Toon posts:

RPG-spelletjes à la Planescape Torment, welke kies ik?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik nog wel even zoet met Planescape Torment, maar ik zoek eigenlijk nog wel een spel in die richting. (Goed uitgewerkte verhaallijn, uitvoerige dialogen, afgewisseld met wat bot slachtwerk zo nu en dan.)

Baldur's Gate schiet als naam natuurlijk meteen te binnen, maar niet alle recensies die ik gelezen heb zijn zo te spreken over de orginaliteit van het spel. Over de engine, die ook in Torment gebruikt schijnt te worden, ben ik wel tevreden.

Kan iemand wat titels voor me spuien? Zelf heb ik in elk geval de Baldur's Gate serie, Fallout en Icewind Dale in m'n hoofd...

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:58
Icewind Dale is voornamelijk bot slachtwerk, en maar weinig verhaal. Ik ken maar weinig, zeg gerust geen, spellen die zich kunnen meten met Torment qua verhaal. Maar Baldur's Gate is opzich wel enigzins wat je aangeeft "(Goed uitgewerkte verhaallijn, uitvoerige dialogen, afgewisseld met wat bot slachtwerk zo nu en dan.)" Dus dat zou ik idd maar eens proberen.

There is no magic.

Verwijderd

Momenteel ben ik nog wel even zoet met Planescape Torment, maar ik zoek eigenlijk nog wel een spel in die richting. (Goed uitgewerkte verhaallijn, uitvoerige dialogen, afgewisseld met wat bot slachtwerk zo nu en dan.)
Ik heb Planescape Torment nooit gespeeld, maar ik weet wel dat deze spellen qua speelwijze veel op Torment lijken:

Icewind Dale
Icewind Dale 2
Baldur's Gate
Baldur's Gate 2

Als je echt op zoek bent naar een meesterlijke RPG, met een briljant, maar voor de gelovigen onder ons misschien een beledigend verhaal, dan kan ik Xenogears (op de PSX, en misschien met een beetje zoeken op de emulator) aanraden.

RPG's die ik ook erg goed vind, en zeker kan aanraden zijn:

Final Fantasy 3
Final Fantasy 7
Chrono Trigger

Final Fantasy 3 & Chrono Trigger zijn beide uitgekomen op de SNES, maar je kunt ze ook spelen met een goede emulator zoals Zsnes. Ik kan geen links geven naar de ROMS, omdat dat verboden is. Ik kan je wel zeggen dat je met een beetje creatief zoeken op Google een heel eind komt :)

Verwijderd

uhmm...je bent niet de enige die dat soort spellen zoekt ;)
zelf heb ik ook planescape torment, en icewind dale(+add-on), maar daar moet ik weer eens aan beginnen...
voor de rest weet ik ook niet echt iets :( http://www.rpgplanet.com/games/genres/fantasy.shtml misschien is dat iets voor je ;)

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik heb Planescape Torment nooit gespeeld, maar ik weet wel dat deze spellen qua speelwijze veel op Torment lijken:

Icewind Dale
Icewind Dale 2
Baldur's Gate
Baldur's Gate 2
Misschien dat combat hetzelfde werkt, maar verder verschillen deze spellen zo enorm veel van Torment! Bijvoorbeeld de combat/dialogue verdeling.

Torment: Nadruk ligt op de dialogues, verhaal is ontzettend diepgaand, en het spel is bijna volledig uit te spelen zonder te vechten.

Icewind Dale: Het verhaal (iig van 1, over 2 kan ik niks zeggen, want die heb ik niet gespeeld) is zeker niet het belangrijkste van het spel, in tegendeel zelfs, het is voornamelijk vechten, vechten, vechten, en nog eens vechten.

Baldur's Gate: Verhaal en Combat is hier ongeveer gelijk verdeeld, dialogues en combat wisselen elkaar het hele spel ongeveer gelijkmatig af.

Als je een verdeling maakt van Dialogue orientated links, en Combat orientated rechts. Zal Torment helemaal links staan, Baldur's Gate ongeveer in het midden, en Icewind Dale zo goed als helemaal rechts.

Houdt je van monsters bashen, en wordt je gek van pagina's lange dialogues, ga dan voor Icewind Dale. Houdt je van dialogues, en monster bashen ongeveer verdeeld, ga dan voor Baldur's Gate. En wil je meegesleept worden in het meest geweldige verhaal ooit gebruikt in een PC game, ga dan voor Torment.

Daarbij is het mooie van Torment ook nog eens dat er altijd meerdere oplossingen zijn, je kan je er bijna altijd onderuit lullen, en als je daar geen zin in hebt, ram je er op los :+

There is no magic.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt... Icewind Dale valt dus af. Ik neem aan dat ik met Baldur's Gate 1 hoor te beginnen. (Of is deel 2 zo verschrikkelijk veel beter en mooier?)

Het gaat er me overigens niet om dat het persé een RPG-spel is. Ik ben in het algemeen wel op zoek naar spelletjes met een beetje verhaal / uitdaging. Bij veel adventures vind ik dit echter niet. (Komt al gauw neer op veel pixelhunting en puzzelen, wat zo nu en dan wel erg leuk is)

Ik hou me aanbevolen voor nieuwe originele tips.

