Toon posts:

[Linux] Volgens PM7 is partitietabel stuk, maar alles werkt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
haj,

Ik heb het volgende 'probleem'.

Een tijdje geleden heb ik eens Linux geprobeert. Ik heb Redhat 7.3 geinstalleerd, opstarten met floppy.

Nou is het volgende gebeurd, als ik PM 7 opstart dan kreeg ik eerst een foutmelding dat de partitietabel beschadigd was en kreeg ik 1 grote gele balk te zien op de plaats van m'n hdd. Nu start PM7 niet eens meer op. Fdisk start ook niet meer op. Alles werkt nog wel, maar ik heb niet graag een invalid partition table....

Voor alle duidelijkheid. Ik heb RH 7.3 geinstald, met automatische partitie keuze.
Had toen een linux gedeelte van 5 gig. De rest is verdeeld onder 2 fat 32 partities. Alles werkt gewoon, behalve pm7 en fdisk en daar wil ik graag vanaf:(

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Haha, wel een vaag probleem iig! Alles werkt, behalve een paar proggies :P
Maar ik kan me idd voorstellen dat je dit niet echt tof vind...

Wat heb je aangeklikt toen ie zei dat ie beschadigd was dan?

Verwijderd

Topicstarter
haj,

heb eigenlijk niets aangeklikt, gewoon opgestart, en toen zag ik zo'n gele balk,
idd erg vaag, niet blij mee!!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 12:46:
Nou is het volgende gebeurd, als ik PM 7 opstart dan kreeg ik eerst een foutmelding dat de partitietabel beschadigd was
Daar kon je verder nix aanklikken?? Ik heb ook wel eens gehad dat ie naar de knoppen was ofzow en toen kon ik op repair drukken na mijn weten..

Maar dat had jij dus niet?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vaag? Volgens mij komt dit gewoon door LiLo. Maar een Linux guru kan daarover uitsluitsel geven :)

Ik heb overigens de titel wat verduidelijkt..

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Als ik jou was zou ik even een Ghostje maken van alles en dan een formatje plus herpartitionering van m'n pc'tje doen... Dit klinkt namelijk niet echt goed. Trouwens, je zegt dat een aantal dingen niet meer opstarten; heb je ook de dosversie van PM gerund? Deze zou het wel moeten doen. Wat je ook nog kan doen is met NDD even repairen in DOS dit wil ook nog wel eens helpen :) Succes

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

PM8 al geprobeerd ?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:29

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Dat wil nog wel eens gebeuren als je verschillende programmas gebruikt om je partities te maken, word daarom ook AFGERADEN ;)

Bij partition magic is een prog bij geleverd, partinfo.exe en ptedit.exe
als je in dos opstart en die progs gebruikt kun je je fat tabellen weer fixen.
Als je goed kijkt naar de tabelen die je ziet met ptedit zie je welke partitie verneukt is, geef die partitie goeie waardes.
Daarna moet je gewoon weer part magic kunnen gebruiken.

Wat ook wel eens wil helpen als je niet weet wat voor waardes je in moet vullen is om de soort partitie te wijzigen.
Dus 1 partitie waarvan jij weet dat die niet klopt en de oorzaak zou kunnen zijn dat pm niet opstart.
Daar gewoon domweg hidden partitie of fat32 part van maken.
Maar dat is even gokwerk.

Ook is de kans groot dat je data kwijt raakt die op desbetreffende partities staan.
Maar dat meot geen probleem zijn aangezien iedere tweaker altijd netjes zijn backups maakt :x

Verwijderd

Topicstarter
haj,

dat wil ptedit wil ik wel doen, maar hoe
wat moet ik bij die getallen invoeren
als ik daar overal nul invoer
zijn dan al m'n partities gewist? (wil ik)
en kan ik dan met PM opnieuw alles partitioneren??

Verwijderd

BalusC schreef op 03 november 2002 @ 13:05:
Vaag? Volgens mij komt dit gewoon door LiLo. Maar een Linux guru kan daarover uitsluitsel geven :)

Ik heb overigens de titel wat verduidelijkt..
LILO is een bootmanager en geen fdisk-achtig gebeuren. Heeft hier dus niks mee te maken. 'Diskdruid' of hoe dat progsel onder RH ook mag heten verzorgt of in dit geval verneukt de partitietabel. Onder Linux kun je met een diskmanager vaak mogelijkheden instellen die niet compatible zijn met andere (lees: Windows) versies. Ik vermoed dat dat hier ook gebeurd is.

Toevoeging: Als je van je Linux partities af wilt kun je ook booten vanaf je RH cd, dan in rescue mode duiken en dan met cfdisk/fdisk je Linux partities verwijderen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2002 13:02 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik bij ptedit gewoon overal nul invoeren
dan is alles verwijderd, kan ik hem dan weer benaderen met fdisk of pm?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:29

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Der zit als ik me niet vergis een help functie bij PTedit. F1 als ik em goed herinner.
Kijk daareven, zal als het niet gelukt is vanavond wel even kijken wat het moet zijn.
Heb even geen geschikte pc bij handen. :)

Of even googlen zie je ook hoe het moet ;)
http://www.powerquest.com/support/primus/id335.cfm
Pagina: 1