rhino 3D fillets

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:08
ik ben weer aan het oefenen met rhino. En ik loop tegen een klein probleempje aan.
Ik wil graag van mijn object (ik ben weer een luidspreker aan het tekenen) alle randjes een kleine fillet geven (0,05 cm, halve mm dus). Aangezien mijn tekening nu nog maar uit 1 "plank" bestaat, is dat nu nog wel makkelijk handmating te doen.
Maar ik zou graag weten of er een functie is om rhino alle randjes van die plank in 1 keer te filleten.

(op 1 plank zitten 12 randjes, als ik me niet vergis, tel maar na). Nu moet ik ze allemaal stuk voor stuk selecteren en filleten. Beetje loos werk, dat moet slimmer kunnen :). Zeker als ik straks die plank verder ga tekenen, gat het hard met de randjes. Voor deze luidspreker heb ik een bepaalde constructiemethode in gedachten. Daardoor loopt het aantal randjes erg hard op (24 voor 1 plank, 6 planken in 1 speaker, de verschillende gaten voor speakers ed nog niet meegeteld)

ff een kleine edit: ik weet dat je met solid>fillet edge randjes kan selecteren. Dit gaat op zich best goed. Maar heeft rhino ook iets als een "fillet all edges" functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
je kunt solid>fillet edge kiezen en dan een rechthoek om alles randen die je wilt filleten slepen. Dus zorgen dat je het object met al die randjes los mooi kan selecteren, door een beetje slim te verstoppen etc.

Maar soms blijft het gewoon handmatig de goeie kiezen.

Wat je ook kan doen is de plank anders op-bouwen. Dan begin je met een rechthoek met ronde hoeken, en die extrudeer je. Dan heb je al een plank met fillets in 1 richting. Maarja die 4 fillets maakt ook niet echt uit.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ow k*t, dat vierkantje slepen was me nog niet opgevallen. Omdat dat bij surface>fillet niet werkt, had ik dat met solid>fillet edge niet eens geprobeerd.

Maar da's eigenlijk wel precies wat ik zocht....

* Raymond voelt zich dom 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
lama, ik heb niet goed nagedacht.
katers zijn niet bevorderlijk voor het verbeteren van mijn 3D kunsten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
foei! in het vervolg biertjes (of breezers, maar dat denk ik niet) modeleren ipv drinken!

:)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nu wel een zinnige vervolgvraag :)

Ik heb de radius van de fillet iets verkleind, naar 2tiende mm. Lijkt klein (mischien) maar als je met MDF werkt is dat een vrij realistische waarde.

Nu geef ik dus keurig alle randjes een fillet, ook de "interne" randjes. (daar waar meerdere panelen elkaar raken.)

Dan zou het zo moeten zijn, dat de afronding van de ene, precies in de andere valt, lijkt me?
Maar op het oog is dat vrij moeilijk te controleren. Is daar een truukje voor?

Als je wilt, kan ik wel ff een plaatje posten, om het iets toe te lichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 11:13
gladiool schreef op 03 november 2002 @ 18:12:
foei! in het vervolg biertjes (of breezers, maar dat denk ik niet) modeleren ipv drinken!

:)
het helpt wel voor de inspiratie ;)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ff een kleine update (een beginnersinstinker)
Omdat ik de randjes gefillet heb, is er met het maken van aangrenzende vlakken iets misgegaan. Dat sucked behoorlijk (alles staat nu zo'n beetje 0,02cm op de verkeerde plek, of is 0,04cm te klein).

dus, opnieuw beginnen maar (resizen ed schiet niet op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
met filleten moet je uitkijken. Sommige waardes van de fillet kunnen niet, of resulteren in "slechte" oppervlaktes.

Wat ik na een fillet vaak doe is Analyze>diagnostics>select bad objects of show broken edges om te kijken of het fout gegaan is. Mijn ervaring is dat te groot en vooral te klein filleten fout kan gaan.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
pfeww, ik dacht: ik weet precies de coördinaten van elke hoek (die had ik hiervoor allemaal lopen uitrekenen).

