Klopt
Ook is er verschil in de news feed. De manier waarop zij de postings binnen krijgen. Vaak zie je dat bepaalde bestanden op een newsserver wel compleet zijn en op een andere totaal niet. Dit heeft vaak te maken met de hoogte van de hirarchie waarin de newsservers staan.
Volgens mij heeft dat te maken met hoevaak de newsserver synched. Voor zover ik weet kan iedere newsserver (mits natuurlijk de juiste contracten en zo....) een newsfeed ophalen bij een grote jongen, en ook nieuwe berichten die kant op doorsturen. Tis alleen afhankelijk van hoe vaak dat gebeurt, of de berichten ook op andere servers goed aankomen. En sommige server blokkeren een aantal groepen gewoon omdat de feed zo gigagroot is, en berichten die x-posted zijn naar zo'n groep, komen dan ook niet goed aan.
Ik geloof trouwens dat iemand bij Cistron voor de gein eens aanboodt om een gebruiker de complete feed te geven zoals Cistron die binnen krijgt, zo'n 10mbit continue data zou dat worden... en da's nog weinig aangezien Cistron heel veel niet voert.
Zo was ?? de newsserver van cistron een news server die weer door gaf aan newsservers. Hierdoor was het aanbod en ook de compleetheid van de postings van een goede kwaliteit.
Dat is nog steeds heel goed (hoewel ik zelf meestal via newszilla post, posts via de Cistron server zijn altijd goed aangekomen).
(maar dat doorgeven doen Chello en newszilla natuurlijk ook)
Ook dient gezegd te worden dat niet al te veel providers een grote prioriteit geven aan newsservers. Het kost vaak veel schrijf ruimte en redelijke strakke servers. Het goed onderhouden of oplossen van problemen is vaak niet het eerste op de to do list van de netwerk beheerders.
Klopt, het kost klauwen vol met geld (met enkel een leuke server ben je er niet), en de meesten vinden die kosten niet opwegen tegen de opbrengsten (hoeveel mensen zouden bv puur en alleen Xs4all adsl nemen, omdat ze dan newszilla toegang hebben? en hoeveel % van je abbiegeld "moet" dan naar een newszilla-potje gaan om 'm draaiende te houden? Iig denkt Cistron dat ze daarmee niet voldoende gebruikers zullen aantrekken om die kosten eruit te halen. Ze hebben wel laatst een 3e newsserver geplaatst (news3.cistron.nl) en die is geinig, je kan als je op tijd bent nog wel wat downloaden, maar verwacht er geen gigaload aan films of zo, ik heb er ong. 4 keer een hele film kunnen binnenhalen, maar das dan ook meteen met 700kb/s dus da's wel erg leuk
(text is vaak wel behoorlijk compleet maar ja dat kost dan ook niet zo heel veel ruimte)
[edit]
er gaan trouwens ook regelmatig klachten op dat newsgroepen een slechte manier van binaries verspreiden is, behalve dat het protocol er niet voor geschikt is (hacks als uuencode en Yenc zijn ook niet mega goed), wordt 1 binary die je post, tig keer verspreidt over de hele wereld, terwijl maar een beperkt aantal mensen m download. Het genereert een hoop extra dataverkeer wereldwijd.