Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Max temp weerstanden?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ik ben bezig met een versterkertje aan te passen (een Quad 405, gekregen voor weinig)

Ding is inmiddels zover dat ie weer werkt (eindtor defect, div aanpassingen gedaan enz)

Alleen... er zitten nu 2 weerstanden op die erg warm worden. Zojuist gemeten, 94 en 103 graden...
Ik heb ff spanning gemeten en uitgerekend... al met al zitten ze zo'n 0.9 W te verstoken.

op de weestand kan ik echter geen wattage zien, dus geen idee of ze overbelast worden.

Hoe warm mag een weerstand zijn?? Of kan ik beter ff zwaardere exemplaren erin solderen?

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 22:31

Harrie

NederVlaming

Lijkt mij idd vrij warm. Kan iig geen kwaad er zwaardere in te zetten...

Verwijderd

Je kan dus een kachel maken met een weetstanden combi die jij hebt :P

(Kon het niet laten)

Verwijderd

Lijkt me eerder dat je je moet afvragen waarom deze nog zo warm zijn ipv andere weerstanden te monteren, anders blaast deze zich dadelijk weer op.

Bijna 1 Watt is veel als het maar een normale koolstof of metaal R is (dan zit je op een max van 0,25 W)

Verwijderd

Je kan het aan de grootte van die dingen wel aardig zien hoeveel watt ze kunnen verstoken.
Een een metaalfilmweerstand mag heter worden dan een koolfilmtype.
Neem anders een 2W metaalfilmweerstand, is niet groot en mag toch lekker warm worden.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoe kun je nou meten hoe warm die dingen worden?

En het antwoord is al gegeven, pak een weerstand die meer vermogen aankan.
(en van mij blijf je af ;) )

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn de normale weestandjes die je bij je elektroboer haald 1/4W

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Als vuistregel kun je aanhouden dat componenten niet warmer dan 125C mogen worden. In diet geval zit je dus binnen de marge, maar veel speling heb je niet. Ik zou ze vervangen door een nieuw setje vermogensweerstanden.

Dit is verder niet computer-gerelateerde elektro en gata daarom op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.