Dus ik stamp ff no-time die paneeltjes weer in elkaar (en dan pas filleten)

Maar nu geef ik die coördinaten in en dan zegt'ie steeds "invalid point".

Maar als ik gewoon (na het ingeven van het startpunt van de rectangle) even een lengte en breedte invoer, dan maakt'ie gewoon precies het vierkantje wat ik wil :?

Da's wel frustrerend. Ik geloof heus wel dat ik iets fout doe, maar ik heb geen idee wat ;)

die 2 analyse dingen die je net noemde, heb ik ff laten runnen en hij vind geen fouten (gelukkig) :)

(komt nog wel :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/638595/monitor.jpg

Toch even een kickje.

Ik heb alle randen in deze speaker een fillet gegeven (van tweetiende mm).
Het is in dit plaatje niet te zien (grootte heb ik wat klein gehouden), maar het geeft leuke effecten, daar waar twee mdf platen bij elkaar komen. (je kan dan als het ware een klein naadje zien, net als in het echt).

Echter, hiermee heb ik mezelf in de nesten gewerkt. Ik wil namelijk graag twee randen een fillet met een radius van 12.7mm geven (de afmeting van een frees van mij).

Heeft iemand een tip hoe ik een rand die al een fillet heeft, opnieuw een fillet kan geven?

BTW: dit is een "echte" speaker, klik maar op mijn huisje en "bewonder" het origineel :)
edit:
een foto van deze speaker in aanbouw:linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
je zult opnieuw moeten maken wat ja al gefillet hebt helaas.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
gladiool schreef op 10 November 2002 @ 22:13:
je zult opnieuw moeten maken wat je al gefillet hebt helaas.

Damn, dat sucked, want dat is veel werk.
Achteraf iets wijzigen is dus retemoelijk?

En als ik nu een curve maak die precies in de hoek ligt, met een straal van 12.7, die extrude en dan een boolean difference doe?
Ik heb dat al ff geprobeerd, maar opgegeven (ik kreeg die curve niet op de juiste plek, ik ben nog steeds niet handig met het plaatsen van curves. Ik ben teveel aan 2D werken in vellum gewend. Daar gaat dat heel makkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
is ashlar vellum wat? in verhouding tot solidworks?

Het beste kun je de boel overnieuw maken, dat voorkomt veel fouten in de surfaces.

als je veel hulp lijnen gemaakt hebt dan moet overniew maken geen probleem zijn, dan moet het binnen een kwartiertje lukken, want dan kun je die lijnen gewoon weer opniew extruderen en dan filleten enzo.

Maakt je veel gebruik van Osnap en snap en het grid? want die werken echt fijn, ook dat je terijl je in een commando zit osnap settings kan veranderen is ideaal.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
[nohtml]
gladiool schreef op 10 november 2002 @ 22:51:
is ashlar vellum wat? in verhouding tot solidworks?
Lastig, ik heb maar heel weinig ervaring met solidworks. Ik heb sterk het idee dat solidworks veel meer is gericht op het bouwen van objecten met veel onderdelen (in groepsverband). Vooral dat je zo'n hele tree met allemaal onderdelen kan aanmaken, dat mist compleet in vellum.
Volgens mij zijn de 3D kunsten van vellum ook niet al te best (denk ik, om eerlijk te zijn heb ik nooit echt de moeite genomen om dat eens goed onder de loep te nemen. )