Verwijderd

goed verhaal: Faxanadu (NES 8-bit :X )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 23:53:
Bedankt... Icewind Dale valt dus af. Ik neem aan dat ik met Baldur's Gate 1 hoor te beginnen. (Of is deel 2 zo verschrikkelijk veel beter en mooier?)
Baldur's Gate 2 ziet er inderdaad veel mooier uit, en is veel beter, maar het is toch beter om bij versie 1 te beginnen. Vanwege het verhaal, daarnaast kun je je karakter importeren uit BG1, waarmee je bovenmenselijke stats kunt hebben (door Tomes). Zelf ben ik bij versie 2 begonnen, en heb daar wel spijt van.

Icewind Dale vind ik zelf niet zo'n goed spel, tenminste, deel 2, het heeft geen goed verhaal, geen goede gameplay, slechte graphics.

Verwijderd

Wel als je echt een freak bent qua RPG's moet je gewoon de hele Baldurs gate reeks hebben, het is nog steeds de beste RPG qua originaliteit, gameplay en gewoon sfeer ;)

dus binnenhalen die zooi zowel 1 als 2 en uitbreiding :)

Verwijderd

Alleen PlaneScape:Torment 2.

IWD en BG vallen BEIDE af want ze liggen qua RPG (wat mij betreft) dichter bij Diablo dan dat ze tot P:T liggen. Als je een P:T game vergelijkbaar aan P:T zoekt moet ik je teleurstellen want dat is er niet. Behoudens de AD&D bordspellen misschien :D

Mocht je aan het verhaal en de vrijheid van ingame bewegen de voorkeur geven boven slachtwerk kan ik alleen Morrowind voorstellen. En ja het is een ander stijl game maar de sfeer van Morrowind komt nog het dichtste in de buurt van P:T.

Baldur's Gate is een super mooie game. Maar de verhaallijn is niet het sterkste punt van BG: dat zijn de vele mogelijkheden qua wapens, character building en de vele vijanden :)

edit2: Arx Fatalis komt eraan en zou een game in de stijl van BG zijn. Misschien dat dit wat word :) De demo was in ieder geval in orde :D
edit3: Oh en de andere game die onlangs uit is gekomen: Divine Divinity die vond ik ronduit slecht :X
edit4: DE OPLOSSING: begin net NWN een eigen wereld. Is wel veel werk ;) :D

Verwijderd

en wat over pool of radiance.
ben zelf enorm BG fan. en zit nu vrolijk (naja zodra ik mijn pc ge upgrade heb iig) morrowind te spelen.
maar tijdens de baldurs gate intro/setup/install komt pool of radiance ook langs fietsen.

Never Winter Nights is natuurlijk de next-gen BG game.
maar zover ik gehoord heb, minder dialoog en veel meer hack werk.
(maar das alleen wat ik gehoord heb)

voor de rest is snes emu geen slecht idee.
chrono trigger is briliant. is gewoon IMHO nog stteeds een van de betere RPG's
het vervolg is ook onlang uitgekomen? chrono nogwatus.
maar zal wel console game zijn.

mocht je hem niet hebben, fallout 2 is ook een echte aanrader.

-edit-
net even gezocht naar pool of radiance.
dis wat ik vond http://www.poolofradiance.com.

Verwijderd

Het standaard verhaal in NWN is zeker gericht op de grotere Hack'n'Slash groep, maar ik denk dat er inmiddels alweer modules te downloaden zijn die dichter in de buurt van P:T komen, en anders kun je er toch ook 1 zelf maken?

[edit]
krijg ik weer helemaal zin in BG2, krijg ik die 5 cd fout :(

• Ivion
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 02:25

Ivion

Mame Chishiki

Zo'n probleem had ik ook toen ik nog W98SE draaide en een Mitsumi brander had...
Installer stuck at 95% and asking for CD1
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. ^_^

This post was created by millions of tiny cows jumping around on my keyboard.

Verwijderd

Baldur's Gate 1 + Add-on.

www.dynabyte.nl heeft hem voor 14 euro. Daar kun je je niet kapot aan vallen.

Baldur's Gate 2 + Throne of Bhaal: ook zeer goed.

Icewind Dale 1 + Add-on.

Ook 14 euro bij www.dynabyte.nl. Wel veel hack&slash, met veel minder dialoog dan BG.

Er zijn nauwelijks spellen die de dialoog en RPG mogelijkheden van Torment kunnen evenaren. Ikzelf vond de verhaallijn van Torment goed, maar niet geschikt voor een spel. Ik had dat verhaal liever als boek gelezen. :)

Ik zou definately voor de BG1 en 2 serie gaan. Je krijgt daar geen spijt van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 10:07:
[edit]
krijg ik weer helemaal zin in BG2, krijg ik die 5 cd fout :(

Is een oplossing voor! :)
Ik weet alleen niet meer wat :X

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Fallout heeft echt een heerlijk verhaal, zowel deel 1 als deel 2. Het is echt super leguber als je verder komt. Echt een aanrader :)

Xbox360 gamerprofile

Verwijderd

Ivion schreef op 03 november 2002 @ 11:26:
Zo'n probleem had ik ook toen ik nog W98SE draaide en een Mitsumi brander had...
Installer stuck at 95% and asking for CD1
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. ^_^
nee, dat is hem niet, hij doet het normaal tot cd3, als je die erin doet gaatie ineens gelijk door naar 4, en dan 5 ;(

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoorde laatst over een andere rpg: Grandia 2. Tis geloof ik wel een geslaagde conversie van console naar pc. Ik ken het zelf niet, maar misschien is het wat.
Pagina: 1