Met mdk8.2 had ik een vergelijkbaar probleem, dat destijds gemakkelijk op te lossen was; zie ook: [rml][ Mdk 8.2] cd-brander: dma wil niet aan met hdparm[/rml]
Ik start hier toch even een compleet nieuw topic, vanwege de titel; aangezien de dingen blijkbaar bij mdk9.0 anders werken is het een beetje raar dit probleem bij een verhaal met mdk8.2 in de titel te hebben, vandaar...
Dus:
systeem: A7V333 Morgan-duron MSI G4Ti4200-64dt 1GHz Maxtor 60GB HD Pioneer 105 DVD Philips 12x8x32x SBlive5.1 WinTV-FM
hda is harddisk, hdc is brander, hdd is dvd-rom
Ik heb mdk9 geinstalleerd, enige cd's gebrand, ging prima, lage load ( < 4%)
Eigenlijk niks wezenlijks veranderd, en opeens (dwz een weekje later ofzo) zag ik bij het branden dat de load doorschoot naar 50 a 70%, dat is wel wat veel voor een 1GHz proc...
Watnou? dacht ik, dat is raar.
Dan maar dezelfde truc als eerst, bij Mdk8.2, nl in /etc/sysconfig/harddisks
USE_DMA=1
erinzetten (oftewel het commentaarteken weghalen).
Dat deed het geloof ik de eerste keer dat ik weer een cdtje brandde. Of misschien niet; in elk geval staat dat aan, en vertelt hdparm met hetzelfde: dat de dma uit staat voor hdc en hdd.
Met hdparm krijg ik 'm wel weer aan:
Maar als ik dan een cd-tje brand, gaat het nog met zeer hoge load, .... logisch, komt door de ide-scsi lijkt me. Maar waar stel je dan in dat hij de dma aan moet hebben??
Ik weet wel een oplossing: alles opnieuw installeren. Ik had express een partitie vrij gehouden, daar dus ff op geinstalleerd: en ja hoor, cd-tje branden met load onder de 2%.
Zoals het hoort.
Ik vind dat alleen een pruts oplossing, want bij de huidige install deed het het eerst ook goed, en toen plots niet meer; het is natuurlijk onzinnig om opnieuw te installeren om dat 3 weken later weer te doen etcetc. Ik wil gewoon een permanente oplossing.
Oh ja, wat ik nog meer gevonden heb:
Maar waarom?? Bij die verse install doet hij dat dus niet, vreemd vreemd...
Wie geeft de juiste tip?
Ik start hier toch even een compleet nieuw topic, vanwege de titel; aangezien de dingen blijkbaar bij mdk9.0 anders werken is het een beetje raar dit probleem bij een verhaal met mdk8.2 in de titel te hebben, vandaar...
Dus:
systeem: A7V333 Morgan-duron MSI G4Ti4200-64dt 1GHz Maxtor 60GB HD Pioneer 105 DVD Philips 12x8x32x SBlive5.1 WinTV-FM
hda is harddisk, hdc is brander, hdd is dvd-rom
Ik heb mdk9 geinstalleerd, enige cd's gebrand, ging prima, lage load ( < 4%)
Eigenlijk niks wezenlijks veranderd, en opeens (dwz een weekje later ofzo) zag ik bij het branden dat de load doorschoot naar 50 a 70%, dat is wel wat veel voor een 1GHz proc...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| [root@zurich robert]# hdparm /dev/hdc /dev/hdc: HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Input/output error IO_support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 0 (off) keepsettings = 0 (off) readonly = 0 (off) BLKRAGET failed: Input/output error HDIO_GETGEO failed: Invalid argument [root@zurich robert]# hdparm /dev/hdd /dev/hdd: HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument IO_support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 0 (off) keepsettings = 0 (off) readonly = 1 (on) readahead = 8 (on) HDIO_GETGEO failed: Invalid argument [root@zurich robert]# |
Watnou? dacht ik, dat is raar.
Dan maar dezelfde truc als eerst, bij Mdk8.2, nl in /etc/sysconfig/harddisks
USE_DMA=1
erinzetten (oftewel het commentaarteken weghalen).
Dat deed het geloof ik de eerste keer dat ik weer een cdtje brandde. Of misschien niet; in elk geval staat dat aan, en vertelt hdparm met hetzelfde: dat de dma uit staat voor hdc en hdd.
Met hdparm krijg ik 'm wel weer aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| [root@zurich robert]# hdparm -d1 /dev/hdc /dev/hdc: setting using_dma to 1 (on) using_dma = 1 (on) [root@zurich robert]# hdparm -d1 /dev/hdd /dev/hdd: setting using_dma to 1 (on) using_dma = 1 (on) [root@zurich robert]# hdparm /dev/hdc /dev/hdc: HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Input/output error IO_support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 1 (on) keepsettings = 0 (off) readonly = 0 (off) BLKRAGET failed: Input/output error HDIO_GETGEO failed: Invalid argument [root@zurich robert]# hdparm /dev/hdd /dev/hdd: HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument IO_support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 1 (on) keepsettings = 0 (off) readonly = 1 (on) readahead = 8 (on) HDIO_GETGEO failed: Invalid argument [root@zurich robert]# |
Maar als ik dan een cd-tje brand, gaat het nog met zeer hoge load, .... logisch, komt door de ide-scsi lijkt me. Maar waar stel je dan in dat hij de dma aan moet hebben??
Ik weet wel een oplossing: alles opnieuw installeren. Ik had express een partitie vrij gehouden, daar dus ff op geinstalleerd: en ja hoor, cd-tje branden met load onder de 2%.
Zoals het hoort.
Ik vind dat alleen een pruts oplossing, want bij de huidige install deed het het eerst ook goed, en toen plots niet meer; het is natuurlijk onzinnig om opnieuw te installeren om dat 3 weken later weer te doen etcetc. Ik wil gewoon een permanente oplossing.
Oh ja, wat ik nog meer gevonden heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [root@zurich robert]# tail /var/log/dmesg MSDOS FS: Using codepage 850 MSDOS FS: IO charset iso8859-15 MSDOS FS: Using codepage 850 hdc: DMA disabled hdd: DMA disabled 8139too Fast Ethernet driver 0.9.25 PCI: Found IRQ 9 for device 00:10.0 PCI: Sharing IRQ 9 with 00:09.0 eth0: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xe4a4b000, 00:02:44:23:f7:3a, IRQ 9 eth0: Identified 8139 chip type 'RTL-8139C' |
Maar waarom?? Bij die verse install doet hij dat dus niet, vreemd vreemd...
Wie geeft de juiste tip?