Toon posts:

Content Management

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik verschillende (open source en freeware) content management systemen aan het uitproberen. Verschillende heb ik al geprobeerd.

Tot nu toe ben ik CMS tegengekomen die allemaal op het ene punt heel sterk zijn, maar op andere punten ronduit zwak. Op dit moment is mijn site nog in opbouw, dus nu kan ik nog switchen naar een ander CMS.

Is er een CMS dat echt aan te bevelen valt ?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
er is niet 'een' CMS. Een goede CMS is een systeem dat toegespitst is op het doel; namelijk content invoeren in de site op de manier waarop het bedoeld is. Het lijkt me niet dat een 'algemene' CMS zomaar kan herkennen hoe dingen door bijvoorbeeld een template-parser heengerard worden; en dus ook niet opmaakspecifieke trucjes uithalen. Verder maak ik altijd zelf sites met dynamische menu's, maar wel volledig configureerbaar. Ik ben nog geen CMS tegengekomen die mijn menu-tables snapt, laat staan deze enigszins te kunnen beheren. De enige die een beetje in aanmerking komt (omdat het gewoon een extreem low-level tool is) is phpmyadmin, maar dat kun je niet echt meer een CMS noemen; da's gewoon domweg database-beheer.

Mijn tip: bouw je database, vul 'm zoals jij 'm denkt te gaan gebruiken met een paar pagina's Lorem Ipsum, bouw je site (frontend), en ga dan je backend bouwen. Vervolgens ga je zelf al je pages via die backend invoegen; dan weet je meteen wat lekker werkt en wat niet, en krijg je snel het gevoel dat iets 'vertrouwd' werkt, of 'absoluut niet' werkt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

ja, maar ze hebben allemaal hun sterke en zwakke kanten :+ Welke heb je al geprobeerd en wat vond jij daar sterk of zwak aan. Wat wil je wel en wat niet. Je komt er op die manier zelf ook wel uit; er is hier niemand die jou zo hEt CMS kan vertellen aangezien niemand weet wat je wil.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• HunterPro
  • Niet online
Spider.007 schreef op 03 november 2002 @ 00:21:
ja, maar ze hebben allemaal hun sterke en zwakke kanten :+ Welke heb je al geprobeerd en wat vond jij daar sterk of zwak aan. Wat wil je wel en wat niet. Je komt er op die manier zelf ook wel uit; er is hier niemand die jou zo hEt CMS kan vertellen aangezien niemand weet wat je wil.
dat probeer ik ook al duidelijk te maken; er is geen 'het CMS'; het is altijd een product toegespitst op een doel. Net zoals je geen 'algemene richtlijn' hebt in allerlei dingen.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

|HunterPro| schreef op 03 november 2002 @ 00:32:
[...]

dat probeer ik ook al duidelijk te maken; er is geen 'het CMS'; het is altijd een product toegespitst op een doel. Net zoals je geen 'algemene richtlijn' hebt in allerlei dingen.
ik had jouw reply ook nog niet gezien; maar het klopt idd wat je zegt. Alleen ligt de topicstarter nu op een oor te wachten tot hier een lijstje staat met CMS'en die wij hem aanbevelen :? en heeft dit topic heel weinig zin (hint: [google=content management system] en [search=content management system])

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik naar op zoek ben is een CMS dat geschikt is om o.b.v. templates de inhoud van mijn site uniform weer te kunnen geven. Deze inhoud moet door meerdere gebruikers kunnen worden opgevoerd en moet gecategoriseerd weergegeven kunnen worden.

Wel moet ik mijn eigen html-pagina's kunnen weergeven in een frame, zonder dat deze worden beinvloed door de template.

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de meeste CMS ofwel op content, danwel op layout erg flexibel zijn. maar kies ik voor het een dan moet ik op het ander inleveren.

Ik ben een beginner op dit gebied, maar zoals ik al heb gezegd zijn de keuzes die ik nu maak voor mijn site ook later van groot belang. Nee, ik wacht niet op een kant en klaar lijstje, wat ik wil zijn tips waarna uit te kijken, maar vooral waarmee uit te kijken.

Maar ik denk dat het antwoord al gegeven is ! Als ik iets naar mijn wens wil hebben, dan zal ik het zelf moeten bouwen.

Bedankt voor de reacties, want het bevestigd wat ik al dacht.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik ben er achter gekomen dat er geen zalig makend CMS systemen zijn. Zelfs als je die zelf schrijft.

• Wat je moet doen is de punten die jij belangrijk vind op papier zetten en in volgorde zetten van belangrijkheid. Dit moet in overleg doen met de gebruikers.
• Daarna ga je een twee of drietal pakketten zoeken die volgens jouw het dichts bij die punten komen.
• Weer overleg plegen met de gebruikers. En de voor en nadelen van elk duidelijk uitleggen. Misschien een demo maken (of laten maken) van elk die pakketten
• En dan een pakket selecten, en het zal bijna nooit 100% voldoen aan punt 1

Een CMS aanbevelen, kunnen wij zeker niet aangezien wij niet weten wat jouw eisen zijn. Misschien heb je wel een pakket nodig van Tridion, maar het kan ook zijn dat je voldoende hebt aan PostNuke :D

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:36

Creesch

bla bla!

ik heb zelf een cms geschreven maar die is echt heel erg simpel eigenlijk alleen om tekst uit een database makkelijk te beheren, alles wat je extra zou willen moet je zelf inbouwen of iemand lief aankijken (is dus niet echt wat je zoekt denk ik, maar het valt te proberen toch?)
Is dus mischien als basis te gebruiken
||
\/

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Hoe is die van de gemeente Amsterdam dan, die laatst is vrijgegeven?
Web-in-a-box
http://www.webwereld.nl/nav/nb?13036

Verwijderd

Freeware of betalend? Voor een groot bedrijf zijn systemen als SmartSite of Tridion erg goede systemen. Maar je betaalt er dan ook dik geld voor en uiteindelijk zijn deze pakketten voor de ontwikkelaar ook niet zo fijn.

Zelf ben ik in mijn ad hoc tijd bezig om een CCMS te schrijven die volledig configuurbaar is. Pagina's (componenten) worden online gecompileerd wanneer nodig. Als eerste moet je maar eens op een rijtje zetten wat het CMS moet doen. Performance, user-load, kosten etc. Daarna kan je gaan kijken wat voor pakketten hiervoor in aanmerking komen.

Verwijderd

ik ben absoluut geen progger ofzo, maar ik kwam deze link tegen:

http://developer.ez.no/ , systeem heet expublish, php-based, wellicht is het wat?

• 1Mark
  • Laatst online: 11:57
ik gebruik zelf www.postnuke.com

ben pas net bezig maar hij draait op : www.prinshendrikkade.com

moet nog veel aan aanpassen maar dit is een leuk begin.
Pagina: 1