[nohtml]
Lastig, ik heb maar heel weinig ervaring met solidworks. Ik heb sterk het idee dat solidworks veel meer is gericht op het bouwen van objecten met veel onderdelen (in groepsverband). Vooral dat je zo'n hele tree met allemaal onderdelen kan aanmaken, dat mist compleet in vellum.
Volgens mij zijn de 3D kunsten van vellum ook niet al te best (denk ik, om eerlijk te zijn heb ik nooit echt de moeite genomen om dat eens goed onder de loep te nemen. )
Waar is vellum naar mijn mening dan wel heel goed in: De snap-functie van vellum heerscht de pan uit. Dat werkt super-intuïtief. JE denk bij jezelf: hmm, ik wil graag dit lijntje, daar geplaatst hebben. En ja hoor: Vellum pakt hem precies waar je je lijntje hebben wilt.
Het tekengemak is daarom naar mijn mening ook veel groter dan bij bijvoorbeeld Rhino (en ook al heb ik niet zoveel ervaring met Rhino als met Vellum, ik denk dat het wel klopt. ) Je kan dan sneller een tekening bouwen. En dan heb ik het over het soort tekeningen dat bij werktuigbouw wordt gebruikt: die werken voor zover ik weet veel minder met 3D tekeningen, maar juist veel met aanzichten. De ingebouwde lijnvormen die in Vellum zitten, sluiten daar ook veel beter bij aan (dunne lijntjes, streeplijntjes enz enz enz). En uiteraard zit er in Vellum een complete dimensioning module, zodat je maten en toleranties bij je tekening kan zetten.
Een heel ander soort tekenpakket dan een Rhino of 3Dsmax. dus
Een voorbeeldje:
linkje
Een WB tekendocent zou er vast rillingen van krijgen, maar ik kan deze tekening prima lezen

Het beste kun je de boel overnieuw maken, dat voorkomt veel fouten in de surfaces.
als je veel hulp lijnen gemaakt hebt dan moet overniew maken geen probleem zijn, dan moet het binnen een kwartiertje lukken, want dan kun je die lijnen gewoon weer opniew extruderen en dan filleten enzo.
Maakt je veel gebruik van Osnap en snap en het grid? want die werken echt fijn, ook dat je terijl je in een commando zit osnap settings kan veranderen is ideaal.
*snif*
Ik heb heel weinig hulplijnen gebruikt. Ik werk heel veel met coördinaten. Dat kan in dit geval erg goed, omdat het natuurlijk een vierkante doos is. En ik al een complete tekening met alle maten heb.
Het zelfde geld voor het hele snap gebeuren: Ik kan Rhino niet op de juiste punten laten snappen. Dit is nog een erfenis van het feit dat ik veel met Vellum heb gewerkt. Dat was ten eerste 2D. Dus als het ding snapte op een punt, dan was dat ook het juiste punt. In Rhino zit er uiteraard altijd diepte achter. En om Rhino dan precies op het coördinaat te laten snappen dat ik in gedachte heb, heb ik nog steeds niet goed door. Ik ben dus steeds een beetje in gevecht met Rhino (denk aan een Wordperfect gebruiker die naar Word overstapt: "Waarom doet dat domme ding DAT nu weer, dat heb ik toch helemaal niet zo gezegd?!?)
Het werken met andere dan de standaard werkvlakken heb ik ook nog niet door. (dus andere dan front, top, right enz). Terwijl dat mischien wel handig zou zijn: Als ik voor meerdere zijden een view zou aanmaken, dan was het makkelijker werken, denk ik.
Het grid gebruik ik eigenlijk helemaal niet, omdat de maten van mijn speaker al vast staan en ik altijd exacte lengtes en coördinaten ingeef.
In het kort: De stap van 2D naar 3D gaat niet al te soepel bij mij...
Dat van die hulplijnen: Staat dat (goed) uitgelegd in de help/handleiding? Ik ben namelijk wel erg gewend met hulplijnen werken. In vellum was daar een hele handige toetsen/muis combi voor. Dan kwakte je ff een hulplijntje op een bepaalde afstand en kon je heel precies een tekenlijn plaatsen (bijvoorbeeld tot precies de helft van een vierkant om eens een vaag voorbeeld te geven.Of om twee objecten op precies dezelfde hoogte te krijgen. Dat zou ik in Rhino ook wel willen kunnen...)