Waar is vellum naar mijn mening dan wel heel goed in: De snap-functie van vellum heerscht de pan uit. Dat werkt super-intuïtief. JE denk bij jezelf: hmm, ik wil graag dit lijntje, daar geplaatst hebben. En ja hoor: Vellum pakt hem precies waar je je lijntje hebben wilt.
Het tekengemak is daarom naar mijn mening ook veel groter dan bij bijvoorbeeld Rhino (en ook al heb ik niet zoveel ervaring met Rhino als met Vellum, ik denk dat het wel klopt. ) Je kan dan sneller een tekening bouwen. En dan heb ik het over het soort tekeningen dat bij werktuigbouw wordt gebruikt: die werken voor zover ik weet veel minder met 3D tekeningen, maar juist veel met aanzichten. De ingebouwde lijnvormen die in Vellum zitten, sluiten daar ook veel beter bij aan (dunne lijntjes, streeplijntjes enz enz enz). En uiteraard zit er in Vellum een complete dimensioning module, zodat je maten en toleranties bij je tekening kan zetten.

Een heel ander soort tekenpakket dan een Rhino of 3Dsmax. dus :)

Een voorbeeldje: linkje
Een WB tekendocent zou er vast rillingen van krijgen, maar ik kan deze tekening prima lezen :)
Het beste kun je de boel overnieuw maken, dat voorkomt veel fouten in de surfaces.

als je veel hulp lijnen gemaakt hebt dan moet overniew maken geen probleem zijn, dan moet het binnen een kwartiertje lukken, want dan kun je die lijnen gewoon weer opniew extruderen en dan filleten enzo.
Maakt je veel gebruik van Osnap en snap en het grid? want die werken echt fijn, ook dat je terijl je in een commando zit osnap settings kan veranderen is ideaal.
*snif*

Ik heb heel weinig hulplijnen gebruikt. Ik werk heel veel met coördinaten. Dat kan in dit geval erg goed, omdat het natuurlijk een vierkante doos is. En ik al een complete tekening met alle maten heb.

Het zelfde geld voor het hele snap gebeuren: Ik kan Rhino niet op de juiste punten laten snappen. Dit is nog een erfenis van het feit dat ik veel met Vellum heb gewerkt. Dat was ten eerste 2D. Dus als het ding snapte op een punt, dan was dat ook het juiste punt. In Rhino zit er uiteraard altijd diepte achter. En om Rhino dan precies op het coördinaat te laten snappen dat ik in gedachte heb, heb ik nog steeds niet goed door. Ik ben dus steeds een beetje in gevecht met Rhino (denk aan een Wordperfect gebruiker die naar Word overstapt: "Waarom doet dat domme ding DAT nu weer, dat heb ik toch helemaal niet zo gezegd?!?)

Het werken met andere dan de standaard werkvlakken heb ik ook nog niet door. (dus andere dan front, top, right enz). Terwijl dat mischien wel handig zou zijn: Als ik voor meerdere zijden een view zou aanmaken, dan was het makkelijker werken, denk ik.

Het grid gebruik ik eigenlijk helemaal niet, omdat de maten van mijn speaker al vast staan en ik altijd exacte lengtes en coördinaten ingeef.

In het kort: De stap van 2D naar 3D gaat niet al te soepel bij mij...

Dat van die hulplijnen: Staat dat (goed) uitgelegd in de help/handleiding? Ik ben namelijk wel erg gewend met hulplijnen werken. In vellum was daar een hele handige toetsen/muis combi voor. Dan kwakte je ff een hulplijntje op een bepaalde afstand en kon je heel precies een tekenlijn plaatsen (bijvoorbeeld tot precies de helft van een vierkant om eens een vaag voorbeeld te geven.Of om twee objecten op precies dezelfde hoogte te krijgen. Dat zou ik in Rhino ook wel willen kunnen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
wat ik met hulplijnen bedoelde is meer als je een rechthoek maakt om een doos uit te extruderen, is om dan die rechthoek te laten staan, zodat mocht er later iets fout aan die doos zijn je hem weer bij de hand hebt op de goeie plek.

Wat kan helpen is je grid een goeie stap-waarde te geven, zodat ie mooi over de punten van je product heenvalt, dan kun je met snap je delen heel goed positioneren.

specs

Pagina: 1