Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

een stille hp Netserver?

Pagina: 1
Acties:

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17
Ik heb een hp Netserver e60 gekregen van een klant en ik wil deze thuis gaan gebruiken als divx bak, ftp, web en mail server. Een Ati Allinwonder128 en een soundblaster live, alsmede een dvd/cdrwcombo heb ik er al ingeschroeft :P
Echter een netserver maakt een gigantische pleurisherrie, voor een serverruimte maakt dit niet, maar voor een server die 24x7 aan moet staan in een studeerkamer is de herrie een beetje veel van het goede.

Ik heb al wat aanpassingen gedaan aan de airflow:
De twee iPIII-450 CPU's heb ik voorzien van een passief koellichaam uit Compaq deskpro's (formaat ca 10x10 cm)
De fanduct die over de cpu's en outtakefan zat heb ik verwijdert omdat anders bovenstaande koellichamen niet op cpu's kon gebruiken.
De outtake fan, een delta met 70 cfm, heb ik nu als intakefan op 7 volt over de cpu koellichamen blazen.
De outtake fan van delta in de voeding heb ik vervangen door een wat stillere fan van panaflow.

De herrie is nog steeds niet te harden terwijl de temp's nog gewoon erg koel zijn. Ik moet er dus nog stillere fans (papst) inzetten en wil eigenlijk gebruik maken van temperatuur gestuurde fans.

Via de search ben ik op de volgende site gekomen en met mijn twee linkerhanden wat solderen betreft lukt onderstaande schema mij dit nog wel denk ik....

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/article/51/2.jpg

Er wordt hier gesproken van een versie zonder thermistor en eentje met, dat is degene die in het hierboven beschreven schema staat.

Mijn vragen:
Hoe werkt zon thermistor en moet ik die op een van de koellichamen van de cpu's plaatsen?
Hoe zit dat in de voeding, moet hij daar ook op een van de koellichamen geplaatst worden?
Schakelt een dergelijk schakeling de fans ook uit, als geforceerde koeling niet noodzakelijk is?
Kan ik hier nog een led op solderen voor aan/uit en een alarm?
Deze schakeling is erg klein, en kan ik dus in de ruimte tussen het metalen huis van de kast en het plastic front proppen. Zijn er ook zulke kleine schakelingen kant en klaar en waar eventueel te koop, Display?

Misschien kan ik al deze vragen ook verder uit de search halen maar aangezien ik op elektrotechniek een totale nitwit ben snap ik er niet al te veel van :?
Alvast bedankt voor de moeite om mijn vragen te beantwoorden :)

/edit
Ik zat net even te neuzen op de site van display op zoek naar papst fans en schakelingen en zag daar de variofans staan met als optie een ntc weerstand.
Is dit geen oplossing: fans in kast, ntc weerstanden op de koellichamen?

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:35

rimpeldinky

nani?

hmmm... mischien kun je een baybus maken met pot meters, alle casefans vervangen door 12 x 12 fans en dan kijken hoe je alles moet instellen om t goed koel te houden bij zo min mogelijk geluid ( tis denk ik makkelijker te maken dan dit denk ik persoonlijk)

*burp*

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Voor je gaat knutselen: een beetje fatsoenlijke fan op 7 of 5 volt is vrijwel onhoorbaar... en altijd airflow.... dat zou IK proberen voordat ik heftig zou gaan knutselen.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Ik heb zelf ook zo'n blaasbak (wat een takkeherrie zeg :( ) daar heb ik de intake fan van vervangen door een nidec fan. (op 7v draaiend)
De cpu heb ik actief gekoeld door normal secII koellichamen met kleine fans erop die relatief weinig herrie maken.
De fan in de voeding heb ik op 7v gezet.

Nu is het resultaat een stuk aangenamer maar helaas hoor ik me intake fan nog wel es wat ratelen en ook de hardeschijf. :(

Maar dat maakt verders weinig uit hij staat op een andere kamer dus heb ik er weinig last van. :)

• ransbal
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 10:48:
Ik heb zelf ook zo'n blaasbak (wat een takkeherrie zeg :(
knip
fijn, iemand om het herrieleed van een e60 mee te delen ;)

Misschien ben ik te veeleisend, maar mijn andere pc is een laptop en die hoor ik dus niet ;) De vaste schijf heb ik ook al vervangen door een stillere en die hoor ik dus bijna niet.
Zoals je al zegt, je hoort hem nog steeds. Ik zal hem ook wel altijd blijven horen, maar ik wil het zo stil mogelijk. Waterkoeling is geen optie, dat past nl. niet in de kast.

/offtopic
heb jij toevallig een beetje geexperimenteerd met wake on lan op de netserver?
Er zit een intel nic onboard gebakken die het ondersteund, in de bios heb ik het aangezet en in de driver (intel prosetII) staat het standaard al aan
Ik kirg het met geen mogelijkheid aan de gang, heb wol.exe, magicpacket en winwake al geprobeerd. Zie ik misschien iets over het hoofd?
/ontopic

Verwijderd

Ransbal schreef op 03 november 2002 @ 11:03:
[...]

/offtopic
heb jij toevallig een beetje geexperimenteerd met wake on lan op de netserver?
Er zit een intel nic onboard gebakken die het ondersteund, in de bios heb ik het aangezet en in de driver (intel prosetII) staat het standaard al aan
Ik kirg het met geen mogelijkheid aan de gang, heb wol.exe, magicpacket en winwake al geprobeerd. Zie ik misschien iets over het hoofd?
/ontopic
Ik heb dat ding helemaal plat gebombardeerd maar kreeg het niet aan de gang. :( :(

Kheb wel es een nieuwe biosversie erop geknald maar toen rageerde de powerknop niet meer en moet je em dus via het OS uitzetten.
Helaas is er ook geen optie om hem op een bepaalde tijd te laten starten via het bios. :(

Nieuwe updates komen nu ook niet meer uit heb ik het idee.

EDIT:

Wat voor schijf heb je er in gedaan ?

• ransbal
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 11:08:
[...]

Wat voor schijf heb je er in gedaan ?
/offtopic

is had nog een 4,3 gb ibm uw oem schijf liggen, type weet ik niet zo en een 5400 rpm ide schijf (je moet toch wat opslagcapaciteit hebben. Op de ibm staat het os.

/ontopic

zijn er nog ideeen omtrent de schakelingen?
Pagina: 1