[EL] Hulp nodig bij ontwerp van schema

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een hele tijd (maanden) bezig met het maken van een -overigens supermooie- stealth baybus. Ik heb van een cdrom-speler alle elektronica eruit gesloopt op het motortje na. Deze moet 5 V hebben. Zodra de + en de - omwisselen draait het motortje de andere kant op (open / dicht dus)
Eerst had ik hier een simpele schakelaar voor , die automatisch 'terug springt in z'n vrij' zeg maar. dit schema :
Afbeeldingslocatie: http://137.120.156.62/Luc/casemod2002/images/lade_schema.jpg
Nu leek het mij wel gaaf om het laadje open te doen dmv een drukknopje. Alleen het probleem is dat ik niet zo goed weet hoe dat zou moeten.
De bedoeling is dus dat ie als je de 1e keer op het knopje drukt +/- 3 sec. op het ene draadje van de motor 5V zet en op het andere de -. Als je dan nog een keer drukt moet dat omwisselen, dan gaat ie dus weer dicht.
Iemand die mij hiermee (op weg) kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Geheugen schakeling met mechanische reset. Druk knop in schakeling onthoud de waarde laat motortje draaien lade helemaal uit komt tegen schakelaartje aan en reset de schakeling motor stopt.

Simpel

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Steef1983 schreef op 03 november 2002 @ 12:27:
Geheugen schakeling met mechanische reset. Druk knop in schakeling onthoud de waarde laat motortje draaien lade helemaal uit komt tegen schakelaartje aan en reset de schakeling motor stopt.

Simpel
Heb je hier een schema van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je heel ff een pic maken of uitleg hoe dat motortje er precies uit ziet? Want ik zou dat ook graag willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die een schemaatje heeft ?
Het motortje is gewoon zo'n standaard klein cdrom - motortje, op de 1e kant zet je 5 V op de andere kant 0. Niks bijzonders aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
echt helemaal niemand met een schema of idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Is het niet een idee om eeen oude cd-rom speler te nemen, en die te slopen.
Je ziet vaak op 2ehands sites van die 8x cd-rom drives staan die geen gebrande cd-roms lezen.
Gewoon zo'n ding slopen is het makkelijkst.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 21:29:
echt helemaal niemand met een schema of idee ?
ik teken morgen wel iets en post een foto ..

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
hmmm, heb je niet een driestanden druk schakelaar ?

Ik kijk ff bij conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fleppuhstein schreef op 04 november 2002 @ 22:59:
hmmm, heb je niet een driestanden druk schakelaar ?

Ik kijk ff bij conrad
Dat is dus niet helemaal de bedoeling.
Ik wil dat je 1 keer drukt en dat dan de motor 3 sec (bijvoorbeeld) 5V krijgt, en als je dan nog een keer drukt dat hij ook 3 sec 5V krijgt, maar dan de + en de - omgedraaid, zodat het motortje de andere kant op draait .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Microcontroller met een L293D is de makkelijkste oplossing gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op 05 november 2002 @ 07:49:
Microcontroller met een L293D is de makkelijkste oplossing gok ik.
Euhm, ok, ik heb niet zo ontzettend veel kennis van elektronica (wel wat hoor :P maar niet veel) heb je hier misschien een iets uitgebreidere uitleg voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Je kan iets maken met schakelaartjes en relais meen ik, ik zal ff voor je brainstormen... (Vroeger hadden ze niet zo heel veel anders namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

kun je geen flip-flop gebruiken?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
je cd-rom drive stopt tog ook als ie open is? daar zal vast wel een gedeelte in hebben gezeten dat daar voor zorgt (of ligt dat aan mij? :9) ...
heb je de rest nog dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

daar zit iets in jah

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DannyCLD schreef op 05 november 2002 @ 15:05:
je cd-rom drive stopt tog ook als ie open is? daar zal vast wel een gedeelte in hebben gezeten dat daar voor zorgt (of ligt dat aan mij? :9) ...
heb je de rest nog dan?
Ik heb de rest niet meer, dat is dus het probleem.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een hekel hebt aan ompolen, KUN je overwegen om een pool van het motortje op de +5V te knopen. Daarna schakel je de andere pool naar 0V of +12V... Dat scheelt alweer een aanstuurbrug. Enge nadeel is dat je motortje niet +5/-5 V krijgt, maar +7/-5V of andersom...

