Toon posts:

SVHS => tulp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat dat en kun je dat ergens kopen?

Verwijderd

Ja, dat bestaat en kan je bij electronica-zaak kopen.
Succes en veel plezier ermee :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Lever je wel veel kwaliteit in. Tulp is 1 samengesteld signaal, terwijl SVHS gesplitst is over meerdere aders...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 13:36
Schijnt dat die dingen niet goed werken..
Sommige krijgen zwart-wit op het scherm..

Hoe is dit te verhelpen?

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
als zo;n plug niet al te duur is valt het best te proberen.

Verwijderd

Zie mijn posting van twee weken terug, video uit -> s-vhs -> scart -> TV = beeld kwaliteit is zwart wit.
Ik heb het niet kunnen oplossen en ben hulpeloos. Heb al meerdere helpdesken gebeld, maar daar zitten idd mensen die afgekeurd zijn voor de arbeidsmarkt, dus dit wisten het niet.

S-VHS -> Tulp als jij em weet te vinden, ik hou me aanbevolen...

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik krijg een zwart-wit beeld als ik een S-video signaal bekijk op een AV-kanaal van mijn tv. Als ik dan overschakel naar een YC kanaal, zie ik alles in kleur.

Verwijderd

YC? ik heb steeds gekeken via me scart naar het AV kanaal.... dat is idd zw wit, maar YC = net zoiets als PAL kanaal?
Hoe moet ik dat zien?

Zo niet, waar moet ik het dan aansluiten, ik heb een 55 inch soney stereo tv, met gele tulp in en dubbele scart,

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Leuke zin... Svhs is aparte connecties en Tulp samengebundeld ??

In een svhs zitten idd meerdere aders ... Video IN / OUT en Audio IN / OUT

Dus van S-vhs naar tulp geeft nagenoeg geen kwalie verlies alleen een andere connector voor 1 van de mogenlijkheden van SVHS

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik had het volgende probleem:

Video out (Creative DXR2 MPEG) -> SCART INPUT Video -> COAX -> TV... leverde zwart/wit beeld op!

Blijkt nou..uit de DXR2 komt een kabel met zowel een SVHS als een TULP aansluiting. Op mijn SCART INPUT/OUTPUT plug welke in mijn video SCART poort gepropt zit, sloot ik alleen de SVHS kabel aan en was de tulp kabel vergeten.

Toen ik de tulp kabel ook aansloot op die SCART plug (heeft 1xTulp, 1xSVHS, 1xAudio-Left, 1xAudio-Right met INPUT/OUTPUT switch) .. had ik ineens weer kleur! :D

Weet niet of het helpt ofzo.. maar erhm ik dacht.. meld ut ff..

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

leuk al die verhalen over s-vhs maar jullie hebben het allemaal mis.
in een s-vhs kabel zitten geen audio kanalen.
daarnaast is s-vhs hetzelfde als YC oftewel chrominance - luminance.

bij sommige tv;s heb je met de scartaansluiting de mogelijkheid om een composietsignaal (tulp) s-vhs of rgb signaal aan te sluiten. deze signalen zitten allemaal op andere pinnen in de scart aansluiting.
Daarnaast heeft PAL niets te maken met een van de drie soorten aansluitingen.

als ik dus een tv met scart heb die alleen composiet ondersteunt(1 x tulp) dan kan ik daar zonder omvormer geen s-vhs signaal naartoe sturen

Verwijderd

ja leuk met je JUllie opmerking, neem aan dat ie alleen op die ene reply was, maar goed,

Op je scart connector kun je op 3 manieren beeld binnen brengen bij moderne tv's.
1. Composiet (die gele connetor), dit is 1 signaal die zowel helderheid als kleur info bevat, het gehele beeld dus.

2. RGB, alle kleuren worden apart verstuurd (gebruik je bij hoge kwaliteitseisen b.v.)

3. S-video.. S-video deelt je beeld op in 2 signalen, namelijk de helderheid (hetgeen gelijk is aan het zwartwit beeld) en de chrominantie, oftewel de kleur informatie.

wat is nu het probleem ? je hebt zwartwit beeld als je hem via S-VHS aansluit.
blijkbaar gaat er ergens iets fout, je tv krijg alleen de helderheid aangeboden, geen kleur signaal, of gebruikt de signalen verkeerd.

Optie 1:
Je tv staat ingesteld op het gebruiken van normaal composiet terwijl je videokaart S-Video aanbied. Je tv krijg netjes s-video aangeboden maar gebruikt alleen het helderheids signaal in de veronderstelling dat dit composiet is en dus alle info bevat.
probeer je t.v. eens op S-VHS te zetten, wellicht wordt dit niet op elke scart ondersteund, of misschien helemaal niet.
(rtfm)

optie 2:
Je videokaart levert composiet, dus 1 signaal met zowel helderheid (Y) als kleur (C) en je tv verwacht S-Video, dus Y en C op aparte ingangen. hij krijgt op zijn Y ingang Y+C en op zijn C ingang (kleur) helemaal niets..

helaas, wederom zwart/wit beeld.

probeer wederom je tv om te schakelen..

waarschijnlijk gebruik je een adapter van S-Video naar scart.. wellicht is dit de verkeerde ?! probeer uit je manuals te halen wat je videkaart verstuurd, en zoek daar de juiste verloop bij.

Verwijderd

Topicstarter
heb je er iets aan als ik zeg dat de Video output voor NTSC en PAL TV is? Of is dat net niet interessant?
Pagina: 1