Toon posts:

Vastloper, zelfs in DOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem. In windows 98 liep de computer na een x aantal minuten vast. Je kon de muis niet meer bewegen, maar er kwam geen foutmelding in beeld.

Nu heb ik die computer in mijn netwerk gezet en een backup gemaakt van alle belangrijke bestanden. Daarna heb ik de c: schijf geformatteerd, omdat ik dacht dat het een os-probleem was.

Als ik nu de comp aanzet pakt hij de opstartdiskette niet!? (ongeldige systeemdiskette) Dat is niet alles. Zelfs in de Bios reageert de computer na een tijdje niet meer. Oftewel het lag niet aan win98.

HELLUP?! ik snap er niks meer van.
m.v.g. Jens

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

wat voor machine is het dan? Dat is nog wel eens handig om te weten, specs enzo.. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Noem om te beginnen maar de specificaties van jouw systeem, nu geef je alleen een mooie lap text waar wij niet veel mee kunnen. ;)
Wat heb je allemaal al geprobeerd om te zien wat er aan de hand kan zijn?

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
het is een Pentium 3, met 500mhz.
64mb ram
wat wil je nog meer weten weten?

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Zou kunnen dat de CPU te warm krijgt. Draait de ventilator nog voldoende?

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Moederbord, grafische kaart...

Omelette du fromage!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

ff de stofzuiger er voorzichtig door heen halen. Ik denk dat door wat stof ventilatoren en zo niet meer fatsoenlijk draaien, zoals gill zegt dus

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerde dingen zijn dus:
- In windows gekeken of het aan een software probleem lag. (dit kon ik niet vinden -> backup -> format)
- In dos geprobeerd een opstartdiskette op te starten, maar hij blijft maar volhouden dat het een ongeldige systeemdiskette is. (ik heb 3 verschillende geprobeerd: win98, winME, winXP)
- In de bios gekeken, maar ik heb geen verstand een bios dus daar heb ik niks aangepast. (ben er daar achter gekomen dat de computer zelfs daar niet reageert na een poosje).

Verwijderd

Topicstarter
ik zal hem eens goed schoonmaken! goede tip!

• bazs2000

bazs2000

Oké, hier komen wij al ergens mee. :)

Wat heb je al bekeken, is de temperatuur wel in orde, als in, wordt het allemaal niet te warm?

Dit lijkt op een probleem met jouw HD, als de HD niet goed is dan verschijnt de melding "Ongeldige systeemdiskette", wat het ook kan zijn is dat er nog een diskette in de floppydrive zit die geen bootgegevens bevat maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Test die HD desnoods in een ander systeem en laat Scandisk er op los.

Edit:

Ik heb niet goed gelezen, het is niet de HD die de melding geeft maar het zit hem hoogstwaarschijnlijk in de diskdrive. Doet die diskdrive het wel normaal? Ik bedoel, werkte deze wel goed onder Win98 voordat je de HD hebt geformatteerd?

Probeer de kabels er opnieuw op te zetten zodat je zeker weet dat deze goed aangesloten is. Mocht het nog niet lukken dan kun je deze nog overzetten in een andere pc en kijken of die het daar wel doet.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
www.memtest86.com

Check your mem :)

De HDD kan het niet zijn als de bootsequence A:,blah,blah is (kortom beginnend met A: (staat in BIOS))

Verwijderd

Topicstarter
het lijkt erop dat hij de diskette helemaal niet leest. Hij zegt meteen ongeldige systeemdisketten?! hoe los ik dit op?

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Heb je overclocked???
Reset je BIOS eens.

We have just one world, but we live in different ones...

• bazs2000

bazs2000

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 16:24:
het lijkt erop dat hij de diskette helemaal niet leest. Hij zegt meteen ongeldige systeemdisketten?! hoe los ik dit op?
Zoals ik in mijn andere post al zei, probeer dat apparaat desnoods in een andere machine, alleen zo kun je zeker weten of die diskdrive in orde is.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb niet overgeclocked, hoe reset je je bios?

Verwijderd

Topicstarter
even op reaktie van bazs2000. De diskdrive deed het vlak voor de format gewoon goed. (dit was dus 30 minuten geleden...)

• bazs2000

bazs2000

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 16:25:
Dat gaat met een jumper op het moederbord of je trekt simpelweg die batterij los die op het moederbord zit.
Ik denk alleen niet dat het resetten van het BIOS het probleem gaat oplossen omdat het erop lijkt dat de diskdrive niet lekker is.
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 16:26:
even op reaktie van bazs2000. De diskdrive deed het vlak voor de format gewoon goed. (dit was dus 30 minuten geleden...)
Dat is inderdaad apart, dan moet het dus iets anders zijn.
Dan zou je inderdaad even het BIOS kunnen resetten om te kijken wat er dan gebeurt.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 16:25:
Meestal met een jumper op je mammaplank...
Wel even de handleiding erbij zoeken, elke mammaplank is anders...

2e mogelijkheid: ga je BIOS in en je vindt vanzelf de optie load bios defaults (of iets dergelijks...).

• bazs2000

bazs2000

Quote ipv edit. :{

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Volgens mij staat je floppydrive in ieder geval niet ingesteld in de bootsequence. Kijk even in je bios, en stel in dat ie als eerste moet proberen om te booten van diskette.

