Maken van een "cabinet" file en gzip

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:03
Hallo peepz, Ik ben bezig met een php backup scripts voor mijn sites. Daarin maak ik sql files met mysqldump en pak ik in met gzip. Dit gaat GOED.
Daarnaast wil ik met gzip de sites ingepakt hebben.. het gaat om adressen die er zo uitzien:

/home/sites/www.site1.nl/web

Nu had ik bedacht deze vervolgens te kunnen gzippen met volgend commando:

gzip -c /home/sites/www.site1.nl/web/* > /home/sites/www.site2.nl/web/backup/test.gz

Uiteraard doe ik dit iets anders zodat het script dynamisch te configureren is.
Nu slaat deze de directories over en pakt maar volgens mij zelfs maar 1 bestand. Hoe pak ik alle bestanden en directories in 1 keer mee zonder deze te weten.. want ik weet niet alle directories van de gebruiker!

Vervolgens zou ik het liefst al deze bestanden die ik in 1 directorie zet als een soort van "cabinet" file willen downloaden zodat ik niet alle files apart hoef aan te klikken. De directorie ga ik beveiligen met htacces en dit is geen probleem!

Ik hoop dat jullie snappen wat de bedoeling is. Ik wil dit script eventueel wel op internet zetten zodra die af is, zodat meerdere mensen dit script kunnen gebruiken.

Ik maak dit script in php, omdat niet iedereen de beschikking heeft over CRON, maar ik zelf ook CRON nog niet snap 8)7

Als laatste misschien slim om een user te creeren die alleen SELECT rechten oid op mysqldump heeft op elke database? gaat dit werken?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

gzip kan maar 1 bestand inpakken, daarom zie je ook bijna altijd .tar.gz bestanden , tar comprimeerd niet,maar verzameld een aantal bestanden in een file, en gzip comprimeerd die ene file.

Dus eerst er ff tar overheen halen, en alles zou koek-en-ei moeten zijn :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• smaij
moto-moi schreef op 02 november 2002 @ 20:45:
gzip kan maar 1 bestand inpakken, daarom zie je ook bijna altijd .tar.gz bestanden , tar comprimeerd niet,maar verzameld een aantal bestanden in een file, en gzip comprimeerd die ene file.

Dus eerst er ff tar overheen halen, en alles zou koek-en-ei moeten zijn :)
thx gaat ik dan asap proberen :) zijn er nog syntax regels die belangrijk zijn voor bovenstaande acties.. parameters en dergelijke?

edit:

het liefst zou ik bepaalde directories niet mee willen nemen namelijk "/stats" die webalizer creert.. scheelt weer enkele mb's na een tijdje.

als ik man tar doe krijg ik een syntax van hier tot tokio.. windows is echt simpel lijkt het wel ;)

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
tar -c /home/map/* | gzip > output.tar.gz

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:23

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je dingen niet wilt meenemen met tar, kijk dan eens naar de opties --exclude en -X (die doen overigens verschillende dingen).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

tar -zcvpf /home/sites/www.site1.nl/web/ /home/sites/www.site2.nl/web/backup/test.tar.gz

• smaij
ok thx mensen.. gaat ik morgen effe proberen en als het werk post ik hier het script!!!

• smaij
Ok ik heb het volgende probleem nu :?

Ik maak een directory aan met mkdir in php
PHP:
1
mkdir ("$DIR2BACKUP", 0777);

Deze krijgt echter als rechten 775 ipv 777 :? hoe kan ik dit oplossen.. voorderest, de backups doen het super, maar ik kan de directories niet in ftp verwijderen :'( geeft ie melding van acces denied. Ik kan dus ook niet handmatig een directory chmodden naar 777

• smaij
even over die exclude mogelijkheid.. is die ook voor directories?
--exclude FILE
exclude file FILE

-X, --exclude-from FILE
exclude files listed in FILE
het gaat met name om 2 directories, waarvan de ene niet hoeft te bestaan.. dus ik heb sitediretc../stats en ik heb sitediretc../backups waarvan de laatste niet persee hoeft te bestaan

edit:

ipv edit quote gedaan sorry

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

smaij schreef op 03 november 2002 @ 13:41:
even over die exclude mogelijkheid.. is die ook voor directories?
Probeer het zelf eens op een testdirectory, i.p.v. alles aan ons te vragen :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• smaij
moto-moi schreef op 03 november 2002 @ 13:48:
[...]

Probeer het zelf eens op een testdirectory, i.p.v. alles aan ons te vragen :?
Omdat het een productieserver is dus ik liever voorzichtig ben :) maar uit dit antwoord kan ik halen dat het dus kan..(neem ik aan) dus das mooi

[edit]
waarom spreek je overigens in meervoud.. beetje stom.. en ook vraag ik niet ALLES. duszzz

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja. Maar nu is het wel mooi geweest. Je mag dingen idd ook zelf proberen. Enne, beetje respect voor elkaar graag.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.