secundaire ide kapot?

Pagina: 1
Acties:

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-03 20:36
Ik heb deze week een ecs p4s5a/dx+ gekocht. De hele zaak samen met p4 2.2Ghz in elkaar geschroefd: ik weer een machine rijker...

...dacht ik.

gegevens voor de (terecht) luie tweaker:
chipset:
-Northbridge: Sis645dx
-Southbridge: Sis962L
bios:
-2002/09/16 (ecs geeft bios versies kennelijk als naam de datum verschijning mee).

Bij het posten werden in eerste instantie al mijn ide devices gevonden:
-maxtor 30gb (ide1, master);
-NEC zip-drive (ide1, slave);
-quantum 12 gb (ide2, master);
-BTC burner (ide2, slave);

Ook het installeren van winXP leek goed te gaan: hele installatie doorlopen en het systeem bootte (heb ik wel anders meegemaakt).

Daarna nog cd bij moederbord geïntstalleerd: agp, onboard sound en usb drivers. Tussen al deze onderdelen was telkens een restart nodig. Echter bij de laatste restart bleek bij het posten dat op ide2 niets meer werd gevonden:
óf het systeem bleef hopeloos zoeken naar 2 aparaten die het niet kon vinden, óf het constateerde dat er noch als master, noch als slave een aparaat geïnstalleerd was.

Gefaalde oplossingen:
-een andere ide-kabel;
-alleen de 12 gb hd (die het wel doet op ide1, dus niet zelf kapot is) op ide2;
-een bios reset.

Zijn er meer mensen die soortgelijke problemen hebben gehad (met dit of een ander bord) en een oplossing. Of anders andere die ervaring hebben met dit bord en met een oplossing uit een onverwachte hoek kunnen komen?

edit:
added chipset

edit:
added bios version

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

I/O controller problemen horen in Opslagmedia & I/O Controllers :)

[PMG] > [OM]

• Tukkie_3
  • Laatst online: 28-03 22:56
Rare vraag : Heb je je 4 in 1 driver van je moederbord al geinstaleerd?? In dat pakket zit o.a je busmaster

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03 11:45
Tukkie_3 schreef op 03 november 2002 @ 00:11:
Rare vraag : Heb je je 4 in 1 driver van je moederbord al geinstaleerd?? In dat pakket zit o.a je busmaster
Lezen, SiS is geen VIA ;)

Misschien die drivers is uninstallen en kijken of het dan wel werkt?
Als dat zo is ff kijken of er nieuwe drivers online te krijgen zijn..

• Tukkie_3
  • Laatst online: 28-03 22:56
Oja.. sorry Anticipation, daar heb je gelijk in 8)7 . Maar wat ik probeer te vertellen..." Heb je wel een goede busmaster geinstaleerd"

Op de site van Elitegroup kom ik deze link tegen waar je een update van je SIS IDE busmaster driver kunt downloaden voor Win 2000 en XP.
http://www.ecs.com.tw/dow...r_ide_m.htm#sis_20102.htm

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• jhksema
Tukkie_3 schreef op 03 november 2002 @ 00:35:
Oja.. sorry Anticipation, daar heb je gelijk in 8)7 . Maar wat ik probeer te vertellen..." Heb je wel een goede busmaster geinstaleerd"

Op de site van Elitegroup kom ik deze link tegen waar je een update van je SIS IDE busmaster driver kunt downloaden voor Win 2000 en XP.
http://www.ecs.com.tw/dow...r_ide_m.htm#sis_20102.htm
Heb ik idd nog niet geprobeerd. Maar het zou toch vreemd zijn als een nieuwe driver (software) een probleem dat zich al manifesteerd tijdens het posten (hardware) zou oplossen.

Ik zal straks voor de vorm nog eens kijken of het iets uitmaakt, maar ik heb mijn twijfels. De datum van die driver is trouwens 22 april 2002. Zou toch wel vreemd zijn als die niet op mijn driver cd stond?

Iig alvast bedankt voor het meedenken. Ik zoek ondertussen verder...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat zou zeker vreemd zijn.. Ik zou eerst een simpel BIOS reset cq update uitvoeren en als het probleem zich daarna nog steeds voordoet, dan zou ik de moederbord maar terugsturen met de mededeling dat IDE2 brakjes is :)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:55
Staat de beide apparaten wel in apparaatbeheer?
Is toch best een veelgehoorde klacht van XP dat na verloop van tijd de devices op de secondairy ide controller foetsie zijn (hoewel het meestal gaat om CD/DVD spelers).

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 09:56

FastBunny

Give it the Works !

Sounds like a long shot,

staat in de bios wel de secundaire controller ingeschakeld :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• jhksema
BalusC schreef op 03 november 2002 @ 10:31:
Ja, dat zou zeker vreemd zijn.. Ik zou eerst een simpel BIOS reset cq update uitvoeren en als het probleem zich daarna nog steeds voordoet, dan zou ik de moederbord maar terugsturen met de mededeling dat IDE2 brakjes is :)
Ik gebruik al de nieuwste bios (2002/09/16). Staat nu ook in openingspost. Een reset heb ik al gedaan. Dit was nl. noodzakelijk dat het probleem voor het eerst speelde: ik had in bios nl. alle ide aparaten gespecificeerd, waarvan er toen 2 onvindbaar bleken. Dat vond het mobo niet leuk => hangen bij het posten. Met een bios reset was dat verholpen, maar mijn ide2 devices waren daarmee nog niet terug.