Zit er een switch op de lade die onderbreekt als hij helemaal open of dicht is? Dat scheelt ook alwer aanzienlijk. Dan kun je nl gewoon spanning op de motor houden in een van beide richtingen, de switch onderbreekt die dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 22:41:
Als je een hekel hebt aan ompolen, KUN je overwegen om een pool van het motortje op de +5V te knopen. Daarna schakel je de andere pool naar 0V of +12V... Dat scheelt alweer een aanstuurbrug. Enge nadeel is dat je motortje niet +5/-5 V krijgt, maar +7/-5V of andersom...

Zit er een switch op de lade die onderbreekt als hij helemaal open of dicht is? Dat scheelt ook alwer aanzienlijk. Dan kun je nl gewoon spanning op de motor houden in een van beide richtingen, de switch onderbreekt die dan...
Zou 7 V op de motor een erg groot probleem zijn ? (voor maar 3 sec)
iK zal het wel eens uitproberen met een ander motortje uit dezelfde cdrom speler.
Er zit iig. geen switch of iets derhgelijks meer in, alleen het motortje en wat tandwielen.
In ieder geval bedankt voor de hulp, dit is heel wat makkelijker dan een schakeling met IC's enzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 22:58:
[...]

Zou 7 V op de motor een erg groot probleem zijn ? (voor maar 3 sec)
iK zal het wel eens uitproberen met een ander motortje uit dezelfde cdrom speler.
Er zit iig. geen switch of iets derhgelijks meer in, alleen het motortje en wat tandwielen.
In ieder geval bedankt voor de hulp, dit is heel wat makkelijker dan een schakeling met IC's enzo !
Ik verwacht daar geen probleem mee. Tenzij je 10x je laddje gaat laten rollen achter elkaar...

Ik zou proberen om er b.v. microswitches in te bouwen. Ik denk dat de CDROM logica normaal gesproken afschakelt zodra de stroom te hoog wordt. Dat is de meest basale manier om dat te testen (kost nl. geen mechanica watn dat is duur).

Je kunt ook denken aan lichtbruggen, maar dan zit je alweer met actieve componenten zoals flipflops en torren enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken je nagaan wat er allemaal nodig is om zo'n drive te laten funktioneren, dit gaat alleen nog maar over het open- en dicht doen van het laadje.
Dan is het spul toch spotgoedkoop vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou natuurlijk ook kunnen proberen van die scakelaartjes in te bouwen die je ook in floppydrives hebt. Dat zijn van die hele kleine , die 'in' gaan als je er met een flop tegenaankomt (dus erin stopt).
Jullie hebben me in ieder geval op goede ideeen gebracht :) Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 11:02:
[...]

Ik verwacht daar geen probleem mee. Tenzij je 10x je laddje gaat laten rollen achter elkaar...

Ik zou proberen om er b.v. microswitches in te bouwen. Ik denk dat de CDROM logica normaal gesproken afschakelt zodra de stroom te hoog wordt. Dat is de meest basale manier om dat te testen (kost nl. geen mechanica watn dat is duur).

Je kunt ook denken aan lichtbruggen, maar dan zit je alweer met actieve componenten zoals flipflops en torren enzo.
TIP TIP, zet een paar diodes (3 of 4) in serie met je 12 volt (wel zodanig dat ze geleiden) en je hebt +5 of -5V

Geschikte diodes zijn de 1N400x (deze kan tot 1 Ampere), waarbij voor de x een willekeurig getal mag staan (de waarde x bepaald de maximale sperspanning van de diode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ff een update :
Ik heb een oude cdrom speler van een vriend uit elkaar gehaald en eens gekeken hoe het nou zat. Eerst een groot deel van de elektronica er nog aan. Werkte perfect. Een paar keer heen en weer geschoven. Toen begon de hele boel te vonken, roken en stinken. De brandende stukjes plastic vlogen eraf !!
Er viel zelfs een complecte chip al smeulend van de printplaat ! Computer draaide gewoon door, god zij dank :) Maar ik zit hier nu wel in een enorme stank !
Weet iemand waar dit aan kan liggen ? Is het verstandig om deze cdrom speler nog te gebruiken voor die lade open/dicht schakeling ?

