Drayek+poort25+domino mail server

Pagina: 1
Acties:

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 23:32
Hoi,

Ik ben in het bezit van een draytek router die via ISDN inbelt. Ik heb in de port mapping aangegeven dat poort 25 open moet staan, anders kan ik met mijn domino mail server geen mail versturen/ontvangen. Ik ben van plan om toch nog maar Norton Internet Security 2003 op mijn server te installeren. Is dit echt nodig?
Ik heb geprobeerd om dial on demand aan te zetten in mijn instellingen van de draytek. Als ik met een browser connectie maakt, dan zie ik inderdaad in de online status dat de verbinding up gaat. Echter als er niemand in het netwerk gebruik maakt van internet, staat mijn verbinding dus niet open. Hoe kan er nu mail verzonden worden naar mijn mailserver, als er geen verbinding is? Dit zou dus kunnen resulteren dan mijn mailserver niet bereikbaar is, en dat mail dus niet aankomt? Ik heb nu voorlopig maar de instelling gemaakt dat ie de verbinding constant open moet houden,maar dit kan niet de bedoeling zijn, lijkt me? Als iemand een oplossing weet, graag! :) Used the search, maar geen van de resultaten zijn toepasbaar op mijn systeem...

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
je bedoelt dat je nat gebruikt en verkeer van buiten op poort 25 op je router, doorstuurt naar je mailserver in je lan. neem ik aan. Dan kan je idd mail ontvangen die naar je router gestuurd wordt. mail zenden kan altijd met nat.

mail ontvangen met mailserver achter dialup verbinding gaat meestal met bSMTP (is smtp waarbij jouw mailserver af en toe met ETRN ofzo peridiek gaat kijken of er nieuwe mail is en die batch dan ophaalt). bSMTP is geen technish protocol, het is gewoon op die manier mailophalen.
Of met dialback verbinding waarbij jouw router gebeld wordt dat er mail is en dat jouw router dan geconfigd is dat die terugbelt naar de ISP om dat mailtje op te
halen. Dan krijg je wel altijd je mailtje direct maar dat kost nogal wat.

Vind ik nu beetje verouderd, vast verbinden met Internet is makkelijker.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
arikkert schreef op 02 november 2002 @ 19:15:
je bedoelt dat je nat gebruikt en verkeer van buiten op poort 25 op je router, doorstuurt naar je mailserver in je lan. neem ik aan. Dan kan je idd mail ontvangen die naar je router gestuurd wordt. mail zenden kan altijd met nat.

mail ontvangen met mailserver achter dialup verbinding gaat meestal met bSMTP (is smtp waarbij jouw mailserver af en toe met ETRN ofzo peridiek gaat kijken of er nieuwe mail is en die batch dan ophaalt). bSMTP is geen technish protocol, het is gewoon op die manier mailophalen.
Of met dialback verbinding waarbij jouw router gebeld wordt dat er mail is en dat jouw router dan geconfigd is dat die terugbelt naar de ISP om dat mailtje op te
halen. Dan krijg je wel altijd je mailtje direct maar dat kost nogal wat.

Vind ik nu beetje verouderd, vast verbinden met Internet is makkelijker.
Mee eens, en ga gewoon voor een vaste verbinding, ADSL oid. is sneller dan ISDN en lijkt me ook minder kosten dan dat je ISDN de hele dag aanstaat :)

Wat Norton IS 2003 betreft, is echt niet nodig, je machine heeft geen vaste verbinding, dus is maar tijdelijk online, risico wordt hierdoor en stuk kleiner.
Ook met een vaste verbinding is het geen must.

Verder zou ik iig wel kijken of je mail server niet vulnerable is...

Heb zelf ook een Vigor, en die is best secure.
Default alles naar je router wordt geblocked, alles van LAN naar internet mag... zelf heb ik dat laatste aangepast :)

[ Voor 0% gewijzigd door Redje op 02-11-2002 20:05 . Reden: typo ]