Amateurcoureur en fervent banktukker

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

bazs2000 schreef op 03 november 2002 @ 16:28:
[...]

Dat gaat met een jumper op het moederbord of je trekt simpelweg die batterij los die op het moederbord zit.
Ik denk alleen niet dat het resetten van het BIOS het probleem gaat oplossen omdat het erop lijkt dat de diskdrive niet lekker is.
Batterij eraf trekken heeft over algemeen geen/weinig zin, omdat een paar dagen kan duren voordat de condensatoren leeg zijn getrokken...
Hmmm, eerst eens alle kabels loshalen en opnieuw aansluiten kan ook al een hoop problemen oplossen...

Verwijderd

Topicstarter
El_GringO schreef op 03 november 2002 @ 16:30:
Volgens mij staat je floppydrive in ieder geval niet ingesteld in de bootsequence. Kijk even in je bios, en stel in dat ie als eerste moet proberen om te booten van diskette.
Waar vind ik deze optie in de Bios, ik ben niet zo bekend met biossen..

Verwijderd

om je geheugen te testen:
POST in bios enable-en Óf
Quick POST disable-en
zoiets :O
Waar vind ik deze optie in de Bios, ik ben niet zo bekend met biossen.
(Als je een moederbordboekje heb, daar staat genoeg in. En anders)
Boot Sequence veranderen zodat "a:" óf "floppy" als eerste staat.

• bazs2000

bazs2000

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 16:36:
om je geheugen te testen:
POST in bios enable-en Óf
Quick POST disable-en
zoiets :O
Memtest werkt beter, want je kunt compleet verotte modules in je pc hebben en nog steeds langs die post komen. Als je dan een OS gaat installeren dan heb je wel een probleem maar die post alleen zegt dus niets. :)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

sorry hoor, maar probeer het eens bij beginnersweb (of lokale pc-boer) ofzoiets, got is geen helpdesk.

als je zelf even door je bios settings bladert kom je dat automatisch tegen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 16:32:
[...]

Waar vind ik deze optie in de Bios, ik ben niet zo bekend met biossen..
Even zoeken dus. Ik ben niet bekend met alle merken en typen BIOS!
Een beetje eigen initiatief is toch wel het minste...

Sorry dat ik begin te flamen, maarre ik verwacht dat je zelf ook een beetje verder kijkt dan je neus lang is...

Verwijderd

Topicstarter
maar memtest moet ik vanaf een floppy starten... zucht.. en ik kan nog steeds geen floppy's starten.

• bazs2000

bazs2000

Pak dan eens een floppydrive uit een andere pc en sluit deze voor de grap eens aan, niet geschoten is altijd mis en dus kan het alleen maar helpen.

• bazs2000

bazs2000

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 16:43:
maar mem test moet vanaf floppy gedraaid worden.. zucht...
Dus ga je kijken wat je er allemaal aan kunt doen. Er zijn nu al een boel suggesties gegeven maar jij komt iedere keer met hetzelfde argument. Probeer eens iets, wij kunnen alleen dingen roepen die jij dan kunt proberen. Maar als je niets probeert dan kunnen wij er ook niet veel mee.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 16:49
ok, check je fdd in andere kast, dan memtest doen.
kun je nix? dan een andere mem module erin, mogelijk issie ZO fucked up dat je nieteens kan booten.

wil het dan nog niet? check koeling enz, sloop alle kaarten eruit (muv vga), en koppel alle drives los.

andere voeding kan je ook nog proberen

Verwijderd

Topicstarter
Oke na een korte onderbreking ga ik het nog even proberen. Dit is het gene wat ik nu allemaal heb geprobeerd:

Alle hardware losgekopeld, uit de kast gehaald schoongemaakt en teruggestopt.

De bootsequence aangepast, nu doet de floppydrive het gewoon goed.

Memtest gedraaid, maar deze red het niet tot het eind van de test.

De computer loopt helemaal vast op een gegeven moment. Ik kan dan niks meer doen, het scherm staat stil. In de bios gebeurd dit ook.

Oftewel , ik kan wel een OS gaan installeren, maar dan loopt de installatieproces vast na een tijdje.

Iemand nog tips?

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ja, controleer je voeding. Een slechte voeding gaat steeds minder stroom leveren na verloop van tijd waardoor je processor en andere zut te weinig stroom krijgen en je een onstabiel systeem krijgt.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik dan precies doen, hij werkt igg val wel, want hij blaast flink. Moet ik hem uit elkaar schroeven en schoonmaken?

Verwijderd

Je moet gewoon met perslucht in die voeding blazen (wel effe de fan tegenhouden met een schroevendraaier) het zelfde geldt voor alle andere plaatsen waar fans zitten fan tegen houden en er met een compressor of met een busje perslucht in blazen tot er geen stof meer te zien is.
Een tip doe dit bij voorkeur buiten of in de schuur tenzij je zin hebt om het huis onder het stof te hebben.

Verwijderd

Het is alleen wel raar dat het bios vast loopt.
In principe zou dit nooit / mogen / kunnen.

Maar aan de andere kant; het bios en de invallid system disk hebben niets meer met elkaar te maken. De taak van het bios zit er dan namelijk al weer op.

Ik denk of de processor die rot is; of rot geheugen.

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
heb je je bios al eens op fail-safe gezet (standard) :?
Pagina: 1