p.s. ik wil wel pics maken voor de liefhebbers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

LOL echt zo'n www.watbenjedan.nl figuur :D

Kommaaar met die pics :9

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tentacle1 schreef op 18 november 2002 @ 23:38:
LOL echt zo'n www.watbenjedan.nl figuur :D

Kommaaar met die pics :9
Nou dit vatten we maar niet persoonlijk op ;) Ik deed niks verkeerd...... gebeurde volledig spontaan :?
Ik zal morgen ff pics maken. p.s. het stinkt hier nog steeds (raam staat al open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 23:39:
[...]

Nou dit vatten we maar niet persoonlijk op ;) Ik deed niks verkeerd...... gebeurde volledig spontaan :?
Ik zal morgen ff pics maken. p.s. het stinkt hier nog steeds (raam staat al open)
Nee t is al goed, maar uhm dat ding gaat echt niet spontaan in rook op hoor. Je zal bij het schuiven wel ergens kortsluiting op de print hebben gemaakt ;).

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou , ik heb het gewoon nog maar een keer geprobeerd (op hoop van zege)
maar zoals te verwachten : Hij is dood :'(
Ik ga nog ff onderzoeken of het kleine stukje schakeling wat ik nodig heb nog wel werkt (motortje doet t ook nog gewoon).......
anders wordt t nog een cdrom speler slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik trap m nog 1 keer hard omhoog ;)
Ik heb namelijk een schema gevonden wat er voor zorgt dat een component 3 seconden tot 2 minuten spanning krijgt (in dit geval een LED) :
Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/Pjanssen/Vertraging.gif
Nou heb ik het schema wat veranderd om het toe te kunnen passen op mijn probleem:
Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/Pjanssen/cdromsschakeling.JPG
Klopt dit zo, en gaat het op deze manier werken ?

Ohja, weet iemand hoe ik een front-panel audio out precies moet aansluiten ? Ik heb wel van die extensie pinnetjes op m'n nobo (MSI KT3Ultra2) maar daar heb ik wel meer dan 2 pinnetjes.........en met de pinlayout wordt ik er ook niet echt wijzer op: Left Channel signal to frontpanel, Left Channel signal return from panel. Hetzelfde geldt voor rechts.....

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat de bedoeling van het onderste schema is, maar de basis van de eerste tor hangt los en als je het drukschakelaartje sluit gebeurt er ook niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling van dit schema was dat de motor afhankelijk van de stand van de schakelaar 3 seconden (ongeveer) naar links of naar rechts zou gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ten eerste kan ie zo maar één kant uit draaien want de tor waaraan ie geschakeld is geleidt maar in één richting.
Met de schakelaar in de getekende stand zit de collector aan massa, dus dat wordt niks.

Je moet het motortje in een brug zetten, dan kan ie 2 kanten op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 21:25:
Nou, ten eerste kan ie zo maar één kant uit draaien want de tor waaraan ie geschakeld is geleidt maar in één richting.
Met de schakelaar in de getekende stand zit de collector aan massa, dus dat wordt niks.

Je moet het motortje in een brug zetten, dan kan ie 2 kanten op draaien.
Ik dacht al dat t daar fout zou gaan........
Kun je misschien wat meer uitleg geven ? Evt. met schema's ed.
Eerder dit topic hadden mensen het ook over microcontrollers, L293D etc. Hoe zit t daar mee ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet ik iets voor je opzoeken, want ik weet het zo niet uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 21:28:
Dan moet ik iets voor je opzoeken, want ik weet het zo niet uit m'n hoofd.
Als je dat zou willen doen, heel graag ! Ik zit (zoals je ziet aan de startdatum van dit topic) al een behoorlijk tijdje te dubben met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nou es van dit principe uitgaat, kun je iig het motortje beide kanten laten uit draaien

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/motor.jpg

en zo kun je er een oneshot voor zetten, de waarde van C en R moet je even aanpassen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/motor2.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik dit schema ga gebruiken moet ik de richting schakelen (met een DPDT switch ?) bij de motor. En als je dan op t knoppie drukt gaat ie draaien. Over welke "C" en "R" heb je het ?
Hier kan ik toch gewoon dat schema wat een bepaald aantal seconden spanning schakelt in verwerken ?
En het IC'tje is een 555 ?

