Monitor niet overal even scherp

Pagina: 1
Acties:

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02-2025
Sinds kort heb ik ontdekt dat bij mijn monitor links bovenin de hoek een vager beeld geeft dat de op de rest van het scherm.
Ik heb al vanalles geprobeerd om het anders te krijgen zoal degaussen en scherper stellen.
Het is een LG Flatron 775FT en geeft het probleem met verschillende videokaarten.

Heeft iemand een idee hoe dit kan en vooral wat ik eraan kan doen?

Verwijderd

Staan er geen speakers/telefoon's of andere dingen met een magnetisch veld bij in de buurt?

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Dit is een geval van een Dead on Arival. Je kunt bij LG als tot 30 dagen je monitor inwisselen voor een andere.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een DOA is als de monitor het bij levering gelijk helemaal niet doet. Dat is hier niet echt het geval (zo te lezen staat de monitor er al een tijdje, en hij ia 'alleen maar' een beetje onscherp in een hoek).

Ff voor de zekerheid: Heb je het al met de Purity en Convergence instellingen van de monitor geprobeerd?

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02-2025
Ff voor de zekerheid: Heb je het al met de Purity en Convergence instellingen van de monitor geprobeerd?
Ik heb hem inderdaad al ruim 2 jaar. Wat kan ik allemaal doen met die Purity en Convergence instellingen? Die Purity heb ik wel gezien maar ik weet niet precies wat het is.

• Pollewob
  • Niet online
Dan kan je per hoek de scherpte/felheid instellen geloof ik. Gewoon proberen, het kan iig geen kwaad (wel even van tevoren opschrijven wat de instellingen waren, dan kan je altijd nog terug als het er alleen maar minder mooi van wordt) :)

Verwijderd

Vervelend om te horen, maar een monitor is nooit in iedere hoek even scherp, er zijn altijd minimale verschillen, alleen soms zijn die verschillen zo klein dat je ze nauwelijks ziet. Verder is het afstellen van een monitor handwerk en daarom kunnen 2 qua type en modelnummer precies dezelfde monitoren, toch verschillen in scherpte etc. Ik zie regelmatig Eizo monitoren naast elkaar; zelfde type maar toch verschillend in scherpte, heeft gewoon te maken met hoe en door wie die monitor in de fabriek is afgesteld. Niks aan te doen dus en garantie zul je ook wel niet kunnen claimen aangezien het gewoon binnen de specificaties (lees: marges) zal vallen.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:14
Mijn LG 775 FT is ook onscherper in de hoeken dan in het midden. Hetzelfde geld voor m'n LG 795 FT+, maar dan in mindere mate. Ik denk dat dit normaal is voor een scherm met een flattron beeldbuis...

Verwijderd

Mijn Iiyama S900MT1 heeft dat ook... zal wel een LG beeldbuis in zitten, zijn gewoon goedkope dingen :P

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 13:36

Sideburnn

I just "poked" salad

als je dit na 2 jaar pas opvalt zal het wel ouderdom zijn van het scherm en kan dit alsmaar toenemen.......dus dat word sparen..

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

Verwijderd

Heb je niet iets anders naast je beeldscherm gezet wat kan storen....en ja 2 jaar, hij kan het al gaan begeven.

Verwijderd

mijn iiyama heeft rechtsboven ook iets minder scherp beeld, maar het is niet duidelijk zichtbaar... nu goed kijken tussen midden en boven zie je het...

• Cis
  • Laatst online: 17-08 09:47

Cis

LG heeft als het goed is 3 jaar onsite garantie... ik heb ook de LG 775FT, heb inmiddels al 3 keer een andere gekregen, omdat ie 1) HEEL onscherp werd 2) defect raakte. Nu doet ie het weer naar behoren. Mijn startknopje linksonder is wel onscherp, maar ach... het stoort me niet

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Duidelijk convergentie probleem, met een beetje geluk kun je dit laten afregelen bij de fabrikant/servicepunt. Na een paar jaar of maanden verlopen de instellingen altijd wat
en dan krijg je dit dus. Bij de duurdere modellen kun je het wat bijregelen maarja ...

Komt door de afbuiging van de electronenstraal icm je raster wat ervoor zorgt dat alle kleuren op hetzelfde vlak/lijn/punt vallen, gebeurd dit niet krijg je onscherpte en dit is meestal in de hoeken (grootste afstand tussen electronen kanon en buis) en zeker bij flatscreens!!!
Pagina: 1