Toon posts:

XP formatteren

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik windows XP pro en wil
C: formatteren met UITVOEREN--->COMMAND
maar dat doet ie niet want hij zegt het volgende:
Format kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt . Format kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld.
Alle geopende ingangen naar dit volume worden in dat geval ongeldig.
wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren?[J/N]--->J

kan het station niet vergrendelen. Het volume is nog in gebruik

Hoe los ik dit dus op?
Ik heb wel het vermoeden dat "volume in gebruik" is omdat windows aanstaat
zal wel een simpele oplossing voor zijn maar ik niet snap _/-\o_

de D: schijf formatteerde ie wel gewoon(waar dus alleen maar een paar games op staan

Heb ook al een dos bootdisk gedownload en geprobeerd
kreeg daar
A:\>
als ik hier achter C: intypte zei ie dat dat een ongeldig station was(moet ik iets anders intypen dan C: om op c te komen?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
je c-schijf heeft dan een ntfs-filesystem denk ik, en dat is niet door dos benaderbaar :)

gewoon fdisk starten vanuit die dosprompt (niet naar de c gaan, maar gewoon de a-drive), en dan je partities weghalen, en opnieuw aanmaken
let wel ff op dat je het goed doet want als je de foute partitie weghaalt is-ie ook echt weg :)

Verwijderd

doe de xp cdrom erin, stel in de bios in first boot device cdrom en dan kan je vanaf de cd rom formatten en windows xp erop zetten

Verwijderd

Topicstarter
@ jalla

dat heb ik net geprobeerd
en hij gaf een error waardoor ik het proces moest afbreken en nu vraagt ie elke x bij het opstarten of ik winXP wil installeren(hij zegt dat er geen XP op me pc zit )

als ik voor installeren kies gaat ie weer de fout in:)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 12:45:
@ jalla

dat heb ik net geprobeerd
en hij gaf een error waardoor ik het proces moest afbreken en nu vraagt ie elke x bij het opstarten of ik winXP wil installeren(hij zegt dat er geen XP op me pc zit )

als ik voor installeren kies gaat ie weer de fout in:)

En de oplossing van veldmuis?

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb het nog een x geprobeerd
hij wilt em wel op D installeren
maar ik wil een clean install en OP c
dus me C formatten(wat niet gaat)
veldmuis zijn oplossing werkt vast wel maar
kan iemand mij de exacte dos commands geven die ik moet intypen om te doen wat veldmuis suggereert want ik heb totaal geen kennis van het DOS gebeuren

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Euhm, jah, windows kan zichzelf natuurlijk niet formatteren :P

Als je een windows 98 cd hebt kun je die gebruiken [booten van cd, naar win98 dir ofzo en dan format c: invoeren] en anders moet je ff een diskette pakken en van bootdisk.com [dat was em geloof ik...] een bootdisk maken en em erin duwen als je boot...

Volgens mij is er geen methode om onder windows zelf de schijf waarvan het draait te formatten :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Topicstarter
zoals je ziet heb ik dat al gedownload(DOS 6.0)
weet jij wat ik precies moet intypen om van A:\> naar C:\> te komen?

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

De oplossing van Jalla is de meest voor de hand liggende, de makkelijkste en in de meeste gevallen ook de beste.

Er is echter nog een alternatief in de vorm van een partitiemanager. Ik bedoel niet bijv. Partition Magic maar een klein overzichtelijk progje waarmee je de meeste bestandssystemen kunt instellen,formatteren en beheren.
Het progje "Part" dat ik al jaren gebruik is in zijn eenvoud en compactheid (voor mij) de beste in zijn soort. Er zit tevens een bootmanager functie in.
http://www.ranish.com/part/
Gewoon in XP een dos flop formatteren en daar Part opzetten of part zelf een bootflop laten maken. Je kunt ook een opstartbare cd maken want wie gebruikt er nog een flop..??

Met fdisk, althans de dos-fdisk, is niet overzichtelijk en je wist makkelijk je hele schijf met alle partities er op en dat is volgens mij niet de bedoeling. Het gaat dus om 1 partitie.