Bedankt voor de hulp !

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft dat schemaatje wat een bepaald aantal seconden schakelt niet meer te gebruiken, dat doet die 555schakeling nu al.
Als je voor "switch" een drukschakelaar neemt en je drukt er even op, dan gaat je motortje aan.
Hoe lang het motortje draait hangt af van de waarden van de R en de C die op pen 6/7 van de 555 zitten.
Je zal ook wel een ander torretje nodig hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ok, toppie, ik ga eens ff een datasheet van de 555 zoeken om te begrijpen hoe het precies in z'n werk gaat allemaal (dan snap ik temninste wat er gebeurd, wel zo leuk :) )
Nogmaals: bedankt voor de hulp !

Oh, en is er niet een methode om zelfs die DPDT switch weg te werken ? (zonder dat het al te ingewikkeld / duur wordt natuurlijk ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nu juist het lastige van alles, je zou die schakelaar(s) bv mechanisch in je projekt kunnen verwerken, dus door de lade laten bedienen, maar dat lijkt me nog een hele opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou ik dus met schakelaartjes moeten gaan werken die door het laadje zelf ingedrukt worden enzo...... is idd lastig, maar wel mooi :*)
Ik heb ff de waardes van C en R uitgezocht :
Bij +/- 3 seconden schakelen :
R = 1 M Ohm
C = 6 uF
Ik vind t een beetje vreemde waardes, maargoed, zolang het werkt.........

Heb je misschien ook een schema waarmee ik met 1 druk op de switch iets aanschakel, en met nog een druk op de knop het weer uitschakel ? (Is niet hiervoor)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
exter, misschien kun je me nog 1 keer helpen:
Ik heb na wat rondzoeken een systeempje verzonnen waarmee ik 2 signalen automatisch kan laten schakelen afhankelijk van de stand van het cd laadje. (gewoon 2 drukschakelaartjes ingebouwd dus).
Hoe kan ik hiermee het motortje ompolen ? Ik had zelf al wat zitten rommelen, maar daar was ik niks verder mee gekomen......
(kan ik hier überhaubt mee ompolen ? )

Hier nog wat extra info over het schakelaartje:
Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/Pjanssen/pinout.JPG
Dit is dus een bovenaanzicht. Dat in / uit slaat op of het schakelaartje ingedrukt is of niet. De rode lijnen zijn wat er op dat moment contact met elkaar maakt.
Ik vind het zelf behoorlijk vaag..........

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien doe ik het wel zo:
Ik neem het schema met de 555, sluit de ene pool van het motortje aan op de 5V en schakel met (een deel) van dat vage schakelaartje die in de cdrom komt 0 V / 12V.
Voor de 12V zet ik dan een paar 1N4001 die ik nog heb liggen om een spanningsvalletje te creëren.
Lijkt dit een goede oplossing ?

Zoiets wordt het dan:
Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/Pjanssen/motor2.jpg
of krijg ik zo vuurwerk in de transistor ?

edit:

Oh shit, k had beter ff de edit kunnen gebruiken 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dit is helemaal geen goede oplossing, ten eerste kan de tor nooit in geleiding komen want z'n emitter zit op 5V en de basisspanning kan daar niet boven komen en ten tweede geleidt de tor maar in 1 richting dus als de schakelaar aan 0V ligt gaat de motor niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik al. Ik denk dat ik t maar op geef wat het automatisch ompolen betreft (of er moet een handig IC'tje voor zijn).
Het is namelijk niet alleen dat de schakeling ingewikkeld wordt, maar je krijgt ook mechanisch gezien veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
          __________                               _____bediening_     _____ in  _____  
         |          |                             |open |   |dicht|   |open |   |dicht| 
         |  Motor   |                             |__/__|   |__/__|   |_____|   |_____| 
         |_+______-_|                             |_____|   |_____|   |_____|   |_____| 
           |      |                                |   |     |   |      |  |     |   |  
           |      |____                            |   |     |   |      |  |     |   |  
           |______     |                           |   |     |   |      |  |     |   |  
                  |    |                           |   |     |   |      |  |     |   |  
                  |    |                           |   |     |   |      |  |     |   |  
 |-----------------------------------------------------X-----|   |---------------|   |  
 |                |    |                           |   |                |  |         |  
 |      -------------------------------------------X   |                |  |         |  
 |     |          |    |                           |   |                |  |         |  
 |     |_1_____   |    |    |    |                 |   |                |  |         |  
 | _ ____|R1   |__/____/____/____/  stand 1        |   |                |  |         |  
 |_______|_____| /    /    /    /                  |   |                |  |         |  
         2       |  | |  | |  | |  |               |   X----------------|  |---------|  
                 |  |_|__|                         |   |                   |            
                 |____|  |                         |   |                   |            
                  |     _|  |--------------------------|                   |            
          _____   |    |    |                      |                       |            
   - ----|R2   |__/____/____/                      |                       |            
     ----|_____| /    /    /                       |                       |            
     |           |  | |  | |  |                    |                       |            
     |              +    -    |                    |                       |            
     |                        |                    |                       |            
      ------------------------X--------------------|                       |            
   + ----------------------------------------------------------------------|            

R1 bistabiel

hij klopt nog niet helemaal...

hij is nu nog met 2 knopjes om te bedienen, word 1, en als het laatje dicht is word R2 dicht gehouden door het interne breek konktaktje, dus blijft ie draaien...

beginnetje...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van snap. Misschien is het handig om het ff uit te tekenen in Paint ofzo ? + wat ertra uitleg erbij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

zoooo, hehehe, idd een btje zondagsmiddaggevoel om iets nutteloos te doen op deze zatrerdag ;)

Afbeeldingslocatie: http://elmowww.duxy.net/tweakers/cdopenen.gif

R1 = bistabiel

stand 1 is laatje dicht
motor + = + Laatje dichtdoen
- = -

S1 = maak kontakt (voor bediening)
S2 = breek kontakt (IN de CD drive (verbreekt als la OPEN is)
S3 = breek kontakt (IN de CD drive (verbreekt als la DICHT is)

R1 = Bistabiel relais,minimaal 4x OM
R2 = Monostabiel relais, minimaal 3 x AAN

D = Diode die de stuurspanning en stroom aankan vd relais, bv. N4001

Werking: (beginstand is 1, la DICHT)

1 druk op de bedieningsknop
--> R1 schakelt EN poolt motor om
--> R2 schakelt EN houd zich zelf stabiel via S2 EN geeft stroom aan de motor VIA R1

2 Motor draait laatje OPEN, S1 VERBREEKT stroom R2
--> motor stopt

3 druk op de bedieningsknop (stand 2, la OPEN)
--> R1 schakelt EN poolt motor om
--> R2 schakelt EN houd zich zelf stabiel via S2 EN geeft stroom aan de motor VIA R1

4 Motor draait laatje DICHT, S2 VERBREEKT stroom R2
--> motor stopt

Goto 1

een bistabiel relais heeft drie aansluitingen:
- 1 massa
- 1 voor stand 1 (door mij gedefineerd als la dicht)
- 1 voor stand 2 (idem)

hij heeft 2 stabiele standen, hij blijft dus staan in de laatste stand waar stroom op staat/stond

het grootste probleem is om de kontaktjes die std. in je cdrom zitten ombouwen naar breek... (verbreken de stroom zodra ze ingedrukt zijn)

relais is maybe ook nog moeilijk aan te komen...

[ Voor 57% gewijzigd door 3lmowww op 07-12-2002 14:29 ]

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

bistabiel relais: 50339824 bij conrad iets van 8 - 9 euro

Electronics development

Pagina: 1