• jhksema
Domino schreef op 03 november 2002 @ 10:35:
Staat de beide apparaten wel in apparaatbeheer?
Is toch best een veelgehoorde klacht van XP dat na verloop van tijd de devices op de secondairy ide controller foetsie zijn (hoewel het meestal gaat om CD/DVD spelers).
Ehhh... nee? Als het mobo bij het posten de aparaten niet kan vinden, dan vindt windows ze ook niet. De secundaire ide-controller wordt echter wel in apparaatbeheer weergegeven.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

jhksema schreef op 03 november 2002 @ 10:44:
[...]

Ehhh... nee? Als het mobo bij het posten de aparaten niet kan vinden, dan vindt windows ze ook niet. De secundaire ide-controller wordt echter wel in apparaatbeheer weergegeven.
niet helemaal waar. Heb heel lang mijn complete ide uitgeschakeld gehad omdat ik alleen scsi had. En toch vond windows de beide controllers ineens weer, terwijl ze toch uitstonden in de bios!

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• jhksema
FastBunny schreef op 03 november 2002 @ 10:39:
Sounds like a long shot,

staat in de bios wel de secundaire controller ingeschakeld :?
Kan ik die dan überhaupt uitschakelen? Ik zal zo eens kijken, maar aangezien ik in windows deze wel kan zien (zie ook mijn vorige post) vermoed ik dat deze wel ingeschakeld staat. Bij het posten zegt 'ie trouwens ook dat de devices op ide2 'not installed' zijn. Dus ide2 zelf kennelijk wel.

edit:
Okee, uit vorige post FastBunny blijkt dus dat dat windows verhaal wellicht niet speelt. Blijft een feit dat bij het posten de ide2-devices als 'not installed' worden aangegeven. Daarbij heeft een eerdere bios-reset ook niets uitgehaald. Daarmee had de secudaire ide-controller wel weer mogen aan staan.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

jhksema schreef op 03 november 2002 @ 10:47:
[...]

Kan ik die dan überhaupt uitschakelen? Ik zal zo eens kijken, maar aangezien ik in windows deze wel kan zien (zie ook mijn vorige post) vermoed ik dat deze wel ingeschakeld staat. Bij het posten zegt 'ie trouwens ook dat de devices op ide2 'not installed' zijn. Dus ide2 zelf kennelijk wel.

edit:
Okee, uit vorige post FastBunny blijkt dus dat dat windows verhaal wellicht niet speelt. Blijft een feit dat bij het posten de ide2-devices als 'not installed' worden aangegeven. Daarbij heeft een eerdere bios-reset ook niets uitgehaald. Daarmee had de secudaire ide-controller wel weer mogen aan staan.
Je kan in de bios vaak kiezen voor "primary, secondairy, or both". Heb je al eens geprobeerd om de harddisk handmatig in te voeren door middel van de CHS waarde die op de harddisk geschreven staat :?

• jhksema
FastBunny schreef op 03 november 2002 @ 10:54:
[...]

Je kan in de bios vaak kiezen voor "primary, secondairy, or both". Heb je al eens geprobeerd om de harddisk handmatig in te voeren door middel van de CHS waarde die op de harddisk geschreven staat :?
Vorige post van mij:
jhksema schreef op 03 november 2002 @ 10:42:
[...]

[...] Een reset heb ik al gedaan. Dit was nl. noodzakelijk dat het probleem voor het eerst speelde: ik had in bios nl. alle ide aparaten gespecificeerd, waarvan er toen 2 onvindbaar bleken. Dat vond het mobo niet leuk => hangen bij het posten. Met een bios reset was dat verholpen, maar mijn ide2 devices waren daarmee nog niet terug.
Ik had dus eerder alle apparaten 'handmatig' ingevoerd. Niet echt handmatig, maar ik had in het bios eerst laten autodetecten en vervolgens deze waarden opgeslagen (dit was dus nog voor ik problemen ondervond). Voordat ik last had van problemen met ide2 werkte alles oke met deze instellingen. Maar dat het probleem voor het eerst optrad hing de pc bij het posten. Dus handmatig invullen van CHS gegevens is geen optie.

• jhksema
BalusC schreef op 03 november 2002 @ 10:31:
Okee, laten we het houden op brakke ide2. Moederbord inmiddels gewisseld voor nieuwe: geen problemen meer!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

mmh dacht misschien was het een kortsluiting, maar heb je nu weinig meer aan :)

Verwijderd

Ik heb het ook een keer gehad op mn ASus P4s533, die had daar oook last van, ik had toen een of andere smart card reader erbij geplugd (van Asus zelf) en die niet goed ingesteld in de bios (bleek naderhand), gevolg IDE2 deed niks meer... Na de reader uit het moederbord geplugd te hebben werkte alles weer :)
Pagina: 1