Zelf gebruik ik de eerste twee mogelijkheden een beetje door elkaar. In de meeste gevallen kies ik voor Part want bij een volautomatische (unattended) installatie wordt, indien je dat niet hebt aangegeven, altijd een andere partitie gekozen dan C.

iRacing Profiel

Verwijderd

c: ;-)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 12:57:
zoals je ziet heb ik dat al gedownload(DOS 6.0)
weet jij wat ik precies moet intypen om van A:\> naar C:\> te komen?
nee, een opstartdiskette :)
a:> c:

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Volgens mij kan je met XP onder DOS formatteren,mits je FAT 32 gebruikt en dat kan je gewoon doen met je WIN 98 opstart diskette.

Wat makkelijker is om in je bios te laten booten vanaf CD rom en dan gewoon je bootable CD van XP er in knallen...PC opstarten> booten van CD rom...en bij/tijdens de setup wordt er gevraagd wat je wil doen met de diverse stations....jij zal dus Parititie C moeten verwijderen en daarna zeggen dat je WIN daarop wil installeren...hij zal dus een ongeparitioneerd staions zien en die moet je dus weer ff formatteren,daarna kan je XP daar op installen....de rest wijst vanzelf.

De commando's voor DOS om paratities te maken cq te verwijderen...is Fdisk.

Voor te formatteren onder DOS is Format C:

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
die van win 98 ook te gebruiken?
mja effe proberen

Verwijderd

Topicstarter
mooi
met de opstartdiskette van win98 kwam ik in dos(shift+f5)
ik kon zo van A:\> naar C:\>
maar toen ik achter de C:\> format C: typte zei ie ongeldige bewerking(hij zei dus dat ik onzin intypte)
ik heb het goed gespelt toch!?!?

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 13:10:
mooi
met de opstartdiskette van win98 kwam ik in dos(shift+f5)
ik kon zo van A:\> naar C:\>
maar toen ik achter de C:\> format C: typte zei ie ongeldige bewerking(hij zei dus dat ik onzin intypte)
ik heb het goed gespelt toch!?!?
Als je nu eens op A: blijft en dan Format C: intikt, kom je al een stuk verder...

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

je gebruikt dus Win NTFS en dus zal je moeten booten vanaf je CD rom...dus ff aanpassen in je bios,want die zal wel staan op booten vanaf je A station, heb je wel een bootable XP cd rom??

Je kan anders ook intikken Fdisk,maar dan moet je wel goed lezen en oppassen dat je wel de goeie verwijderd

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Het is al eens gezegd; Je kunt met een dosflop GEEN ntfs partitie formatteren.

Kan je niet met je xp cd opstarten..?? En dan gewoon doen wat er staat...of de setup afbreken en dan vanuit ntfs formatteren; format /fs:ntfs/c:

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 03 november 2002 @ 13:13:
je gebruikt dus Win NTFS en dus zal je moeten booten vanaf je CD rom...dus ff aanpassen in je bios,want die zal wel staan op booten vanaf je A station, heb je wel een bootable XP cd rom??
ja ik heb bootable cd rom en die boot ie ook gewoon
echter daar kom ik niet de optie tegen om C te formatteren
enkelt om em op c te installeren:/

aangezien ik deze XP heb geupgrade vanuit WIN98SE denk ik dat ie nog FAT32 is

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

booten van xp cd, goed lezen bij de partities, is iets als druk op "d" op de partitie te verwijderen, dit is een systeem partitie "enter", druk op "l"

of starten van dos bootflop, fdisk, dan optie 3(verwijderen), 4(niet dos partitie)

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

hoho...je kan C verwijderen...dat vraagt ie en dat moet je dus doen...daarna kom je terug daaro en dan zie je dat ie een ongeparitioneerd station is geworden...deze ff snel formatteren endan kan je XP gewoon op de C installen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Doe het nou gewoon door vanaf de CD te werken. Als dat niet gaat heb je een verkeerde CD :o

Partities verwijderen: zie mowa of gebruik bijvoorbeeld delpart. Dan kan je het weer aanmaken met bijv. fdisk of vanaf de boot CD.

[rml][ FAQ] FDISK[/rml] enzo. Verder is dit toch echt basiskennis voor een tweaker, of anders zoekwerk + FAQwerk.

Succes :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.