant! Probeer het denk ik toch op een ander manier!
Ik vroeg mij dus af of dat niet makkelijker kan dan een hele mobo-mod toe te passen
Zelfs bij een verhoogde voltage komt de proc. niet veel hoger dan 110!Bar-Le-Duc schreef op 08 november 2002 @ 11:55:
Hm wat is bedoelde met 'niet boven 110 uitkomen' was dat als je gaat oc'en van Originele 100 (200 fsb) cpu's het oc'en nooit boven de 110 kan komen, max 112. 133 halen ze allemaal. ik heb vrij oude revisie en draai nu stabiel een xp1700+ op 143 fsb, 147 wil ook nog weles lukken, maar dan krijg ik vastlopers tijdens gamen enzo. zal dan dus voltage moeten modden.
Ik vroeg mij dus af of dat niet makkelijker kan dan een hele mobo-mod toe te passen
Dat was wat ik bedoelde!
Verwijderd
Dan heb je pech ja, maar met een lagere multiplier gaat dat wel lukken. Dus probeer nog maar is die bruggen te verbreken en juist te verbinden zoals hierboven in het topic ergens in een schema stond.Zelfs bij een verhoogde voltage komt de proc. niet veel hoger dan 110!
Dat was wat ik bedoelde!
Tja... het ligt er maar aan welke CPU je gebruikt. Ik heb een 1Ghz (10x100)Thunderbird vanaf dag 1 op 1333Mhz (10x133) lopen. Met OC-en is het altijd een kwestie van geluk hebben natuurlijk, hoewel sommige cores duidelijk beter te OC-en zijn dan andere. Ik heb destijds bewust iets meer betaald voor een core waarvan bekend was dat de OC-baarheid over het algemeen goed was. Maar dan nog heb ik wel het voltage gemod naar 1.85 volt. Gewoon door de L7 (dacht ik) bruggen in te kleuren.Bar-Le-Duc schreef op 08 november 2002 @ 11:55:
Hm wat is bedoelde met 'niet boven 110 uitkomen' was dat als je gaat oc'en van Originele 100 (200 fsb) cpu's het oc'en nooit boven de 110 kan komen, max 112. 133 halen ze allemaal. ik heb vrij oude revisie en draai nu stabiel een xp1700+ op 143 fsb, 147 wil ook nog weles lukken, maar dan krijg ik vastlopers tijdens gamen enzo. zal dan dus voltage moeten modden.