Toon posts:

videokaart waterkoeling (enkel 'n idee'tje!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel ik Bladerunners watergekoelde videokaarten heel erg mooi vind, lijkt het mij wat overengineered.

Mijn idee:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/videokaartkoeler.GIF

Je koelt de GPU met één buis (gevuld met dabits) op een koperplaat.
Je koelt de geheugenchips op de bovenzijde door er koperplaatjes op te klemmen die aan de watergekoelde koperplaat vastgesoldeerd zitten.
Je koelt de geheugenchips aan de onderzijde door een klemplaat. Die wordt met koperen schroeven in de watergekoelde koperplaat vastgeschroefd, zodat er door de schroeven nog extra warmteafvoer via waterkoeling plaatsvindt.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/waterblokje15cc.jpg

Zo zou je de buis kunnen aanpassen (maar dan veel mooier natuurlijk! ;) )

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
dat idee van je is een rood kruissie :P

Verwijderd

Topicstarter
effe wachtuh jochie ;)
imagehost was corrupt

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23

Epsilon

goedkope oplossing, alleen denk ik dat het behoorlijk wat meetwerk wordt :)

Zou je niet als "warmte transport" tussen de 2 zijden een heatpipe kunnen gebruiken. (net zoals de zalman)

Verwijderd

Is het water sterk gekoelt? Of doe je er een grote TEC bij? Zonee, dan heeft het geen zin, want de geheugenchips zullen niet warm genoeg worden om de warmte goed af te voeren via je schroefjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat geheugenkoeling meer een gimmick is dan noodzakelijk.
Dus hoef je geen dedicated waterkoeling voor je geheugenchips toe te passen.

Die 'verende' koperlippen leiden de warmte van de geheugenchips af naar het waterblok.
Ik denk dat de koperen schroeven genoeg bijdragen aan de koeling (de hele onderplaat/klemplaat doet ook nog mee aan de geheugenkoeling).

Heatpipes lijken mij dus ook te veel gedoe: overengeneering.

De klemplaat in het plaatje klopt niet: er moeten 4 lippen aan, voor elke geheugenchip aan de achterkant één.

Weet iemand hoeveel afbreuk een soldeerverbinding aan de warmtegeleiding bijdraagt?
Puur koper, of koper-soldeertin-koper: een faktor 2 slechter?

Verwijderd

Topicstarter
Ik verveel me! ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/klemplaat-0004cccc.GIF

Dit is volgens mij makkelijk te maken:
gaatjes in basisplaat voor dabits
twee getapte gaten voor boutjes
gebogen opengezaagde/opengebogen buis erop solderen
3 koperplaatjes op maat zagen, en zetten
2 daarvan vastsolderen aan dikke basisplaat
2 gaatjes in grote klemplaat
stukje schuimrubber op maat knippen
Geheel op je videokaart vastschroeven met 2 boutjes

*********************************8
Mooier is misschien om een 15mm buis te buigen, half door te zagen en op de basisplaat vast te solderen, en verloopstukjes 15->12mm erop te solderen

code:
1
2
3
4
5
______________ ___
            buis          |      \__ _______
__________         |       __|______slang
     basis      |____|___/
._________|

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk dat je achterplaat echt een ramp wordt, pak daarvoor gewoon een standaard vlakke koper plaat, en zet die op de achterkant. Die veren zijn een bitje over engineerd ;)

Dat geld eigenlijk ook aan de andere kant, als je nu een soort spacer maakt die over de geheugenmodules valt (2x, voor en achter) die schroef je met je koperschroefjes aan elkaar vast, dan heb je een sandwich die verwarmt wordt door je geheugen.

Dan heb je nog een vierkant gat over, en daarin stop je je waterkoeling voor je GPU. Dan hoef je alleen nog een thermische bevestiging naar je geheugen te maken.
(Als je geheugen lager valt dan je GPU, of je doet een heel dun plaatje koper op je GPU koeler, dan kun je de koeler van je GPU gewoon over je geheugen sandwich laten vallen)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit bedacht met een ATI Radion 9700 in gedachten.
Zag de plaatjes daarvan bij Ome Tom.
En er zaten daar géén koelribben op de geheugenchips!
Dus is een simpele koeling al goed genoeg: de koperplaat en de boutjes leiden de warmte voldoende weg.

Ik heb geen idee wat de hoogteverschillen tussen geheugen en GPU zijn, plus dat je ook nog rekening moet houden met weerstanden en condensatoren op de print.
Daarom al die gebogen stukken in de klemplaat.
Bladerunner heeft ook allemaal stukjes uit zijn waterkoelers moeten vijlen omdat er dingen in de weg zaten.

Als de geheugenchips op de achterzijde de hoogste onderdelen zijn kun je een vlakke koperplaat nemen, of je moet daarin gaten voor te hoge onderdelen gaan boren.

Ik bespeur nu een denkfout van mij bij de klemplaat: de eerste twee gebogen stukken zijn overbodig omdat het schuimrubber ook hoogte heeft.
Gewoon een stuk koperplaat met 'lippen' en die lippen wat naar beneden buigen zodat ze goed vlak op de geheugenchips liggen: dat is alles.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:01
Het verbaast me toch iedere keer weer hoe je met originele ideeen komt :)
Pagina: 1